דילוג לתוכן הראשי

רשומות

יוגה ויתר לחץ דם: כיוונים טיפוליים

כיצד עשוי האימון ביוגה לסייע למתמודדים עם יתר לחץ דם?   יתר  לחץ דם הינה תופעה שכיחה למדי ולא מעט ילקו בה במהלך חייהם.  אף כי כשלעצמו אין הוא מהווה סכנה לבריאות; הרי שקיומו בקביעות מהווה גורם סיכון משמעותי לאירועים קרדיו וסקולאריים ולמחלות נוספות. הסיבות להתפתחותו של יל"ד אינן תמיד ידועות או ברורות לחלוטין ואף כי יש הסובלים ממנו שנים רבות, אין לו בהכרח מקור מוגדר;  מדידה גבוהה מהרצוי שלו (140/90 ואילך) מצריכה טיפול, ברפואה המודרנית תרופתי בדרך כלל, בסיוע קשת של תרופות המנסות להתמודד עם התופעה מזוויות שונות (חוסמי בטא, משתנים, מעכבי ACE, חוסמי סידן ועוד). לאורך שנות עבודתי פיתחתי גישה מבדלת בנוגע לתלמידים ומטופלים המתמודדים עם יתר לחץ דם, הרואה באותה מחלה-הפרעה גופנית, לה ביטוי מדיד אחיד, שתי תופעות שונות הקשורות למאפיינים מסוימים של שני "טיפוסים" עיקריים הלוקים בה. המתווה ההתערבותי ביוגה נגזר להבנתי מהיכולת להבחין ולשייך את כל מי שמבקש להסתייע עקב יתר לחץ דם, לפחות לאחת משתי קבוצות הטיפוסים, ביניהן קיימים הבדלים משמעותיים אף אם גם כמה נקודות השקה. היכולת לאבחן ולהגדיר את
פוסטים אחרונים

שיטאלי פראנימה, Sheetali Pranayama

ההתחממות הגלובלית והשפעותיה נתפסו עד לפני שנים מעטות כתאורטיות בלבד, התרחשויות המתקיימות במוחם הקודח של אנשי איכות הסביבה וללא נגיעה ישירה בחיינו. אולם, ההשפעות האקלימיות של התחממות הדרגתית זו, פרי יצירתו של המין האנושי, באות לידי ביטוי באירועי מזג אוויר קיצוניים יוצאי דופן בעולם כמו גם אצלנו. בשבוע השלישי של חודש מאי 2020 נרשמו בישראל שיאי חום ניכרים וקיצוניים (40 מעלות במישור החוף, 42 מעלות בעמקי המזרח ועוד). הללו נמשכו באופן חריג זמן ממושך ורציף. בחודש זה מתו, ולא ממחלת הקורונה, כ-157 איש מעבר לצפוי ( דיווח בעיתון "הארץ", לי ירון, 09.07.2021 ). מקורות בלמ"ס משערים באותה כתבה כי ככל הנראה יש מתאם בין התמותה העודפת בשבוע האמור לבין גל החום הקשה וכל זאת בהשוואה לתקופות מקבילות ולגלי חום קיצוניים אחרים ברחבי העולם. פרופ' חגי לוין מהאוניברסיטה העברית מציין כי "התמותה החריגה בגל החום של מאי 2020 - מראה שמשבר האקלים אינו עניין עתידי". השלכותיו של משבר האקלים - התחממות כדור הארץ - הופכות למוחשיות יותר ויותר ובמספר מדינות מורגשת השפעתו על איכות החיים ואף מהווה

התמודדות עם דחק פוסט טראומתי באמצעות יוגה מותאמת

יוגה מותאמת טראומה מסייעת למטופלים ולתלמידים. ישראל היא מדינה רווית טראומה והחוויה הפוסט טראומטית היא מכנה משותף דומיננטי בקרב יחידים וקבוצות המהווים את חברתה האזרחית. רבים כאן עברו בחייהם או בחיי משפחותיהם אירועים משמעותיים קשים המשפיעים על חייהם האישיים ועל החיים המשותפים במרחב הקהילתי והמדינתי. חוויות חיים טראומטיות נאגרות ונצברות בגוף. היוגה, המשלבת גוף, נשימה ונפש מעניקה הזדמנות להקלה ולריפוי למתמודדים עם פוסט טראומה כנדבך מרכזי בהתערבויות מבוססות גוף. מסביר זאת הפסיכיאטר פרופ' בסל ואן דר קוק, מחלוצי הטיפול בנפגעות ונפגעי טראומה בשילוב יוגה: "היוגה מטפלת בגוף והנשימה דואגת לשלווה. היא מאפשרת לך להרגיש כל מה שאתה מרגיש, לשאת כל תחושה ולחיות ולפעול עם זה. היוגה אפקטיבית מכל תרופה נפרדת שנחקרה ביכולתה להקל את ההתמודדות עם טראומה ולפיכך היא מומלצת במיוחד במקביל לטיפולים הרפואיים האחרים". בעוד שמרבית הטיפולים הלא תרופתיים הינם "שיחתיים" ומיועדים להשפיע באמצעות האינטלקט ו"הראש" הרי שהנחת המוצא של הטיפול מבוסס הגוף, היא שמה שנחווה ברמת הגוף צריך להיות מט

היתרונות הייחודיים של היוגה - והצעה לאימון יומי ממוקד וקצר

מקסימום יוגה - אימון יומי ממוקד החיים המודרניים כרוכים בתנועתיות, בעשייה מואצת, בקצב תזזיתי, מהיר וסוער ובחתירה מתמדת לעוד ועוד הישגים, הצלחות ומימוש של סיפוקים. מתח, עייפות ואי-שקט הם תוצרי הלוואי הלא מפתיעים של אורח חיים זה.  היוגה מציעה טכניקות לחידוש האנרגיות, מרחב לשיפור ההרגשה, זמן קסום למפגש אינטימי, ארגז כלים לחיזוק הבריאות.  האימון הגופני ביוגה הינו מדיטציית מיינדפולנס בתנועה והוא מתאים לכל אחד ואחת, ללא הבדל גיל, מצב בריאות, מעמד כלכלי, פתוח וחופשי. אין צורך בהכנות מיוחדות, בציוד או בביגוד ואין הוא מחייב הוצאה כספית. יוגה היא מגמה עממית, מתנת הטבע וכל מי שיש לו מעט רצון יכול להרוויח ממנה. השקעה באימון אישי ביוגה תהיה אחת ההשקעות המשתלמות בחייך. אולם אין זה מספיק לקרוא על כך, כי אם לנסות ולהתנסות בהתמדה.  מחקרים מודרניים מבוססים מציגים באופן עקבי ומובהק את התועלת הרבה שיש לאימון הפיסי ביוגה ואת השפעותיו המיטיבות על הבריאות הגופנית והנפשית. אימון רציף וקבוע ביוגה הינו אמצעי מניעתי מובהק ומסייע דומיננטי לתהליכי ריפוי החלמה ושימור לעבודות בנושא מצטרפות עדויות של תלמידי יוגה רבים

אימון דינאמי בשילוב עצירות והשהיות נשימה - שיטת יוגנדרה

אנשים בריאים המעוניינים להעמיק את ההשפעה המנטאלית והגופנית של התרגול יכולים לבצע את התנוחות השונות הכלולות באימון היוגה באופן דינאמי תוך עצירת נשימה והשהייתה בזמן ההישארות בתנוחה.  כל תנוחת יוגה מהכניסה אליה ועד היציאה ממנה מותאמת לארבעת שלבי הנשימה: שאיפה, עצירת הנשימה-השאיפה, נשיפה והשהיית הנשיפה "מחוץ לגוף". החזקת הנשימה בריאות אחרי השאיפה מחזקת את בית החזה ואת איבריו ותורמת במיוחד להשגת מיקוד, שקט וריכוז.  השהיית הנשימה "מחוץ לגוף" אחרי הנשיפה מחזקת את אברי הבטן התחתונה ואת הגב התחתון, תורמת להרפיה ומסייעת בניקוי הגוף מרעלים.  שילוב עצירת והשהיית נשימה אינו מתאים לסובלים מבעיות רפואיות ובמיוחד לסובלים ממחלות קרדיו וסקולאריות ומחלות מערכת הנשימה וכמובן שמוצע לכל מי שמתלבט לגבי יכולותיו להתייעץ עם רופאו.  התרגילים המבוצעים באופן דינאמי זהים לחלוטין לאלו המבוצעים באופן סטטי תוך נשימה טבעית בזמן שיא התנוחה. הנשימה הטבעית מתרחשת בעת החזקת התנוחה בעוד שבשלבי הכניסה והיציאה ממה נשאף או ננשוף בהתאם לצורך.  באימון יוגה דינאמי כל תנועה מלווה בנשימה המתאימה תוך ספירה פנימי