דילוג לתוכן הראשי

רשומות

התמודדות עם פוסט טראומה באמצעות יוגה מותאמת

יוגה מותאמת טראומה מסייעת למטופלים ולתלמידים. ישראל היא מדינה אכולת טראומה והחוויה הפוסט טראומטית היא מכנה משותף דומיננטי בקרב יחידים וקבוצות המהווים את חברתה האזרחית. רבים כאן עברו בחייהם או בחיי משפחותיהם אירועים משמעותיים קשים המשפיעים על חייהם האישיים ועל החיים המשותפים במרחב הקהילתי והמדינתי. חוויות חיים טראומטיות נאגרות ונצברות בגוף. היוגה, המשלבת גוף, נשימה ונפש מעניקה הזדמנות להקלה ולריפוי למתמודדים עם פוסט טראומה כנדבך מרכזי בהתערבויות מבוססות גוף. מסביר זאת הפסיכיאטר פרופ' בסל ואן דר קוק, מחלוצי הטיפול בנפגעות ונפגעי טראומה בשילוב יוגה: "היוגה מטפלת בגוף והנשימה דואגת לשלווה. היא מאפשרת לך להרגיש כל מה שאתה מרגיש, לשאת כל תחושה ולחיות ולפעול עם זה. היוגה אפקטיבית מכל תרופה נפרדת שנחקרה ביכולתה להקל את ההתמודדות עם טראומה ולפיכך היא מומלצת במיוחד במקביל לטיפולים הרפואיים האחרים". בעוד שמרבית הטיפולים הלא תרופתיים הינם "שיחתיים" ומיועדים להשפיע באמצעות האינטלקט ו"הראש" הרי שהנחת המוצא של הטיפול מבוסס הגוף, היא שמה שנחווה ברמת הגוף צריך להיות מט
פוסטים אחרונים

היתרונות הייחודיים של היוגה - והצעה לאימון יומי ממוקד וקצר

מקסימום יוגה - אימון יומי ממוקד החיים המודרניים כרוכים בתנועתיות, בעשייה מואצת, בקצב תזזיתי, מהיר וסוער ובחתירה מתמדת לעוד ועוד הישגים, הצלחות ומימוש של סיפוקים. מתח, עייפות ואי-שקט הם תוצרי הלוואי הלא מפתיעים של אורח חיים זה.  היוגה מציעה טכניקות לחידוש האנרגיות, מרחב לשיפור ההרגשה, זמן קסום למפגש אינטימי, ארגז כלים לחיזוק הבריאות.  האימון הגופני ביוגה הינו מדיטציית מיינדפולנס בתנועה והוא מתאים לכל אחד ואחת, ללא הבדל גיל, מצב בריאות, מעמד כלכלי, פתוח וחופשי. אין צורך בהכנות מיוחדות, בציוד או בביגוד ואין הוא מחייב הוצאה כספית. יוגה היא מגמה עממית, מתנת הטבע וכל מי שיש לו מעט רצון יכול להרוויח ממנה. השקעה באימון אישי ביוגה תהיה אחת ההשקעות המשתלמות בחייך. אולם אין זה מספיק לקרוא על כך, כי אם לנסות ולהתנסות בהתמדה.  מחקרים מודרניים מבוססים מציגים באופן עקבי ומובהק את התועלת הרבה שיש לאימון הפיסי ביוגה ואת השפעותיו המיטיבות על הבריאות הגופנית והנפשית. אימון רציף וקבוע ביוגה הינו אמצעי מניעתי מובהק ומסייע דומיננטי לתהליכי ריפוי החלמה ושימור לעבודות בנושא מצטרפות עדויות של תלמידי יוגה רבים

אימון דינאמי בשילוב עצירות והשהיות נשימה - שיטת יוגנדרה

אנשים בריאים המעוניינים להעמיק את ההשפעה המנטאלית והגופנית של התרגול יכולים לבצע את התנוחות השונות הכלולות באימון היוגה באופן דינאמי תוך עצירת נשימה והשהייתה בזמן ההישארות בתנוחה.  כל תנוחת יוגה מהכניסה אליה ועד היציאה ממנה מותאמת לארבעת שלבי הנשימה: שאיפה, עצירת הנשימה-השאיפה, נשיפה והשהיית הנשיפה "מחוץ לגוף". החזקת הנשימה בריאות אחרי השאיפה מחזקת את בית החזה ואת איבריו ותורמת במיוחד להשגת מיקוד, שקט וריכוז.  השהיית הנשימה "מחוץ לגוף" אחרי הנשיפה מחזקת את אברי הבטן התחתונה ואת הגב התחתון, תורמת להרפיה ומסייעת בניקוי הגוף מרעלים.  שילוב עצירת והשהיית נשימה אינו מתאים לסובלים מבעיות רפואיות ובמיוחד לסובלים ממחלות קרדיו וסקולאריות ומחלות מערכת הנשימה וכמובן שמוצע לכל מי שמתלבט לגבי יכולותיו להתייעץ עם רופאו.  התרגילים המבוצעים באופן דינאמי זהים לחלוטין לאלו המבוצעים באופן סטטי תוך נשימה טבעית בזמן שיא התנוחה. הנשימה הטבעית מתרחשת בעת החזקת התנוחה בעוד שבשלבי הכניסה והיציאה ממה נשאף או ננשוף בהתאם לצורך.  באימון יוגה דינאמי כל תנועה מלווה בנשימה המתאימה תוך ספירה פנימי

שילוב צמחי מרפא אירוודיים בהליך יוגה תרפיה

תלמידים המבקשים להסתייע ביוגה למטרות ריפוי  -  יוגה תרפיה -   משתמשים לעיתים בצמחי מרפא אירוודיים כחלק מתהליך ההחלמה שלהם. האירוודה, שיטת ריפוי הודית הוליסטית, היא אחותה התאומה של היוגה. היא מתמקדת בהשבת הפרט הייחודי אל מסלול של איזון המסונכרן עם הטבע ומבססת את טיפוליה על תזונה מותאמת אישית, אורח חיים (דינה צ'אריה), יוגה, טיפולי גוף ועוד וכן על נטילת צמחי מרפא למניעה (כחלק מרסאינה, rasayana), לצד שימוש בתבלינים מסוימים בתהליכי הבישול.  הצמחים המרפאים המוזכרים כאן דומיננטיים בהתאמה אישית וניתן להשיגם בדרך כלל בחנויות טבע ישראליות ובאתרי אינטרנט המציעים ויטמינים (חשוב לרכוש ממקור אמין ומבוקר, שכן מוצרים אירוודיים שאינם מספק מבוקר עשויים להכיל מתכות רעילות). חלק מצמחי המרפא נמצאים וגדלים באזורים טבעיים שונים ואף בישראל.  כמובן שנטילת צמחי מרפא חייבת להיות מותאמת ע"י מטפל אירוודי ובהתייחס למצב האישי, הקונסטיטוציה (פרקרוטי - הדושות האירוודיות המאפיינות את האדם) ותרופות פרמקולוגיות אחרות הניטלות בהמלצת הרופא המטפל. לצמחי המרפא האירוודיים רקורד ארוך שנים של אפקטיביות ובטיחות יחסית ול

סדרת תנוחות חימום - Sahaj Bhavasanas

סדרת התנוחות Sahaj Bhavasanas, תומכת בהגמשת הגוף ובשחרור נוקשות ומחזקת את החיוניות הכללית. המושג 'sahaj' משמעו: פשטות, ספונטניות וקלות. סדרה זו מפתחת מודעות לגוף ולנשימה והופכת את המתרגל לקשוב יותר לעצמו. מוצע לתרגל סדרת תנוחות זו הן כהכנה לאימון, לקראת תרגול של אסנות מורכבות יותר, והן כאימון גוף-נפש בדיד העומד בפני עצמו והמתאים לכל אדם ללא הבדל גיל, מצב בריאות  ומידת גמישות. רצף זה מתמקד בשימור האנרגיה האישית (פרנה), שיפור תפקודי גוף-שלד-שרירים (אנטי ראומטי) וטיפוח הגמישות. הרצף מחמם את הגוף ומכינו לפעולות מורכבות יותר, מעסה את המפרקים ואת האיברים הפנימיים, מזרים דם לכל חלקי הגוף ומעמיק את הנשימה. את הסדרה מתרגלים בעמידה, בישיבה על מזרן או על כיסא ובשילוב של הללו - בהתאם ליכולת האישית. אנו מתרגלים סדרה זו לפני תחילת האימון תוך התאמות שונות. נשלב נשימה טבעית ומותאמת בכל אחד מהתרגילים.  א. קבוצה ראשונה - תרגילי צוואר וכתפיים בעמידה או כשכפות הרגליים מקבילות זו לזו ובמרחק כף רגל אחת מהשנייה או בישיבה על כיסא (מנח דומה של כפות הרגליים) או על מזרן. הסנטר מקביל אל הרצפה.  1. הבאת הס