דילוג לתוכן הראשי

רשומות

תשעה תרגילי נשימה לשיפור התפקוד הריאתי

הצורך לחזק ולשפר את הנשימה הכרחי תמיד וחשיבותו גוברת בתקופה של התמודדות עם וירוסים הפוגעים בדרכי הנשימה. אין חיים בלעדי הנשימה והתהליך הפיזיולוגי של הכנסת חמצן שהוא המקור ליצירת אנרגיה והוצאת דו תחמוצת הפחמן, שהוא תוצר הלוואי של תהליך זה. ביוגה אנו משתדלים לשאוף דרך האף אשר בין שאר תפקידיו, מסנן את האוויר ובמידת האפשר גם לנשוף ממנו.  הנשימה מקשרת בין הגוף לבין הנפש והתודעה, נחווית בעדינות ומסייעת להבנה שלנו את עצמנו ואת העולם. באמצעותה מבקשים היוגים להרגיע ולעדן את הנפש והתודעה. ב האתה יוגה פרדיפיקה (2.11) מצוין כי "ככל שהנשימה נעה, כך גם הנפש והתודעה. כשהנשימה מיוצבת ומושקטת, הנפש והתודעה מושקטות - וההיפך". הנשימה היא הביטוי הגס של פראנה, ביו אנרגיה, אנרגית החיים, כפי שהיא קרויה במחשבה ההודית הקלאסית (כינוי נרדף לצ'י במסורת הסינית, קי במסורת היפאנית וכיוב). לפראנה ישנם תפקידים ברמה התאית ובאופן כללי היא מחוללת החיות והחיוניות. תרגילי הנשימה היוגיים, פראנהיאמה, מיועדים לשליטה בפראנה באמצעות שליטה בנשימה. פראנה הינה אנרגיית החיים ויאמה הינה שליטה, בקרה. פטאנג'לי טוען
פוסטים אחרונים

זוועות של מלחמה

בסופו של עניין מדובר בהתפרצות מפלצתית של הטבע האנושי. של הכוחנות. של האלימות והרוע לשמו, הטבוע עמוק בדי.אן איי והמחכה לתירוצים טובים כדי לבוא לידי ביטוי. מלחמה מבוססת על זריעת זוועות באחרים מתוך הנחה שיש כוח אידאולוגי, אוניברסלי, אלוהי, המצדיק זאת וההופך את האחר לשונה, לבלתי ראוי לדבר מלבד לשמש אמצעי למימושה של אותה השתוקקות לגדילה, התרחבות ועוצמה. תבאר זאת עדת הפרשנים והמומחים כאשר תבאר, תגדיר מגמות וכוונות מדיניות ופוליטיות, בסופו של דבר מדובר בג'ונגל, בו לא מצליחות חיות היער להשתלט על יצרן. והיצר, התשוקה והכמיהה לעוצמה ולשליטה לא השתנו במילימטר בקרבנו בני האדם משחר ההיסטוריה האנושית. האנושות משיגה התקדמות במדע ובטכנולוגיה אך לצידן של כל ההתקדמויות הללו, קיפאון עמוק בהתמודדות עם המחלות הבסיסיות האנושיות: סגידה לחומרנות, לעוצמה ולכוח ללא כל תכלית מציאותית. העדר יכולת וכלים להתמודדות עם האלימות והכוחנות המבעבעות בין אם רק מעת לעת ובין אם כל הזמן בלבב פנימה. רצון עז להוכיח ולאשרר גדלות, עוצמה וכוח. מה שהיה הוא שיהיה ואין חדש מבעד לקנה התותח ולכוונות הרובה.  יהיו הסיבות וההנמקות אשר

שפעת, קורונה וחברים

כיצד מציעות היוגה והתרפיה התזונתית (אורתומולקולרית) לקדם את הבריאות. מעוניינים להתחזק ולהפחית את הסיכון לחלות במחלה ויראלית או להפחית את עוצמת המחלה ואת השפעותיה העתידיות (פוסט שפעת, פוסט קוביד)? רכזנו עבורכם מגוון של המלצות שיכולות לסייע. אימוצן של הצעות אלו ואחרות מתחום הרפואה המשלימה אינו עומד בסתירה לכל פעולה מניעתית אחרת לרבות חיסון וכיוב. לצד נקיטת צעדים של זהירות (מסיכה, מרחק, היגיינה, הימנעות מהתקהלות ועוד) ניתן לשקול צעדים מחזקי בריאות התומכים ביכולת העמידה הגופנית והגופנית-נפשית ובמערכת החיסון וזאת לצד מנוחה ושינה מספקת. 1. יוגה - אימון גופני הכולל תנועה ונשימה. הגישה ההוליסטית של היוגה הכוללת אימון גופני מותאם המשלב תנועה ונשימה משפרת את רמת החיוניות של הגוף ומסייעת ליכולת להתמודד עם אתגרים. היוגה משמרת ומעצימה את אנרגיית החיים ( ביו אנרגיה ) הקיימת בכל אחד מאתנו, מפתחת את הנשימה ובמישרין את השרירים המשתתפים בתהליך הנשימה, מחממת את הגוף, סכה את המפרקים, משפרת את זרימת הדם בגוף, מאיצה את חילוף החומרים ואת תפקוד האיברים החיוניים ומסייעת לשיפור מצב הבריאות באופן כללי. בהשוואה

בין יוגה לספורט והתעמלות

כותבת ד"ר הנסה יוגנדרה, מהיוגה אינסטיטיוט, מומביי הודו: ההבדל בין יוגה לבין סוגים שונים של ספורט והתעמלות המטרה של אימון בטכניקות היוגה המגוונות ובמיוחד באסנות, התנוחות הגופניות, היא לבנות בריאות אופטימלית, מודעות לגוף והבנה רחבה, פיזיולוגית ופסיכולוגית, ממשית ומעודנת. האימון ביוגה מפחית אי שקט ועצבנות כמו גם רגישויות וחולשות של הגוף והופכת אותו להיות כשיר ועמיד יותר להתמודד עם מצבי חיים מגוונים, לא אחת מורכבים. אסנות הן איטיות, ממוקדות, אינן אלימות ואינן תחרותיות ומבוצעות במלוא הריכוז. בעת תרגול של אסנות דינמיות התודעה ממוקדת במלואה בתנועה ובנשימה; תשומת הלב, המודעות, קשובה לשינויים בתחושות ובחוויות המתחוללות באזורים השונים של הגוף (מיינדפולנס). בעת תרגול תנוחות מדיטטיביות מוצע לא אחת להחזיק את התנוחה ולשהות בה למשך זמן. זאת כדי לנסות ולחוות התבוננות עצמית רפלקטיבית ומודעות רחבה. האימון ביוגה מתאפיין בהשפעה אנאבולית. למשל, לאחר היציאה מאסנה אנו מצפים לחוש יותר אנרגטיים, עם "יותר כוח". האסנות מסייעות להתחדשות תאית ולייצור חיוניות-אנרגיה. במקביל, ישנה פחות שריפת קלוריות ו

ברוכים הבאים לגל הבא

מגפת הקורונה נגעה בחייהם של מרבית תושבי כדור הארץ, עם הערכות ליותר מ 5 מיליון נפטרים, 3.5 מיליארד מחלימים ונזקים חברתיים, כלכליים ונפשיים שהשפיעו על כמעט כל מי שגר כאן. הקורונה העמיקה את הפערים בין עשירים לעניים, בעוד שמדינות ופרטים עמידים הצליחו לשרוד יותר, החלשים יותר נפגעו עמוקות מהמגפה ויסחבו את השלכותיה ומשמעותיה לעוד שנים. בהיותו של נגיף הקורונה נוכח כפוי בחיינו, בלתי רצוי לחלוטין אך מורגש כמעט בכל בית, יש לו גם משהו ללמד אותנו. אם נטה אוזן ונאזין לו נצליח להתמודד עמו ועם שכמותו טוב יותר. גל חדש, וריאנט מעודכן ווירוס מעיק, הם רק שאלה של זמן ומה שנעשה במרווח הקצר או הארוך בין המגפות, יסייע לנו להתמודד טוב יותר. מגל אל גל מומחשת התנפצותו אל קרקע המציאות של החלום הגדול לשוב ל"שגרה", למוכר ולידוע אליו כיוונו את משאבינו, רצונותינו ומאוויינו. לצילום המסך של ראשית 2020 אליו היינו רוצים לשוב ומקווים שעוד יודבק ויתקיים כאן בזמן הבלתי ברור שעוד יהיה.  בנינו על סדר עולמי, חברתי וכלכלי מסוים - אך הוא נמוג. החיים של פעם כמקור התקווה, הרגלי ודפוסי העבר כיעד המרכזי איננו תרחיש מציא

האקולוגיה של מהטמה גנדהי

משבר האקלים והמבוכה המשתקת האוחזת במנהיגי העולם לנוכח ההבנה שהאנושות הולכת עם הראש בקיר בבחירתה באורח חיים מתועש עד אימה, המתעלם כמעט לחלוטין מכל חי וצומח העומד בדרכנו, בני האדם, הנעלים והראויים, והמוטה אידאולוגית לכיוון של תרבות המקדשת צמיחה כלכלית צרכנית כערך המרכזי של החיים האנושיים - מזמין את העלאתו מן האוב של האקולוגיסט הבולט של תקופתנו. בהודו המודרנית נחשבת האקולוגיה הכלכלית, החברתית והסביבתית שניסה לקדם מ"ק גנדהי כאידיאה פנטזיונרית בלתי ישימה, שכבר סבכה את הודו בשנים של כלכלה מקרטעת, בירוקרטית ובלתי משתלבת; ובעיני אחרים אף כשטות מוחלטת, עוד רעיון מופרך מבית מדרשו של איש המסוכן להגמוניה ההינדואית, שהיא תכלית קיומה של המדינה שנוסדה בטעות כדמוקרטיה חילונית. אולם לצד כל הכמיהות הגדולות לכלכלת שוק צרכנית ולהעמקת העושר המדינתי והפרטי מצביע כדור הארץ בקרחוניו הנמסים ובמעלותיו ההולכות ונוסקות מדי שנה; השלכות ישירות של גזל הסביבה והכנעתה. התחזיות המדעיות ההולכות ומתממשות לנגד עינינו מצביעות על כך שגורלו של הכדור למעשה כבר נחרץ. שינוי בסיסי ויסודי ביעדים אליהם אנו מכוונים ובאופן ש

יוגה ויתר לחץ דם: כיוונים טיפוליים

כיצד עשוי האימון ביוגה לסייע למתמודדים עם יתר לחץ דם?   יתר  לחץ דם הינו מצב רפואי שכיח למדי ורבים ילקו בו במהלך חייהם והוא  מהווה גורם סיכון משמעותי לאירועים קרדיו וסקולאריים ולמחלות נוספות. הסיבות להתפתחותו של יל"ד אינן תמיד ידועות או ברורות לחלוטין ואף כי יש הסובלים ממנו שנים רבות, אין לו בהכרח מקור מוגדר;  מדידה גבוהה מהרצוי שלו (140/90 ואילך) מצריכה טיפול, ברפואה המודרנית תרופתי בדרך כלל, בסיוע קשת של תרופות המנסות להתמודד עם התופעה מזוויות שונות (חוסמי בטא, משתנים, מעכבי ACE, חוסמי סידן ועוד). לאורך שנות עבודתי פיתחתי גישה מבדלת בנוגע לתלמידים ומטופלים המתמודדים עם יתר לחץ דם, הרואה באותה מחלה-הפרעה גופנית, לה ביטוי מדיד אחיד, שתי תופעות שונות הקשורות למאפיינים מסוימים של שני "טיפוסים" עיקריים הלוקים בה. המתווה ההתערבותי ביוגה נגזר להבנתי מהיכולת להבחין ולשייך את כל מי שמבקש להסתייע עקב יתר לחץ דם, לפחות לאחת משתי קבוצות הטיפוסים, ביניהן קיימים הבדלים משמעותיים אף אם גם כמה נקודות השקה. היכולת לאבחן ולהגדיר את המאפיין/הטיפוס של הלוקה בתסמונת יל"ד הוא קריטי בהצ

אקו. לא אגו

היוגה כפילוסופיה יישומית הומניסטית הממוקדת ברווחתו של הפרט מלמדת אותנו לפעול ככל שניתן כדי להשפיע על איכות החיים שלנו ועל הסביבה, וזאת לא במקום ולצד מאבק מתמיד בשלטון המתעלם לחלוטין מהסיבות השורשיות המולידות משבר אקלימי קטלני. הדרישה ממשלות בעולם לשנות בחדות את גישתן כלפי המשולש כלכלה-חברה-בריאות, תביעה שמחייבת מהפכה של  ממש בסדרי העדיפויות, בעודנו חיים בעולם קפיטליסטי המקדש תחרות, הישגיות ועלייה בתוצר ובצמיחה כערך - ממשיכה להישמע אולם עד כה ללא תוצאות של ממש. הוודאות בדבר התחממות כדור הארץ וההשפעות ההרסניות שכבר מורגשות כתוצאה ממצב בלתי הפיך זה ידועות  לפחות מסוף שנות ה-70 של המאה הקודמת ובכל זאת לא השתנה דבר מהותי. התוצר הישיר של אורח החיים המתועש מחייב מהפך של ממש ונדמה כי אף אחד אינו מוכן לוותר על הנאות העכשיו. במקביל, נצבר עושר רב, שביסודו מזרים לעולם ביקוש מזהם, בידי מעטים, הממשיכים לשדוד את הסביבה בדיוק כמו שעשקו הבריטים את הודו וקולוניות נוספות בימי שלטונם הקפיטליסטי שם - ואין כל כוונה מצד אף מדינה מתועשת להטיל  מס עושר משמעותי ומגביל. קל יותר לכבס את הבעיה במילים ירוקות ובסיס

התמודדות עם דחק פוסט טראומתי באמצעות יוגה מותאמת

יוגה מותאמת טראומה מסייעת למתמודדים עם השלכותיה הרחבות. ישראל היא מדינה רווית טראומה והחוויה הפוסט טראומטית היא מכנה משותף דומיננטי בקרב יחידים וקבוצות המהווים את חברתה האזרחית. רבים כאן עברו בחייהם או בחיי משפחותיהם אירועים משמעותיים קשים המשפיעים על חייהם האישיים ועל החיים המשותפים במרחב הקהילתי והמדינתי. חוויות חיים טראומטיות נאגרות ונצברות בגוף. היוגה, המשלבת גוף, נשימה ונפש מעניקה הזדמנות להקלה ולריפוי למתמודדים עם פוסט טראומה כנדבך מרכזי בהתערבויות מבוססות גוף. מסביר זאת הפסיכיאטר פרופ' בסל ואן דר קוק, מחלוצי הטיפול בנפגעות ונפגעי טראומה בשילוב יוגה: "היוגה מטפלת בגוף והנשימה דואגת לשלווה. היא מאפשרת לך להרגיש כל מה שאתה מרגיש, לשאת כל תחושה ולחיות ולפעול עם זה. היוגה אפקטיבית מכל תרופה נפרדת שנחקרה ביכולתה להקל את ההתמודדות עם טראומה ולפיכך היא מומלצת במיוחד במקביל לטיפולים הרפואיים האחרים". בעוד שמרבית הטיפולים הלא תרופתיים הינם "שיחתיים" ומיועדים להשפיע באמצעות האינטלקט ו"הראש" הרי שהנחת המוצא של הטיפול מבוסס הגוף, היא שמה שנחווה ברמת הגוף צרי

אימון דינאמי בשילוב עצירות והשהיות נשימה - שיטת יוגנדרה

אנשים בריאים המעוניינים להעמיק את ההשפעה המנטאלית והגופנית של התרגול יכולים לבצע את התנוחות השונות הכלולות באימון היוגה באופן דינאמי תוך עצירת נשימה והשהייתה בזמן ההישארות בתנוחה.  כל תנוחת יוגה מהכניסה אליה ועד היציאה ממנה מותאמת לארבעת שלבי הנשימה: שאיפה, עצירת הנשימה-השאיפה, נשיפה והשהיית הנשיפה "מחוץ לגוף". החזקת הנשימה בריאות אחרי השאיפה מחזקת את בית החזה ואת איבריו ותורמת במיוחד להשגת מיקוד, שקט וריכוז.  השהיית הנשימה "מחוץ לגוף" אחרי הנשיפה מחזקת את אברי הבטן התחתונה ואת הגב התחתון, תורמת להרפיה ומסייעת בניקוי הגוף מרעלים.  שילוב עצירת והשהיית נשימה אינו מתאים לסובלים מבעיות רפואיות ובמיוחד לסובלים ממחלות קרדיו וסקולאריות ומחלות מערכת הנשימה וכמובן שמוצע לכל מי שמתלבט לגבי יכולותיו להתייעץ עם רופאו.  התרגילים המבוצעים באופן דינאמי זהים לחלוטין לאלו המבוצעים באופן סטטי תוך נשימה טבעית בזמן שיא התנוחה. הנשימה הטבעית מתרחשת בעת החזקת התנוחה בעוד שבשלבי הכניסה והיציאה ממה נשאף או ננשוף בהתאם לצורך.  באימון יוגה דינאמי כל תנועה מלווה בנשימה המתאימה תוך ספירה פנימי