דילוג לתוכן הראשי

יוגה ורווחה חברתית

כשאתה מודע יותר - אתה דורסני פחות. היוגה מכוונת את תלמידיה לרווחה חברתית ולהגברת הסולידריות והתמיכה 

יוגה כמסורת חיה נתפסת כדרך לבריאות גופנית ורוחנית. כיצד מסייעת לנו היוגה?
כשאנו מתרגלים יוגה ההצלחה נובעת מהלימוד כיצד להיות נוכחים בזמן האימון. אנחנו לומדים ליהנות ולכבד את הגוף כפי שהוא במקומו ובמצבו הנוכחי ברגע זה ולא מהמקום בו אנחנו חפצים וחולמים שהוא יהיה.
ההצלחה ביוגה נפגמת כשאתה רוצה שהגוף שלך יגיב כפי שפעל כשהיית צעיר, כלומר: כשאתה מנסה לחיות בעבר או כפי שהיית רוצה שהוא יהיה, כלומר: כשאתה מנסה לחיות בעתיד.

כשאתה מודע לרגע הנוכחי, אתה לומד לעבור את החיים בלי מאמץ מלאכותי ובלי להציב יעדים לא סבירים לעצמך.
כשאתה מתאמן ביוגה בתבונה ובמתינות, אתה מתקדם לכיוון של איזון של גוף, נפש ורוח.
זו הדרך להשיג הצלחה בחיינו, עם המשפחה, עם חברים ועם אחרים. הסוד הוא לקבל אנשים כפי שהם, בלא להתעכב על מה היה האיש בעבר ובלי להאיץ בו להיות מה ומי שיכול להיות בעתיד.
אין הדבר אומר שאינך מנחה או מדריך, אלא שאתה עושה זאת ללא שימוש בכפיה ובמניפולציות, בדיוק כפי שאתה לומד מאימון היוגה שלך.
היוגה מלמדת אותך כיצד להיות פעיל ויצירתי בלי אגרסיביות. היוגה היא טכניקה ללימוד שליטה עצמית, המסייעת להתגבר על כעס וגאווה.
השקט הפנימי והתבונה המושגים באמצעות היוגה שונים מידע מדעי, אף כי אין הם בלתי קשורים אליו.
יכולת ההבחנה מרחיבה את התפיסה שלנו ובאמצעותה אנו מסוגלים להבין דברים רבים. לכך התכוון אינשטיין כשאמר: "כל אדם שלומד את חוקי היקום וכל מה שבו". לפיכך, מדע ופילוסופיה רוחנית אינם לחלוטין נפרדים, הפילוסופיה הרוחנית מרחיבה את הידע וההבנה המדעיים.

אנו צריכים לתעל את האנרגיות שלנו לכיוון העולם שסביבנו, לא למטרת שליטה וניצול, אלא כדי להפוך את החברה לרוחנית יותר, שופעת אחווה הדדית וחברות.
זהו המצב הפנימי אליו מכוונת היוגה את המתרגלים. כשמתרגלים יוגה נכון, היוגה מציעה עזרה והבחנה עמוקה בכל הקשור למערכות היחסים והקשרים שלך ומדגישה את אחריותך  למצבם ולתפקידך בהם.
קשרים מוצלחים נבנים ע"י הענקת כבוד לאחרים ותשומת לב מירבית לעולמם ולצרכיהם. חוסר תשומת לב או אובססיביות כלפי האחר, יכולים לפגום בחברויות ובמערכות יחסים.
הגוף והנפש קשורים האחד לשני. עם הזמן, גובר האיזון הגופני ועימו המודעות והשליטה העצמית שלך, הנפשית והגופנית.
בדיוק כמו במערכות יחסים, הצלחה, אושר ושמחה בקשר אינם מושגים בכוח ובשתלטנות, אלא מתשומת הלב שאתה מעניק לקרוביך.
אימון נכון ביוגה הוא מראה לחיים עצמם - ומלמד אותנו שלא נוכל להגיע לחיים טובים באמצעות כוח ומאמץ, אלא באמצעות חיפוש ומציאת האיזון שבין דיוק, יציבות וזרימה.
אסנה (תנוחת יוגה) המבוצעת כהלכה היא ביטוי להכרה יציבה, שאינה תוחמת את עצמה ושיש לה סקרנות אין סופית לחקור את היקום.
אז חווה האדם פתיחות, התגלות והתבהרות להבדיל מאכיפה של השקפות ותפיסות עולם על האדם.
במהלך האימון ביוגה הרבה אמונות ודעות שיש לנו על עצמנו, מתבררות כשגויות או מתחזקות בקרבנו וזאת במרחב האינטימי של האימון. דרך התהליך הזה אנו נעשים יותר "אנחנו", קרובים לעצמנו. אדם המצוי בשלום עם עצמו ועם הסובב אותו.

* תרגום מאמר המערכת של הטיימס אוף אינדיה היוצא לאור במומביי, הודו (2 לפברואר 2007).
היוגה מכוונת לטיפוחו של אדם הנמצא בשלום עם עצמו ועם הסובב אותו

תגובות

פוסטים פופולריים

שילוב יוגה בכיתה מקדמת

שילוב יוגה בכיתה מקדמת מאת בלינדה בן אטר-קוטלר דו"ח תצפית -  שילוב טכניקה יוגית בכיתה רקע : אני עובדת בכיתה מקדמת לתלמידים עם בעיות מורכבות, החל מבעיות תקשורת, ליקויי למידה ומוגבלויות פיזיות (קשיים /פיזיים מוטוריים משמעותיים) ; ובעיקר בולטות בעיות קשב ובעיות התנהגות והפרעות נפשיות. זאת על אף שאפיונים אילו אינם כלולים בהגדרת הכיתה, שכן על פי משרד החינוך הגדרת הכיתה הינה: " ליקויי למידה" – וכל שאר הבעיות על פי המשרד "משניות"  (לא מעניינות/לא רלוונטיות).... הכיתה מונה 13 תלמדים. 4 בנות ו 9 בנים. מכיתות א' ב'. כיתה מקדמת יחידה בבית הספר כשיש עוד 15 כיתות "רגילות". הרקע לכיתה משמעותי בהקשר לשיקול הכנסת תרגול יוגה לכיתתי, בהתחשב בבעיות המגוונות של התלמידים. למרות הדילמה עלי להדגיש שסומכת על עצמי (כאדם שנחשבת "פריקית שליטה") ולא חוששת כלל שהתלמידים יצאו מאיפוס או לחלופין שתרגול יוגה יכול להשפיע לרעה. להיפך, פתוחה לניסיונות ושילוב טכניקות ושיטות מגוונות. הקדמה : כל בוקר בכיתתי אני דוגלת בפתיח וסטינג קבוע

חינוך לפיתוח מודעות ורגישות למצוקתם של אחרים באמצעות הטמעת הערכים ההומניסטיים של היוגה

אנו מזדעזעים למשמע עוולות המתרחשות רחוק מאתנו, אבל עוולות המתקיימות מתחת לאף כמו אינן מעוררות דבר. יש לנו יכולת מופלאה להפוך ל"לא אישי" את הקשה הקרוב ובכך כאילו להעלימו. נאמנים לתרבות הריאליטי וההקצנה הפסיכולוגית, אנחנו מזועזעים מאירוע גדול שקרה, ממשהו חזק, שיש בו שפע של דם, צבע ודמעות, אבל את העוולות היומיומיות המתרחשות אצלנו קרוב איננו מזכים אפילו במבט קצר. הצורך לכבס ולנקות את המצפון שחש במצוקה מובילנו שוב ושוב לפעולות מוחצנות ומיוחצנות של עזרה ונתינה אבל הללו אינן כרוכות בוויתור משמעותי ובשל כך גם השפעתן מינורית וחיוורת. רבים מכורים לתנועה, נעים ממנעד רגשי גבוה למנעד רגשי גבוה יותר וכל מה שקורה בעצימות נמוכה יותר כמו לא נוגע. הסירוב להבין שמשהו לקוי מאד קיים באורח חיים שהשגיות, תועלתנות, חומרנות וציניות שורה בו, לוקח אותנו למחוזות רחוקים ובלבד שנפנה מעצמנו את הצורך להסתכל קרוב ולהתמודד. למעשה, איננו סבורים שיש קשר בין הדברים, בין הערכים הבולטים המנחים אותנו לבין אלימות, סבל, חולי, עוני ובושה. נראה שזו גזרת גורל, אבל היכולת לשנות ולהשפיע היא גדולה יותר ממה

איך עושים יוגה כדי לשפר את איכות החיים ואת מצב הבריאות? יוגה היא ממש לא עוד סוג של פעילות גופנית כי אם גישה הוליסטית ופילוסופיה יישומית

היוגה המודרנית משתמשת בגוף כאמצעי ומציעה לתלמידים לגשת ולהתמודד על המזרון, ללמוד ולתרגל סדרה של תנועות גופניות המשלבות בדרך כלל גם נשימה, הרפיה וניקוי. ההנחה היא שביצוע נשנה של הטכניקות הגופניות יחולל שינוי שיהפוך את הגוף לנשגב יותר ולפיכך קרוב יותר אל המהות. אולם, ביוגה סוטרות של פטאנג'לי, שהוא מבחינות רבות אגד של טכניקות ושיטות להשגת מצב של יוגה, הדגש הוא דווקא על אימון פנימי והשימוש שעושים בטקסט זה מורי יוגה הממוקדים בעבודה עם הגוף הוא שימוש השלכתי וכמעט ספרותי אותו קל יחסית לעשות מעצם טבען המתומצת והרב משמעי של הסוטרות. אימון פסיכו מנטאלי והתנהגותי, בחירה מאומצת במתווה לשינוי עצמי, הוא סוג מקביל, משלים או אחר של אימון אותו ניתן לבצע  ובמסגרתו מוצעות טכניקות רבות ומגוונות להשפעה על האישיות. הסטודיו בו מתבצע אימון זה אינו חלל מעוצב ומאורגן כי אם מרחב החיים הרגילים והשגרתיים, המעבדה המושלמת ללימוד, שיפור, התקדמות והצלחה. מבין הטכניקות היוגיות לאימון פסיכו-מנטאלי: החלטה ובחירה לפתח גישה יוגית לחיים בסיוע מאמץ מתמשך, ממוקד ויציב.    יסודות מרכזיים של הגישה ה

יוגה נגד חומרנות

האם נאפשר לחומרנות להשתלט עלינו לחלוטין? מאת ד"ר ג'איידבה יוגנדרה כסף מניע את העולם או כפי שמצוין בסנסקריט:  Sarve Gunah Kancam Asrayante , כל הדברים הטובים טמונים בזהב. זהו מטריאליזם צרוף ואנחנו כולנו תוצריו. אלה המכחישים כסף הם אלו שזקוקים לו יותר מכל כדי לדבר נגדו – ומספיק להתבונן על חיי הפאר וההדר של רבים מאנשי הדת והרוח. אנו קשורים אל העולם הזה של רושם, תדמית ואופורטוניזם ומתרחקים מהחוט הדק המבדיל בין דתיות, רוחניות לחומרנות. להיות מחויבים למציאות ולחיים תוך מודעות ורגישות, זה לא נושא מרתק ומעניין במיוחד. בעוד שזה קשה מאוד לוותר על עושר וממון וכל מה שהללו מביאים, אנו יכולים לכל הפחות להתנסות בהפחתת הצרכים בכמה תחומים , צעד שיסייע לנו בהמשך להקטין את ההשתלטות החומרית עלינו. למשל: לוותר מדי פעם (אך באופן קבוע) על מעט מהתענוגות החומריות להן אנו רגילים,  לא לדבר למשך שעה פעם בשבוע או לא לאכול משהו מאד טעים מדי פעם או לא לכעוס למשך יותר מחמש דקות או לא לרכוש חפצים שאין לנו צורך בהם או לנסות ולבצע פעולות שבהן התוצר האינטרסנטי שלנו הוא המופחת ביותר.