דילוג לתוכן הראשי

לומדים לנוח: ההרפיה שבסוף העשייה. Savasana

 הרפיה ברוח היוגה יכולה לשפר את מצב הבריאות ואת איכות החיים

הזרימה של האימון והתרגול, המתחיל בתנועה רציפה ומסתיים בשוואסנה, תנוחת הגוויה -  מייצגת את תנועת החיים.

כמו החיים כך גם האימון, כל עוד אנו נושמים הוא קיים.

החיים מלאי עניין, אתגר, מהמורות, יופי, חדווה, הסתגלות, קושי, כאב, השלמה. כך גם האימון. קול החיים מתנגן ברקע הקיום שלנו, יוצר ובורא אותו.

לנו נותר להקשיב, להסתכל, לבחור היכן ומתי להשתלב וממה להימנע ואם נקלענו לצומת, גם איך לצאת ממנה ובשלום.

תנוחת הגוייה, שוואסנה היא פעמים רבות סוף האימון הסדור.
עשינו את המאמץ המרבי שלנו, בצענו את הפעולות הנדרשות וכעת אנו מרפים ומשחררים, נותנים לפירות הפעולה לצמוח כתהליך טבעי. איננו שולטים בהן, בשלב זה גם לא משפיעים עליהן או תלויים בהן. כמו שכחנו, הנחנו ואנו שקטים ושלווים מעצם העשייה, מהחוויה ומהדרך.

האם המוות הוא גם סוף החיים? מבחינה ממשית כן, ומה שמעבר לכך אינני יודע.

מבחינה סמלית, לא.
אם השקענו בחיים (כמו גם באימון), הם לא יימחקו.
אם צרבנו חוויות חיים משמעותיות בתודעתם של אחרים, בין אם "נרשמו על שמנו" ובין אם לאו, אם טפחנו אדוות של נוכחות ממשית ובעלת ערך בעולם בו פעלנו - לא נכחד.
משהו מאתנו יוותר, גם אם ברבות השנים זהותנו הייחודית כמקור לאותו משהו אצל מישהו תטושטש.

האימון ביוגה מחבר אותנו אל חווית החיים ומסייע לחיות אותם בשלמותם ככל האפשר. לצקת בהם את המשמעות הנכונה לנו. לאפשר לכמה שפחות נושאים ועניינים שאינם בעלי חשיבות עבורנו להסיח את הדעת ולהסיטנו מהמרכז של עצמנו. להפחית את העשייה שאין לה ערך ממשי.

יוגים כסוואמי שיבננדה מרישיקש בחרו לעשות זאת באמצעות עבודה תורמת לרווחת חולים ונזקקים, אחרים הותירו הגות, פילוסופיה, אחרים מקומות בלבם של אנשים בהם נגעו.
גם אנחנו נושאים עמנו משהו מאחרים שנגעו בנו בעבר, או נגעו במי שהשפיעו עלינו ואפילו דורות אחורנית. הם נוכחים  בנו  גם אם איננו יודעים להגדיר זאת ולשייך להם משהו מתכונה, יכולת או אפיון שקיים אצלנו.

המוטיבציה לחיות חיים שיש בהם משמעות  היא רחבה ואין-סופית, להיות בטוב ולהשתדל לעשות טוב.

תגובות

פוסטים פופולריים

שילוב יוגה בכיתה מקדמת

שילוב יוגה בכיתה מקדמת מאת בלינדה בן אטר-קוטלר דו"ח תצפית -  שילוב טכניקה יוגית בכיתה רקע : אני עובדת בכיתה מקדמת לתלמידים עם בעיות מורכבות, החל מבעיות תקשורת, ליקויי למידה ומוגבלויות פיזיות (קשיים /פיזיים מוטוריים משמעותיים) ; ובעיקר בולטות בעיות קשב ובעיות התנהגות והפרעות נפשיות. זאת על אף שאפיונים אילו אינם כלולים בהגדרת הכיתה, שכן על פי משרד החינוך הגדרת הכיתה הינה: " ליקויי למידה" – וכל שאר הבעיות על פי המשרד "משניות"  (לא מעניינות/לא רלוונטיות).... הכיתה מונה 13 תלמדים. 4 בנות ו 9 בנים. מכיתות א' ב'. כיתה מקדמת יחידה בבית הספר כשיש עוד 15 כיתות "רגילות". הרקע לכיתה משמעותי בהקשר לשיקול הכנסת תרגול יוגה לכיתתי, בהתחשב בבעיות המגוונות של התלמידים. למרות הדילמה עלי להדגיש שסומכת על עצמי (כאדם שנחשבת "פריקית שליטה") ולא חוששת כלל שהתלמידים יצאו מאיפוס או לחלופין שתרגול יוגה יכול להשפיע לרעה. להיפך, פתוחה לניסיונות ושילוב טכניקות ושיטות מגוונות. הקדמה : כל בוקר בכיתתי אני דוגלת בפתיח וסטינג קבוע

חינוך לפיתוח מודעות ורגישות למצוקתם של אחרים באמצעות הטמעת הערכים ההומניסטיים של היוגה

אנו מזדעזעים למשמע עוולות המתרחשות רחוק מאתנו, אבל עוולות המתקיימות מתחת לאף כמו אינן מעוררות דבר. יש לנו יכולת מופלאה להפוך ל"לא אישי" את הקשה הקרוב ובכך כאילו להעלימו. נאמנים לתרבות הריאליטי וההקצנה הפסיכולוגית, אנחנו מזועזעים מאירוע גדול שקרה, ממשהו חזק, שיש בו שפע של דם, צבע ודמעות, אבל את העוולות היומיומיות המתרחשות אצלנו קרוב איננו מזכים אפילו במבט קצר. הצורך לכבס ולנקות את המצפון שחש במצוקה מובילנו שוב ושוב לפעולות מוחצנות ומיוחצנות של עזרה ונתינה אבל הללו אינן כרוכות בוויתור משמעותי ובשל כך גם השפעתן מינורית וחיוורת. רבים מכורים לתנועה, נעים ממנעד רגשי גבוה למנעד רגשי גבוה יותר וכל מה שקורה בעצימות נמוכה יותר כמו לא נוגע. הסירוב להבין שמשהו לקוי מאד קיים באורח חיים שהשגיות, תועלתנות, חומרנות וציניות שורה בו, לוקח אותנו למחוזות רחוקים ובלבד שנפנה מעצמנו את הצורך להסתכל קרוב ולהתמודד. למעשה, איננו סבורים שיש קשר בין הדברים, בין הערכים הבולטים המנחים אותנו לבין אלימות, סבל, חולי, עוני ובושה. נראה שזו גזרת גורל, אבל היכולת לשנות ולהשפיע היא גדולה יותר ממה

איך עושים יוגה כדי לשפר את איכות החיים ואת מצב הבריאות? יוגה היא ממש לא עוד סוג של פעילות גופנית כי אם גישה הוליסטית ופילוסופיה יישומית

היוגה המודרנית משתמשת בגוף כאמצעי ומציעה לתלמידים לגשת ולהתמודד על המזרון, ללמוד ולתרגל סדרה של תנועות גופניות המשלבות בדרך כלל גם נשימה, הרפיה וניקוי. ההנחה היא שביצוע נשנה של הטכניקות הגופניות יחולל שינוי שיהפוך את הגוף לנשגב יותר ולפיכך קרוב יותר אל המהות. אולם, ביוגה סוטרות של פטאנג'לי, שהוא מבחינות רבות אגד של טכניקות ושיטות להשגת מצב של יוגה, הדגש הוא דווקא על אימון פנימי והשימוש שעושים בטקסט זה מורי יוגה הממוקדים בעבודה עם הגוף הוא שימוש השלכתי וכמעט ספרותי אותו קל יחסית לעשות מעצם טבען המתומצת והרב משמעי של הסוטרות. אימון פסיכו מנטאלי והתנהגותי, בחירה מאומצת במתווה לשינוי עצמי, הוא סוג מקביל, משלים או אחר של אימון אותו ניתן לבצע  ובמסגרתו מוצעות טכניקות רבות ומגוונות להשפעה על האישיות. הסטודיו בו מתבצע אימון זה אינו חלל מעוצב ומאורגן כי אם מרחב החיים הרגילים והשגרתיים, המעבדה המושלמת ללימוד, שיפור, התקדמות והצלחה. מבין הטכניקות היוגיות לאימון פסיכו-מנטאלי: החלטה ובחירה לפתח גישה יוגית לחיים בסיוע מאמץ מתמשך, ממוקד ויציב.    יסודות מרכזיים של הגישה ה

יוגה נגד חומרנות

האם נאפשר לחומרנות להשתלט עלינו לחלוטין? מאת ד"ר ג'איידבה יוגנדרה כסף מניע את העולם או כפי שמצוין בסנסקריט:  Sarve Gunah Kancam Asrayante , כל הדברים הטובים טמונים בזהב. זהו מטריאליזם צרוף ואנחנו כולנו תוצריו. אלה המכחישים כסף הם אלו שזקוקים לו יותר מכל כדי לדבר נגדו – ומספיק להתבונן על חיי הפאר וההדר של רבים מאנשי הדת והרוח. אנו קשורים אל העולם הזה של רושם, תדמית ואופורטוניזם ומתרחקים מהחוט הדק המבדיל בין דתיות, רוחניות לחומרנות. להיות מחויבים למציאות ולחיים תוך מודעות ורגישות, זה לא נושא מרתק ומעניין במיוחד. בעוד שזה קשה מאוד לוותר על עושר וממון וכל מה שהללו מביאים, אנו יכולים לכל הפחות להתנסות בהפחתת הצרכים בכמה תחומים , צעד שיסייע לנו בהמשך להקטין את ההשתלטות החומרית עלינו. למשל: לוותר מדי פעם (אך באופן קבוע) על מעט מהתענוגות החומריות להן אנו רגילים,  לא לדבר למשך שעה פעם בשבוע או לא לאכול משהו מאד טעים מדי פעם או לא לכעוס למשך יותר מחמש דקות או לא לרכוש חפצים שאין לנו צורך בהם או לנסות ולבצע פעולות שבהן התוצר האינטרסנטי שלנו הוא המופחת ביותר.