דילוג לתוכן הראשי

כיצד עוזרת היוגה לחולים במחלות לב, סוכרת, שומני דם ויתר לחץ דם לשפר את בריאותם ולחסוך פעולות פולשניות (צינתור/ניתוח מעקפים) מסוכנות וכואבות?

מחלות לב וכלי דם: היצרות עורקים, דום לב, התקף לב, ניתוח מעקפים, צנתור, בעיות מסתמיות, שבץ מוחי.  וגורמי הסיכון הקשורים והמנבאים כגון יתר לחץ דם, סכרת, יתר שומני דם, כולסטרול ldl גבוה וכולסטרול hdl נמוך, מדדי דלקת גבוהים וכו'.

המחלות הקרדיו-וסקולאריות השונות, הן חלק בלתי נפרד מהחיים המודרניים. אנו רואים יותר ויותר חולים, יותר ויותר מצונתרים ומטופלים, יותר נוטלי תרופות ואף כי אחוזי התמותה יורדים במתינות עקב שיפורי הרפואה , הרי שחיסון ממשי נגד מחלת/מחלות השפע, אינו נראה באופק.
מחלות לב היו כאן תמיד, אך שכיחותן הרבה והתפרצותן בקרב קבוצות אוכלוסיה מגוונות, לרבות צעירים וצעירים מאד, בולטת במיוחד.

יהיו ההצלחות הרפואיות אשר יהיו - והן מבורכות, נחוצות ומצילות חיים -  הרי תרופה של ממש, שאיננה סימפטומאטית בלבד, לכאורה אינה בנמצא.

שפע מחקרים, ניסויים ועבודות שנערכו לאורך השנים, מוכיחים באופן מובהק את הקשר הקיים בין אורח החיים שלנו לבין הסיכוי למנוע מחלה או להחלים אם כבר חלינו.
כל עוד נתייחס אל אורח החיים הקופצני, המהיר, ההישגי, האגרסיבי, התובעני והמתיש - המתקיים בחברה המודרנית כאל הכרח, כאל גזירה משמיים, כאל אכסיומה, כאל מצב שאין אנו יכולים להתמודד עימו ולפיכך מוכרחים להיות חלק ממנו, נמשיך להיפגע מהפרת האיזון שהוא כולו מעשה ידינו.

והקשר בין מחלות לב לאורח חיים הוא קשר מובהק.

הערכים הדומיננטיים בעולם המודרני שבמרכזם מיקוד בהצלחה ובתוצאות מדידות, מהווים אף הם זרזים להתפתחות מחלות בעלות מאפיינים פסיכו-סומאטיים (ומחלות הלב וכלי הדם בתוכן).

דרך היוגה מציעה תמיכה שיקומית מאוזנת, הגיונית ואפשרית ליישום המסייעת להתמודד עם הרעות החולות הקשורות לאורח החיים המערבי המקובל.
היוגה מלמדת אותנו כיצד להמשיך ולבצע את מחויבויותינו ואף להרחיבן, אך בלי לפגוע בעצמנו (ובאחרים). איך להיות חלק מן העולם אך לא "של" העולם. זאת באמצעות טכניקות ייחודיות, כלים התנהגותיים, תמיכה רגשית ועוד.

אימון אישי ייעודי למחלימי לב ברוח היוגה, מסייע רבות במניעת תחלואה ובהתמודדות עמה.
 האימון ביוגה משפר את סיכויי ההחלמה, מקטין תחלואה חוזרת ותמותה, תומך מאד ברגעים קשים של כאב, סבל ומצוקה ועשוי לשנות את גורלו של מי שמשוכנע/ת שהתקף הלב שלו/שלה הוא רק עניין של זמן ושל מי שכבר חלה ומעוניין לנסות, ולהחלים.
היוגה נתפסת אולי כדרך מזרחית, הודית - אולם אין זה כך, שכן היא משרתת את האדם הבוחר לאמצה אל חייו, תהיה אמונתו אשר יהיה.

בעולם נצבר ניסיון מחקרי נכבד, מקיף ורציני בנוגע ליתרונות היוגה בעבור חולי ומחלימי לב.
במקרים מסוימים אף הוכח כי אימון אישי ברוח היוגה, איננו רק טיפול תומך, אלא אף עשוי להחליף טיפול כירורגי כגון ניתוח מעקפים.
לאור סדרת מחקרים שנערכו בין השאר בארצות הברית ע"י ד"ר דין אורניש ובהודו במכון היוגה בלובנלא וביוגה אינסטיטיוט שבמומביי - נקבעו פרוטוקולים (כלליים) של התערבויות טיפולית ברוח היוגה, שיעילותם אושרה שוב ושוב בכלים מדעיים.

אימון אישי ברוח היוגה למחלימי לב, כולל עבודת גוף-נפש-רוח ומשלב, בין השאר, גם תרגילי נשימה ייחודיים ותרגילים גופניים המותאמים אישית למצבו, יכולותיו וצרכיו - של המחלים.

וביוגה, כמו ביוגה - ההתמדה היא לב ליבה של ההצלחה. ככל שמחלים הלב מתמיד להתאמן, כך יחוש בתוצאות ובהישגי אימונו. להבדיל מטיפול פאסיבי כמו צנתור או דיקור סיני, במהלכו שוכב האדם ומשאיר את העבודה לאחר, הרי שיוגה היא דרך המחייבת את המחלים להפגין אחריות, לקחת את עצמו בידיים ולתרום באופן מעשי ואקטיבי לרווחתו.

הרווח הישיר לו זוכה מחלים הלב, שאימץ לחייו אימון אישי ברוח היוגה - משמעותי, נעים ויציב.
 

תגובות

פוסטים פופולריים

שילוב יוגה בכיתה מקדמת

שילוב יוגה בכיתה מקדמת מאת בלינדה בן אטר-קוטלר דו"ח תצפית -  שילוב טכניקה יוגית בכיתה רקע : אני עובדת בכיתה מקדמת לתלמידים עם בעיות מורכבות, החל מבעיות תקשורת, ליקויי למידה ומוגבלויות פיזיות (קשיים /פיזיים מוטוריים משמעותיים) ; ובעיקר בולטות בעיות קשב ובעיות התנהגות והפרעות נפשיות. זאת על אף שאפיונים אילו אינם כלולים בהגדרת הכיתה, שכן על פי משרד החינוך הגדרת הכיתה הינה: " ליקויי למידה" – וכל שאר הבעיות על פי המשרד "משניות"  (לא מעניינות/לא רלוונטיות).... הכיתה מונה 13 תלמדים. 4 בנות ו 9 בנים. מכיתות א' ב'. כיתה מקדמת יחידה בבית הספר כשיש עוד 15 כיתות "רגילות". הרקע לכיתה משמעותי בהקשר לשיקול הכנסת תרגול יוגה לכיתתי, בהתחשב בבעיות המגוונות של התלמידים. למרות הדילמה עלי להדגיש שסומכת על עצמי (כאדם שנחשבת "פריקית שליטה") ולא חוששת כלל שהתלמידים יצאו מאיפוס או לחלופין שתרגול יוגה יכול להשפיע לרעה. להיפך, פתוחה לניסיונות ושילוב טכניקות ושיטות מגוונות. הקדמה : כל בוקר בכיתתי אני דוגלת בפתיח וסטינג קבוע

חינוך לפיתוח מודעות ורגישות למצוקתם של אחרים באמצעות הטמעת הערכים ההומניסטיים של היוגה

אנו מזדעזעים למשמע עוולות המתרחשות רחוק מאתנו, אבל עוולות המתקיימות מתחת לאף כמו אינן מעוררות דבר. יש לנו יכולת מופלאה להפוך ל"לא אישי" את הקשה הקרוב ובכך כאילו להעלימו. נאמנים לתרבות הריאליטי וההקצנה הפסיכולוגית, אנחנו מזועזעים מאירוע גדול שקרה, ממשהו חזק, שיש בו שפע של דם, צבע ודמעות, אבל את העוולות היומיומיות המתרחשות אצלנו קרוב איננו מזכים אפילו במבט קצר. הצורך לכבס ולנקות את המצפון שחש במצוקה מובילנו שוב ושוב לפעולות מוחצנות ומיוחצנות של עזרה ונתינה אבל הללו אינן כרוכות בוויתור משמעותי ובשל כך גם השפעתן מינורית וחיוורת. רבים מכורים לתנועה, נעים ממנעד רגשי גבוה למנעד רגשי גבוה יותר וכל מה שקורה בעצימות נמוכה יותר כמו לא נוגע. הסירוב להבין שמשהו לקוי מאד קיים באורח חיים שהשגיות, תועלתנות, חומרנות וציניות שורה בו, לוקח אותנו למחוזות רחוקים ובלבד שנפנה מעצמנו את הצורך להסתכל קרוב ולהתמודד. למעשה, איננו סבורים שיש קשר בין הדברים, בין הערכים הבולטים המנחים אותנו לבין אלימות, סבל, חולי, עוני ובושה. נראה שזו גזרת גורל, אבל היכולת לשנות ולהשפיע היא גדולה יותר ממה

איך עושים יוגה כדי לשפר את איכות החיים ואת מצב הבריאות? יוגה היא ממש לא עוד סוג של פעילות גופנית כי אם גישה הוליסטית ופילוסופיה יישומית

היוגה המודרנית משתמשת בגוף כאמצעי ומציעה לתלמידים לגשת ולהתמודד על המזרון, ללמוד ולתרגל סדרה של תנועות גופניות המשלבות בדרך כלל גם נשימה, הרפיה וניקוי. ההנחה היא שביצוע נשנה של הטכניקות הגופניות יחולל שינוי שיהפוך את הגוף לנשגב יותר ולפיכך קרוב יותר אל המהות. אולם, ביוגה סוטרות של פטאנג'לי, שהוא מבחינות רבות אגד של טכניקות ושיטות להשגת מצב של יוגה, הדגש הוא דווקא על אימון פנימי והשימוש שעושים בטקסט זה מורי יוגה הממוקדים בעבודה עם הגוף הוא שימוש השלכתי וכמעט ספרותי אותו קל יחסית לעשות מעצם טבען המתומצת והרב משמעי של הסוטרות. אימון פסיכו מנטאלי והתנהגותי, בחירה מאומצת במתווה לשינוי עצמי, הוא סוג מקביל, משלים או אחר של אימון אותו ניתן לבצע  ובמסגרתו מוצעות טכניקות רבות ומגוונות להשפעה על האישיות. הסטודיו בו מתבצע אימון זה אינו חלל מעוצב ומאורגן כי אם מרחב החיים הרגילים והשגרתיים, המעבדה המושלמת ללימוד, שיפור, התקדמות והצלחה. מבין הטכניקות היוגיות לאימון פסיכו-מנטאלי: החלטה ובחירה לפתח גישה יוגית לחיים בסיוע מאמץ מתמשך, ממוקד ויציב.    יסודות מרכזיים של הגישה ה

יוגה נגד חומרנות

האם נאפשר לחומרנות להשתלט עלינו לחלוטין? מאת ד"ר ג'איידבה יוגנדרה כסף מניע את העולם או כפי שמצוין בסנסקריט:  Sarve Gunah Kancam Asrayante , כל הדברים הטובים טמונים בזהב. זהו מטריאליזם צרוף ואנחנו כולנו תוצריו. אלה המכחישים כסף הם אלו שזקוקים לו יותר מכל כדי לדבר נגדו – ומספיק להתבונן על חיי הפאר וההדר של רבים מאנשי הדת והרוח. אנו קשורים אל העולם הזה של רושם, תדמית ואופורטוניזם ומתרחקים מהחוט הדק המבדיל בין דתיות, רוחניות לחומרנות. להיות מחויבים למציאות ולחיים תוך מודעות ורגישות, זה לא נושא מרתק ומעניין במיוחד. בעוד שזה קשה מאוד לוותר על עושר וממון וכל מה שהללו מביאים, אנו יכולים לכל הפחות להתנסות בהפחתת הצרכים בכמה תחומים , צעד שיסייע לנו בהמשך להקטין את ההשתלטות החומרית עלינו. למשל: לוותר מדי פעם (אך באופן קבוע) על מעט מהתענוגות החומריות להן אנו רגילים,  לא לדבר למשך שעה פעם בשבוע או לא לאכול משהו מאד טעים מדי פעם או לא לכעוס למשך יותר מחמש דקות או לא לרכוש חפצים שאין לנו צורך בהם או לנסות ולבצע פעולות שבהן התוצר האינטרסנטי שלנו הוא המופחת ביותר.