דילוג לתוכן הראשי

תרגילי עמידה, הנתיב אל הבסיס

רבים מאיתנו נושאים עימם אי אילו עניינים - מודעים יותר או מודעים פחות, סגורים יותר או סגורים פחות - הקשורים בבית הגידול שלנו, המקום שבו התפתחנו והאנשים שאתם חיינו בילדותנו. אנו מייחסים לאבא, אמא ולמשפחה כולה, בין אם הייתה ובין אם לאו, השפעה רבה על מי שאנו היום, על הצדדים שאנו אוהבים בעצמנו ועל הצדדים שפחות.
היות והסיפור האישי של חיינו מורכב ממנעדים מגוונים של תחושות,חוויות, זיכרונות, ריחות, צבעים וטעמים - שילוב של רשמים חושיים והטבעות פנימיות-רגשיות,אין הוא חד-משמעי. גם אם נדמה ש"כך היה", המסקנות אינן תמיד מוחלטות. לא אחת, מה שנחווה כבהיר ומובן הוא דווקא רב גווני.

כך אנו נעים ומתקיימים בעולם, בין ספקנות לביטחון, בין ידיעה ברורה,לבין סימני שאלה. לעתים נדמה כי אנו עורגים אל התשובה החד-משמעית, אל אותו ארגון ברור, מסודר ומובהק של התרחשויות ואירועים, אל אמיתות מוחלטות ואל פרשנות נוקבת לאירועי החיים. אך ככל שעובר הזמן וניסיון חיים נצבר, כך גם מצע ההבנות רך, גמיש ולא אחת אף בוצי יותר.
כאשר אנו מתבוננים בתוצאה, בראותנו את עצמנו כאנשים מבוגרים ומתפקדים בעולם, קל לנו יותר להעריך ולהוקיר את הבסיס ואת היסודות. האדמה נושאת אותנו ואנו עומדים בצורה זו או אחרת, עם שתי הרגליים על הקרקע. בכל זאת הגענו וייתכן שאף טוב לאותו המקום המאפשר לנו לעצור, לנוח ולהסתכל.

ההכנה לתרגילי העמידה ביוגה מתחילה מכפות הרגליים הנפרסות במלואן על הקרקע. האצבעות מרווחות, מתוחות וכף הרגל כולה, מן העקב ועד כריות האצבעות, משתרשת בעצמה נינוחה. משקל הגוף מונח באופן שווה ומאוזן ככל האפשר על פני כף הרגל, אנו מחפשים כל העת את מרחב האיזון, תיקון לפה, הטיה לשם. כפות הרגליים מקבילות, לעתים צמודות ולעתים רחוקות מעט זו מזו כרוחב האגן, אך ההטיה היא מעט פנימה, לכיוון מרכז הגוף, ליבו של האיזון. תהא ההטיה המתבקשת אשר תהא, נשתדל להקפיד על כף הרגל נטועה היטב, מבוססת.
הבסיס ממנו צמחנו משפיע עמוקות על המשך תנועת הגדילה וההתרחבות. תפקיד מרכזי וחשוב שלנו הוא לעצב, לחזק ולתחזק אותו. לשמור עליו כל העת.   
 תחושת בסיס חזקה, העוברת דרך התנסות גופנית מתמשכת, תומכת ומחזקת חוויה רגשית יציבה מעט פחות. השקפתנו בעניין רגישויות העבר, קשרים לא מושלמים ויחסים בלתי הרמוניים עם הדמויות המרכזיות שבחיינו, היא חומר גלם אותו אנו פוגשים ומעבדים בנקודות שונות על ציר הזמן.
אימון גופני מודע שראשיתו בעיגון, ביסוס וביצור היציבות, יכול לסייע ולתרום.

תגובות

פוסטים פופולריים

שילוב יוגה בכיתה מקדמת

שילוב יוגה בכיתה מקדמת מאת בלינדה בן אטר-קוטלר דו"ח תצפית -  שילוב טכניקה יוגית בכיתה רקע : אני עובדת בכיתה מקדמת לתלמידים עם בעיות מורכבות, החל מבעיות תקשורת, ליקויי למידה ומוגבלויות פיזיות (קשיים /פיזיים מוטוריים משמעותיים) ; ובעיקר בולטות בעיות קשב ובעיות התנהגות והפרעות נפשיות. זאת על אף שאפיונים אילו אינם כלולים בהגדרת הכיתה, שכן על פי משרד החינוך הגדרת הכיתה הינה: " ליקויי למידה" – וכל שאר הבעיות על פי המשרד "משניות"  (לא מעניינות/לא רלוונטיות).... הכיתה מונה 13 תלמדים. 4 בנות ו 9 בנים. מכיתות א' ב'. כיתה מקדמת יחידה בבית הספר כשיש עוד 15 כיתות "רגילות". הרקע לכיתה משמעותי בהקשר לשיקול הכנסת תרגול יוגה לכיתתי, בהתחשב בבעיות המגוונות של התלמידים. למרות הדילמה עלי להדגיש שסומכת על עצמי (כאדם שנחשבת "פריקית שליטה") ולא חוששת כלל שהתלמידים יצאו מאיפוס או לחלופין שתרגול יוגה יכול להשפיע לרעה. להיפך, פתוחה לניסיונות ושילוב טכניקות ושיטות מגוונות. הקדמה : כל בוקר בכיתתי אני דוגלת בפתיח וסטינג קבוע

האומנות והתרפיה של יוגה על כיסא

אימון גוף נפש מונגש שמתאים לכולם נעמעם את האור. נסגור את הנייד. נשב על כיסא, הגב ישר וצמוד למשענת. הראש מורם מעט. כתפיים רפויות, צוואר רפוי, הגב רפוי. כל הגוף רפוי ושקט. חבר שלי נהג לתרגל יוגה. לאחר שחלה שוב אינו יכול לבצע עם גופו את אשר ביצע בעבר. האם הסתיים הקשר שלו עם היוגה? האם דווקא כעת כשהוא נזקק למלוא הסיוע שדרך היוגה יכולה להושיט, אין הוא יכול עוד לחוות חווית יוגה? למעשה, אם יפנה אל המקומות בהם מלמדים יוגה באזור מגוריו, לא ימצא קבוצת תרגול בה יוכל להשתלב. אנשים בעלי קושי תפקודי ומגבלה גופנית חווים בחייהם מידה רבה של כאב, מצוקה, פחד ודאגה אך אינם חושבים לפנות לעולם היוגה, הנתפס כעולמם של הצעירים החתיכים והגמישים.   זאת למרות שהיוגה כגישה, כאורח חיים, כפילוסופיה יישומית וכתרכיב ממוקד של תרגילי גוף ונשימה עשויה להוות תרפיה אינטגרטיבית משמעותית עבורם, בהיותה ממוקדת בהפחתת סבל תוך הצעתה של פרקטיקה התערבותית בהירה ונוחה לביצוע. אנשים המתמודדים מחלות מאיימות חיים ; סרטן, מחלות לב וריאה כרוניות, איידס, מחלות נירולוגיות מתקדמות (טרשת נפוצה, פרקינסון, ניוון שרירי ועוד),

חינוך לפיתוח מודעות ורגישות למצוקתם של אחרים באמצעות הטמעת הערכים ההומניסטיים של היוגה

אנו מזדעזעים למשמע עוולות המתרחשות רחוק מאתנו, אבל עוולות המתקיימות מתחת לאף כמו אינן מעוררות דבר. יש לנו יכולת מופלאה להפוך ל"לא אישי" את הקשה הקרוב ובכך כאילו להעלימו. נאמנים לתרבות הריאליטי וההקצנה הפסיכולוגית, אנחנו מזועזעים מאירוע גדול שקרה, ממשהו חזק, שיש בו שפע של דם, צבע ודמעות, אבל את העוולות היומיומיות המתרחשות אצלנו קרוב איננו מזכים אפילו במבט קצר. הצורך לכבס ולנקות את המצפון שחש במצוקה מובילנו שוב ושוב לפעולות מוחצנות ומיוחצנות של עזרה ונתינה אבל הללו אינן כרוכות בוויתור משמעותי ובשל כך גם השפעתן מינורית וחיוורת. רבים מכורים לתנועה, נעים ממנעד רגשי גבוה למנעד רגשי גבוה יותר וכל מה שקורה בעצימות נמוכה יותר כמו לא נוגע. הסירוב להבין שמשהו לקוי מאד קיים באורח חיים שהשגיות, תועלתנות, חומרנות וציניות שורה בו, לוקח אותנו למחוזות רחוקים ובלבד שנפנה מעצמנו את הצורך להסתכל קרוב ולהתמודד. למעשה, איננו סבורים שיש קשר בין הדברים, בין הערכים הבולטים המנחים אותנו לבין אלימות, סבל, חולי, עוני ובושה. נראה שזו גזרת גורל, אבל היכולת לשנות ולהשפיע היא גדולה יותר ממה

האימון הגופני ביוגה: סיכויים, סיכונים ואכזבות. מה שחשוב לדעת לפני ובזמן שיעור היוגה

במה יכול אימון היוגה לסייע, ממה יש להיזהר וממי כדאי להתרחק? היוגה הפכה בעשורים האחרונים לפופולרית בעולם כולו, מחיפה ועד מומביי, מניו-יורק ועד טהראן, מברלין ועד באקו, בכל עיר קטנה או גדולה אפשר לקחת שיעור יוגה ולמצוא לא מעט מורים בתחום. העובדה כי יוגה הינה אימון פתוח הנעדר בסיס ידע מקצועי מוגדר ומוסמך מסכן לא אחת את התלמידים המבקשים ללמוד והמסתמכים על הוראתם של מורים חובבניים, פזיזים ולעיתים אף לא הגונים. ובעניין זה ראויה במיוחד לציטוט אמירתו של  החוקר והכימאי ההודי, אי.קיי. טיימני  שכתב על העירפול הכרוך ביוגה: "אין נושא דומה הכרוך באופן רב כלכך במסתורין, עליו כל אדם יכול לכתוב ככל העולה על רוחו בלא כל סיכון שייטען כלפיו שהוא טועה". הכתב המדעי של הניו יורק טיימס, ויליאם גיי. ברוד , מתרגל יוגה ותיק בעצמו, פרסם לפני מספר שנים קובץ מאמרים בספר שפירסם והמאגד את יתרונותיה, חסרונותיה, אפשרויותיה וסיכוניה של היוגה         (The Science of Yoga, The Risks and the Rewards, Simon&Schuster, NY 2012). מחקרים מודרניים מהעשורים האחרונים מצביעים על מאפייניה ו יתרונותיה של ה