בעולם מרובה הגירויים ועתיר הפעולה בו אנו חיים, רגיעה, איזון ומיקוד הם צורך השעה.
לדרך היוגה, שמקורה בתת-היבשת ההודית, יכולת אמתית לסייע בשיפור המיקוד והריכוז.
ריכוז ומיקוד נחוצים לנו לא רק בכדי ללמוד ולרכוש מיומנויות אינטלקטואליות, אלא אף ואולי גם בעיקר בכדי שנוכל לתפקד כהלכה, מתוך שקט ושליטה עצמית.
היכולת להישאר מאוזנים, למרות שהנסיבות עשויות להיות לא אחת מעוררות, מרגשות, מסעירות, מכעיסות או לא הוגנות לפי הבנתנו - היא מסוגלות הכרחית והמפתח לקיום סביר במסגרות האישיות, המשפחתיות, החברתיות והחינוכיות.
למעשה, רובנו מכירים את החוקים ואת התאוריות והדרישות מאתנו מתנגנות בראש כל הזמן, אולם מיד כשנדלק גפרור שמפעיל אותנו ומצליח להסעיר, אנחנו מאבדים את הראש, יוצאים מהכלים וכך מתחיל מעגל של תגובה ותגובה שכנגד, שקשה אחר-כך לעצרו.
מההיבט של מיתון תוקפנות ואלימות, ריכוז הוא היכולת להטמיע וברגע האמת להיזכר ולהיות מנותבים ע"י מה שמועיל לנו, במקום לתת לנסיבות, המתרחשות כל העת, להוציא אותנו מהאיזון.
אולם כשאנו פועלים מתוך ריכוז, קל לנו יותר לתפקד, החיים מלחיצים פחות והתוצאות ממוקדות ותואמות הרבה יותר.
את התוצאות של העדר ריכוז ויציאה ממיקוד אנחנו חשים בכל מרחבי החיים. להעדר ריכוז ומיקוד ביטוי רגשי, התנהגותי ותפקודי; סערות נפש, גלים של מחשבות טורדניות, כעס והלקאה עצמיים, שיקול דעת לקוי, צמצום הפוטנציאל האישי והימנעות מצמיחה ומהתפתחות מקצועית ואינטלקטואלית, מערכות יחסים בעייתיות, קשיים בתקשורת עם הסביבה ועוד.
אבל כיצד משיגים את הריכוז הנכסף הזה?
ההנחה המקובלת היא שקושי בריכוז קשור להיבטים גופניים ואורגניים, הצומחים על רקע הקשרים סביבתיים, אישיותיים ופסיכולוגיים.
היוגה, כתרפיית גוף-נפש מציעה מתודולוגיה מדעית מבוססת לסיוע ולפיתוח יכולת הריכוז - שהשפעתה רב תחומית.
הדרך היוגית להשגת ריכוז מתחילה מלימוד טכניקות ייעודיות, שפותחו במכון ליוגה במומביי, הודו , העוסק בכך מזה שנים רבות - והמיושמות בהדרכה פרטנית וקבוצתית לילדים, נוער ומבוגרים ובתכניות מערכתיות המשולבות במערכות החינוך (הדרכת מורים ומנהלים).
ברמת הפרטנית והקבוצתית ניתן הדגש על לימוד ותרגול תנוחות גופניות המשולבות עם נשימה בקצבים משתנים. התנוחות המיוחדות מחולקות לארבע, בהתאם לארבעת נתיבי הנשימה: שאיפה, עצירת נשימה אחרי שאיפה, נשיפה ועצירת נשימה אחרי נשיפה. התנועה והנשימה מסונכרנות באופן יזום למטרות הטיפוליות.
נלמדות טכניקות של התניה (Conditioning) ובקרה עצמית (Reflection). נרכשת ומוטמעת גישת היוגה לחיים, שבמרכזה: אי-אלימות, פעולה ממוקדת תהליך, הכלת מגבלות העצמי והאחר, התווית מודל היררכי של המחויבויות האישיות וכו'. כמו כן מתורגלות ונחוות טכניקות של הרפיה והרגעה.
ברמה המערכתית נלמדות טכניקות מעשיות ליישום בחלל העבודה (בכיתה! לא באולם היוגה). הטכניקות הנלמדות מעודדות השגת ריכוז ומיקוד ומטרתן ליצור מוכנות ממוקדת תכלית.
למורים המשתתפים בתכנית מוצע להוסיף יוגה לעבודתם בשילוב טכניקות פשוטות המיושמות בחלל הכיתה. גם כאן נעשה שימוש בשיטות של Conditioning (עיגון מסגרת-תכלית-תפקיד) ומודגמות כמה מן הטכניקות הנלמדות ברמת הפרט.
המשתתפים נחשפים אל הגישה היישומית של היוגה לחיים, מתוך כוונה להעצים ולהרחיב את המרחב הפנימי-האישי, המוביל בהמשך לתפקוד מדויק ונקי יותר.
לימוד יוגה למטרת שיפור הריכוז, אינו לימוד תאורטי, אף כי הלימוד התאורטי הכרחי לצורך הטמעת היישום - ומחייב רציפות, רצינות והתמדה.
יוגה הנה גישה חינוכית, חווייתית ואפקטיבי הפועלת ברצף ובזרימה ומשולבת בחיים הממשיים ואינה שיעור בודד שלאחריו הכל שב לקדמותו . לב היוגה הנו הניסיון להשיג שינוי פנימי ארוך טווח שתועלותיו רב ממדיות; גופניות, נפשיות ורוחניות.
לדרך היוגה, שמקורה בתת-היבשת ההודית, יכולת אמתית לסייע בשיפור המיקוד והריכוז.
ריכוז ומיקוד נחוצים לנו לא רק בכדי ללמוד ולרכוש מיומנויות אינטלקטואליות, אלא אף ואולי גם בעיקר בכדי שנוכל לתפקד כהלכה, מתוך שקט ושליטה עצמית.
היכולת להישאר מאוזנים, למרות שהנסיבות עשויות להיות לא אחת מעוררות, מרגשות, מסעירות, מכעיסות או לא הוגנות לפי הבנתנו - היא מסוגלות הכרחית והמפתח לקיום סביר במסגרות האישיות, המשפחתיות, החברתיות והחינוכיות.
למעשה, רובנו מכירים את החוקים ואת התאוריות והדרישות מאתנו מתנגנות בראש כל הזמן, אולם מיד כשנדלק גפרור שמפעיל אותנו ומצליח להסעיר, אנחנו מאבדים את הראש, יוצאים מהכלים וכך מתחיל מעגל של תגובה ותגובה שכנגד, שקשה אחר-כך לעצרו.
מההיבט של מיתון תוקפנות ואלימות, ריכוז הוא היכולת להטמיע וברגע האמת להיזכר ולהיות מנותבים ע"י מה שמועיל לנו, במקום לתת לנסיבות, המתרחשות כל העת, להוציא אותנו מהאיזון.
אולם כשאנו פועלים מתוך ריכוז, קל לנו יותר לתפקד, החיים מלחיצים פחות והתוצאות ממוקדות ותואמות הרבה יותר.
את התוצאות של העדר ריכוז ויציאה ממיקוד אנחנו חשים בכל מרחבי החיים. להעדר ריכוז ומיקוד ביטוי רגשי, התנהגותי ותפקודי; סערות נפש, גלים של מחשבות טורדניות, כעס והלקאה עצמיים, שיקול דעת לקוי, צמצום הפוטנציאל האישי והימנעות מצמיחה ומהתפתחות מקצועית ואינטלקטואלית, מערכות יחסים בעייתיות, קשיים בתקשורת עם הסביבה ועוד.
אבל כיצד משיגים את הריכוז הנכסף הזה?
ההנחה המקובלת היא שקושי בריכוז קשור להיבטים גופניים ואורגניים, הצומחים על רקע הקשרים סביבתיים, אישיותיים ופסיכולוגיים.
היוגה, כתרפיית גוף-נפש מציעה מתודולוגיה מדעית מבוססת לסיוע ולפיתוח יכולת הריכוז - שהשפעתה רב תחומית.
הדרך היוגית להשגת ריכוז מתחילה מלימוד טכניקות ייעודיות, שפותחו במכון ליוגה במומביי, הודו , העוסק בכך מזה שנים רבות - והמיושמות בהדרכה פרטנית וקבוצתית לילדים, נוער ומבוגרים ובתכניות מערכתיות המשולבות במערכות החינוך (הדרכת מורים ומנהלים).
ברמת הפרטנית והקבוצתית ניתן הדגש על לימוד ותרגול תנוחות גופניות המשולבות עם נשימה בקצבים משתנים. התנוחות המיוחדות מחולקות לארבע, בהתאם לארבעת נתיבי הנשימה: שאיפה, עצירת נשימה אחרי שאיפה, נשיפה ועצירת נשימה אחרי נשיפה. התנועה והנשימה מסונכרנות באופן יזום למטרות הטיפוליות.
נלמדות טכניקות של התניה (Conditioning) ובקרה עצמית (Reflection). נרכשת ומוטמעת גישת היוגה לחיים, שבמרכזה: אי-אלימות, פעולה ממוקדת תהליך, הכלת מגבלות העצמי והאחר, התווית מודל היררכי של המחויבויות האישיות וכו'. כמו כן מתורגלות ונחוות טכניקות של הרפיה והרגעה.
ברמה המערכתית נלמדות טכניקות מעשיות ליישום בחלל העבודה (בכיתה! לא באולם היוגה). הטכניקות הנלמדות מעודדות השגת ריכוז ומיקוד ומטרתן ליצור מוכנות ממוקדת תכלית.
למורים המשתתפים בתכנית מוצע להוסיף יוגה לעבודתם בשילוב טכניקות פשוטות המיושמות בחלל הכיתה. גם כאן נעשה שימוש בשיטות של Conditioning (עיגון מסגרת-תכלית-תפקיד) ומודגמות כמה מן הטכניקות הנלמדות ברמת הפרט.
המשתתפים נחשפים אל הגישה היישומית של היוגה לחיים, מתוך כוונה להעצים ולהרחיב את המרחב הפנימי-האישי, המוביל בהמשך לתפקוד מדויק ונקי יותר.
לימוד יוגה למטרת שיפור הריכוז, אינו לימוד תאורטי, אף כי הלימוד התאורטי הכרחי לצורך הטמעת היישום - ומחייב רציפות, רצינות והתמדה.
יוגה הנה גישה חינוכית, חווייתית ואפקטיבי הפועלת ברצף ובזרימה ומשולבת בחיים הממשיים ואינה שיעור בודד שלאחריו הכל שב לקדמותו . לב היוגה הנו הניסיון להשיג שינוי פנימי ארוך טווח שתועלותיו רב ממדיות; גופניות, נפשיות ורוחניות.
תגובות