דילוג לתוכן הראשי

כאב והימנעות מכאב


הנסג'י יוגנדרה:

החיים כרוכים במאמץ ויש בהם כאב והנאה.

מה שגורם הנאה עלול להתברר כמחולל סבל. 
מה שטוב ברגע מסוים יכול להיות רע ברגע אחר. אלו הם החיים והאדם אינו יכול לנוח לרגע
ולהחליט "כך אחיה לעד".
אלוהים אינו נותן לנו את האופציה להחזיק בעמדה קבועה לגבי איך יתנהלו חיי מעתה ואילך.
אך למרות העליות והמורדות הכיוון קיים ואיזו דרך מורגשת בכאוס הזה שכולו מלא שינויים ותהפוכות.

לפעמים אתה ככה ולפעמים אחרת.

לעתים אתה נוהג בתבונה, שלווה וברוגע ולפעמים אתה רוגז, קדחתני וגס.
לפעמים אתה אדיש ולעתים פגיע.
השאלה היא מה אנו אמורים לעשות בתוך מרחב השינויים הזה.
השאלה המשמעותית היא איך אנו פועלים.

היוגים אומרים שאתה יכול להחליט בעצמך כיצד לפעול ומציעים לשמור על איזון פנימי בתוך החיים,

לשאוף לכך שדבר לא יפגע בך ויפריע לך.
השתדל לראות דברים בצורה אובייקטיבית, אל תהיה קרוב מדי לשום דבר, לאף אחד, לאף מצב - 
אז הדברים שונים והחיים שלך אחרים.
האובייקטיביות הזו חשובה ומועילה ובמקביל חשוב לקיים את המחויבויות כלפי האנשים הקרובים
לך עימם אתה חי.
ראיתי לא מעט אנשים שאין להם זמן לבלות עם הילד שלהם, עם בני המשפחה שלהם, אבל מחוץ
לבית הם עסוקים בכל מיני פעילויות שעוזרות לאחרים ותומכות בחברה ובקהילה.
היוגה רואה עשייה זו כשגויה. קודם כל חשוב לקיים את המחויבות שלך כלפי עצמך (שהיא לדאוג לאיזון הפנימי ולשלוות הנפש ), אחר כך כלפי הקרובים שלך ורק אחר כך באה המחויבות לעבודה, לקהילה, למדינה ולעולם.

העיקרון הוא שאנו חייבים לשמור על המודעות וההבנה שבכאוס הזה אני נפרד, אני חלק מהעולם אך נפרד ממנו.

גם אם אתה עושה דברים נהדרים ותורמים אף אחד לא ישבח אותך וימחא לך כפיים.
אתה חייב להיות זה שעוזר לעצמך, שמשבח את עצמך.
פעלת נכון, עשית טוב? טפוח לעצמך על השכם ואם משהו השתבש - למד ותקן לפעם הבאה ואל
תחזור על טעויות בשנית.
אל תצפה לתמיכה מהעולם, שמור על הכוח שלך.
אם אתה נפגע מאחרים, זהו ההפסד שלך. אתה הוא זה שתקלע למצוקה, קושי וחולי - לא האחרים.
האופי שלנו צריך להיות חופשי מכאב, כלומר: שמח.
אל תיקח כאב מהעולם. היה בקשר עם העולם אך אל תושפע ממנו, שמור על מידה של אובייקטיביות ואל תהיה מעורב מדי.
האם אנו מסוגלים להפחית את הכאב ואת הסבל שלנו בכוחות עצמנו?


(מומביי, 9.5.2015)
מה שמחולל עונג יכול בהמשך לחולל כאב וסבל



תגובות

פוסטים פופולריים

שילוב יוגה בכיתה מקדמת

שילוב יוגה בכיתה מקדמת מאת בלינדה בן אטר-קוטלר דו"ח תצפית -  שילוב טכניקה יוגית בכיתה רקע : אני עובדת בכיתה מקדמת לתלמידים עם בעיות מורכבות, החל מבעיות תקשורת, ליקויי למידה ומוגבלויות פיזיות (קשיים /פיזיים מוטוריים משמעותיים) ; ובעיקר בולטות בעיות קשב ובעיות התנהגות והפרעות נפשיות. זאת על אף שאפיונים אילו אינם כלולים בהגדרת הכיתה, שכן על פי משרד החינוך הגדרת הכיתה הינה: " ליקויי למידה" – וכל שאר הבעיות על פי המשרד "משניות"  (לא מעניינות/לא רלוונטיות).... הכיתה מונה 13 תלמדים. 4 בנות ו 9 בנים. מכיתות א' ב'. כיתה מקדמת יחידה בבית הספר כשיש עוד 15 כיתות "רגילות". הרקע לכיתה משמעותי בהקשר לשיקול הכנסת תרגול יוגה לכיתתי, בהתחשב בבעיות המגוונות של התלמידים. למרות הדילמה עלי להדגיש שסומכת על עצמי (כאדם שנחשבת "פריקית שליטה") ולא חוששת כלל שהתלמידים יצאו מאיפוס או לחלופין שתרגול יוגה יכול להשפיע לרעה. להיפך, פתוחה לניסיונות ושילוב טכניקות ושיטות מגוונות. הקדמה : כל בוקר בכיתתי אני דוגלת בפתיח וסטינג קבוע

האומנות והתרפיה של יוגה על כיסא

אימון גוף נפש מונגש שמתאים לכולם נעמעם את האור. נסגור את הנייד. נשב על כיסא, הגב ישר וצמוד למשענת. הראש מורם מעט. כתפיים רפויות, צוואר רפוי, הגב רפוי. כל הגוף רפוי ושקט. חבר שלי נהג לתרגל יוגה. לאחר שחלה שוב אינו יכול לבצע עם גופו את אשר ביצע בעבר. האם הסתיים הקשר שלו עם היוגה? האם דווקא כעת כשהוא נזקק למלוא הסיוע שדרך היוגה יכולה להושיט, אין הוא יכול עוד לחוות חווית יוגה? למעשה, אם יפנה אל המקומות בהם מלמדים יוגה באזור מגוריו, לא ימצא קבוצת תרגול בה יוכל להשתלב. אנשים בעלי קושי תפקודי ומגבלה גופנית חווים בחייהם מידה רבה של כאב, מצוקה, פחד ודאגה אך אינם חושבים לפנות לעולם היוגה, הנתפס כעולמם של הצעירים החתיכים והגמישים.   זאת למרות שהיוגה כגישה, כאורח חיים, כפילוסופיה יישומית וכתרכיב ממוקד של תרגילי גוף ונשימה עשויה להוות תרפיה אינטגרטיבית משמעותית עבורם, בהיותה ממוקדת בהפחתת סבל תוך הצעתה של פרקטיקה התערבותית בהירה ונוחה לביצוע. אנשים המתמודדים מחלות מאיימות חיים ; סרטן, מחלות לב וריאה כרוניות, איידס, מחלות נירולוגיות מתקדמות (טרשת נפוצה, פרקינסון, ניוון שרירי ועוד),

חינוך לפיתוח מודעות ורגישות למצוקתם של אחרים באמצעות הטמעת הערכים ההומניסטיים של היוגה

אנו מזדעזעים למשמע עוולות המתרחשות רחוק מאתנו, אבל עוולות המתקיימות מתחת לאף כמו אינן מעוררות דבר. יש לנו יכולת מופלאה להפוך ל"לא אישי" את הקשה הקרוב ובכך כאילו להעלימו. נאמנים לתרבות הריאליטי וההקצנה הפסיכולוגית, אנחנו מזועזעים מאירוע גדול שקרה, ממשהו חזק, שיש בו שפע של דם, צבע ודמעות, אבל את העוולות היומיומיות המתרחשות אצלנו קרוב איננו מזכים אפילו במבט קצר. הצורך לכבס ולנקות את המצפון שחש במצוקה מובילנו שוב ושוב לפעולות מוחצנות ומיוחצנות של עזרה ונתינה אבל הללו אינן כרוכות בוויתור משמעותי ובשל כך גם השפעתן מינורית וחיוורת. רבים מכורים לתנועה, נעים ממנעד רגשי גבוה למנעד רגשי גבוה יותר וכל מה שקורה בעצימות נמוכה יותר כמו לא נוגע. הסירוב להבין שמשהו לקוי מאד קיים באורח חיים שהשגיות, תועלתנות, חומרנות וציניות שורה בו, לוקח אותנו למחוזות רחוקים ובלבד שנפנה מעצמנו את הצורך להסתכל קרוב ולהתמודד. למעשה, איננו סבורים שיש קשר בין הדברים, בין הערכים הבולטים המנחים אותנו לבין אלימות, סבל, חולי, עוני ובושה. נראה שזו גזרת גורל, אבל היכולת לשנות ולהשפיע היא גדולה יותר ממה

האימון הגופני ביוגה: סיכויים, סיכונים ואכזבות. מה שחשוב לדעת לפני ובזמן שיעור היוגה

במה יכול אימון היוגה לסייע, ממה יש להיזהר וממי כדאי להתרחק? היוגה הפכה בעשורים האחרונים לפופולרית בעולם כולו, מחיפה ועד מומביי, מניו-יורק ועד טהראן, מברלין ועד באקו, בכל עיר קטנה או גדולה אפשר לקחת שיעור יוגה ולמצוא לא מעט מורים בתחום. העובדה כי יוגה הינה אימון פתוח הנעדר בסיס ידע מקצועי מוגדר ומוסמך מסכן לא אחת את התלמידים המבקשים ללמוד והמסתמכים על הוראתם של מורים חובבניים, פזיזים ולעיתים אף לא הגונים. ובעניין זה ראויה במיוחד לציטוט אמירתו של  החוקר והכימאי ההודי, אי.קיי. טיימני  שכתב על העירפול הכרוך ביוגה: "אין נושא דומה הכרוך באופן רב כלכך במסתורין, עליו כל אדם יכול לכתוב ככל העולה על רוחו בלא כל סיכון שייטען כלפיו שהוא טועה". הכתב המדעי של הניו יורק טיימס, ויליאם גיי. ברוד , מתרגל יוגה ותיק בעצמו, פרסם לפני מספר שנים קובץ מאמרים בספר שפירסם והמאגד את יתרונותיה, חסרונותיה, אפשרויותיה וסיכוניה של היוגה         (The Science of Yoga, The Risks and the Rewards, Simon&Schuster, NY 2012). מחקרים מודרניים מהעשורים האחרונים מצביעים על מאפייניה ו יתרונותיה של ה