דילוג לתוכן הראשי

רגשנות ורגישות


היוגה מכוונת אותנו לשים לב למנעד הרגשי שלנו; להשתדל לשמור על ביטוי רגשי (תגובתי) מתון, רגוע, מותאם, יציב, מאוזן. מעברים קיצוניים מדי כמו גם התרגשות יתרה ותכופה עשויים ליצור בנו ובסביבתנו אי שקט.
האימון הוא לנסות ולהתמיר רגשנות לרגישות וזאת ברצף ולאורך זמן.

רגשנות מתבטאת בתגובה מוחלטת וטוטאלית , בסימביוזה ארעית עם האדם והאירוע.
רגשנות תכופות קשורה לעולמו הפנימי של הרגשן ופחות למפגש רגשי בריא עם עולמו, צרכיו ותחושותיו של האחר. היא ביטוי של הצמדות גבוהה לרווח הישיר והעקיף שמנעד רגשי גבוה יכול להעניק לנו.
רגשנות עשויה להתבטא באופן חיצוני וטקסי מובהק ואף בלתי מותאם ותכופות היא תחומה בזמן, ארעית, ממנה עשוי להתחולל מעבר מהיר וחד למצב קיצוני אחר.

רגישות, לעומת זאת הינה היכולת האמיתית להבין את האחר, את מצבו, מגבלותיו והאפשרויות העומדות בפניו.
תגובה רגישה היא תגובה מאוזנת, מוגבלת, מוכלת ע"י עצמנו ,מדודה, יותר אובייקטיבית וניטראלית ואין בה את ההצמדות לפירות שדרמה רגשנית טובה יכולה להעניק לנו.
אפשר להבין רגישות כמפגש  הדדי בין שני עולמות פנימיים-רגשיים שישי בו מידה של עומק והיא בדרך כלל אינה כרוכה בביטוי חיצוני וטקסי יוצא דופן.
רגישות היא תכונה המתקיימת בנו ברציפות ולאורך זמן.



יוגה, כאמור, כאומנות האמצע והאיזון מכוונת אותנו לפיתוח רגישות ולמיתון רגשנות, לקידום אובייקטיביות ו לא מעורבות יתר, לשמירה על מידה של מרחק  ולא ליצירת  סימביוזה צפופה מדי, שאינה מאפשרת לנו לעזור לעצמנו ולאחרים.

תגובות

‏אנונימי אמר/ה…
אני מאוד מתחברת למה שנאמר במאמר זה.(אורלי- פסגה נהריה)
טל רביד אמר/ה…
תודה על תגובתך. שבוע טוב
‏אנונימי אמר/ה…
בעולם של היום אתה נדרש להביע רגשות באופן שמשרת רגשנות כי אם לא תעשה זאת, תיתפס כחסר רגישות.
ענת ח.
‏אנונימי אמר/ה…
בעיות רגשיות בין אדם לחבירו הן בעיות יום יומיות הפורצות לעיתים קרובות.היוגה מביאה אותנו למצב שבו אנחנו נהיה מסוגלים לווסת את הרגש ולהיות רגועים יותר.בהיותינו רגועים, התגובות שלנו נהיות רציונאליות והגיוניות ולא מושפעות מהרגש בצורה טוטלית.איילת.
Unknown אמר/ה…
אני לומדת כי יוגה יכולה לתרום לי בעבודתי בכיתת התקשורת עם תלמידים אוטיסטים המתקשים להביע את עצמם באופן נורמטיבי. בלימודים אלו מטרתי לשמור על האיזון והיצירתיות וזאת בכדי לתת את המענה המתאים לכל אחד ואחד. לרוב, ישנה רגישות רבה בתחום החינוך המיוחד, יחד עם זאת, יש צורך לדעת להפריד בין רגשנות שלא תמיד תורמת לבין רגישות שבעזרתה אנו כאנשי חינוך יכולים להבין את הצרכים המיוחדים של תלמידינו.
‏שחאדה בדריה אמר/ה…
שחאדה בדריה
כן אני מאוד עם המאמר , כי יוגה דבר שמביא הנאה ושקט והרגעה , כמו ההחצנה מה שיש בפנים מוצאים אותו דרך יוגה .
היא באמת קשורה לתחום הרגשי שלנו עם עצמנו ועם האחרים .

פוסטים פופולריים

שילוב יוגה בכיתה מקדמת

שילוב יוגה בכיתה מקדמת מאת בלינדה בן אטר-קוטלר דו"ח תצפית -  שילוב טכניקה יוגית בכיתה רקע : אני עובדת בכיתה מקדמת לתלמידים עם בעיות מורכבות, החל מבעיות תקשורת, ליקויי למידה ומוגבלויות פיזיות (קשיים /פיזיים מוטוריים משמעותיים) ; ובעיקר בולטות בעיות קשב ובעיות התנהגות והפרעות נפשיות. זאת על אף שאפיונים אילו אינם כלולים בהגדרת הכיתה, שכן על פי משרד החינוך הגדרת הכיתה הינה: " ליקויי למידה" – וכל שאר הבעיות על פי המשרד "משניות"  (לא מעניינות/לא רלוונטיות).... הכיתה מונה 13 תלמדים. 4 בנות ו 9 בנים. מכיתות א' ב'. כיתה מקדמת יחידה בבית הספר כשיש עוד 15 כיתות "רגילות". הרקע לכיתה משמעותי בהקשר לשיקול הכנסת תרגול יוגה לכיתתי, בהתחשב בבעיות המגוונות של התלמידים. למרות הדילמה עלי להדגיש שסומכת על עצמי (כאדם שנחשבת "פריקית שליטה") ולא חוששת כלל שהתלמידים יצאו מאיפוס או לחלופין שתרגול יוגה יכול להשפיע לרעה. להיפך, פתוחה לניסיונות ושילוב טכניקות ושיטות מגוונות. הקדמה : כל בוקר בכיתתי אני דוגלת בפתיח וסטינג קבוע

האומנות והתרפיה של יוגה על כיסא

אימון גוף נפש מונגש שמתאים לכולם נעמעם את האור. נסגור את הנייד. נשב על כיסא, הגב ישר וצמוד למשענת. הראש מורם מעט. כתפיים רפויות, צוואר רפוי, הגב רפוי. כל הגוף רפוי ושקט. חבר שלי נהג לתרגל יוגה. לאחר שחלה שוב אינו יכול לבצע עם גופו את אשר ביצע בעבר. האם הסתיים הקשר שלו עם היוגה? האם דווקא כעת כשהוא נזקק למלוא הסיוע שדרך היוגה יכולה להושיט, אין הוא יכול עוד לחוות חווית יוגה? למעשה, אם יפנה אל המקומות בהם מלמדים יוגה באזור מגוריו, לא ימצא קבוצת תרגול בה יוכל להשתלב. אנשים בעלי קושי תפקודי ומגבלה גופנית חווים בחייהם מידה רבה של כאב, מצוקה, פחד ודאגה אך אינם חושבים לפנות לעולם היוגה, הנתפס כעולמם של הצעירים החתיכים והגמישים.   זאת למרות שהיוגה כגישה, כאורח חיים, כפילוסופיה יישומית וכתרכיב ממוקד של תרגילי גוף ונשימה עשויה להוות תרפיה אינטגרטיבית משמעותית עבורם, בהיותה ממוקדת בהפחתת סבל תוך הצעתה של פרקטיקה התערבותית בהירה ונוחה לביצוע. אנשים המתמודדים מחלות מאיימות חיים ; סרטן, מחלות לב וריאה כרוניות, איידס, מחלות נירולוגיות מתקדמות (טרשת נפוצה, פרקינסון, ניוון שרירי ועוד),

חינוך לפיתוח מודעות ורגישות למצוקתם של אחרים באמצעות הטמעת הערכים ההומניסטיים של היוגה

אנו מזדעזעים למשמע עוולות המתרחשות רחוק מאתנו, אבל עוולות המתקיימות מתחת לאף כמו אינן מעוררות דבר. יש לנו יכולת מופלאה להפוך ל"לא אישי" את הקשה הקרוב ובכך כאילו להעלימו. נאמנים לתרבות הריאליטי וההקצנה הפסיכולוגית, אנחנו מזועזעים מאירוע גדול שקרה, ממשהו חזק, שיש בו שפע של דם, צבע ודמעות, אבל את העוולות היומיומיות המתרחשות אצלנו קרוב איננו מזכים אפילו במבט קצר. הצורך לכבס ולנקות את המצפון שחש במצוקה מובילנו שוב ושוב לפעולות מוחצנות ומיוחצנות של עזרה ונתינה אבל הללו אינן כרוכות בוויתור משמעותי ובשל כך גם השפעתן מינורית וחיוורת. רבים מכורים לתנועה, נעים ממנעד רגשי גבוה למנעד רגשי גבוה יותר וכל מה שקורה בעצימות נמוכה יותר כמו לא נוגע. הסירוב להבין שמשהו לקוי מאד קיים באורח חיים שהשגיות, תועלתנות, חומרנות וציניות שורה בו, לוקח אותנו למחוזות רחוקים ובלבד שנפנה מעצמנו את הצורך להסתכל קרוב ולהתמודד. למעשה, איננו סבורים שיש קשר בין הדברים, בין הערכים הבולטים המנחים אותנו לבין אלימות, סבל, חולי, עוני ובושה. נראה שזו גזרת גורל, אבל היכולת לשנות ולהשפיע היא גדולה יותר ממה

האימון הגופני ביוגה: סיכויים, סיכונים ואכזבות. מה שחשוב לדעת לפני ובזמן שיעור היוגה

במה יכול אימון היוגה לסייע, ממה יש להיזהר וממי כדאי להתרחק? היוגה הפכה בעשורים האחרונים לפופולרית בעולם כולו, מחיפה ועד מומביי, מניו-יורק ועד טהראן, מברלין ועד באקו, בכל עיר קטנה או גדולה אפשר לקחת שיעור יוגה ולמצוא לא מעט מורים בתחום. העובדה כי יוגה הינה אימון פתוח הנעדר בסיס ידע מקצועי מוגדר ומוסמך מסכן לא אחת את התלמידים המבקשים ללמוד והמסתמכים על הוראתם של מורים חובבניים, פזיזים ולעיתים אף לא הגונים. ובעניין זה ראויה במיוחד לציטוט אמירתו של  החוקר והכימאי ההודי, אי.קיי. טיימני  שכתב על העירפול הכרוך ביוגה: "אין נושא דומה הכרוך באופן רב כלכך במסתורין, עליו כל אדם יכול לכתוב ככל העולה על רוחו בלא כל סיכון שייטען כלפיו שהוא טועה". הכתב המדעי של הניו יורק טיימס, ויליאם גיי. ברוד , מתרגל יוגה ותיק בעצמו, פרסם לפני מספר שנים קובץ מאמרים בספר שפירסם והמאגד את יתרונותיה, חסרונותיה, אפשרויותיה וסיכוניה של היוגה         (The Science of Yoga, The Risks and the Rewards, Simon&Schuster, NY 2012). מחקרים מודרניים מהעשורים האחרונים מצביעים על מאפייניה ו יתרונותיה של ה