דילוג לתוכן הראשי

שילוב יוגה בכיתה מקדמת


שילוב יוגה בכיתה מקדמת
מאת בלינדה בן אטר-קוטלר

דו"ח תצפית -  שילוב טכניקה יוגית בכיתה

רקע :

אני עובדת בכיתה מקדמת לתלמידים עם בעיות מורכבות, החל מבעיות תקשורת, ליקויי למידה ומוגבלויות פיזיות (קשיים /פיזיים מוטוריים משמעותיים) ; ובעיקר בולטות בעיות קשב ובעיות התנהגות והפרעות נפשיות.
זאת על אף שאפיונים אילו אינם כלולים בהגדרת הכיתה, שכן על פי משרד החינוך הגדרת הכיתה הינה: "ליקויי למידה"– וכל שאר הבעיות על פי המשרד "משניות"  (לא מעניינות/לא רלוונטיות)....
הכיתה מונה 13 תלמדים. 4 בנות ו 9 בנים. מכיתות א' ב'. כיתה מקדמת יחידה בבית הספר כשיש עוד 15 כיתות "רגילות".
הרקע לכיתה משמעותי בהקשר לשיקול הכנסת תרגול יוגה לכיתתי, בהתחשב בבעיות המגוונות של התלמידים.
למרות הדילמה עלי להדגיש שסומכת על עצמי (כאדם שנחשבת "פריקית שליטה") ולא חוששת כלל שהתלמידים יצאו מאיפוס או לחלופין שתרגול יוגה יכול להשפיע לרעה. להיפך, פתוחה לניסיונות ושילוב טכניקות ושיטות מגוונות.

הקדמה :

כל בוקר בכיתתי אני דוגלת בפתיח וסטינג קבוע בו אנחנו מציינים(עם לוח חיזוקים בשילוב תכונית עיצוב התנהגות) את הנוכחים, והנעדרים שעוד לא הגיעו  בבוקר לכיתה (חלק ניכר מהתלמידים מגיעים בהסעה).
יש להדגיש שכל התלמידים עם הישמע הצלצול נכנסים מיד לכיתה להבדיל משאר הכיתות בבית הספר, כך שמי שעוד לא נוכח בכיתה עוד לא הגיע לבית הספר.
למרות גילם הצעיר של התלמידים כבר רכשו מילים ומושגים בשיעור זה דוגמת
נעדר / נהדר- בהקשר למי שנמצא/נוכח לעומת מי שנעדר (ועוד מי שמתנהג נהדר).
בחוויה האישית שלי חשה שתלמידים אילו הבאים מבתים מפורקים ומורכבים שהם כמו "גוזלים בקן" ועלי מוטלת המשימה לשלב את כל הגוזלים בקן צפוף...מאד...(כיתה קטנה מאד פיזית כשחלק מהתלמידים גדולים מאד פיזית לעומת אחרים שהם קטנים, שבריריים ועדינים. ובקן כמו בקן – גוזלים יכולים ליפול ממנו.

בעיני השיעור הראשון הינו השיעור המשמעותי ביותר עבור ילדים אילו וחשוב להכיל ולקבל אותם באופן רגוע ונעים. שכמובן מתחבר לגישה היוגית.
יש השלכה ותוצאות טובות לאופן התנהלות זו לאורך השנים שלי כמורה, ולכן בחרתי להוסיף לטקסיות זאת את נשימות היוגה בשיעור הראשון .
(עלי לציין שמדריכת המתי"א בדעה שהשיעור הראשון אצלי מבוזבז ומתבזבז...
בטענה שצריך "ללמד" קרוא/כתוב ...ואני ממשיכה ב"דרכי"...מתוך אמונה שזאת בדרך הנכונה).
מכאן שנראה שמבחינת הגישה היוגית ייתכן וזהו סוג של שילוב שתי טכניקות :
התכוונות והתכוננות טקסית יומיומית ברמת התלמיד והמורה, כלומר שימוש בטכניקת יוגה לריכוז והרגעה בחלל הכיתה שנחוץ והכרחי ללמידה והתקדמות בכיתה.
אני (והסייעת) משמשות מודל,ותופסות את עצמנו כמדיה להנחלת יסודות וערכים שאנו מבקשות להנחיל, להטמיע (כחלק מקשת ערכים בנושא הכבוד עליו אני עובדת מתחילת השנה ובשילוב ערכים כמו עם מתינות, צניעות, עזרה לזולת, ערבות הדדית, תמיכה בחלש) .
עבורנו בכיתה עם בעיות התנהגות ואלימות קשה כל הערכים רלוונטיים ומשפיעים, כשבעיקר רוצה להנחיל את נושא הכבוד של אחד כלפי השני ותמיכה באחר/חלש.
בחרתי להוסיף לסטינג בקבוע של השיעור ראשון כל בוקר את טכניקת הנשימות בעמידה,(תנוחת התפילה). וזאת למרות שצפוף פיזית בכיתה ואין הרבה מקום.

התלמידים עמדו ליד השולחן שלהם ובקשתי שכולם ינסו לעצום עיניים, כשהידיים מולם בתנוחת התפילה.
כיוון שתלמידי כיתה ב' קיבלו ספר תורה בטקס חגיגי בתחילת השנה ותלמידי כיתה א' לומדים יחד עם כיתה ב' את נושא בריאת העולם, היה להם קל ומתאים לחבר את תנועת התפילה לאלוהים.
בתרגול שערכנו שלושה ימים ברצף יש לציין שחלק מהתלמידים הצליחו לעצום עיניים ולנשום באופן שהדרכתי. היה צחוק והיו כאלה שלא הצליחו וגם הפריעו אבל קיבלתי הכל.
מטבעי ובאופיי תמיד גם אומרת ומאמינה שכל אחד (תלמיד ואדם) הוא יחיד ומיוחד.והכל בסדר.
התלמידים שיתפו פעולה כשביום השלישי לתרגול הם אפילו "הזכירו" לי שצריך "לעמוד ו"להתפלל".

סיכום :

לא היו לי ציפיות ו/או אכזבות למשל שלא כל התלמידים שתפו/ישתפו פעולה. (יודעת שהיוגים דוגלים בעבודה ללא ציפיות ומאמצת גישה זו).
ללא ספק התרגול של עמידה ב "תנוחת ההתפללות", כמו שתלמידיי קראו לזה,  תוך נשימות הרגיע, והכניס את רובם לאווירה רגועה ושלווה לתחילת יום הלימודים.
ואני אשתדל להמשיך לתרגל זאת, תוך שילוב כמובן של עוד טכניקות יוגיות בכיתה.

למדתי בשיעורים שלך טל דברים רבים ובין היתר שהצלחה ( על פי הגישה היוגית ) תלויה בטיפוח הקשר והאינטגרציה בין המורה לתלמיד, ברוח האתיקה והערכים היוגיים. כמובן תוך כדי שאני מקבלת את עצמי עם המורכבויות והקשיים האישיים שלי ומשתדלת להפגין שליטה במנעדים הרגשיים שלי.
ואני ממשיכה לעבוד על עצמי כל הזמן.




תגובות

Unknown אמר/ה…
דאולת גוארנה
מאוד מתאים לי לשלב תרגילי היוגה בשיעורים שלי שזה גם תנועה וזה אכן יכול לעזור מאוד. לדעתי גם להפוך התרגילים למין טקס כזה בתחילת כל שיעור והילדים ילמדו ויתרגלו לזה ,כמו שאני עושה חימום בתחילת כל שיעור ספורט והילדים יודעים כבר את התנועות ואת הסדר עם קצת גיוון ,זה יהי מעולה ומצויין
טל רביד אמר/ה…
אכן. והעיקר הוא כאמור: לעשות!!
‏שחאדה בדריה אמר/ה…
רוב התלמידים אוהבים ומחכים לשיעורי ספורט , צריך לתרגל התלמידים ליוגה אפילו בתרגילים מסוימים , יוגה נושא גדול ומעניין למי שיודיע איך להעביר אותו ,ושיעורי ספורט מאוד מאוד מתאים לכל סוגי היוגה .( מבחינת סוגי תרגילים , זמן, שטח, מקום , ...) וזה יהיה מאוד מצליח ומעניין אצל התלמידים ואפילו אצל המורים , כי כל דבר או שינוי חדש עושה כמעט מהפכה לשני הצדדים לטובה ז"א שוברים את הרותין והשגרה .
ALIZA ACHAZYAH אמר/ה…
אני מצטער לשים את זה באינטרנט אבל אין לי ברירה. האם מעולם לא האמנתי בלחשי אהבה או כישופים, עד שפגשתי את הקוסם ההוא כשביקרתי את חברתי ב- isreal לפסגה עסקית השנה. אני פוגש אדם בשם דוקטור ALABA היה ממש חזק, והוא יכול היה לעזור בכישופים שיחזירו את האבודים, את המאהבים ואת כספי הקסם, הקסם או הקסם לעבודה או לאושר. אני שמח עכשיו. אני מעיד כי האיש שרציתי להתחתן עזב אותי 5 שבועות לפני החתונה וחיי התהפכו כי מערכת היחסים שלנו נמשכה 3 שנים. באמת אהבתי אותו, אבל אמו הייתה נגדנו ולא הייתה לה עבודה בתשלום טוב. כשפגשתי את הקוסם הזה, סיפרתי לו מה קרה והסברתי לו את המצב. בהתחלה הייתי מהססת וחשדנית, אבל פשוט ניסיתי. ובתוך יומיים, כשחזרתי לגרמניה, חבר (כיום בעל) התקשר אליי ובא אלי והתנצלתי שהכול סודר עם אמו ומשפחתו וקיבל ראיון עבודה חדש להתחתן. לא האמנתי כי ד"ר אלבא פשוט שאלה את שמי ושם חברתי וכל מה שרציתי. ובכן, עכשיו אנחנו נשואים באושר ומצפים לתינוק הקטן שלנו וגם לבעלי יש עבודה חדשה וחיינו השתפרו הרבה יותר. הדואר האלקטרוני שלו הוא: עכשיו אנחנו נשואים באושר ומצפים לתינוק הקטן שלנו וגם לבעלי יש עבודה חדשה וחיינו הפכו הרבה יותר טובים. הדואר האלקטרוני שלו הוא: עכשיו אנחנו נשואים באושר ומצפים לתינוק הקטן שלנו וגם לבעלי יש עבודה חדשה וחיינו הפכו הרבה יותר טובים. הדואר האלקטרוני שלו הוא: dralaba3000@gmail.com אתה יכול גם להעביר לו WhatsApp בכתובת +2349071995123.
ALIZA ACHAZYAH אמר/ה…
הופרדתי מבעלי לפני שלוש שנים. לא הייתה שום תקשורת בינינו. המליצו לי על ידי משפחות וחברים לשחרר את השכחה מנישואין ולהמשיך הלאה בחיי. לא רציתי להתחתן עם מישהו אחר כי עמוק בפנים אני עדיין אוהב את בעלי. סבלתי כל כך מכאב ובלבול שקראתי המלצה ברשת על האופן שבו ד"ר אלבה איחד מחדש נישואים שבורים בעזרת כוחותיו הרוחניים. המשכתי לקרוא כל כך הרבה המלצות על איך שהוא עזר לשים סוף לגירושין ולהשיב את יקיריהם לשעבר של אנשים ואמונתי התחדשה. עלי לפנות מיד לד"ר אלאבה כעבור כמה דקות הוא ענה לי ונתן הוראות מה לעשות, לאחר שעמדתי בדרישה הנדרשת יומיים לאחר הטקס, הכישוף שינה את חיי סביב בעלי שלא לפנות אלי יותר מכך. שנתיים התקשרו אליי באמצע הלילה בבכי והתנצלו שזו עבודתם של השדים, אז אני עדיין נדהם מהנס הזה ולכן אני סולח לו. עכשיו הנישואים שלי עכשיו באיזון. טקס דרלבה עבד נהדר ונישואין חזקים מבעבר, ושום דבר לא יכול להפריד בינינו שוב. ביקרתי בכל כך הרבה אתרים שחיפשתי עזרה, זה היה חסר תקווה עד שהתחברתי עם דרלבה, האיש האמיתי שעזר לי להחלים את נישואי השבורים אם יש לך בעיה דומה בנישואיך, אתה רוצה שבעלך או אשתך יאהבו אותך שוב . , יש לך מישהו שאתה אוהב ואתה רוצה שהוא או היא יאהבו אותך בתמורה, יש לך אתגר בחיים שלך, תבנית הכישוף של ד"ר אלאבה היא הפיתרון והתשובה לבעיה שלך, whatsapp: +2349039885856, צרו איתו קשר עוד היום על ידי שליחת דוא"ל לכתובת dralaba3000@gmail.com אל תיתן לאף אחד לקחת ממך את בן / בת הזוג שלך

פוסטים פופולריים

חינוך לפיתוח מודעות ורגישות למצוקתם של אחרים באמצעות הטמעת הערכים ההומניסטיים של היוגה

אנו מזדעזעים למשמע עוולות המתרחשות רחוק מאתנו, אבל עוולות המתקיימות מתחת לאף כמו אינן מעוררות דבר. יש לנו יכולת מופלאה להפוך ל"לא אישי" את הקשה הקרוב ובכך כאילו להעלימו. נאמנים לתרבות הריאליטי וההקצנה הפסיכולוגית, אנחנו מזועזעים מאירוע גדול שקרה, ממשהו חזק, שיש בו שפע של דם, צבע ודמעות, אבל את העוולות היומיומיות המתרחשות אצלנו קרוב איננו מזכים אפילו במבט קצר. הצורך לכבס ולנקות את המצפון שחש במצוקה מובילנו שוב ושוב לפעולות מוחצנות ומיוחצנות של עזרה ונתינה אבל הללו אינן כרוכות בוויתור משמעותי ובשל כך גם השפעתן מינורית וחיוורת. רבים מכורים לתנועה, נעים ממנעד רגשי גבוה למנעד רגשי גבוה יותר וכל מה שקורה בעצימות נמוכה יותר כמו לא נוגע. הסירוב להבין שמשהו לקוי מאד קיים באורח חיים שהשגיות, תועלתנות, חומרנות וציניות שורה בו, לוקח אותנו למחוזות רחוקים ובלבד שנפנה מעצמנו את הצורך להסתכל קרוב ולהתמודד. למעשה, איננו סבורים שיש קשר בין הדברים, בין הערכים הבולטים המנחים אותנו לבין אלימות, סבל, חולי, עוני ובושה. נראה שזו גזרת גורל, אבל היכולת לשנות ולהשפיע היא גדולה יותר ממה

איך עושים יוגה כדי לשפר את איכות החיים ואת מצב הבריאות? יוגה היא ממש לא עוד סוג של פעילות גופנית כי אם גישה הוליסטית ופילוסופיה יישומית

היוגה המודרנית משתמשת בגוף כאמצעי ומציעה לתלמידים לגשת ולהתמודד על המזרון, ללמוד ולתרגל סדרה של תנועות גופניות המשלבות בדרך כלל גם נשימה, הרפיה וניקוי. ההנחה היא שביצוע נשנה של הטכניקות הגופניות יחולל שינוי שיהפוך את הגוף לנשגב יותר ולפיכך קרוב יותר אל המהות. אולם, ביוגה סוטרות של פטאנג'לי, שהוא מבחינות רבות אגד של טכניקות ושיטות להשגת מצב של יוגה, הדגש הוא דווקא על אימון פנימי והשימוש שעושים בטקסט זה מורי יוגה הממוקדים בעבודה עם הגוף הוא שימוש השלכתי וכמעט ספרותי אותו קל יחסית לעשות מעצם טבען המתומצת והרב משמעי של הסוטרות. אימון פסיכו מנטאלי והתנהגותי, בחירה מאומצת במתווה לשינוי עצמי, הוא סוג מקביל, משלים או אחר של אימון אותו ניתן לבצע  ובמסגרתו מוצעות טכניקות רבות ומגוונות להשפעה על האישיות. הסטודיו בו מתבצע אימון זה אינו חלל מעוצב ומאורגן כי אם מרחב החיים הרגילים והשגרתיים, המעבדה המושלמת ללימוד, שיפור, התקדמות והצלחה. מבין הטכניקות היוגיות לאימון פסיכו-מנטאלי: החלטה ובחירה לפתח גישה יוגית לחיים בסיוע מאמץ מתמשך, ממוקד ויציב.    יסודות מרכזיים של הגישה ה

יוגה נגד חומרנות

האם נאפשר לחומרנות להשתלט עלינו לחלוטין? מאת ד"ר ג'איידבה יוגנדרה כסף מניע את העולם או כפי שמצוין בסנסקריט:  Sarve Gunah Kancam Asrayante , כל הדברים הטובים טמונים בזהב. זהו מטריאליזם צרוף ואנחנו כולנו תוצריו. אלה המכחישים כסף הם אלו שזקוקים לו יותר מכל כדי לדבר נגדו – ומספיק להתבונן על חיי הפאר וההדר של רבים מאנשי הדת והרוח. אנו קשורים אל העולם הזה של רושם, תדמית ואופורטוניזם ומתרחקים מהחוט הדק המבדיל בין דתיות, רוחניות לחומרנות. להיות מחויבים למציאות ולחיים תוך מודעות ורגישות, זה לא נושא מרתק ומעניין במיוחד. בעוד שזה קשה מאוד לוותר על עושר וממון וכל מה שהללו מביאים, אנו יכולים לכל הפחות להתנסות בהפחתת הצרכים בכמה תחומים , צעד שיסייע לנו בהמשך להקטין את ההשתלטות החומרית עלינו. למשל: לוותר מדי פעם (אך באופן קבוע) על מעט מהתענוגות החומריות להן אנו רגילים,  לא לדבר למשך שעה פעם בשבוע או לא לאכול משהו מאד טעים מדי פעם או לא לכעוס למשך יותר מחמש דקות או לא לרכוש חפצים שאין לנו צורך בהם או לנסות ולבצע פעולות שבהן התוצר האינטרסנטי שלנו הוא המופחת ביותר.