אירה כהן,
מחנכת כיתה ב'
שילוב תנועה, נשימה מודעת, הרפיה מדיטציה
או דמיון מודרך אינם זרים לתלמידיי, היות והם רגילים שבמהלך השיעורים או בתחילתם
אני משלבת אותם להרגעה, התכוננות ולמטרות נוספות. מניסיוני כמטפלת בשיטת אלבאום
אני יכולה לראות את השפעת התרגילים השונים כמו: הצלבות, גדילה, כוח רצון, קפיצות,
תרגילי קואורדינציה שונים בשילוב נשימה מודעת, הרפיה ומדיטציה. הללו משפיעים על
תפקוד התלמידים הן בתווך הקצר והן בתווך הארוך וכן משרים בכיתה אווירה נעימה של רוגע. בנוסף לתרגילים השונים בצירוף הנשימה
וההרפיות מטרות מגוונות נוספות היות והם יוצרים שילובים בין המוח- גוף, נפש/רגש. בין
השאר הם משפיעים ומשפרים תפקודי למידה שונים
כמו: כתיבה, התמצאות והתארגנות על הדף ובמרחב, מועילים במצבים של חוסר שקט רגשי, קושי
בקשב וריכוז , היפראקטיביות ועוד.
כאשר בחרתי ללמוד את הקורס הנוכחי כמובן
קיוויתי שאוכל להוסיף כלים נוספים שיועילו גם לי וגם לתלמידי, כי אני רואה במהלך
הזמן שגם הילדים לומדים להשתמש בכלים השונים ולכן אני שמחה לחשוף בפניהם דברים
נוספים שעשויים ללוות אותם בהמשך חייהם. לכן
כבר אחרי השיעור הראשון של יוגה התחלתי לתרגל איתם את התרגילים השונים שלמדנו
בקורס. כל פעם אני מוסיפה תרגיל נוסף, רוב הילדים התחברו מיד ומשתפים פעולה. גם
הילדים שמתקשים לעמוד במקום אחד ולתרגל מצטרפים בישיבה, כמובן אני מאפשרת זאת ויפה
לראות כיצד לאט לאט הם מתקרבים ומצטרפים לכולם. את ההשפעה של התרגילים ניתן לראות
מידית באופן תיפקודם בשיעור, יותר ריכוז, הקשבה, השתתפות. גם בהמשך היום במהלך
השיעורים כאשר ילדים מאבדים ריכוז ואני חשה חוסר שקט אנו עוצרים לרגע מבצעים תרגיל
+ נשימות וממשיכים, ואכן זה אוסף ומחזיר אותם חזרה. אני רוצה לשתף ולספר שלפני שהתחלתי לתרגל עם
הילדים את תרגילי היוגה היה לי חשוב שיבינו את חשיבות הדבר, לכן סיפרתי להם שיש לי
שעורי בית ושהם יכולים לעזור לי להכין אותם. היות והם ילדים צעירים זה גרם להם
לצחוק ועורר את סקרנותם, הם התחילו לשאול שאלות, מה אני לומדת בכלל, מה פתאום אני
צריכה להכין שעורי בית? סיפרתי להם על הקורס ועל חשיבותו, הם הקשיבו בקשב רב. ואמרתי שאם נתמיד לבצע את התרגילים השונים הם
ישפיעו על גופינו, על רגשותינו ועל התנהגותנו - נרגיש טוב יותר, נוכל להרגיע את
עצמינו לקראת השיעורים, אחרי ההפסקות או כשאנו כועסים,עצובים או עייפים, והבטחתי
להם שאספר עוד בהמשך. אכן אני מתכוונת לספר להם יותר בהתאם ליכולת ההבנה שלהם בגילם הצעיר. עוד רציתי לשתף שבאופן
אישי התחברתי מאוד לתרגיל ה"גלגל". היות ואני רואה בו תרגיל חשוב המכוון
לאיזון בין פתיחות, נוכחות, לקיחת נשימה,
לקיחת מקום- לבין- שחרור , התמסרות, אי הצמדות, ענווה וויתור. את
התרגיל הזה עדיין לא תרגלתי עם הילדים כי אני רוצה להכיר אותו טוב יותר לתרגל אותו
במהלך השבוע בעצמי ורק אחר כך עם תלמידיי. מודה לך טל על הידע החשוב שחשפת בפני
בהקשר לתפיסת העולם ודרך החיים של היוגה.
תגובות