דילוג לתוכן הראשי

שילוב טכניקה יוגית בכיתת בית ספר יסודי


אירה כהן, מחנכת כיתה ב'

שילוב תנועה, נשימה מודעת, הרפיה מדיטציה או דמיון מודרך אינם זרים לתלמידיי, היות והם רגילים שבמהלך השיעורים או בתחילתם אני משלבת אותם להרגעה, התכוננות ולמטרות נוספות. מניסיוני כמטפלת בשיטת אלבאום אני יכולה לראות את השפעת התרגילים השונים כמו: הצלבות, גדילה, כוח רצון, קפיצות, תרגילי קואורדינציה שונים בשילוב נשימה מודעת, הרפיה ומדיטציה. הללו משפיעים על תפקוד התלמידים הן בתווך הקצר והן בתווך הארוך וכן משרים בכיתה אווירה נעימה  של רוגע. בנוסף לתרגילים השונים בצירוף הנשימה וההרפיות  מטרות מגוונות נוספות היות  והם יוצרים שילובים בין המוח- גוף, נפש/רגש. בין השאר הם משפיעים ומשפרים תפקודי למידה  שונים כמו: כתיבה, התמצאות והתארגנות על הדף ובמרחב, מועילים במצבים של חוסר שקט רגשי, קושי בקשב וריכוז , היפראקטיביות ועוד.                                             
כאשר בחרתי ללמוד את הקורס הנוכחי כמובן קיוויתי שאוכל להוסיף כלים נוספים שיועילו גם לי וגם לתלמידי, כי אני רואה במהלך הזמן שגם הילדים לומדים להשתמש בכלים השונים ולכן אני שמחה לחשוף בפניהם דברים נוספים שעשויים ללוות אותם בהמשך חייהם.  לכן כבר אחרי השיעור הראשון של יוגה התחלתי לתרגל איתם את התרגילים השונים שלמדנו בקורס. כל פעם אני מוסיפה תרגיל נוסף, רוב הילדים התחברו מיד ומשתפים פעולה. גם הילדים שמתקשים לעמוד במקום אחד ולתרגל מצטרפים בישיבה, כמובן אני מאפשרת זאת ויפה לראות כיצד לאט לאט הם מתקרבים ומצטרפים לכולם. את ההשפעה של התרגילים ניתן לראות מידית באופן תיפקודם בשיעור, יותר ריכוז, הקשבה, השתתפות. גם בהמשך היום במהלך השיעורים כאשר ילדים מאבדים ריכוז ואני חשה חוסר שקט אנו עוצרים לרגע מבצעים תרגיל + נשימות וממשיכים, ואכן זה אוסף ומחזיר אותם חזרה.  אני רוצה לשתף ולספר שלפני שהתחלתי לתרגל עם הילדים את תרגילי היוגה היה לי חשוב שיבינו את חשיבות הדבר, לכן סיפרתי להם שיש לי שעורי בית ושהם יכולים לעזור לי להכין אותם. היות והם ילדים צעירים זה גרם להם לצחוק ועורר את סקרנותם, הם התחילו לשאול שאלות, מה אני לומדת בכלל, מה פתאום אני צריכה להכין שעורי בית? סיפרתי להם על הקורס ועל חשיבותו, הם הקשיבו בקשב רב.  ואמרתי שאם נתמיד לבצע את התרגילים השונים הם ישפיעו על גופינו, על רגשותינו ועל התנהגותנו - נרגיש טוב יותר, נוכל להרגיע את עצמינו לקראת השיעורים, אחרי ההפסקות או כשאנו כועסים,עצובים או עייפים, והבטחתי להם שאספר עוד בהמשך. אכן אני מתכוונת לספר להם יותר  בהתאם ליכולת  ההבנה שלהם בגילם הצעיר. עוד רציתי לשתף שבאופן אישי התחברתי מאוד לתרגיל ה"גלגל". היות ואני רואה בו תרגיל חשוב המכוון לאיזון בין  פתיחות, נוכחות, לקיחת נשימה, לקיחת מקום-  לבין-  שחרור , התמסרות, אי הצמדות, ענווה וויתור. את התרגיל הזה עדיין לא תרגלתי עם הילדים כי אני רוצה להכיר אותו טוב יותר לתרגל אותו במהלך השבוע בעצמי ורק אחר כך עם תלמידיי. מודה לך טל על הידע החשוב שחשפת בפני בהקשר לתפיסת העולם ודרך החיים של היוגה.















תגובות

פוסטים פופולריים

שילוב יוגה בכיתה מקדמת

שילוב יוגה בכיתה מקדמת מאת בלינדה בן אטר-קוטלר דו"ח תצפית -  שילוב טכניקה יוגית בכיתה רקע : אני עובדת בכיתה מקדמת לתלמידים עם בעיות מורכבות, החל מבעיות תקשורת, ליקויי למידה ומוגבלויות פיזיות (קשיים /פיזיים מוטוריים משמעותיים) ; ובעיקר בולטות בעיות קשב ובעיות התנהגות והפרעות נפשיות. זאת על אף שאפיונים אילו אינם כלולים בהגדרת הכיתה, שכן על פי משרד החינוך הגדרת הכיתה הינה: " ליקויי למידה" – וכל שאר הבעיות על פי המשרד "משניות"  (לא מעניינות/לא רלוונטיות).... הכיתה מונה 13 תלמדים. 4 בנות ו 9 בנים. מכיתות א' ב'. כיתה מקדמת יחידה בבית הספר כשיש עוד 15 כיתות "רגילות". הרקע לכיתה משמעותי בהקשר לשיקול הכנסת תרגול יוגה לכיתתי, בהתחשב בבעיות המגוונות של התלמידים. למרות הדילמה עלי להדגיש שסומכת על עצמי (כאדם שנחשבת "פריקית שליטה") ולא חוששת כלל שהתלמידים יצאו מאיפוס או לחלופין שתרגול יוגה יכול להשפיע לרעה. להיפך, פתוחה לניסיונות ושילוב טכניקות ושיטות מגוונות. הקדמה : כל בוקר בכיתתי אני דוגלת בפתיח וסטינג קבוע

האומנות והתרפיה של יוגה על כיסא

אימון גוף נפש מונגש שמתאים לכולם נעמעם את האור. נסגור את הנייד. נשב על כיסא, הגב ישר וצמוד למשענת. הראש מורם מעט. כתפיים רפויות, צוואר רפוי, הגב רפוי. כל הגוף רפוי ושקט. חבר שלי נהג לתרגל יוגה. לאחר שחלה שוב אינו יכול לבצע עם גופו את אשר ביצע בעבר. האם הסתיים הקשר שלו עם היוגה? האם דווקא כעת כשהוא נזקק למלוא הסיוע שדרך היוגה יכולה להושיט, אין הוא יכול עוד לחוות חווית יוגה? למעשה, אם יפנה אל המקומות בהם מלמדים יוגה באזור מגוריו, לא ימצא קבוצת תרגול בה יוכל להשתלב. אנשים בעלי קושי תפקודי ומגבלה גופנית חווים בחייהם מידה רבה של כאב, מצוקה, פחד ודאגה אך אינם חושבים לפנות לעולם היוגה, הנתפס כעולמם של הצעירים החתיכים והגמישים.   זאת למרות שהיוגה כגישה, כאורח חיים, כפילוסופיה יישומית וכתרכיב ממוקד של תרגילי גוף ונשימה עשויה להוות תרפיה אינטגרטיבית משמעותית עבורם, בהיותה ממוקדת בהפחתת סבל תוך הצעתה של פרקטיקה התערבותית בהירה ונוחה לביצוע. אנשים המתמודדים מחלות מאיימות חיים ; סרטן, מחלות לב וריאה כרוניות, איידס, מחלות נירולוגיות מתקדמות (טרשת נפוצה, פרקינסון, ניוון שרירי ועוד),

חינוך לפיתוח מודעות ורגישות למצוקתם של אחרים באמצעות הטמעת הערכים ההומניסטיים של היוגה

אנו מזדעזעים למשמע עוולות המתרחשות רחוק מאתנו, אבל עוולות המתקיימות מתחת לאף כמו אינן מעוררות דבר. יש לנו יכולת מופלאה להפוך ל"לא אישי" את הקשה הקרוב ובכך כאילו להעלימו. נאמנים לתרבות הריאליטי וההקצנה הפסיכולוגית, אנחנו מזועזעים מאירוע גדול שקרה, ממשהו חזק, שיש בו שפע של דם, צבע ודמעות, אבל את העוולות היומיומיות המתרחשות אצלנו קרוב איננו מזכים אפילו במבט קצר. הצורך לכבס ולנקות את המצפון שחש במצוקה מובילנו שוב ושוב לפעולות מוחצנות ומיוחצנות של עזרה ונתינה אבל הללו אינן כרוכות בוויתור משמעותי ובשל כך גם השפעתן מינורית וחיוורת. רבים מכורים לתנועה, נעים ממנעד רגשי גבוה למנעד רגשי גבוה יותר וכל מה שקורה בעצימות נמוכה יותר כמו לא נוגע. הסירוב להבין שמשהו לקוי מאד קיים באורח חיים שהשגיות, תועלתנות, חומרנות וציניות שורה בו, לוקח אותנו למחוזות רחוקים ובלבד שנפנה מעצמנו את הצורך להסתכל קרוב ולהתמודד. למעשה, איננו סבורים שיש קשר בין הדברים, בין הערכים הבולטים המנחים אותנו לבין אלימות, סבל, חולי, עוני ובושה. נראה שזו גזרת גורל, אבל היכולת לשנות ולהשפיע היא גדולה יותר ממה

האימון הגופני ביוגה: סיכויים, סיכונים ואכזבות. מה שחשוב לדעת לפני ובזמן שיעור היוגה

במה יכול אימון היוגה לסייע, ממה יש להיזהר וממי כדאי להתרחק? היוגה הפכה בעשורים האחרונים לפופולרית בעולם כולו, מחיפה ועד מומביי, מניו-יורק ועד טהראן, מברלין ועד באקו, בכל עיר קטנה או גדולה אפשר לקחת שיעור יוגה ולמצוא לא מעט מורים בתחום. העובדה כי יוגה הינה אימון פתוח הנעדר בסיס ידע מקצועי מוגדר ומוסמך מסכן לא אחת את התלמידים המבקשים ללמוד והמסתמכים על הוראתם של מורים חובבניים, פזיזים ולעיתים אף לא הגונים. ובעניין זה ראויה במיוחד לציטוט אמירתו של  החוקר והכימאי ההודי, אי.קיי. טיימני  שכתב על העירפול הכרוך ביוגה: "אין נושא דומה הכרוך באופן רב כלכך במסתורין, עליו כל אדם יכול לכתוב ככל העולה על רוחו בלא כל סיכון שייטען כלפיו שהוא טועה". הכתב המדעי של הניו יורק טיימס, ויליאם גיי. ברוד , מתרגל יוגה ותיק בעצמו, פרסם לפני מספר שנים קובץ מאמרים בספר שפירסם והמאגד את יתרונותיה, חסרונותיה, אפשרויותיה וסיכוניה של היוגה         (The Science of Yoga, The Risks and the Rewards, Simon&Schuster, NY 2012). מחקרים מודרניים מהעשורים האחרונים מצביעים על מאפייניה ו יתרונותיה של ה