דילוג לתוכן הראשי

מחויבות, בחירה ועבודה

מאת ד"ר ג'איידבה יוגנדרה



עבודה איננה דבר שאנו אוהבים בדרך כלל והתחושה היא שמישהו כפה עלינו לבצע אותה ושהיא משהו שאיננו רוצים ושמחים לבצע אך אנו חייבים.
אנו מאד סלקטיביים ובררניים. בעבר, אנשים התמידו במשרותיהם למשך שנים רבות ואילו כיום הניידות התעסוקתית גבוהה מאד ואנשים נוטים להחליף עבודות מדי כמה שנים. המחויבות וההתמסרות למקום זה או אחר אינה ממאפייני הזמן. אנו מחפשים אחר שכר גבוה יותר, תנאים טובים יותר וגם כשאנחנו עובדים אנחנו ממשיכים ומחפשים עוד ועוד.
לפיכך הגישה היוגית לעבודה, הכוללת מחויבות והתמסרות ללא כל קשר לתמורה, לכל דבר אותו אנו עושים, איננה חלק מההוויה שלנו.
אנו מבקשים שהעבודה תהיה תמיד בהתאם להעדפה שלנו, אנו שומרים לעצמנו תמיד את הזכות לבחור ולשנות. זוהי איננה הגישה הנכונה.
בחיים יש אי אלו אמיתות, אי אלו חוקים והחיים מתנהלים לפיהם.
השמש זורחת בשעה מסוימת, עונות השנה מתחלפות בהתאם למועדן, האדם גדל והופך להיות לדמות מסוימת והרצונות שלנו לא תמיד משפיעות ומתקיימות. לפיכך מוצע למתן אותן.

ההשתתפות במה שיש, במה שקיים היא התשובה. כל מה שמגיע אליך וניצב בפניך בתצורתו הטבעית הוא חשוב. לא כדאי שנשקע בחלומות ובדמיונות בגלל שהעולם גדול מאתנו והוא מתנהל ומתקיים בהתאם למאפייניו ולרצונות שלנו אין תמיד מקום במבנה הזה.
אם אתה רעב, צלחת האוכל שם – אכול. אל תכנס לדקויות ולהנחות שהאוכל היה צריך להיות מבושל כך או אחרת או התפריט היה צריך להיות  שונה. אם נתחיל לרדוף אחרי ההעדפות שלנו אין לכך סוף ואנו נרצה לשנות דברים רבים בחיינו ובסביבתנו אך אין ביכולתנו לעשות כך, אין זה אפשרי. איך אנו יכולים לשנות את כל העולם? אנו צריכים להתאים את עצמנו אל העולם. אנו לא חשובים וחזקים מספיק בכדי לחולל שינויים משמעותיים.
יש לנו את הזמן ואת הסידור שלנו לעשייה ולעבודה ואם איננו פועלים אנו עלולים לפגוע באחרים ובסדר הטבעי של הדברים. יש לנו אחריות ומחויבות, איננו אדוני העולם.
קשה לנו לקבל ולפעול ברוח זו. אנו רוצים לנהל את העולם, אנו רוצים דברים שאנו אוהבים, אנו משתעממים בקלות, המחשבה שלנו פועלת מאד מהר ואנו מחפשים עוד כסף שאולי קיים בעבודה אחרת. אפשר לשנות עבודות אך זה לא תמיד המפתח לאושר ואתה ממשיך ומחפש עוד ועוד.
לשבת ולהתחייב זה לא דבר שאנו בדרך כלל עושים לא בעבודה וגם לא בחיי הנישואין. אנו תמיד מחפשים דבר מה טוב יותר, שנראה טוב יותר וכו' תוך שאנו מתנכרים למה שקיים, ליש. הנאמנות והאמונה חסרות וזה חבל.
לחיים יש את ההיגיון שלהם והם פועלים ומתקיימים בהתאם למבנה שלהם. אנו חייבים להבין את ההיגיון להשתלב ולא לדרוש כל הזמן. לתובענות שלנו אין משמעות. אנו חייבים להבין את התמונה הכוללת והרחבה, את המבנה ואת האופי של ההוויה.

אם כך הרעיון היוגי הזה של עשייה ממוקדת במחויבות תוך העדר התלות בתוצאה היא רעיון חשוב. אך לא אחת קורה שברגע שאנו ניצבים בלב החיים אנו נלחצים ומתעצבנים.


בתחומים רבים הרצינות, הכנות והמחויבות אינן מורגשות. יוגה נעדרת. אנו תמיד מחפשים משהו שיתרחש בעתיד, משהו גדול בעוד שבמציאות הרגע הזה בו אנו נמצאים כעת הוא העתיד. זוהי המציאות. אך איננו יכולים לחשוב בדרך זו. אנו חושבים על הלא נודע.

(תורגם בהרשאה מתוך המגזין Yoga and Total Health, בהוצאת היוגה אינסטיטיוט, מומביי, הודו 03.2016)

תגובות

Unknown אמר/ה…
דאולת גוארנה
בימינו כולנו מחפשים את הפתרון הקל והמהיר לכל דבר ,לא רוצים להשקיע ולהתחייב .גם אנחנו שואפים למשכורת גבוהה יותר שיהיה יותר כסף ואם בעבודה מסויימת אני לא משיג את זה אז אני מחליף עבודה וכו' יתר על כן התנאים לשינוי היום קלים יותר. אפילו בחיי הנישואים שלנו אנחנו רואים עלייה באחוזי הגירושים כי בני הזוג לא מוכנים להשקיע בלפתור את הבעיה והפתרון הקל זה להיפרד, ואני נגד זה בכל משבר ובכל בעיה צריך לפתור אותה מהשורש ולא לברוח אלא להתמודד ולהתחזק מהחוויה בין אם היא מזעזעת או טובה
טל רביד אמר/ה…
מאד מסכים כתבת נפלא זו גם דעתי לגבי כל הנושאים שהעלית
‏אנונימי אמר/ה…
אנו נמצאים בעולם הקידמה בו מאוד מהירה. טבע האדם הוא סקרנות, חדשנות, שינוי כל פיסת מידע הקשורה לעתיד טוב יותר. תכונות אילו לדעתי חשובות מאוד. אך צריך ללמוד להתמודד עם בעיות ולמצוא להן פיתרון ולא ללכת לדרך הקלה. לדוגמא כמו נאמר בטקסט: גירושים. (אורלי- פסגה נהריה).
טל רביד אמר/ה…
איזון. דרך האמצע, זו דרך היוגה
‏שחאדה בדריה אמר/ה…
אנחנו בני אדם ושואפים תמיד להיות הכי טובים , עובדים עם הלחץ , והקושי שאנו נתקלים בו אם בעבודה או בבית או ... ולכל דבר יש החסרון לעומת היתרון כן יש לחץ וכעס ועבודה קשה ולא מרגישים בעצמנו לפעמים לעומת משפרים או מרוחים המצב הכלכלי שלנו בגלל זה צריך לעשות קצת מחשבה עם עצמנו מה שווה ביותר לנו ולבחור לעצמנו מה כדאי ומה לא , למה אנחנו יכולים לוותר ולעזור לאחר בגלל שנוכל להתמודד עם החיים , ואם השתמשנו ביוגה שלנו שהיא כלי להרגעה ואיזון עם עצמנו ועם האחרים , שהיא דרך האמצע .

פוסטים פופולריים

שילוב יוגה בכיתה מקדמת

שילוב יוגה בכיתה מקדמת מאת בלינדה בן אטר-קוטלר דו"ח תצפית -  שילוב טכניקה יוגית בכיתה רקע : אני עובדת בכיתה מקדמת לתלמידים עם בעיות מורכבות, החל מבעיות תקשורת, ליקויי למידה ומוגבלויות פיזיות (קשיים /פיזיים מוטוריים משמעותיים) ; ובעיקר בולטות בעיות קשב ובעיות התנהגות והפרעות נפשיות. זאת על אף שאפיונים אילו אינם כלולים בהגדרת הכיתה, שכן על פי משרד החינוך הגדרת הכיתה הינה: " ליקויי למידה" – וכל שאר הבעיות על פי המשרד "משניות"  (לא מעניינות/לא רלוונטיות).... הכיתה מונה 13 תלמדים. 4 בנות ו 9 בנים. מכיתות א' ב'. כיתה מקדמת יחידה בבית הספר כשיש עוד 15 כיתות "רגילות". הרקע לכיתה משמעותי בהקשר לשיקול הכנסת תרגול יוגה לכיתתי, בהתחשב בבעיות המגוונות של התלמידים. למרות הדילמה עלי להדגיש שסומכת על עצמי (כאדם שנחשבת "פריקית שליטה") ולא חוששת כלל שהתלמידים יצאו מאיפוס או לחלופין שתרגול יוגה יכול להשפיע לרעה. להיפך, פתוחה לניסיונות ושילוב טכניקות ושיטות מגוונות. הקדמה : כל בוקר בכיתתי אני דוגלת בפתיח וסטינג קבוע

האומנות והתרפיה של יוגה על כיסא

אימון גוף נפש מונגש שמתאים לכולם נעמעם את האור. נסגור את הנייד. נשב על כיסא, הגב ישר וצמוד למשענת. הראש מורם מעט. כתפיים רפויות, צוואר רפוי, הגב רפוי. כל הגוף רפוי ושקט. חבר שלי נהג לתרגל יוגה. לאחר שחלה שוב אינו יכול לבצע עם גופו את אשר ביצע בעבר. האם הסתיים הקשר שלו עם היוגה? האם דווקא כעת כשהוא נזקק למלוא הסיוע שדרך היוגה יכולה להושיט, אין הוא יכול עוד לחוות חווית יוגה? למעשה, אם יפנה אל המקומות בהם מלמדים יוגה באזור מגוריו, לא ימצא קבוצת תרגול בה יוכל להשתלב. אנשים בעלי קושי תפקודי ומגבלה גופנית חווים בחייהם מידה רבה של כאב, מצוקה, פחד ודאגה אך אינם חושבים לפנות לעולם היוגה, הנתפס כעולמם של הצעירים החתיכים והגמישים.   זאת למרות שהיוגה כגישה, כאורח חיים, כפילוסופיה יישומית וכתרכיב ממוקד של תרגילי גוף ונשימה עשויה להוות תרפיה אינטגרטיבית משמעותית עבורם, בהיותה ממוקדת בהפחתת סבל תוך הצעתה של פרקטיקה התערבותית בהירה ונוחה לביצוע. אנשים המתמודדים מחלות מאיימות חיים ; סרטן, מחלות לב וריאה כרוניות, איידס, מחלות נירולוגיות מתקדמות (טרשת נפוצה, פרקינסון, ניוון שרירי ועוד),

חינוך לפיתוח מודעות ורגישות למצוקתם של אחרים באמצעות הטמעת הערכים ההומניסטיים של היוגה

אנו מזדעזעים למשמע עוולות המתרחשות רחוק מאתנו, אבל עוולות המתקיימות מתחת לאף כמו אינן מעוררות דבר. יש לנו יכולת מופלאה להפוך ל"לא אישי" את הקשה הקרוב ובכך כאילו להעלימו. נאמנים לתרבות הריאליטי וההקצנה הפסיכולוגית, אנחנו מזועזעים מאירוע גדול שקרה, ממשהו חזק, שיש בו שפע של דם, צבע ודמעות, אבל את העוולות היומיומיות המתרחשות אצלנו קרוב איננו מזכים אפילו במבט קצר. הצורך לכבס ולנקות את המצפון שחש במצוקה מובילנו שוב ושוב לפעולות מוחצנות ומיוחצנות של עזרה ונתינה אבל הללו אינן כרוכות בוויתור משמעותי ובשל כך גם השפעתן מינורית וחיוורת. רבים מכורים לתנועה, נעים ממנעד רגשי גבוה למנעד רגשי גבוה יותר וכל מה שקורה בעצימות נמוכה יותר כמו לא נוגע. הסירוב להבין שמשהו לקוי מאד קיים באורח חיים שהשגיות, תועלתנות, חומרנות וציניות שורה בו, לוקח אותנו למחוזות רחוקים ובלבד שנפנה מעצמנו את הצורך להסתכל קרוב ולהתמודד. למעשה, איננו סבורים שיש קשר בין הדברים, בין הערכים הבולטים המנחים אותנו לבין אלימות, סבל, חולי, עוני ובושה. נראה שזו גזרת גורל, אבל היכולת לשנות ולהשפיע היא גדולה יותר ממה

האימון הגופני ביוגה: סיכויים, סיכונים ואכזבות. מה שחשוב לדעת לפני ובזמן שיעור היוגה

במה יכול אימון היוגה לסייע, ממה יש להיזהר וממי כדאי להתרחק? היוגה הפכה בעשורים האחרונים לפופולרית בעולם כולו, מחיפה ועד מומביי, מניו-יורק ועד טהראן, מברלין ועד באקו, בכל עיר קטנה או גדולה אפשר לקחת שיעור יוגה ולמצוא לא מעט מורים בתחום. העובדה כי יוגה הינה אימון פתוח הנעדר בסיס ידע מקצועי מוגדר ומוסמך מסכן לא אחת את התלמידים המבקשים ללמוד והמסתמכים על הוראתם של מורים חובבניים, פזיזים ולעיתים אף לא הגונים. ובעניין זה ראויה במיוחד לציטוט אמירתו של  החוקר והכימאי ההודי, אי.קיי. טיימני  שכתב על העירפול הכרוך ביוגה: "אין נושא דומה הכרוך באופן רב כלכך במסתורין, עליו כל אדם יכול לכתוב ככל העולה על רוחו בלא כל סיכון שייטען כלפיו שהוא טועה". הכתב המדעי של הניו יורק טיימס, ויליאם גיי. ברוד , מתרגל יוגה ותיק בעצמו, פרסם לפני מספר שנים קובץ מאמרים בספר שפירסם והמאגד את יתרונותיה, חסרונותיה, אפשרויותיה וסיכוניה של היוגה         (The Science of Yoga, The Risks and the Rewards, Simon&Schuster, NY 2012). מחקרים מודרניים מהעשורים האחרונים מצביעים על מאפייניה ו יתרונותיה של ה