דילוג לתוכן הראשי

יוגה ואקטיביזם חברתי

  
יוגה ואקטיביזם חברתי הן בעיניי מילים נרדפות. זאת מהטעמים הבאים:

א. יוגה כאימון גופני-נפשי היא אפשרות מצוינת לשיפור מצב הבריאות ואיכות החיים באמצעות פעילות פיסית שאינה מצריכה ציוד ייחודי, ביגוד תואם, השקעה כספית, נסיעה-ניידות ועלויות נוספות. בכך היא קוראת תיגר על תרבות הספורט בחברה הקפיטליסטית שהינה עוד מוצר צריכה ראוותני; חדרי כושר יוקרתיים, אולמות התעמלות חדשניים, תחרויות ומרתונים ברחבי הארץ והעולם, אופניים מפוארים, ציוד ספורטיבי יקר, מזונות בריאות- תוספים, צורך בזמן רב ועוד שלל מאפיינים מסחריים בולטים. יוגה גופנית, לעומת זאת, אפשר ללמוד לבד  (או לאחר מספר שיעורים מצומצם עם מורה) , לעשות בכל מקום, בבית, בחיק הטבע, בגינה הציבורית, בכל זמן שמתאפשר ומתפנה לצד ולנוכח מחויבויות החיים של אנשים רגילים ובמתינות. יחד עם הליכה בעצימות בינונית היא כל מה שאדם צריך כדי ליהנות מפעילות גופנית בריאה ואפקטיבית.

ב. האימון הגופני-נפשי ביוגה יחד עם שינוי אורח החיים והגישה אליהם, מסייע בהתמודדות עם קשיים בריאותיים מגוונים. בכך הופך המתרגל היוגי לתלוי פחות באחרים ובמיוחד לתלוי פחות במערכות הבריאות, בציוד רפואי, בתרופות ובחסדיהם של רופאים ומרפאים, שאינם רואים תמיד את המטופל לנגד עיניהם ולא אחת אף מונעים ממוטיבציה כלכלית ולא בהכרח בריאותית.

ג. בעוד שספורט מעייף ומוציא כוח, יוגה מטעינה בכוח ובאנרגיה ומפתחת עמידות, איתנות, סבלנות וחיוניות אותם אנו חסרים כל כך בעולמנו ושאת העדרם אנו חווים היטב במרחב הציבורי והכלכלי-חברתי.

ד. יוגה באופן בו אני מבין אותה היא אמצעי להבעת תפיסת עולם באמצעות גישה ופעולה, תנועה ונשימה. תרגילי היוגה, כשהם נערכים ומונחים ברוח זו, מבוצעים במתינות, בעדינות, ברכות ובנועם – ערכים וחוויות שאנו משוועים אליהם בעולם התחרותי, התזזיתי והתכופות תוקפני בו אנו חיים.
כשאנו לומדים ומלמדים יוגה בגישה זו אנחנו מביאים את העדינות, הרכות, החיוניות וההתחשבות אל עולמנו ואל עולמם של אנשים שלא אחת חסרים חוויות ותחושות אלה בחייהם.

ד. יוגה היא הזדמנות להכרות עצמית, לקבלה עצמית ולפיתוח שביעות רצון מהחיים כפי שהם (באמצעות יצירת חוויות נעימות) – עוד מקבץ ערכים שאיננו בנמצא בארסנל המודרני המקדש עבודה מאומצת, צעירות, רזון, יופי, ממון, בריאות אמפירית והצלחה מכומתת.

ה. יוגה מסייעת למצוא משמעות, ערך הישרדותי נחוץ ובסיסי בתוך מציאות שאין לנו תמיד שליטה והשפעה עליה ושיכולות הבחירה שלנו בה הן לא אחת מצומצמות למדי.

ו. יוגה כותבת שפה לא מילולית מאחדת. בסיוע מפגש חוויתי שתחילתו בהתוודעות אל הגוף על מגרעותיו וחולשותיו והמשכו בעבודה השלכתית מן הגוף אל הנפש, האישיות והעצמי; אנו יכולים להבחין במכנה המשותף האנושי ולהבין ביתר קלות את המכניזם של האחר והשונה, של החלש והמוחלש, של המבוגר והחולה, של המודר ושל המוזר וגם של מי שמוגדר כאויב.

האימון ביוגה הוא לפיכך הזדמנות מצוינת להשתחרר ולשחרר מעט ממעגלי קושי יומיומיים והוא יוצר עבורנו מרחב זמין וחופשי של הרגשה טובה, מידה של אופטימיות וחיוניות ובמילים אחרות: בריאות.
יוגה כפעולה ממשית של אקטיביזם חברתי כאשר היא מועברת ליחידים רגישים ולקבוצות רגישות בקהילה ובחברה וכאקט סימבולי כאשר היא מיושמת, מבוצעת ומתורגלת ע"י שוחריה.

השיטה הכלכלית החברתית המקובלת במרבית מדינות העולם מעבירה את האחריות באופן כמעט מלא מהרשויות אל הפרט; אולם איננו יכולים לבטוח בממשלה שתדאג לנו למזון נקי ולאוויר טהור, שתסייע לנו לטפח שלווה, רוגע ושקט נפשי. אנו הופכים להיות צרכנים שעובדים קשה רק כדי לסדר לעצמנו משהו מזכויותינו הטבעיות וזאת באמצעות רכישה של פעילויות פנאי, חופשות, טיפולים, שיקויים ועוד. כך אנו רק מגבירים את מעגל הלחץ והמאמץ שמחייב אותנו לעבוד קשה כל השנה רק כדי לממן חופשה מרגיעה בסופה ובילויים וטיפולים במהלכה. יוגה כאימון גופני, כאורח חיים וכגישה לחיים מציעה אלטרנטיבה שמאפשרת להפחית את התלות במענגים ומבריאים מלאכותיים באמצעות הקטנת הביקוש-צמצום הצריכה ושיבוש ההנחות הכלכליות המקובלות.


מאמרים לקריאה נוספת:
- יוגה ורווחה חברתית, תרגום מאמר המערכת של הטיימס אוף אינדיה מפברואר 2007.
- מאמר מצויין בנושא זה מתוך הבלוג של מורים ליוגה בברלין.
שימו לב למדיניות התשלום הדיפרנציאלית שהם מציעים לתלמידיהם ושמקובלת במוסדות יוגה מקבילים בברלין.
http://www.haaretz.co.il/magazine/1.1854033 לא יוגה פורמאלית אבל מאמר מעורר השראה בנוגע לפוטנציאל הטמון בשינוי רדיקאלי של אורח החיים.



תגובות

‏אנונימי אמר/ה…
אני מאוד מתחברת לכתוב במאמר זה. אני חושבת שיוגה כדרך חיים שומרת על הגוף ואפילו נותנת לאדם להסתכל על החיים באופן שונה. (ישנה עבודה בעיקר פנימית- נפש). אני לא חושבת שיוגה היא תחליף לחופשה משפחתית, בילויים טיפולים וכו'. אלא היא תוספת להנאות אילו גם אם אדם חי לפי חיי היוגה המלאים.(אורלי- פסגה נהריה).
טל רביד אמר/ה…
תודה רבה על תגובתך ותגובותייך.

פוסטים פופולריים

שילוב יוגה בכיתה מקדמת

שילוב יוגה בכיתה מקדמת מאת בלינדה בן אטר-קוטלר דו"ח תצפית -  שילוב טכניקה יוגית בכיתה רקע : אני עובדת בכיתה מקדמת לתלמידים עם בעיות מורכבות, החל מבעיות תקשורת, ליקויי למידה ומוגבלויות פיזיות (קשיים /פיזיים מוטוריים משמעותיים) ; ובעיקר בולטות בעיות קשב ובעיות התנהגות והפרעות נפשיות. זאת על אף שאפיונים אילו אינם כלולים בהגדרת הכיתה, שכן על פי משרד החינוך הגדרת הכיתה הינה: " ליקויי למידה" – וכל שאר הבעיות על פי המשרד "משניות"  (לא מעניינות/לא רלוונטיות).... הכיתה מונה 13 תלמדים. 4 בנות ו 9 בנים. מכיתות א' ב'. כיתה מקדמת יחידה בבית הספר כשיש עוד 15 כיתות "רגילות". הרקע לכיתה משמעותי בהקשר לשיקול הכנסת תרגול יוגה לכיתתי, בהתחשב בבעיות המגוונות של התלמידים. למרות הדילמה עלי להדגיש שסומכת על עצמי (כאדם שנחשבת "פריקית שליטה") ולא חוששת כלל שהתלמידים יצאו מאיפוס או לחלופין שתרגול יוגה יכול להשפיע לרעה. להיפך, פתוחה לניסיונות ושילוב טכניקות ושיטות מגוונות. הקדמה : כל בוקר בכיתתי אני דוגלת בפתיח וסטינג קבוע

האומנות והתרפיה של יוגה על כיסא

אימון גוף נפש מונגש שמתאים לכולם נעמעם את האור. נסגור את הנייד. נשב על כיסא, הגב ישר וצמוד למשענת. הראש מורם מעט. כתפיים רפויות, צוואר רפוי, הגב רפוי. כל הגוף רפוי ושקט. חבר שלי נהג לתרגל יוגה. לאחר שחלה שוב אינו יכול לבצע עם גופו את אשר ביצע בעבר. האם הסתיים הקשר שלו עם היוגה? האם דווקא כעת כשהוא נזקק למלוא הסיוע שדרך היוגה יכולה להושיט, אין הוא יכול עוד לחוות חווית יוגה? למעשה, אם יפנה אל המקומות בהם מלמדים יוגה באזור מגוריו, לא ימצא קבוצת תרגול בה יוכל להשתלב. אנשים בעלי קושי תפקודי ומגבלה גופנית חווים בחייהם מידה רבה של כאב, מצוקה, פחד ודאגה אך אינם חושבים לפנות לעולם היוגה, הנתפס כעולמם של הצעירים החתיכים והגמישים.   זאת למרות שהיוגה כגישה, כאורח חיים, כפילוסופיה יישומית וכתרכיב ממוקד של תרגילי גוף ונשימה עשויה להוות תרפיה אינטגרטיבית משמעותית עבורם, בהיותה ממוקדת בהפחתת סבל תוך הצעתה של פרקטיקה התערבותית בהירה ונוחה לביצוע. אנשים המתמודדים מחלות מאיימות חיים ; סרטן, מחלות לב וריאה כרוניות, איידס, מחלות נירולוגיות מתקדמות (טרשת נפוצה, פרקינסון, ניוון שרירי ועוד),

חינוך לפיתוח מודעות ורגישות למצוקתם של אחרים באמצעות הטמעת הערכים ההומניסטיים של היוגה

אנו מזדעזעים למשמע עוולות המתרחשות רחוק מאתנו, אבל עוולות המתקיימות מתחת לאף כמו אינן מעוררות דבר. יש לנו יכולת מופלאה להפוך ל"לא אישי" את הקשה הקרוב ובכך כאילו להעלימו. נאמנים לתרבות הריאליטי וההקצנה הפסיכולוגית, אנחנו מזועזעים מאירוע גדול שקרה, ממשהו חזק, שיש בו שפע של דם, צבע ודמעות, אבל את העוולות היומיומיות המתרחשות אצלנו קרוב איננו מזכים אפילו במבט קצר. הצורך לכבס ולנקות את המצפון שחש במצוקה מובילנו שוב ושוב לפעולות מוחצנות ומיוחצנות של עזרה ונתינה אבל הללו אינן כרוכות בוויתור משמעותי ובשל כך גם השפעתן מינורית וחיוורת. רבים מכורים לתנועה, נעים ממנעד רגשי גבוה למנעד רגשי גבוה יותר וכל מה שקורה בעצימות נמוכה יותר כמו לא נוגע. הסירוב להבין שמשהו לקוי מאד קיים באורח חיים שהשגיות, תועלתנות, חומרנות וציניות שורה בו, לוקח אותנו למחוזות רחוקים ובלבד שנפנה מעצמנו את הצורך להסתכל קרוב ולהתמודד. למעשה, איננו סבורים שיש קשר בין הדברים, בין הערכים הבולטים המנחים אותנו לבין אלימות, סבל, חולי, עוני ובושה. נראה שזו גזרת גורל, אבל היכולת לשנות ולהשפיע היא גדולה יותר ממה

האימון הגופני ביוגה: סיכויים, סיכונים ואכזבות. מה שחשוב לדעת לפני ובזמן שיעור היוגה

במה יכול אימון היוגה לסייע, ממה יש להיזהר וממי כדאי להתרחק? היוגה הפכה בעשורים האחרונים לפופולרית בעולם כולו, מחיפה ועד מומביי, מניו-יורק ועד טהראן, מברלין ועד באקו, בכל עיר קטנה או גדולה אפשר לקחת שיעור יוגה ולמצוא לא מעט מורים בתחום. העובדה כי יוגה הינה אימון פתוח הנעדר בסיס ידע מקצועי מוגדר ומוסמך מסכן לא אחת את התלמידים המבקשים ללמוד והמסתמכים על הוראתם של מורים חובבניים, פזיזים ולעיתים אף לא הגונים. ובעניין זה ראויה במיוחד לציטוט אמירתו של  החוקר והכימאי ההודי, אי.קיי. טיימני  שכתב על העירפול הכרוך ביוגה: "אין נושא דומה הכרוך באופן רב כלכך במסתורין, עליו כל אדם יכול לכתוב ככל העולה על רוחו בלא כל סיכון שייטען כלפיו שהוא טועה". הכתב המדעי של הניו יורק טיימס, ויליאם גיי. ברוד , מתרגל יוגה ותיק בעצמו, פרסם לפני מספר שנים קובץ מאמרים בספר שפירסם והמאגד את יתרונותיה, חסרונותיה, אפשרויותיה וסיכוניה של היוגה         (The Science of Yoga, The Risks and the Rewards, Simon&Schuster, NY 2012). מחקרים מודרניים מהעשורים האחרונים מצביעים על מאפייניה ו יתרונותיה של ה