דילוג לתוכן הראשי

יוגה ובריאות


החיים המודרניים כרוכים בתנועתיות, בעשייה מואצת, בקצב תזזיתי, 
  מהיר וסוער
ובחתירה מתמדת לעוד ועוד הישגים, הצלחות ומימוש של סיפוקים.
מתח, עייפות ואי-שקט הם תוצרי הלוואי הלא מפתיעים של אורח חיים זה.
היוגה מציעה טכניקות לחידוש האנרגיות, מרחב לשיפור ההרגשה, זמן קסום למפגש
אינטימי, ארגז כלים לחיזוק הבריאות.
האימון הגופני ביוגה מתאים לכל אחד, אין צורך בהכנות מיוחדות, בציוד או בביגוד ואין
הוא מחייב הוצאה כספית.
יוגה היא מגמה עממית, מתנת הטבע וכל מי שיש לו מעט רצון יכול להרוויח ממנה.
השקעה באימון אישי ביוגה תהיה אחת ההשקעות המשתלמות בחייך
אולם אין זה מספיק לקרוא על כך, כי אם לנסות ולהתנסות בהתמדה.

מחקרים מודרניים מבוססים מציגים באופן עקבי ומובהק את התועלת הרבה שיש
לאימון הפיסי ביוגה ואת השפעותיו המיטיבות על הבריאות הגופנית והנפשית.
אימון רציף וקבוע ביוגה הינו אמצעי מניעתי מובהק ומסייע דומיננטי לתהליכי ריפוי
החלמה ושימור[1] .
לעבודות בנושא מצטרפות עדויות של תלמידי יוגה רבים מרחבי העולם המדווחים
על תחושות של חיות וחיוניות, רווחה ובריאות שהם חווים משבחרו לשלב אימון יוגה
בשגרת חייהם.
יוגה עושה טוב, תומכת, מרגיעה ומנחמת, מהפעילויות שנעים לבלות בהם ועימן את הזמן.


(מתוך פרק המבוא לספר "התנועה אל היסודות – הצעה לאימון אישי ביוגה" מאת טל רביד בהוצאת מדף ליוגה, חיפה 2015.)





[1] *Balasuramaniam et al, Frontiers in Psychiatry, 1/2013, Art.117, Lausanne, Switzerland
*Lamb Trisha, Health Benefits of Yoga, www.iayt.org, IYAT 2004, AR, USA
*Nicole Culos-Reed et al, Yoga and Cancer Interventions, Evidence-Based Complementary Medicine,
Vol 2012, Art. 642576, Hindawi, CA, USA
*Ornish Dean, Program for reversing heart disease, p.134-155, 312-338, Ivy Books 1990, NY, USA
*Yogapratap Swami, Exploring Yoga and Cancer, Yoga Publication Trust 2009, Bihar, India
*Yogendra Jayadeva Hansa, How to Reverse Heart disease the Yogic way, TYI 2004, Mumbai, India

תגובות

Unknown אמר/ה…
דאולת גוארנה
אני בעד זה, מהתרגילים שעשינו בהשתלמות אומנם לא הרבה אבל אתה כן יכול להרגיש ולחוות את הרוגע והשקט בזמן ביצוע התרגילים ואת זה אנחנו צריכים אחרי כל הריצות במשך היום
‏אנונימי אמר/ה…
אני מאוד מתחברת למה שכתוב במאמר. אני בכל בוקר נושמת 12 נשימות עמוקות בכדי להתחיל את היום רגוע ולהקשיב לשקט הפנימי שלי. גם לאחר מקרה לא נעים שקורה במהלך היום, אני הולכת למקום שקט כדי לנשום כמה נשימות ולהירגע.(אורלי- פסגה נהריה)
טל רביד אמר/ה…
מצויין. ונמשיך ללמוד, לתרגל ולהתמיד. העיקר היא ההתמדה היציבה ואז התוצאות יגיעו. תודה על התגובות
‏אנונימי אמר/ה…
יוגה היא אמונה ללא דת.
ענת ח.
‏דומיאנה קדורה אמר/ה…
אני מתחברת למאמר היוגה עוזרת לי להיות רגועה שקטה ,עוזרת לי לנשום עמוק ולחשוב על הדברים הטובים וזה נותן לי אנרגיה ומחשבות חיוביות
‏אנונימי אמר/ה…
כל אימון גופני בשילוב תזונה נכונה תורמים לבריאות תקינה ואיכות חיים טובה, על אחת כמה וכמה יוגה שלה מימד נוסף והוא המימד הרוחני. אלה שאכן חיים על-פי עקרונות היוגה בפועל זוכים בנפש בריאה בגוף בריא.
שירה סגל
טל רביד אמר/ה…
קראתי בשמחה את התגובות
‏אנונימי אמר/ה…
שוכנעתי!!!!יוגה שווה ניסיון והתמדה על מנת לחיות באורח חיים רגוע שליו ונעים.איילת
‏אנונימי אמר/ה…
התחברתי לכך שיוגה מתאימה לכל אדם בלי צורך בהכנות מיוחדות וגם לא עולה כסף אבל מאוד חשוב להתנסות בה ולא רק לקרוא ידע תאורטי.
אורטל שטרית.
Unknown אמר/ה…
אני חושבת שעם אורח החיים העמוס והלחוץ שלנו יוגה אכן יכולה להועיל ולהשפיע לטובה מבחינה גופנית ונפשית על חיינו.
טל רביד אמר/ה…
נשאר רק דבר קטן - לעשות. בהתמדה. נבנה אימון אישי אותו תוכלי לקחת לחיים עם תום ההשתלמות. טל
איילת חן אמסלם אמר/ה…
אנו חיים בעולם של לחץ והשגיות! הלחץ משפיע עלינו בתחומים רבים בדרך אל העשיה...
כאישה וכאמא לחוצה בשגרת יומה, שמחה אני ומתחברת אל היוגה כאל דבר שיש בו בכדי לעזור ולסייע לי בהפחתת הלחץ בבית ובעבודה. הלוואי ואצליח בשגרת היום יום לשלב אימוני יוגה מרגיעים - זו השאיפה. ללא ספק יש ביכולתה של היוגה כפי שנאמר במאמר לתעל את השגרה, למנוע או להפחית לחץ, ואף להטיב את הבריאות הנפשית והגופנית כאחד.
באופן אישי, אימוני היוגה אליהם הספקתי להיחשף עד עתה כולל בהשתלמות עצמה וביוטיוב - יש בהם את הטוב, המנחם, התומך והמרגיע.
הלוואי כאמור, שאוכל להתמיד בכך מדי יום. תודה!
איילת חן אמסלם אמר/ה…
מסכימה מאוד עם העובדה כי אימון יוגה יש בו בכדי לסייע בתהליכי ריפוי והחלמה. התרכזתי השבוע האחרון בתרגול נשימות כעזרה להרפיית הגוף לאחר תאונת דרכים שעברתי. אימון היוגה עזר בהחיית הגוף אצלי, השרה עלי רוגע ותמך. הרגשתי כאילו ניחום ויד עוטפת בתהליך הריפוי שעברתי ועדיין עוברת.
שיהיו בשורות טובות ושבוע מבורך!

פוסטים פופולריים

שילוב יוגה בכיתה מקדמת

שילוב יוגה בכיתה מקדמת מאת בלינדה בן אטר-קוטלר דו"ח תצפית -  שילוב טכניקה יוגית בכיתה רקע : אני עובדת בכיתה מקדמת לתלמידים עם בעיות מורכבות, החל מבעיות תקשורת, ליקויי למידה ומוגבלויות פיזיות (קשיים /פיזיים מוטוריים משמעותיים) ; ובעיקר בולטות בעיות קשב ובעיות התנהגות והפרעות נפשיות. זאת על אף שאפיונים אילו אינם כלולים בהגדרת הכיתה, שכן על פי משרד החינוך הגדרת הכיתה הינה: " ליקויי למידה" – וכל שאר הבעיות על פי המשרד "משניות"  (לא מעניינות/לא רלוונטיות).... הכיתה מונה 13 תלמדים. 4 בנות ו 9 בנים. מכיתות א' ב'. כיתה מקדמת יחידה בבית הספר כשיש עוד 15 כיתות "רגילות". הרקע לכיתה משמעותי בהקשר לשיקול הכנסת תרגול יוגה לכיתתי, בהתחשב בבעיות המגוונות של התלמידים. למרות הדילמה עלי להדגיש שסומכת על עצמי (כאדם שנחשבת "פריקית שליטה") ולא חוששת כלל שהתלמידים יצאו מאיפוס או לחלופין שתרגול יוגה יכול להשפיע לרעה. להיפך, פתוחה לניסיונות ושילוב טכניקות ושיטות מגוונות. הקדמה : כל בוקר בכיתתי אני דוגלת בפתיח וסטינג קבוע

האומנות והתרפיה של יוגה על כיסא

אימון גוף נפש מונגש שמתאים לכולם נעמעם את האור. נסגור את הנייד. נשב על כיסא, הגב ישר וצמוד למשענת. הראש מורם מעט. כתפיים רפויות, צוואר רפוי, הגב רפוי. כל הגוף רפוי ושקט. חבר שלי נהג לתרגל יוגה. לאחר שחלה שוב אינו יכול לבצע עם גופו את אשר ביצע בעבר. האם הסתיים הקשר שלו עם היוגה? האם דווקא כעת כשהוא נזקק למלוא הסיוע שדרך היוגה יכולה להושיט, אין הוא יכול עוד לחוות חווית יוגה? למעשה, אם יפנה אל המקומות בהם מלמדים יוגה באזור מגוריו, לא ימצא קבוצת תרגול בה יוכל להשתלב. אנשים בעלי קושי תפקודי ומגבלה גופנית חווים בחייהם מידה רבה של כאב, מצוקה, פחד ודאגה אך אינם חושבים לפנות לעולם היוגה, הנתפס כעולמם של הצעירים החתיכים והגמישים.   זאת למרות שהיוגה כגישה, כאורח חיים, כפילוסופיה יישומית וכתרכיב ממוקד של תרגילי גוף ונשימה עשויה להוות תרפיה אינטגרטיבית משמעותית עבורם, בהיותה ממוקדת בהפחתת סבל תוך הצעתה של פרקטיקה התערבותית בהירה ונוחה לביצוע. אנשים המתמודדים מחלות מאיימות חיים ; סרטן, מחלות לב וריאה כרוניות, איידס, מחלות נירולוגיות מתקדמות (טרשת נפוצה, פרקינסון, ניוון שרירי ועוד),

חינוך לפיתוח מודעות ורגישות למצוקתם של אחרים באמצעות הטמעת הערכים ההומניסטיים של היוגה

אנו מזדעזעים למשמע עוולות המתרחשות רחוק מאתנו, אבל עוולות המתקיימות מתחת לאף כמו אינן מעוררות דבר. יש לנו יכולת מופלאה להפוך ל"לא אישי" את הקשה הקרוב ובכך כאילו להעלימו. נאמנים לתרבות הריאליטי וההקצנה הפסיכולוגית, אנחנו מזועזעים מאירוע גדול שקרה, ממשהו חזק, שיש בו שפע של דם, צבע ודמעות, אבל את העוולות היומיומיות המתרחשות אצלנו קרוב איננו מזכים אפילו במבט קצר. הצורך לכבס ולנקות את המצפון שחש במצוקה מובילנו שוב ושוב לפעולות מוחצנות ומיוחצנות של עזרה ונתינה אבל הללו אינן כרוכות בוויתור משמעותי ובשל כך גם השפעתן מינורית וחיוורת. רבים מכורים לתנועה, נעים ממנעד רגשי גבוה למנעד רגשי גבוה יותר וכל מה שקורה בעצימות נמוכה יותר כמו לא נוגע. הסירוב להבין שמשהו לקוי מאד קיים באורח חיים שהשגיות, תועלתנות, חומרנות וציניות שורה בו, לוקח אותנו למחוזות רחוקים ובלבד שנפנה מעצמנו את הצורך להסתכל קרוב ולהתמודד. למעשה, איננו סבורים שיש קשר בין הדברים, בין הערכים הבולטים המנחים אותנו לבין אלימות, סבל, חולי, עוני ובושה. נראה שזו גזרת גורל, אבל היכולת לשנות ולהשפיע היא גדולה יותר ממה

האימון הגופני ביוגה: סיכויים, סיכונים ואכזבות. מה שחשוב לדעת לפני ובזמן שיעור היוגה

במה יכול אימון היוגה לסייע, ממה יש להיזהר וממי כדאי להתרחק? היוגה הפכה בעשורים האחרונים לפופולרית בעולם כולו, מחיפה ועד מומביי, מניו-יורק ועד טהראן, מברלין ועד באקו, בכל עיר קטנה או גדולה אפשר לקחת שיעור יוגה ולמצוא לא מעט מורים בתחום. העובדה כי יוגה הינה אימון פתוח הנעדר בסיס ידע מקצועי מוגדר ומוסמך מסכן לא אחת את התלמידים המבקשים ללמוד והמסתמכים על הוראתם של מורים חובבניים, פזיזים ולעיתים אף לא הגונים. ובעניין זה ראויה במיוחד לציטוט אמירתו של  החוקר והכימאי ההודי, אי.קיי. טיימני  שכתב על העירפול הכרוך ביוגה: "אין נושא דומה הכרוך באופן רב כלכך במסתורין, עליו כל אדם יכול לכתוב ככל העולה על רוחו בלא כל סיכון שייטען כלפיו שהוא טועה". הכתב המדעי של הניו יורק טיימס, ויליאם גיי. ברוד , מתרגל יוגה ותיק בעצמו, פרסם לפני מספר שנים קובץ מאמרים בספר שפירסם והמאגד את יתרונותיה, חסרונותיה, אפשרויותיה וסיכוניה של היוגה         (The Science of Yoga, The Risks and the Rewards, Simon&Schuster, NY 2012). מחקרים מודרניים מהעשורים האחרונים מצביעים על מאפייניה ו יתרונותיה של ה