דילוג לתוכן הראשי

כיצד מסייעת הגישה היוגית למורים ולמחנכים בישראל והיכן נמדדת האפקטיביות המיטבית שלה?

מבוא להשתלמות לסגלי הוראה במערכת החינוך הציבורית

הגישה היוגית בשרות הלמידה המשמעותית


יוגה נתפסת בדרך כלל כסוג של פעילות גופנית, כהתעמלות המשלבת נשימה ורגיעה ומבחינות רבות היא אכן כך, אולם לב היוגה טמון בגישה שהיא מבקשת להביא לעולמנו ולפתח בקרבנו, גישה שמשנה ומעצבת מציאות.

היוגה, שמקורה בתת היבשת ההודית מתמקדת בהשקטתה ובהרגעתה של האישיות בסיוע מגוון טכניקות ייחודיות. מאז שנחשפה לראשונה עברה היוגה שינוי והותאמה לצרכים המשתנים של האדם החי בעולמנו המודרני. כיום מוערכת היוגה לא רק כאמצעי טיפולי-התערבותי, אלא כנתיב חינוכי המבוסס על תפיסת עולם מגובשת והמתאפיין בכלים פשוטים, זמינים וישימים.

יוגה בחינוך מתמקדת בהצגתה של הגישה  היוגית המכוונת לאימוץ  מודע של אתיקה, תפיסת עולם וערכים ייחודיים ומציעה טכניקות וכלים מעשיים להטמעתה היישומית של היוגה בעולמו הפנימי והחיצוני, האישי והמקצועי.
לפי היוגה, ליבת ההצלחה של הפרט ושל המורה בתוכו הינה ביכולת המתפתחת והנרכשת לשמור על איזון, שלווה פנימית ומודעות לעצמו, לתלמידיו ולשותפיו וזאת לנוכח האתגרים שהחיים מציבים תוך פעולה רציפה ומופחתת רגשנות, אינטרסנטיות וכיתתיות צרה.
פעולה נכונה ומדויקת המתבצעת מתוך איזון פנימי, שיקול דעת ואחריות היא זו המושפעת פחות ממוקדי הסבל והתקיעות: ידע שגוי-הזדהות שגויה, אגו לא מעובד, יחסי משיכה-התנגדות עם אובייקטים והימנעות/פחד משינוי. זאת לצד היבטים נוספים הקשורים לאורח החיים המודרני והמשפיעים לרעה על תפיסת המציאות, על יכולת התפקוד ועל שביעות הרצון הכללית (כמו סטרס, כוחנות, תועלתנות ועוד).

יוגה בחינוך מבקשת להפגיש אותנו עם נושאים אלו ומציעה נתיבים להתמודדות ולשיפור, יישומים אותם ניתן ומומלץ להביא אל העבודה המקצועית כמו גם אל החיים הפרטיים.
ארגז הכלים אותו נרכוש מתבסס על הנושאים העיוניים, שאינם תחומים אינטלקטואליים טהורים כי אם נושאים פילוסופיים יישומיים מעצבי ומשני חיים ויחווה אישית ע"י המשתתפים והמשתתפות במהלך ההשתלמות.

כל מפגש יתמקד בנושא מרכזי אחד ויחולק לשלושה חלקים: ידע יישומי, פרקטיקה מעשית (כלים מעשיים ליישום בחיים האישיים ובכיתה) והתנסות.
תכני הפרקטיקה יותאמו לזהות המשתתפים/משתתפות, כלומר יותאמו ויודגמו תוך התייחסות קרובה ככל האפשר לתפקידיהם ומסגרות העבודה הייחודיות.

(תצלום מקורי צולם ע"י הכותב)
*** הזמנה להצטרף להשתלמויות קיימות ומסובסדות במלואן במסגרת מערכת החינוך הציבורית, לתאם/להזמין השתלמות אצלכם או להסתייע בייעוץ פרטני מותאם אישית וארגונית. טל רביד 054-4639953, talravidyoga@gmail.com ***


 משתתפי ההשתלמות בשנה"ל הקודמת מעידות ומעידים:


יוגה אינה רק אימון גופני, בניגוד למה שחשבתי על היוגה לפני שנרשמתי להשתלמות.
היוגה מדברת על שלווה פנימית וראש שקט, שמחתי לשמוע את הסבריו של טל רביד, מנחה הקורס, על היוגה. רביד הסביר על יוגה, האתיקה של היוגה, אימן אותנו בתרגילי יוגה ושיתף אותנו, עד כמה שמסגרת הקורס אפשרה בהיסטוריה של היוגה. נהניתי לשמוע את הסבריו והוא ניסה ואף הצליח "לגעת" ו"להתחבר" לכל אחת ממשתתפות הקורס. הוא הכיר אותנו בשמות, שאל שאלות ואפשר לנו לשוחח ולהתחבר לנושא דרך נקודות המבט האישיות שלנו.
מטרת הקורס הייתה להכיר לנו, לצוותי החינוך את היוגה וזאת במטרה שאנו נוכל להתכוונן, להגיע רגועות יותר, להכיר את עצמנו וגופנו ולדעת במה יכולה היוגה לתרום לנו ולתלמידינו בבתי הספר ובמסגרות החינוכיות. אני רוצה להודות לטל על האפשרות שניתנה לי להכיר את הנושא ולהתוודע אליו ומקווה שאנשי חינוך נוספים יוכלו להיחשף ליוגה במסגרות פסג"ה ואחרות.  
נויה לוי, מחנכת כיתה ז', חיפה


☻☻☻
השתלמות מרתקת שהצליחה באופן ייחודי לה להעביר אותנו תהליך אישי שמשליך על תפישותינו גם כאדם פרטי וגם כמחנכות בישראל.
השתלמות שבוודאות משפיעה ועוד תשפיע על חיינו.
תודה על שהינך שונה וייחודי, בעל יכולת ונכונות להקשיב ולהכיל, להשתנות ולהתגמש לפי הצורך שלך ושלנו. נהנינו מכל מפגש מחדש.
דורית ויעל, מחנכות בחינוך המיוחד, קריית חיים

☻☻☻

השתלמות מרתקת
ג. מפקחת במשרד החינוך


☻☻☻
תודה על הרגישות שלך ועל הפרגון ועל היכולת הענקית לקבל הכול
דקל, מחנך כיתה ו', יקנעם עלית

☻☻☻

ראיתי פחות אי-שקט ויותר יכולת לשאת המתנה, דחיית סיפוקים אצל רוב הילדים. בהחלט הרגשתי ששילוב יוגה תרם והוא חשוב לגיוס המוטיבציה שלהם ולשמירה על טווחי קשב ומיקוד ארוכים יותר.
הדרכתי את המורה והסייעת להמשך שימוש בתרגילי יוגה משפרי מיקוד וקשב  לפני שיעורי חשבון באופן ספציפי. הן דיווח לי כי ניסו עוד פעמיים והיה אפקט דומה.
מתוך דו"ח בנושא שילוב יוגה בכיתה שהוגש ע"י מענית, תרפיסטית בתנועה ומשתתפת בהשתלמות





תגובות

Unknown אמר/ה…
דאולת גוארנה
האמת אני חשבתי שההשתלמות היא יותר מעשית וזה מתאים לי כי אני באה מתחום החינוך גופני, עד עכשיו הצלחתי לשלב את התרגילים שלמדנו פעמיים שלושה ,בתחילת השיעור וזה אכן מאוד עזר להרגעת הילדים אני עצמי התחלתי לדבר בקול נמוך יותר ובטח אני אשלב את תרגילי היוגה בשיעורי הספורט שלי
‏אנונימי אמר/ה…
עד כה אני לא מרגישה שהשתלמות מעשית. יש יותר דיבורים ופחות תרגול. חבל לי על כך. המטרה אלה הגעתי לקורס היא ללמוד תרגילי יוגה ולראות איך אני יכולה להעביר אותן בכיתה. בתרגילים המעטים שעשינו עד היום, אני פותחת איתן את השיעור וזה נותן לי 20 דקות של שקט להמשך העבודה עם התלמידות.(אורלי- פסגה נהריה)
טל רביד אמר/ה…
אנחנו רק באמצע הדרך. הלימוד שלנו אינו לימוד תאורטי או דיבורי כי אם לימוד של ידע משנה מציאות וחיים. אנו מנסים לעסוק בגישה שלנו לחיים כדי לתת קרקע יציבה ליוגה להיות חלק מהחיים שלנו. רק מלעשות תרגילים לא מתרחשת תמורה גדולה. אולם, בחלק הקרוב של ההשתלמות נלמד יותר תנוחות הממוקדות בהשקטת האישיות ומערכת העצבים (=תרומה משמעותית לבריאות). בואו עם לבוש קל והמנעו בבקשה מלאכול שעתיים לפני תחילת המפגש. להתראות, טל
‏אנונימי אמר/ה…
נשמע טוב!!!הייתי מכניסה לימודי יוגה למערכת הלימודים בתור מקצוע חובה כמו ספורט.זה יועיל להמון תלמידים ומורים כאחד.איילת.
טל רביד אמר/ה…
קדימה איילת. נתחיל מבית הספר שלך. מהכיתה שלך. אשמח לעזור. את יכולה לעשות זאת!! טל

פוסטים פופולריים

שילוב יוגה בכיתה מקדמת

שילוב יוגה בכיתה מקדמת מאת בלינדה בן אטר-קוטלר דו"ח תצפית -  שילוב טכניקה יוגית בכיתה רקע : אני עובדת בכיתה מקדמת לתלמידים עם בעיות מורכבות, החל מבעיות תקשורת, ליקויי למידה ומוגבלויות פיזיות (קשיים /פיזיים מוטוריים משמעותיים) ; ובעיקר בולטות בעיות קשב ובעיות התנהגות והפרעות נפשיות. זאת על אף שאפיונים אילו אינם כלולים בהגדרת הכיתה, שכן על פי משרד החינוך הגדרת הכיתה הינה: " ליקויי למידה" – וכל שאר הבעיות על פי המשרד "משניות"  (לא מעניינות/לא רלוונטיות).... הכיתה מונה 13 תלמדים. 4 בנות ו 9 בנים. מכיתות א' ב'. כיתה מקדמת יחידה בבית הספר כשיש עוד 15 כיתות "רגילות". הרקע לכיתה משמעותי בהקשר לשיקול הכנסת תרגול יוגה לכיתתי, בהתחשב בבעיות המגוונות של התלמידים. למרות הדילמה עלי להדגיש שסומכת על עצמי (כאדם שנחשבת "פריקית שליטה") ולא חוששת כלל שהתלמידים יצאו מאיפוס או לחלופין שתרגול יוגה יכול להשפיע לרעה. להיפך, פתוחה לניסיונות ושילוב טכניקות ושיטות מגוונות. הקדמה : כל בוקר בכיתתי אני דוגלת בפתיח וסטינג קבוע

חינוך לפיתוח מודעות ורגישות למצוקתם של אחרים באמצעות הטמעת הערכים ההומניסטיים של היוגה

אנו מזדעזעים למשמע עוולות המתרחשות רחוק מאתנו, אבל עוולות המתקיימות מתחת לאף כמו אינן מעוררות דבר. יש לנו יכולת מופלאה להפוך ל"לא אישי" את הקשה הקרוב ובכך כאילו להעלימו. נאמנים לתרבות הריאליטי וההקצנה הפסיכולוגית, אנחנו מזועזעים מאירוע גדול שקרה, ממשהו חזק, שיש בו שפע של דם, צבע ודמעות, אבל את העוולות היומיומיות המתרחשות אצלנו קרוב איננו מזכים אפילו במבט קצר. הצורך לכבס ולנקות את המצפון שחש במצוקה מובילנו שוב ושוב לפעולות מוחצנות ומיוחצנות של עזרה ונתינה אבל הללו אינן כרוכות בוויתור משמעותי ובשל כך גם השפעתן מינורית וחיוורת. רבים מכורים לתנועה, נעים ממנעד רגשי גבוה למנעד רגשי גבוה יותר וכל מה שקורה בעצימות נמוכה יותר כמו לא נוגע. הסירוב להבין שמשהו לקוי מאד קיים באורח חיים שהשגיות, תועלתנות, חומרנות וציניות שורה בו, לוקח אותנו למחוזות רחוקים ובלבד שנפנה מעצמנו את הצורך להסתכל קרוב ולהתמודד. למעשה, איננו סבורים שיש קשר בין הדברים, בין הערכים הבולטים המנחים אותנו לבין אלימות, סבל, חולי, עוני ובושה. נראה שזו גזרת גורל, אבל היכולת לשנות ולהשפיע היא גדולה יותר ממה

איך עושים יוגה כדי לשפר את איכות החיים ואת מצב הבריאות? יוגה היא ממש לא עוד סוג של פעילות גופנית כי אם גישה הוליסטית ופילוסופיה יישומית

היוגה המודרנית משתמשת בגוף כאמצעי ומציעה לתלמידים לגשת ולהתמודד על המזרון, ללמוד ולתרגל סדרה של תנועות גופניות המשלבות בדרך כלל גם נשימה, הרפיה וניקוי. ההנחה היא שביצוע נשנה של הטכניקות הגופניות יחולל שינוי שיהפוך את הגוף לנשגב יותר ולפיכך קרוב יותר אל המהות. אולם, ביוגה סוטרות של פטאנג'לי, שהוא מבחינות רבות אגד של טכניקות ושיטות להשגת מצב של יוגה, הדגש הוא דווקא על אימון פנימי והשימוש שעושים בטקסט זה מורי יוגה הממוקדים בעבודה עם הגוף הוא שימוש השלכתי וכמעט ספרותי אותו קל יחסית לעשות מעצם טבען המתומצת והרב משמעי של הסוטרות. אימון פסיכו מנטאלי והתנהגותי, בחירה מאומצת במתווה לשינוי עצמי, הוא סוג מקביל, משלים או אחר של אימון אותו ניתן לבצע  ובמסגרתו מוצעות טכניקות רבות ומגוונות להשפעה על האישיות. הסטודיו בו מתבצע אימון זה אינו חלל מעוצב ומאורגן כי אם מרחב החיים הרגילים והשגרתיים, המעבדה המושלמת ללימוד, שיפור, התקדמות והצלחה. מבין הטכניקות היוגיות לאימון פסיכו-מנטאלי: החלטה ובחירה לפתח גישה יוגית לחיים בסיוע מאמץ מתמשך, ממוקד ויציב.    יסודות מרכזיים של הגישה ה

יוגה נגד חומרנות

האם נאפשר לחומרנות להשתלט עלינו לחלוטין? מאת ד"ר ג'איידבה יוגנדרה כסף מניע את העולם או כפי שמצוין בסנסקריט:  Sarve Gunah Kancam Asrayante , כל הדברים הטובים טמונים בזהב. זהו מטריאליזם צרוף ואנחנו כולנו תוצריו. אלה המכחישים כסף הם אלו שזקוקים לו יותר מכל כדי לדבר נגדו – ומספיק להתבונן על חיי הפאר וההדר של רבים מאנשי הדת והרוח. אנו קשורים אל העולם הזה של רושם, תדמית ואופורטוניזם ומתרחקים מהחוט הדק המבדיל בין דתיות, רוחניות לחומרנות. להיות מחויבים למציאות ולחיים תוך מודעות ורגישות, זה לא נושא מרתק ומעניין במיוחד. בעוד שזה קשה מאוד לוותר על עושר וממון וכל מה שהללו מביאים, אנו יכולים לכל הפחות להתנסות בהפחתת הצרכים בכמה תחומים , צעד שיסייע לנו בהמשך להקטין את ההשתלטות החומרית עלינו. למשל: לוותר מדי פעם (אך באופן קבוע) על מעט מהתענוגות החומריות להן אנו רגילים,  לא לדבר למשך שעה פעם בשבוע או לא לאכול משהו מאד טעים מדי פעם או לא לכעוס למשך יותר מחמש דקות או לא לרכוש חפצים שאין לנו צורך בהם או לנסות ולבצע פעולות שבהן התוצר האינטרסנטי שלנו הוא המופחת ביותר.