דילוג לתוכן הראשי

כיצד מסייעת הגישה היוגית למורים ולמחנכים בישראל והיכן נמדדת האפקטיביות המיטבית שלה?

מבוא להשתלמות לסגלי הוראה במערכת החינוך הציבורית

הגישה היוגית בשרות הלמידה המשמעותית


יוגה נתפסת בדרך כלל כסוג של פעילות גופנית, כהתעמלות המשלבת נשימה ורגיעה ומבחינות רבות היא אכן כך, אולם לב היוגה טמון בגישה שהיא מבקשת להביא לעולמנו ולפתח בקרבנו, גישה שמשנה ומעצבת מציאות.

היוגה, שמקורה בתת היבשת ההודית מתמקדת בהשקטתה ובהרגעתה של האישיות בסיוע מגוון טכניקות ייחודיות. מאז שנחשפה לראשונה עברה היוגה שינוי והותאמה לצרכים המשתנים של האדם החי בעולמנו המודרני. כיום מוערכת היוגה לא רק כאמצעי טיפולי-התערבותי, אלא כנתיב חינוכי המבוסס על תפיסת עולם מגובשת והמתאפיין בכלים פשוטים, זמינים וישימים.

יוגה בחינוך מתמקדת בהצגתה של הגישה  היוגית המכוונת לאימוץ  מודע של אתיקה, תפיסת עולם וערכים ייחודיים ומציעה טכניקות וכלים מעשיים להטמעתה היישומית של היוגה בעולמו הפנימי והחיצוני, האישי והמקצועי.
לפי היוגה, ליבת ההצלחה של הפרט ושל המורה בתוכו הינה ביכולת המתפתחת והנרכשת לשמור על איזון, שלווה פנימית ומודעות לעצמו, לתלמידיו ולשותפיו וזאת לנוכח האתגרים שהחיים מציבים תוך פעולה רציפה ומופחתת רגשנות, אינטרסנטיות וכיתתיות צרה.
פעולה נכונה ומדויקת המתבצעת מתוך איזון פנימי, שיקול דעת ואחריות היא זו המושפעת פחות ממוקדי הסבל והתקיעות: ידע שגוי-הזדהות שגויה, אגו לא מעובד, יחסי משיכה-התנגדות עם אובייקטים והימנעות/פחד משינוי. זאת לצד היבטים נוספים הקשורים לאורח החיים המודרני והמשפיעים לרעה על תפיסת המציאות, על יכולת התפקוד ועל שביעות הרצון הכללית (כמו סטרס, כוחנות, תועלתנות ועוד).

יוגה בחינוך מבקשת להפגיש אותנו עם נושאים אלו ומציעה נתיבים להתמודדות ולשיפור, יישומים אותם ניתן ומומלץ להביא אל העבודה המקצועית כמו גם אל החיים הפרטיים.
ארגז הכלים אותו נרכוש מתבסס על הנושאים העיוניים, שאינם תחומים אינטלקטואליים טהורים כי אם נושאים פילוסופיים יישומיים מעצבי ומשני חיים ויחווה אישית ע"י המשתתפים והמשתתפות במהלך ההשתלמות.

כל מפגש יתמקד בנושא מרכזי אחד ויחולק לשלושה חלקים: ידע יישומי, פרקטיקה מעשית (כלים מעשיים ליישום בחיים האישיים ובכיתה) והתנסות.
תכני הפרקטיקה יותאמו לזהות המשתתפים/משתתפות, כלומר יותאמו ויודגמו תוך התייחסות קרובה ככל האפשר לתפקידיהם ומסגרות העבודה הייחודיות.

(תצלום מקורי צולם ע"י הכותב)
*** הזמנה להצטרף להשתלמויות קיימות ומסובסדות במלואן במסגרת מערכת החינוך הציבורית, לתאם/להזמין השתלמות אצלכם או להסתייע בייעוץ פרטני מותאם אישית וארגונית. טל רביד 054-4639953, talravidyoga@gmail.com ***


 משתתפי ההשתלמות בשנה"ל הקודמת מעידות ומעידים:


יוגה אינה רק אימון גופני, בניגוד למה שחשבתי על היוגה לפני שנרשמתי להשתלמות.
היוגה מדברת על שלווה פנימית וראש שקט, שמחתי לשמוע את הסבריו של טל רביד, מנחה הקורס, על היוגה. רביד הסביר על יוגה, האתיקה של היוגה, אימן אותנו בתרגילי יוגה ושיתף אותנו, עד כמה שמסגרת הקורס אפשרה בהיסטוריה של היוגה. נהניתי לשמוע את הסבריו והוא ניסה ואף הצליח "לגעת" ו"להתחבר" לכל אחת ממשתתפות הקורס. הוא הכיר אותנו בשמות, שאל שאלות ואפשר לנו לשוחח ולהתחבר לנושא דרך נקודות המבט האישיות שלנו.
מטרת הקורס הייתה להכיר לנו, לצוותי החינוך את היוגה וזאת במטרה שאנו נוכל להתכוונן, להגיע רגועות יותר, להכיר את עצמנו וגופנו ולדעת במה יכולה היוגה לתרום לנו ולתלמידינו בבתי הספר ובמסגרות החינוכיות. אני רוצה להודות לטל על האפשרות שניתנה לי להכיר את הנושא ולהתוודע אליו ומקווה שאנשי חינוך נוספים יוכלו להיחשף ליוגה במסגרות פסג"ה ואחרות.  
נויה לוי, מחנכת כיתה ז', חיפה


☻☻☻
השתלמות מרתקת שהצליחה באופן ייחודי לה להעביר אותנו תהליך אישי שמשליך על תפישותינו גם כאדם פרטי וגם כמחנכות בישראל.
השתלמות שבוודאות משפיעה ועוד תשפיע על חיינו.
תודה על שהינך שונה וייחודי, בעל יכולת ונכונות להקשיב ולהכיל, להשתנות ולהתגמש לפי הצורך שלך ושלנו. נהנינו מכל מפגש מחדש.
דורית ויעל, מחנכות בחינוך המיוחד, קריית חיים

☻☻☻

השתלמות מרתקת
ג. מפקחת במשרד החינוך


☻☻☻
תודה על הרגישות שלך ועל הפרגון ועל היכולת הענקית לקבל הכול
דקל, מחנך כיתה ו', יקנעם עלית

☻☻☻

ראיתי פחות אי-שקט ויותר יכולת לשאת המתנה, דחיית סיפוקים אצל רוב הילדים. בהחלט הרגשתי ששילוב יוגה תרם והוא חשוב לגיוס המוטיבציה שלהם ולשמירה על טווחי קשב ומיקוד ארוכים יותר.
הדרכתי את המורה והסייעת להמשך שימוש בתרגילי יוגה משפרי מיקוד וקשב  לפני שיעורי חשבון באופן ספציפי. הן דיווח לי כי ניסו עוד פעמיים והיה אפקט דומה.
מתוך דו"ח בנושא שילוב יוגה בכיתה שהוגש ע"י מענית, תרפיסטית בתנועה ומשתתפת בהשתלמות





תגובות

Unknown אמר/ה…
דאולת גוארנה
האמת אני חשבתי שההשתלמות היא יותר מעשית וזה מתאים לי כי אני באה מתחום החינוך גופני, עד עכשיו הצלחתי לשלב את התרגילים שלמדנו פעמיים שלושה ,בתחילת השיעור וזה אכן מאוד עזר להרגעת הילדים אני עצמי התחלתי לדבר בקול נמוך יותר ובטח אני אשלב את תרגילי היוגה בשיעורי הספורט שלי
‏אנונימי אמר/ה…
עד כה אני לא מרגישה שהשתלמות מעשית. יש יותר דיבורים ופחות תרגול. חבל לי על כך. המטרה אלה הגעתי לקורס היא ללמוד תרגילי יוגה ולראות איך אני יכולה להעביר אותן בכיתה. בתרגילים המעטים שעשינו עד היום, אני פותחת איתן את השיעור וזה נותן לי 20 דקות של שקט להמשך העבודה עם התלמידות.(אורלי- פסגה נהריה)
טל רביד אמר/ה…
אנחנו רק באמצע הדרך. הלימוד שלנו אינו לימוד תאורטי או דיבורי כי אם לימוד של ידע משנה מציאות וחיים. אנו מנסים לעסוק בגישה שלנו לחיים כדי לתת קרקע יציבה ליוגה להיות חלק מהחיים שלנו. רק מלעשות תרגילים לא מתרחשת תמורה גדולה. אולם, בחלק הקרוב של ההשתלמות נלמד יותר תנוחות הממוקדות בהשקטת האישיות ומערכת העצבים (=תרומה משמעותית לבריאות). בואו עם לבוש קל והמנעו בבקשה מלאכול שעתיים לפני תחילת המפגש. להתראות, טל
‏אנונימי אמר/ה…
נשמע טוב!!!הייתי מכניסה לימודי יוגה למערכת הלימודים בתור מקצוע חובה כמו ספורט.זה יועיל להמון תלמידים ומורים כאחד.איילת.
טל רביד אמר/ה…
קדימה איילת. נתחיל מבית הספר שלך. מהכיתה שלך. אשמח לעזור. את יכולה לעשות זאת!! טל

פוסטים פופולריים

שילוב יוגה בכיתה מקדמת

שילוב יוגה בכיתה מקדמת מאת בלינדה בן אטר-קוטלר דו"ח תצפית -  שילוב טכניקה יוגית בכיתה רקע : אני עובדת בכיתה מקדמת לתלמידים עם בעיות מורכבות, החל מבעיות תקשורת, ליקויי למידה ומוגבלויות פיזיות (קשיים /פיזיים מוטוריים משמעותיים) ; ובעיקר בולטות בעיות קשב ובעיות התנהגות והפרעות נפשיות. זאת על אף שאפיונים אילו אינם כלולים בהגדרת הכיתה, שכן על פי משרד החינוך הגדרת הכיתה הינה: " ליקויי למידה" – וכל שאר הבעיות על פי המשרד "משניות"  (לא מעניינות/לא רלוונטיות).... הכיתה מונה 13 תלמדים. 4 בנות ו 9 בנים. מכיתות א' ב'. כיתה מקדמת יחידה בבית הספר כשיש עוד 15 כיתות "רגילות". הרקע לכיתה משמעותי בהקשר לשיקול הכנסת תרגול יוגה לכיתתי, בהתחשב בבעיות המגוונות של התלמידים. למרות הדילמה עלי להדגיש שסומכת על עצמי (כאדם שנחשבת "פריקית שליטה") ולא חוששת כלל שהתלמידים יצאו מאיפוס או לחלופין שתרגול יוגה יכול להשפיע לרעה. להיפך, פתוחה לניסיונות ושילוב טכניקות ושיטות מגוונות. הקדמה : כל בוקר בכיתתי אני דוגלת בפתיח וסטינג קבוע

האומנות והתרפיה של יוגה על כיסא

אימון גוף נפש מונגש שמתאים לכולם נעמעם את האור. נסגור את הנייד. נשב על כיסא, הגב ישר וצמוד למשענת. הראש מורם מעט. כתפיים רפויות, צוואר רפוי, הגב רפוי. כל הגוף רפוי ושקט. חבר שלי נהג לתרגל יוגה. לאחר שחלה שוב אינו יכול לבצע עם גופו את אשר ביצע בעבר. האם הסתיים הקשר שלו עם היוגה? האם דווקא כעת כשהוא נזקק למלוא הסיוע שדרך היוגה יכולה להושיט, אין הוא יכול עוד לחוות חווית יוגה? למעשה, אם יפנה אל המקומות בהם מלמדים יוגה באזור מגוריו, לא ימצא קבוצת תרגול בה יוכל להשתלב. אנשים בעלי קושי תפקודי ומגבלה גופנית חווים בחייהם מידה רבה של כאב, מצוקה, פחד ודאגה אך אינם חושבים לפנות לעולם היוגה, הנתפס כעולמם של הצעירים החתיכים והגמישים.   זאת למרות שהיוגה כגישה, כאורח חיים, כפילוסופיה יישומית וכתרכיב ממוקד של תרגילי גוף ונשימה עשויה להוות תרפיה אינטגרטיבית משמעותית עבורם, בהיותה ממוקדת בהפחתת סבל תוך הצעתה של פרקטיקה התערבותית בהירה ונוחה לביצוע. אנשים המתמודדים מחלות מאיימות חיים ; סרטן, מחלות לב וריאה כרוניות, איידס, מחלות נירולוגיות מתקדמות (טרשת נפוצה, פרקינסון, ניוון שרירי ועוד),

חינוך לפיתוח מודעות ורגישות למצוקתם של אחרים באמצעות הטמעת הערכים ההומניסטיים של היוגה

אנו מזדעזעים למשמע עוולות המתרחשות רחוק מאתנו, אבל עוולות המתקיימות מתחת לאף כמו אינן מעוררות דבר. יש לנו יכולת מופלאה להפוך ל"לא אישי" את הקשה הקרוב ובכך כאילו להעלימו. נאמנים לתרבות הריאליטי וההקצנה הפסיכולוגית, אנחנו מזועזעים מאירוע גדול שקרה, ממשהו חזק, שיש בו שפע של דם, צבע ודמעות, אבל את העוולות היומיומיות המתרחשות אצלנו קרוב איננו מזכים אפילו במבט קצר. הצורך לכבס ולנקות את המצפון שחש במצוקה מובילנו שוב ושוב לפעולות מוחצנות ומיוחצנות של עזרה ונתינה אבל הללו אינן כרוכות בוויתור משמעותי ובשל כך גם השפעתן מינורית וחיוורת. רבים מכורים לתנועה, נעים ממנעד רגשי גבוה למנעד רגשי גבוה יותר וכל מה שקורה בעצימות נמוכה יותר כמו לא נוגע. הסירוב להבין שמשהו לקוי מאד קיים באורח חיים שהשגיות, תועלתנות, חומרנות וציניות שורה בו, לוקח אותנו למחוזות רחוקים ובלבד שנפנה מעצמנו את הצורך להסתכל קרוב ולהתמודד. למעשה, איננו סבורים שיש קשר בין הדברים, בין הערכים הבולטים המנחים אותנו לבין אלימות, סבל, חולי, עוני ובושה. נראה שזו גזרת גורל, אבל היכולת לשנות ולהשפיע היא גדולה יותר ממה

האימון הגופני ביוגה: סיכויים, סיכונים ואכזבות. מה שחשוב לדעת לפני ובזמן שיעור היוגה

במה יכול אימון היוגה לסייע, ממה יש להיזהר וממי כדאי להתרחק? היוגה הפכה בעשורים האחרונים לפופולרית בעולם כולו, מחיפה ועד מומביי, מניו-יורק ועד טהראן, מברלין ועד באקו, בכל עיר קטנה או גדולה אפשר לקחת שיעור יוגה ולמצוא לא מעט מורים בתחום. העובדה כי יוגה הינה אימון פתוח הנעדר בסיס ידע מקצועי מוגדר ומוסמך מסכן לא אחת את התלמידים המבקשים ללמוד והמסתמכים על הוראתם של מורים חובבניים, פזיזים ולעיתים אף לא הגונים. ובעניין זה ראויה במיוחד לציטוט אמירתו של  החוקר והכימאי ההודי, אי.קיי. טיימני  שכתב על העירפול הכרוך ביוגה: "אין נושא דומה הכרוך באופן רב כלכך במסתורין, עליו כל אדם יכול לכתוב ככל העולה על רוחו בלא כל סיכון שייטען כלפיו שהוא טועה". הכתב המדעי של הניו יורק טיימס, ויליאם גיי. ברוד , מתרגל יוגה ותיק בעצמו, פרסם לפני מספר שנים קובץ מאמרים בספר שפירסם והמאגד את יתרונותיה, חסרונותיה, אפשרויותיה וסיכוניה של היוגה         (The Science of Yoga, The Risks and the Rewards, Simon&Schuster, NY 2012). מחקרים מודרניים מהעשורים האחרונים מצביעים על מאפייניה ו יתרונותיה של ה