דילוג לתוכן הראשי

האידאל היוגי: ידידותיות, חמלה, פרגון והימנעות מעוינות



הנסג'י, מהמורות המרכזיות של המכון ליוגה שבמומביי הודו על האידאל היוגי:

יוגה מכוונת אותנו להשגת בהירות והבנה. 
לתלמיד היוגה מוצע לעצור את הנפש מלהיות מושפעת מאירועים חיצוניים באמצעות
עיצובה וסיתותה מחדש. 
אז השליליות החיצונית לא תוכל לחדור אלייך. העולם יפעל ויעשה דברים עבורך, חלקם רצויים וחלקם לא, אבל אתה לא תיתן לנפש שלך להיות מושפעת מכך, זהו מאבק פנימי.
לצורך עיצוב האישיות מוצעות ביוגה ארבע גישות התנהגותיות: 
ידידותיות, חמלה, פרגון והימנעות מעוינות לנוכח רוע.
אנשים נבונים לא יסכימו לעולם לסבול בגלל אחרים, העולם יעולל להם כל דבר אך הם ימנעו מלקחת ממנו סבל. ההיפך, הם ישתדלו ליהנות מכל רגע כפי שהוא.
מישהו מנצל אותך או רע כלפיך – יופי, אין בעיה, מישהו לא מנצל אותך ומתנהג כלפייך בטוב – יופי, אין בעיה. מישהו רואה דברים כמוך – טוב, מישהו לא רואה כמוך – גם טוב.
איננו מעוניינים לסבול בגלל אחרים ולא עוסקים בשאלה מדוע אנשים מתנהגים אליי כך או כך.



(מתוך שיחה עם תלמידים במומביי, 12/09/2016)

תגובות

נעים אוסנת אמר/ה…
מאחלת לכולנו שנשכיל ונלמד כיצד להתנתק ולהיות מושפעים פחות מאירועים חיצוניים שלעיתים יוצרים בנו תחושות והרגשות לא נעימות. וכמו כן שנוכל להשתדל וליהנות מכל רגע כפי שהוא. בוודאי ובוודאי שלא פשוט יהיה לאמץ גישות אלו ואין ספק כי מדובר במאבק פנימי, אך אם ננסה ולו במעט נרוויח מכך המון ונשפר את בריאותינו הגופנית והנפשית כאחת.
טל רביד אמר/ה…
תודה אסנת
Unknown אמר/ה…
נכון מאוד ,לא צריך לתת לאחרים ולנסיבות וכל מה שקורה סביבנו להשפיע עלינו במידה רבה הכון שכל מה שקורה איתנו משפיע עלינו אבל לא צריך להיתקע צריכים לזרום עם החיים ולקחת דברים בקלות ולעבור הלאה הריזה רק יזיק לנו אם נהיה עצובים וכל הזמן חושבים בצורה פסימית צריך להסתכל על הצד החיובי בכל דבר קורה
דאולת גוארנה
טל רביד אמר/ה…
תודה על התגובה
טל רביד אמר/ה…
תודה על התגובה
‏אנונימי אמר/ה…
היכולת "לא לשנוא" גם כאשר קורים דברים רעים,
להגיב בשלוות- נפש...
כמה עוצמה יש בזה.
ענת ח.
Unknown אמר/ה…
חברה פעם אמרה לי: אני יושבת בחדר המורים ומייצרת סביבי חלון זכוכית שקוף-
אני רואה ושומעת אבל לא נותנת לדברים לחדור אלי, לפרטיות שלי, לא מכניסה לראש ולנפש שלי מה שאני לא רוצה שיחדור לעולם הפנימי שלי, כמו מסכה!
מצד אחד למעשה היא מייצרת חייץ כאשר היא צופה ובוחנת את המה שמתרחש סביבה ומצד שני היא לא מאפשרת "כניסה" אבל זה מאוד מלאכותי וקשה לי באופן אישי לביצוע והתמדה...
‏דומיאנה קדורה אמר/ה…
האידיאל היוגי יפה הוא בעיני אבל מי יכול היום להתעלם לגמרי מהתנהגויות הרעות של האחר ,אני מנסה להתעלם ולאהוב אבל לשכוח ולהתנהג כרגיל קשה מאד ,אני מנסה להתרחק כדי לא אתאגז ואהיה עצובה .
‏דומיאנה קדורה אמר/ה…
האידיאל היוגי יפה הוא בעיני אבל מי יכול היום להתעלם לגמרי מהתנהגויות הרעות של האחר ,אני מנסה להתעלם ולאהוב אבל לשכוח ולהתנהג כרגיל קשה מאד ,אני מנסה להתרחק כדי לא אתאגז ואהיה עצובה .
‏אנונימי אמר/ה…
הרעיון שמקבלים מהחיים את מה שיש, וכל מה שקורה זה בסדר, בהחלט יכול לחסוך לנו הרבה אנרגיות מבוזבזות..
שירה סגל
‏אנונימי אמר/ה…
יוגה היא דרך להיות "טפלון"-הכוונה היא בכך שהיא יוצרת מעין מגן רוחני סביב האדם שכל הרוע והקשיים בעולם עוברים סביבו ולא נוגעים בו.אני לא יודעת עד כמה זה נכון או עד כמה זה משפיע בהלך רוח הזה אבל אני חושבת שכדאי לנסות זאת...מה כבר אפשר להפסיד?איילת.
Unknown אמר/ה…
בעיני זו גדולה לא להיות מושפע מהתנהגות רעה של הסביבה ולהמשיך את החיים ברוגע ושלווה.
Unknown אמר/ה…
בעיני זו גדולה לא להיות מושפע מהתנהגות רעה של הסביבה ולהמשיך את החיים ברוגע ושלווה.
איילת חן אמסלם אמר/ה…
מסכימה מאוד עם תוכן המאמר .
אין ספק כי בחיי היום יום אנו חשופים להשפעות חיצוניות ולהשפעות השליליות... בשגרת יומינו אנו סופגים בהחלט חוויות חיוביות, אך אל לנו לזלזל אף בקיומן של החוויות האחרות כיוון שאף הן מנת חלקינו...
גם לדעתי, על האדם לכוון עצמו אל הדברים אשר בהם נמצאות אנרגיות חיוביות לצורך עיצוב אישיות תקינה רחוקה מרוע.
נתפלל שלא נסבול בשל טעויותיהם של אחרים המכוונים את חייהם בדרך השלילה ואי הטוב
Unknown אמר/ה…
לובנא אליאס: ניתן למזער את הפגיעה בנפש (על ידי גורמים ואירועים חיצוניים) בעזרת ההבנה כי דרך התנהגותם של אחרים ומעשיהם, אינם קשורים אלינו בשום צורה. בחירותיהם והתנהגותם מעידים עליהם בלבד, על מי שהם, על יכולות ההתמודדות שלהם ועל שליטתם העצמית. ההפנמה שלדרך התנהגותם של הסובבים לי אין שום קשר אליי (אלא היא מעידה אך ורק על מי שהם,) מאפשרת לנו למזער את הפגיעה הרגשית ולהמשיך בדרכנו ממקום שלם, אוהב ומודע.
לובנא אליאס

פוסטים פופולריים

שילוב יוגה בכיתה מקדמת

שילוב יוגה בכיתה מקדמת מאת בלינדה בן אטר-קוטלר דו"ח תצפית -  שילוב טכניקה יוגית בכיתה רקע : אני עובדת בכיתה מקדמת לתלמידים עם בעיות מורכבות, החל מבעיות תקשורת, ליקויי למידה ומוגבלויות פיזיות (קשיים /פיזיים מוטוריים משמעותיים) ; ובעיקר בולטות בעיות קשב ובעיות התנהגות והפרעות נפשיות. זאת על אף שאפיונים אילו אינם כלולים בהגדרת הכיתה, שכן על פי משרד החינוך הגדרת הכיתה הינה: " ליקויי למידה" – וכל שאר הבעיות על פי המשרד "משניות"  (לא מעניינות/לא רלוונטיות).... הכיתה מונה 13 תלמדים. 4 בנות ו 9 בנים. מכיתות א' ב'. כיתה מקדמת יחידה בבית הספר כשיש עוד 15 כיתות "רגילות". הרקע לכיתה משמעותי בהקשר לשיקול הכנסת תרגול יוגה לכיתתי, בהתחשב בבעיות המגוונות של התלמידים. למרות הדילמה עלי להדגיש שסומכת על עצמי (כאדם שנחשבת "פריקית שליטה") ולא חוששת כלל שהתלמידים יצאו מאיפוס או לחלופין שתרגול יוגה יכול להשפיע לרעה. להיפך, פתוחה לניסיונות ושילוב טכניקות ושיטות מגוונות. הקדמה : כל בוקר בכיתתי אני דוגלת בפתיח וסטינג קבוע

האומנות והתרפיה של יוגה על כיסא

אימון גוף נפש מונגש שמתאים לכולם נעמעם את האור. נסגור את הנייד. נשב על כיסא, הגב ישר וצמוד למשענת. הראש מורם מעט. כתפיים רפויות, צוואר רפוי, הגב רפוי. כל הגוף רפוי ושקט. חבר שלי נהג לתרגל יוגה. לאחר שחלה שוב אינו יכול לבצע עם גופו את אשר ביצע בעבר. האם הסתיים הקשר שלו עם היוגה? האם דווקא כעת כשהוא נזקק למלוא הסיוע שדרך היוגה יכולה להושיט, אין הוא יכול עוד לחוות חווית יוגה? למעשה, אם יפנה אל המקומות בהם מלמדים יוגה באזור מגוריו, לא ימצא קבוצת תרגול בה יוכל להשתלב. אנשים בעלי קושי תפקודי ומגבלה גופנית חווים בחייהם מידה רבה של כאב, מצוקה, פחד ודאגה אך אינם חושבים לפנות לעולם היוגה, הנתפס כעולמם של הצעירים החתיכים והגמישים.   זאת למרות שהיוגה כגישה, כאורח חיים, כפילוסופיה יישומית וכתרכיב ממוקד של תרגילי גוף ונשימה עשויה להוות תרפיה אינטגרטיבית משמעותית עבורם, בהיותה ממוקדת בהפחתת סבל תוך הצעתה של פרקטיקה התערבותית בהירה ונוחה לביצוע. אנשים המתמודדים מחלות מאיימות חיים ; סרטן, מחלות לב וריאה כרוניות, איידס, מחלות נירולוגיות מתקדמות (טרשת נפוצה, פרקינסון, ניוון שרירי ועוד),

חינוך לפיתוח מודעות ורגישות למצוקתם של אחרים באמצעות הטמעת הערכים ההומניסטיים של היוגה

אנו מזדעזעים למשמע עוולות המתרחשות רחוק מאתנו, אבל עוולות המתקיימות מתחת לאף כמו אינן מעוררות דבר. יש לנו יכולת מופלאה להפוך ל"לא אישי" את הקשה הקרוב ובכך כאילו להעלימו. נאמנים לתרבות הריאליטי וההקצנה הפסיכולוגית, אנחנו מזועזעים מאירוע גדול שקרה, ממשהו חזק, שיש בו שפע של דם, צבע ודמעות, אבל את העוולות היומיומיות המתרחשות אצלנו קרוב איננו מזכים אפילו במבט קצר. הצורך לכבס ולנקות את המצפון שחש במצוקה מובילנו שוב ושוב לפעולות מוחצנות ומיוחצנות של עזרה ונתינה אבל הללו אינן כרוכות בוויתור משמעותי ובשל כך גם השפעתן מינורית וחיוורת. רבים מכורים לתנועה, נעים ממנעד רגשי גבוה למנעד רגשי גבוה יותר וכל מה שקורה בעצימות נמוכה יותר כמו לא נוגע. הסירוב להבין שמשהו לקוי מאד קיים באורח חיים שהשגיות, תועלתנות, חומרנות וציניות שורה בו, לוקח אותנו למחוזות רחוקים ובלבד שנפנה מעצמנו את הצורך להסתכל קרוב ולהתמודד. למעשה, איננו סבורים שיש קשר בין הדברים, בין הערכים הבולטים המנחים אותנו לבין אלימות, סבל, חולי, עוני ובושה. נראה שזו גזרת גורל, אבל היכולת לשנות ולהשפיע היא גדולה יותר ממה

האימון הגופני ביוגה: סיכויים, סיכונים ואכזבות. מה שחשוב לדעת לפני ובזמן שיעור היוגה

במה יכול אימון היוגה לסייע, ממה יש להיזהר וממי כדאי להתרחק? היוגה הפכה בעשורים האחרונים לפופולרית בעולם כולו, מחיפה ועד מומביי, מניו-יורק ועד טהראן, מברלין ועד באקו, בכל עיר קטנה או גדולה אפשר לקחת שיעור יוגה ולמצוא לא מעט מורים בתחום. העובדה כי יוגה הינה אימון פתוח הנעדר בסיס ידע מקצועי מוגדר ומוסמך מסכן לא אחת את התלמידים המבקשים ללמוד והמסתמכים על הוראתם של מורים חובבניים, פזיזים ולעיתים אף לא הגונים. ובעניין זה ראויה במיוחד לציטוט אמירתו של  החוקר והכימאי ההודי, אי.קיי. טיימני  שכתב על העירפול הכרוך ביוגה: "אין נושא דומה הכרוך באופן רב כלכך במסתורין, עליו כל אדם יכול לכתוב ככל העולה על רוחו בלא כל סיכון שייטען כלפיו שהוא טועה". הכתב המדעי של הניו יורק טיימס, ויליאם גיי. ברוד , מתרגל יוגה ותיק בעצמו, פרסם לפני מספר שנים קובץ מאמרים בספר שפירסם והמאגד את יתרונותיה, חסרונותיה, אפשרויותיה וסיכוניה של היוגה         (The Science of Yoga, The Risks and the Rewards, Simon&Schuster, NY 2012). מחקרים מודרניים מהעשורים האחרונים מצביעים על מאפייניה ו יתרונותיה של ה