דילוג לתוכן הראשי

טיפים מיוחדים מעולם היוגה למתמודדים עם בעיות שינה, קשיים בהרדמות והתעוררות בשעות מוקדמות מדי




המלצות אפקטיביות ברוח היוגה למתמודדים עם לילות מופחתי שינה, עם קשיים בהרדמות ועם התעוררות מוקדמת מאד, פרי עבודתו של ד"ר רובין ניימן, מורה ליוגה ופסיכולוג ייחודי:

א. הפכו את חדר השינה שלכם לנקי וסטרילי מהשפעות היומיום. הרחיקו פלאפונים, מחשבים, יומן עבודה, חומרים הקשורים בעבודה ועוד.

ב. הימנעו מגלישה במסכים לפחות שעתיים לפני שאתם הולכים לישון (שימוש במסנן האור הכחול יכול לסייע אך לא ממש למי שיעסוק בגלישה ובחיפוש אינטנסיביים סמוך לניסיונות להירדם).
ג. התייחסו אל השינה שלכם כאל מסע של הרפיה. עליכם לעזוב את העולם התוסס והפעיל שאתם חיים בו ולהיכנס אל עולם אחר, נטול פעולה ועשייה. כשאנו נרדמים אנו צריכים להתמסר אל העולם הזה, להסכים לשחרר בלי חשש.
ד. התנתקו מהיבט הזמן. אם אתם מתעוררים באמצע הלילה או מתקשים להרדם אל תסתכלו מה השעה, פעולה שרק מכניסה ללחץ ולמתח ("נותרו לי רק עוד שעתיים לישון..", "כבר 2 בלילה ועוד לא נרדמתי.."). עדיף שתרחיקו שעונים ממיטתכם ומחדר השינה שלכם. ראו את השינה כמסע שאין לו מגבלה ותיחום. הרפו בתוכו.
ה. הפסיקו לפחד מהעדר שינה. מחקרים הוכיחו כי ניתן לתפקד באופן סביר בבוקר/ביום שלמחרת  גם אם לא ישנים טוב בלילה. לילה מופחת שינה איננו בהכרח יום רע בעבודה ובחיים. אפשר להתמודד ולהתגבר. חידלו לחשוש ולפחד וטפחו בעצמכם את היכולת לשחרר, להרפות ללא פחד. גישה זו תביא עימה את השינה.
 ייעוץ מותאם אישית ברוח היוגה למתמודדים עם בעיות שינה 
טל רביד 054-4639953 

עוד קצת על הגישה היוגית לחיים:

ליוגה תיאורים רבים ומגוונים ולצד הגדרותיה המסורתיות והקלאסיות, שמקורן בתרבות הוודית וההינדואית, היא ערב רב של ידע ותפיסות עולם שלוקטו והותאמו לצרכים וזמנים מגוונים ע"י הוגי דעות, מתרגלים ומורים מרחבי העולם. 
היוגה המודרנית נתפסת באופן כללי כשיטה של אימון גוף נפש שבמרכזו בריאות, רווחה פנימית ושלווה. ככזו גישה יוגית יכולה לבוא לידי ביטוי באימון עצמו, באופן שבו הוא מבוצע, ביעדיו ובהתנהלותו של המורה והמדריך וזאת לצד תפיסת העולם היוגית אותה אנו מבקשים להביא אל שגרת יומנו.
מתחבר אל ההגדרה שמציע  ד"ר ניימן מהמרכז לרפואה אינטגרטיבית באוניברסיטת אריזונה. ניימן מרחיב את היריעה ומציין סדרת מאפיינים של הגישה היוגית ההופכים אותה לנחוצה מאד בעולמנו:

  •        פילוסופיה של עדינות ורגישות
  •        תמיכה בקצב קבוע
  •         רגישות ליין- נקביות -  היסוד הנשי (גם בקרב גברים)
  •        הכרה בצורך לשחרר ולהתמסר
  •        תשומת לב לאיזון ולאורח חיים בריא
* תמונת הפיל מאתר יוגהבידוניישן

תגובות

פרח אמר/ה…
הרעיון במאמר זה אותו אני רוצה לאמץ הינו ההתמסרות לתהליך שבלעדיי ההתמסרות לא ניתן להיכנס ולהתחיל א השינוי האמיתי מבפנים לו אני מייחלת.
בתמונה יש כח המלמד כי גם דברים לא הגיוניים לכאורה יהיו נתונים לשינוי אם רק נרצה באמת בכך.
פלורית
פרח אמר/ה…
הרעיון במאמר זה אותו אני רוצה לאמץ הינו ההתמסרות לתהליך שבלעדיי ההתמסרות לא ניתן להיכנס ולהתחיל א השינוי האמיתי מבפנים לו אני מייחלת.
בתמונה יש כח המלמד כי גם דברים לא הגיוניים לכאורה יהיו נתונים לשינוי אם רק נרצה באמת בכך.
פלורית
‏אנונימי אמר/ה…
יוגה פילוסופיה של עדינות ורגישות
לדעתי יוגה בשבילי היא התחברות היחיד והיקום.
דרך של התבוננות מבפנים החוצה ובעידן המודרני היא דרך חיים.
אירית דניאל
טל רביד אמר/ה…
תודה לכולכם על הקריאה והתגובות
‏מונא אסלאן אמר/ה…
הרעיון פה ההתמסרות לגוף ולנפש וגם לחיות באופן בריא מבחינת תזונה וגם נטרול אנרגיות שליליות כדי שנוכל לתת לאחרים ולהצליח ולהתחבר לעולם למרות הקשיים והלחצים .
‏שחאדה בדריה אמר/ה…
התחברתי מאוד למשפט במאמר : היוגה המודרנית נתפסת באופן כללי כשיטה של אימון גוף נפש שבמרכזו בריאות, רווחה פנימית ושלווה .
אני מאוד מסכימה במשפט הזה , הוא מסכם כמעט מה היא יוגה .
איילת חן אמסלם אמר/ה…
מתחברת מאוד לתפיסה היוגית שעיקרה הכנסת שלווה ורוגע אל ימינו העמוסים בשגרה הדחוסה במטלות שונות ומשונות.
אין ספק כי כל סוג של הגדרה ליוגה יתאים לי אישית ביצירת אווירה נעימה ונינוחה במירוץ החיים האינסופי.

פוסטים פופולריים

שילוב יוגה בכיתה מקדמת

שילוב יוגה בכיתה מקדמת מאת בלינדה בן אטר-קוטלר דו"ח תצפית -  שילוב טכניקה יוגית בכיתה רקע : אני עובדת בכיתה מקדמת לתלמידים עם בעיות מורכבות, החל מבעיות תקשורת, ליקויי למידה ומוגבלויות פיזיות (קשיים /פיזיים מוטוריים משמעותיים) ; ובעיקר בולטות בעיות קשב ובעיות התנהגות והפרעות נפשיות. זאת על אף שאפיונים אילו אינם כלולים בהגדרת הכיתה, שכן על פי משרד החינוך הגדרת הכיתה הינה: " ליקויי למידה" – וכל שאר הבעיות על פי המשרד "משניות"  (לא מעניינות/לא רלוונטיות).... הכיתה מונה 13 תלמדים. 4 בנות ו 9 בנים. מכיתות א' ב'. כיתה מקדמת יחידה בבית הספר כשיש עוד 15 כיתות "רגילות". הרקע לכיתה משמעותי בהקשר לשיקול הכנסת תרגול יוגה לכיתתי, בהתחשב בבעיות המגוונות של התלמידים. למרות הדילמה עלי להדגיש שסומכת על עצמי (כאדם שנחשבת "פריקית שליטה") ולא חוששת כלל שהתלמידים יצאו מאיפוס או לחלופין שתרגול יוגה יכול להשפיע לרעה. להיפך, פתוחה לניסיונות ושילוב טכניקות ושיטות מגוונות. הקדמה : כל בוקר בכיתתי אני דוגלת בפתיח וסטינג קבוע

האומנות והתרפיה של יוגה על כיסא

אימון גוף נפש מונגש שמתאים לכולם נעמעם את האור. נסגור את הנייד. נשב על כיסא, הגב ישר וצמוד למשענת. הראש מורם מעט. כתפיים רפויות, צוואר רפוי, הגב רפוי. כל הגוף רפוי ושקט. חבר שלי נהג לתרגל יוגה. לאחר שחלה שוב אינו יכול לבצע עם גופו את אשר ביצע בעבר. האם הסתיים הקשר שלו עם היוגה? האם דווקא כעת כשהוא נזקק למלוא הסיוע שדרך היוגה יכולה להושיט, אין הוא יכול עוד לחוות חווית יוגה? למעשה, אם יפנה אל המקומות בהם מלמדים יוגה באזור מגוריו, לא ימצא קבוצת תרגול בה יוכל להשתלב. אנשים בעלי קושי תפקודי ומגבלה גופנית חווים בחייהם מידה רבה של כאב, מצוקה, פחד ודאגה אך אינם חושבים לפנות לעולם היוגה, הנתפס כעולמם של הצעירים החתיכים והגמישים.   זאת למרות שהיוגה כגישה, כאורח חיים, כפילוסופיה יישומית וכתרכיב ממוקד של תרגילי גוף ונשימה עשויה להוות תרפיה אינטגרטיבית משמעותית עבורם, בהיותה ממוקדת בהפחתת סבל תוך הצעתה של פרקטיקה התערבותית בהירה ונוחה לביצוע. אנשים המתמודדים מחלות מאיימות חיים ; סרטן, מחלות לב וריאה כרוניות, איידס, מחלות נירולוגיות מתקדמות (טרשת נפוצה, פרקינסון, ניוון שרירי ועוד),

חינוך לפיתוח מודעות ורגישות למצוקתם של אחרים באמצעות הטמעת הערכים ההומניסטיים של היוגה

אנו מזדעזעים למשמע עוולות המתרחשות רחוק מאתנו, אבל עוולות המתקיימות מתחת לאף כמו אינן מעוררות דבר. יש לנו יכולת מופלאה להפוך ל"לא אישי" את הקשה הקרוב ובכך כאילו להעלימו. נאמנים לתרבות הריאליטי וההקצנה הפסיכולוגית, אנחנו מזועזעים מאירוע גדול שקרה, ממשהו חזק, שיש בו שפע של דם, צבע ודמעות, אבל את העוולות היומיומיות המתרחשות אצלנו קרוב איננו מזכים אפילו במבט קצר. הצורך לכבס ולנקות את המצפון שחש במצוקה מובילנו שוב ושוב לפעולות מוחצנות ומיוחצנות של עזרה ונתינה אבל הללו אינן כרוכות בוויתור משמעותי ובשל כך גם השפעתן מינורית וחיוורת. רבים מכורים לתנועה, נעים ממנעד רגשי גבוה למנעד רגשי גבוה יותר וכל מה שקורה בעצימות נמוכה יותר כמו לא נוגע. הסירוב להבין שמשהו לקוי מאד קיים באורח חיים שהשגיות, תועלתנות, חומרנות וציניות שורה בו, לוקח אותנו למחוזות רחוקים ובלבד שנפנה מעצמנו את הצורך להסתכל קרוב ולהתמודד. למעשה, איננו סבורים שיש קשר בין הדברים, בין הערכים הבולטים המנחים אותנו לבין אלימות, סבל, חולי, עוני ובושה. נראה שזו גזרת גורל, אבל היכולת לשנות ולהשפיע היא גדולה יותר ממה

האימון הגופני ביוגה: סיכויים, סיכונים ואכזבות. מה שחשוב לדעת לפני ובזמן שיעור היוגה

במה יכול אימון היוגה לסייע, ממה יש להיזהר וממי כדאי להתרחק? היוגה הפכה בעשורים האחרונים לפופולרית בעולם כולו, מחיפה ועד מומביי, מניו-יורק ועד טהראן, מברלין ועד באקו, בכל עיר קטנה או גדולה אפשר לקחת שיעור יוגה ולמצוא לא מעט מורים בתחום. העובדה כי יוגה הינה אימון פתוח הנעדר בסיס ידע מקצועי מוגדר ומוסמך מסכן לא אחת את התלמידים המבקשים ללמוד והמסתמכים על הוראתם של מורים חובבניים, פזיזים ולעיתים אף לא הגונים. ובעניין זה ראויה במיוחד לציטוט אמירתו של  החוקר והכימאי ההודי, אי.קיי. טיימני  שכתב על העירפול הכרוך ביוגה: "אין נושא דומה הכרוך באופן רב כלכך במסתורין, עליו כל אדם יכול לכתוב ככל העולה על רוחו בלא כל סיכון שייטען כלפיו שהוא טועה". הכתב המדעי של הניו יורק טיימס, ויליאם גיי. ברוד , מתרגל יוגה ותיק בעצמו, פרסם לפני מספר שנים קובץ מאמרים בספר שפירסם והמאגד את יתרונותיה, חסרונותיה, אפשרויותיה וסיכוניה של היוגה         (The Science of Yoga, The Risks and the Rewards, Simon&Schuster, NY 2012). מחקרים מודרניים מהעשורים האחרונים מצביעים על מאפייניה ו יתרונותיה של ה