דילוג לתוכן הראשי

טיפים מיוחדים מעולם היוגה למתמודדים עם בעיות שינה, קשיים בהרדמות והתעוררות בשעות מוקדמות מדי




המלצות אפקטיביות ברוח היוגה למתמודדים עם לילות מופחתי שינה, עם קשיים בהרדמות ועם התעוררות מוקדמת מאד, פרי עבודתו של ד"ר רובין ניימן, מורה ליוגה ופסיכולוג ייחודי:

א. הפכו את חדר השינה שלכם לנקי וסטרילי מהשפעות היומיום. הרחיקו פלאפונים, מחשבים, יומן עבודה, חומרים הקשורים בעבודה ועוד.

ב. הימנעו מגלישה במסכים לפחות שעתיים לפני שאתם הולכים לישון (שימוש במסנן האור הכחול יכול לסייע אך לא ממש למי שיעסוק בגלישה ובחיפוש אינטנסיביים סמוך לניסיונות להירדם).
ג. התייחסו אל השינה שלכם כאל מסע של הרפיה. עליכם לעזוב את העולם התוסס והפעיל שאתם חיים בו ולהיכנס אל עולם אחר, נטול פעולה ועשייה. כשאנו נרדמים אנו צריכים להתמסר אל העולם הזה, להסכים לשחרר בלי חשש.
ד. התנתקו מהיבט הזמן. אם אתם מתעוררים באמצע הלילה או מתקשים להרדם אל תסתכלו מה השעה, פעולה שרק מכניסה ללחץ ולמתח ("נותרו לי רק עוד שעתיים לישון..", "כבר 2 בלילה ועוד לא נרדמתי.."). עדיף שתרחיקו שעונים ממיטתכם ומחדר השינה שלכם. ראו את השינה כמסע שאין לו מגבלה ותיחום. הרפו בתוכו.
ה. הפסיקו לפחד מהעדר שינה. מחקרים הוכיחו כי ניתן לתפקד באופן סביר בבוקר/ביום שלמחרת  גם אם לא ישנים טוב בלילה. לילה מופחת שינה איננו בהכרח יום רע בעבודה ובחיים. אפשר להתמודד ולהתגבר. חידלו לחשוש ולפחד וטפחו בעצמכם את היכולת לשחרר, להרפות ללא פחד. גישה זו תביא עימה את השינה.
 ייעוץ מותאם אישית ברוח היוגה למתמודדים עם בעיות שינה 
טל רביד 054-4639953 

עוד קצת על הגישה היוגית לחיים:

ליוגה תיאורים רבים ומגוונים ולצד הגדרותיה המסורתיות והקלאסיות, שמקורן בתרבות הוודית וההינדואית, היא ערב רב של ידע ותפיסות עולם שלוקטו והותאמו לצרכים וזמנים מגוונים ע"י הוגי דעות, מתרגלים ומורים מרחבי העולם. 
היוגה המודרנית נתפסת באופן כללי כשיטה של אימון גוף נפש שבמרכזו בריאות, רווחה פנימית ושלווה. ככזו גישה יוגית יכולה לבוא לידי ביטוי באימון עצמו, באופן שבו הוא מבוצע, ביעדיו ובהתנהלותו של המורה והמדריך וזאת לצד תפיסת העולם היוגית אותה אנו מבקשים להביא אל שגרת יומנו.
מתחבר אל ההגדרה שמציע  ד"ר ניימן מהמרכז לרפואה אינטגרטיבית באוניברסיטת אריזונה. ניימן מרחיב את היריעה ומציין סדרת מאפיינים של הגישה היוגית ההופכים אותה לנחוצה מאד בעולמנו:

  •        פילוסופיה של עדינות ורגישות
  •        תמיכה בקצב קבוע
  •         רגישות ליין- נקביות -  היסוד הנשי (גם בקרב גברים)
  •        הכרה בצורך לשחרר ולהתמסר
  •        תשומת לב לאיזון ולאורח חיים בריא
* תמונת הפיל מאתר יוגהבידוניישן

תגובות

פרח אמר/ה…
הרעיון במאמר זה אותו אני רוצה לאמץ הינו ההתמסרות לתהליך שבלעדיי ההתמסרות לא ניתן להיכנס ולהתחיל א השינוי האמיתי מבפנים לו אני מייחלת.
בתמונה יש כח המלמד כי גם דברים לא הגיוניים לכאורה יהיו נתונים לשינוי אם רק נרצה באמת בכך.
פלורית
פרח אמר/ה…
הרעיון במאמר זה אותו אני רוצה לאמץ הינו ההתמסרות לתהליך שבלעדיי ההתמסרות לא ניתן להיכנס ולהתחיל א השינוי האמיתי מבפנים לו אני מייחלת.
בתמונה יש כח המלמד כי גם דברים לא הגיוניים לכאורה יהיו נתונים לשינוי אם רק נרצה באמת בכך.
פלורית
‏אנונימי אמר/ה…
יוגה פילוסופיה של עדינות ורגישות
לדעתי יוגה בשבילי היא התחברות היחיד והיקום.
דרך של התבוננות מבפנים החוצה ובעידן המודרני היא דרך חיים.
אירית דניאל
טל רביד אמר/ה…
תודה לכולכם על הקריאה והתגובות
‏מונא אסלאן אמר/ה…
הרעיון פה ההתמסרות לגוף ולנפש וגם לחיות באופן בריא מבחינת תזונה וגם נטרול אנרגיות שליליות כדי שנוכל לתת לאחרים ולהצליח ולהתחבר לעולם למרות הקשיים והלחצים .
‏שחאדה בדריה אמר/ה…
התחברתי מאוד למשפט במאמר : היוגה המודרנית נתפסת באופן כללי כשיטה של אימון גוף נפש שבמרכזו בריאות, רווחה פנימית ושלווה .
אני מאוד מסכימה במשפט הזה , הוא מסכם כמעט מה היא יוגה .
איילת חן אמסלם אמר/ה…
מתחברת מאוד לתפיסה היוגית שעיקרה הכנסת שלווה ורוגע אל ימינו העמוסים בשגרה הדחוסה במטלות שונות ומשונות.
אין ספק כי כל סוג של הגדרה ליוגה יתאים לי אישית ביצירת אווירה נעימה ונינוחה במירוץ החיים האינסופי.

פוסטים פופולריים

שילוב יוגה בכיתה מקדמת

שילוב יוגה בכיתה מקדמת מאת בלינדה בן אטר-קוטלר דו"ח תצפית -  שילוב טכניקה יוגית בכיתה רקע : אני עובדת בכיתה מקדמת לתלמידים עם בעיות מורכבות, החל מבעיות תקשורת, ליקויי למידה ומוגבלויות פיזיות (קשיים /פיזיים מוטוריים משמעותיים) ; ובעיקר בולטות בעיות קשב ובעיות התנהגות והפרעות נפשיות. זאת על אף שאפיונים אילו אינם כלולים בהגדרת הכיתה, שכן על פי משרד החינוך הגדרת הכיתה הינה: " ליקויי למידה" – וכל שאר הבעיות על פי המשרד "משניות"  (לא מעניינות/לא רלוונטיות).... הכיתה מונה 13 תלמדים. 4 בנות ו 9 בנים. מכיתות א' ב'. כיתה מקדמת יחידה בבית הספר כשיש עוד 15 כיתות "רגילות". הרקע לכיתה משמעותי בהקשר לשיקול הכנסת תרגול יוגה לכיתתי, בהתחשב בבעיות המגוונות של התלמידים. למרות הדילמה עלי להדגיש שסומכת על עצמי (כאדם שנחשבת "פריקית שליטה") ולא חוששת כלל שהתלמידים יצאו מאיפוס או לחלופין שתרגול יוגה יכול להשפיע לרעה. להיפך, פתוחה לניסיונות ושילוב טכניקות ושיטות מגוונות. הקדמה : כל בוקר בכיתתי אני דוגלת בפתיח וסטינג קבוע

חינוך לפיתוח מודעות ורגישות למצוקתם של אחרים באמצעות הטמעת הערכים ההומניסטיים של היוגה

אנו מזדעזעים למשמע עוולות המתרחשות רחוק מאתנו, אבל עוולות המתקיימות מתחת לאף כמו אינן מעוררות דבר. יש לנו יכולת מופלאה להפוך ל"לא אישי" את הקשה הקרוב ובכך כאילו להעלימו. נאמנים לתרבות הריאליטי וההקצנה הפסיכולוגית, אנחנו מזועזעים מאירוע גדול שקרה, ממשהו חזק, שיש בו שפע של דם, צבע ודמעות, אבל את העוולות היומיומיות המתרחשות אצלנו קרוב איננו מזכים אפילו במבט קצר. הצורך לכבס ולנקות את המצפון שחש במצוקה מובילנו שוב ושוב לפעולות מוחצנות ומיוחצנות של עזרה ונתינה אבל הללו אינן כרוכות בוויתור משמעותי ובשל כך גם השפעתן מינורית וחיוורת. רבים מכורים לתנועה, נעים ממנעד רגשי גבוה למנעד רגשי גבוה יותר וכל מה שקורה בעצימות נמוכה יותר כמו לא נוגע. הסירוב להבין שמשהו לקוי מאד קיים באורח חיים שהשגיות, תועלתנות, חומרנות וציניות שורה בו, לוקח אותנו למחוזות רחוקים ובלבד שנפנה מעצמנו את הצורך להסתכל קרוב ולהתמודד. למעשה, איננו סבורים שיש קשר בין הדברים, בין הערכים הבולטים המנחים אותנו לבין אלימות, סבל, חולי, עוני ובושה. נראה שזו גזרת גורל, אבל היכולת לשנות ולהשפיע היא גדולה יותר ממה

איך עושים יוגה כדי לשפר את איכות החיים ואת מצב הבריאות? יוגה היא ממש לא עוד סוג של פעילות גופנית כי אם גישה הוליסטית ופילוסופיה יישומית

היוגה המודרנית משתמשת בגוף כאמצעי ומציעה לתלמידים לגשת ולהתמודד על המזרון, ללמוד ולתרגל סדרה של תנועות גופניות המשלבות בדרך כלל גם נשימה, הרפיה וניקוי. ההנחה היא שביצוע נשנה של הטכניקות הגופניות יחולל שינוי שיהפוך את הגוף לנשגב יותר ולפיכך קרוב יותר אל המהות. אולם, ביוגה סוטרות של פטאנג'לי, שהוא מבחינות רבות אגד של טכניקות ושיטות להשגת מצב של יוגה, הדגש הוא דווקא על אימון פנימי והשימוש שעושים בטקסט זה מורי יוגה הממוקדים בעבודה עם הגוף הוא שימוש השלכתי וכמעט ספרותי אותו קל יחסית לעשות מעצם טבען המתומצת והרב משמעי של הסוטרות. אימון פסיכו מנטאלי והתנהגותי, בחירה מאומצת במתווה לשינוי עצמי, הוא סוג מקביל, משלים או אחר של אימון אותו ניתן לבצע  ובמסגרתו מוצעות טכניקות רבות ומגוונות להשפעה על האישיות. הסטודיו בו מתבצע אימון זה אינו חלל מעוצב ומאורגן כי אם מרחב החיים הרגילים והשגרתיים, המעבדה המושלמת ללימוד, שיפור, התקדמות והצלחה. מבין הטכניקות היוגיות לאימון פסיכו-מנטאלי: החלטה ובחירה לפתח גישה יוגית לחיים בסיוע מאמץ מתמשך, ממוקד ויציב.    יסודות מרכזיים של הגישה ה

יוגה נגד חומרנות

האם נאפשר לחומרנות להשתלט עלינו לחלוטין? מאת ד"ר ג'איידבה יוגנדרה כסף מניע את העולם או כפי שמצוין בסנסקריט:  Sarve Gunah Kancam Asrayante , כל הדברים הטובים טמונים בזהב. זהו מטריאליזם צרוף ואנחנו כולנו תוצריו. אלה המכחישים כסף הם אלו שזקוקים לו יותר מכל כדי לדבר נגדו – ומספיק להתבונן על חיי הפאר וההדר של רבים מאנשי הדת והרוח. אנו קשורים אל העולם הזה של רושם, תדמית ואופורטוניזם ומתרחקים מהחוט הדק המבדיל בין דתיות, רוחניות לחומרנות. להיות מחויבים למציאות ולחיים תוך מודעות ורגישות, זה לא נושא מרתק ומעניין במיוחד. בעוד שזה קשה מאוד לוותר על עושר וממון וכל מה שהללו מביאים, אנו יכולים לכל הפחות להתנסות בהפחתת הצרכים בכמה תחומים , צעד שיסייע לנו בהמשך להקטין את ההשתלטות החומרית עלינו. למשל: לוותר מדי פעם (אך באופן קבוע) על מעט מהתענוגות החומריות להן אנו רגילים,  לא לדבר למשך שעה פעם בשבוע או לא לאכול משהו מאד טעים מדי פעם או לא לכעוס למשך יותר מחמש דקות או לא לרכוש חפצים שאין לנו צורך בהם או לנסות ולבצע פעולות שבהן התוצר האינטרסנטי שלנו הוא המופחת ביותר.