דילוג לתוכן הראשי

חינוך לפיתוח מודעות ורגישות למצוקתם של אחרים באמצעות הטמעת הערכים ההומניסטיים של היוגה

אנו מזדעזעים למשמע עוולות המתרחשות רחוק מאתנו, אבל עוולות המתקיימות מתחת לאף כמו אינן מעוררות דבר. יש לנו יכולת מופלאה להפוך ל"לא אישי" את הקשה הקרוב ובכך כאילו להעלימו.
נאמנים לתרבות הריאליטי וההקצנה הפסיכולוגית, אנחנו מזועזעים מאירוע גדול שקרה, ממשהו חזק, שיש בו שפע של דם, צבע ודמעות, אבל את העוולות היומיומיות המתרחשות אצלנו קרוב איננו מזכים אפילו במבט קצר.

הצורך לכבס ולנקות את המצפון שחש במצוקה מובילנו שוב ושוב לפעולות מוחצנות ומיוחצנות של עזרה ונתינה אבל הללו אינן כרוכות בוויתור משמעותי ובשל כך גם השפעתן מינורית וחיוורת.

רבים מכורים לתנועה, נעים ממנעד רגשי גבוה למנעד רגשי גבוה יותר וכל מה שקורה בעצימות נמוכה יותר כמו לא נוגע.
הסירוב להבין שמשהו לקוי מאד קיים באורח חיים שהשגיות, תועלתנות, חומרנות וציניות שורה בו, לוקח אותנו למחוזות רחוקים ובלבד שנפנה מעצמנו את הצורך להסתכל קרוב ולהתמודד.

למעשה, איננו סבורים שיש קשר בין הדברים, בין הערכים הבולטים המנחים אותנו לבין אלימות, סבל, חולי, עוני ובושה. נראה שזו גזרת גורל, אבל היכולת לשנות ולהשפיע היא גדולה יותר ממה שאנו מתארים ומעריכים.




(מתוך "בין הנשימות" מאת ט.ר בהוצאת מדף ליוגה)

תגובות

Unknown אמר/ה…
אני סבורה כי כשאני בוחרת לעזור/ לתרום - ההשפעה והנתינה שלי נחשבת כמינורית היות והעיוות וחוסר השוויון בעולם בו אנו חיים כה עצום, כך שפעולה קטנה מצדי אמנם אינה משנה עולם ביחס רחב , אך בהחלט משנה ותורמת את אותותיה לרדיוס הסובב אותי.
מורן
טל רביד אמר/ה…
היי השינוי שאת רוצה לראות בעולם. מה שאנחנו עושים זה המיטב שאנחנו יכולים וזה המון
‏אנונימי אמר/ה…
כאשר תרומה/נתינה הופכת ל"מחויבות אישי" והיא מוגבלת בזמן, מדווחת ומוערכת היא הופכת לפומבית- כי זה מה שנדרש.
אין ספק כי "מתן בסתר" היא העשייה הנעלה ביותר אולם בעולם בו הכול מצולם ומפורסם ושווה את ערכו במספר הלייקים, הרי שגם "מעורבות היא מטבע עובר לסוחר...
ענת ח.
‏אנונימי אמר/ה…
דומיאנה קדורה
תגובתי למאמר "מעורבות":
נכון שאנחנו מזועזעים מאירועים גדולים שמתרחשים סביבנו ,אבל חשוב מאד לזכור שגם העוולות היומיומיות המתרחשות סביבנו הן גם חשובות אנחנו כהורים ומורים נתקלים עם בעיות לימודיות רגשיות וחברתיות שמזעזעים אותנו לפעמים לכן עלינו להתערב ולחשוב על בעיות אלה ולמצוא פתרונות .
פרח אמר/ה…
אני סבורה כי יש לקחת חלק במחוללי השינוי בעולם על ידי עשייה של צעד אחר אגודל.. בדברים קטנים לכאורה שבסופו של תהליך יצברו גל וישפיעו בטווחים רחוקים.
פלורית
‏אנונימי אמר/ה…
מעורבות
אני כמורה לאומנות מאמינה כי יש לעודד את הילדים תחיל את השנוי על הדף, שינוי שבתוכו אסיים דגש על עיצוב, דיוק, תכנון.. ערכים שאותם הילד ייקח אתו וישפיעו על כל תחום בחייו הבוגרים. אירית דניאל
‏אנונימי אמר/ה…
יוגה פילוסופיה של עדינות ורגישות
לדעתי יוגה בשבילי היא התחברות היחיד והיקום.
דרך של התבוננות מבפנים החוצה ובעידן המודרני היא דרך חיים.
אירית דניאל
‏אנונימי אמר/ה…
ממממממממ
איריס שוורץ אמר/ה…
ההתיחסות לתרומה לנתינה בעיקר צריכה להיות כחלק מהחינוך וההתנהלות השוטפת, צריכים להפנים שהנתינה ממלאת באנרגיות טובות ומצמיחות.פיתוח המודעות והרגישות למי שסביבנו ולצרכים שלו. השרשת המושג נתינה ותשומת לב היא המהות שתשפר באופן פלאי את אורח חיינו ומי שאנחנו.
ההתעלמות מהרוע בעולם הרחוק מאיתנו זה סוג של מנגנון הגנה ולא אדישות....איריס שוורץ
‏אנונימי אמר/ה…
בעולם יש סבל, מחלות ואלימות. אנחנו כפרטים לא יכולים לפתור את כל הבעיות אך אם נתרום לא בהכרח בנתינה חומרית אלא במעורבות רגשית ויישום המשפט "ואהבת לרעך כמוך" נוכל בהחלט לתרום לחברה טובה יותר. ומההיבט הזה, חשוב לראות את הטוב והחיובי בכל אדם כי כולנו רקמה אנושית אחת.
שירה סגל
Unknown אמר/ה…
מסכימה כי נתינה היא ערך ואף ערך עליון. יש לשקף לילדים ואף למבוגרים עד כמה הנותן מרוויח מנתינתו. אין ספק שזהו חלק משמעותי מתהליך החינוך.
מסכימה ומצטרפת לאיריס שכתבה על כך.
באצות הברית ילדים בגילאי גן לומדים כי חלק מכספם וחסכונותיהם מוקדשים לתרומה. אנו למדים כי בימים עברו נתנו מעשר מגידולים חקלאיים למי שידו לא היתה משגת.
נתינה היא גם מעבר לחומר, נתינה היא גם לראות את האחר. לא לעמוד מן הצד ולנסות להניע למקום טוב יותר.
רינת
Unknown אמר/ה…
מסכימה כי נתינה היא ערך ואף ערך עליון. יש לשקף לילדים ואף למבוגרים עד כמה הנותן מרוויח מנתינתו. אין ספק שזהו חלק משמעותי מתהליך החינוך.
מסכימה ומצטרפת לאיריס שכתבה על כך.
באצות הברית ילדים בגילאי גן לומדים כי חלק מכספם וחסכונותיהם מוקדשים לתרומה. אנו למדים כי בימים עברו נתנו מעשר מגידולים חקלאיים למי שידו לא היתה משגת.
נתינה היא גם מעבר לחומר, נתינה היא גם לראות את האחר. לא לעמוד מן הצד ולנסות להניע למקום טוב יותר.
רינת
‏מונא אסלאן אמר/ה…
מסכימה לכך כי נתינה היא ערך עליון למרות שלא כולם מעריכים את זה ואפילו מנסים לנצל יותר לצערי הרב אך בכל זאת זה יוצר אצלי שלווה ורוגע ורצון טוב בעת נתינה ולאו דווקא נתינה חומרית יכולה להיות נתינה רוחנית ועזרה או תמיכה נפשית ככל שאפשר ולא לעמוד בצד ולהסתכל .
‏אנונימי אמר/ה…
אכן כן..אנו חיים בעולם כל כך תחרותי המשתנה במהירות עצומה מדי יום ביומו.אירועים שקורים לנו ביום יום "נעלמים" לנו כאילו היו סטנדרטים וזאת למרות שאירועים מסויימים היו נחשבים בעבר לאירועים חריגים וקשים.כל כך התרגלנו לחיות בקצב המהיר הזה ובכך אנחנו לא מביטים על השגרה בחיינו שלעיתים היא קשה ומסובכת.ניבולי פה בפרהסיה,קללות,גידופים,לשון הרע,הקנטות,והעלבות-כל אלה ועוד נהיו חלק אינטגרלי מחיינו המושפעים מאוד מתכניות הריאליטי.אנחנו "מקבלים" אותם כאילו היו חלק מחיינו ומהחינוך שקיבלנו-וזאת למורת רוחינו!!!!!.איילת
‏אנונימי אמר/ה…
התחברתי מאוד למשפט, שאנו מייחסים חשיבות לאירועים מזעזעים שיש בהם הרבה דם וכו, אבל מה איתנו? עלינו להתבונן פנימה ולהתחבר לרצונות שלנו.
אורטל שטרית.
Unknown אמר/ה…
אם כל אדם בעולם יתרום את חלקו והנתינה, הקבלה והעזרה יהיו ערך עליון עבור כולנו, העולם שלנו יהיה הרבה יותר נעים ומחייך. אין ספק שזה משהו שצריך להקנות לילדינו מגיל הינקות. קטי :)
‏אנונימי אמר/ה…
בבתקופה בה הכל עולה לרשתות חברתיות והופך לפומבי, כולל הרצון שלנו לתקן עוולות הקרובות אלינו,בעצם הפצתם אנו פוגעים בנתינה שאמורה להעשות בצינעה.אנו כן יכולים לשנות ולהשפיע במעשה טוב ואפילו קטן ביותר שנקח על עצמינו לעשות בל יום.
‏אנונימי אמר/ה…
בבתקופה בה הכל עולה לרשתות חברתיות והופך לפומבי, כולל הרצון שלנו לתקן עוולות הקרובות אלינו,בעצם הפצתם אנו פוגעים בנתינה שאמורה להעשות בצינעה.אנו כן יכולים לשנות ולהשפיע במעשה טוב ואפילו קטן ביותר שנקח על עצמינו לעשות בל יום.ירדנה
טל רביד אמר/ה…
היוגים מלמדים אותנו שכל אדם חייב לעשות את חלקו הכי טוב שהוא יכול וזאת בהקשר להיררכית המחוייבויות והתפקידים. בהקשר הזה יש לנו מרחב עצום של אפשרות לשינוי ולהשפעה, בלי קשר עם המציאות האובייקטיבית (העולם, החברה, האנשים, המערכת וכו'). אם כל אחד בעולמו ישתדל לעשות טוב ולהיות טוב לפחות קרי לנסות ולהבין את האחר ולסייע לו כמיטב יכולתו ובהתחשב במגוון יכולותיו, צרכיו ומחויבויותיו האחרות - יהיה כאן מצויין. הבעיה מתחילה כשאנו חוששים לצאת מהמסגרת, מזדהים מדי עם מערכות שאנו קשורים עמן או עובדים עמן/אצלן ואז האדם נדחק לפינה ועימו הטוב והאתי (ר' מה שלמדנו ומה שנכתב כאן על אתיקה יוגית). עוד נרחיב על כך. טל
Unknown אמר/ה…
אני מאמינה שכל אדם יכול לתרום לזולת בדרך כלשהי. תרומתו תיהיה כנה ומכוונת בזכות כך שהאדם יחווה את עצמו כישות משצעותית, מסופקת ואהובה. בעיני רובנו מאוד עסוקים בלהשיג את הדבר הבסיסי הזה ולכן לעיתים מתקשים לראות מסביבנו. אני מאוחלת לעצמי ולסובבי להרגיש עוצמה פנימית יכולת לשנות את עצמך, רצון ללמוד להיות בן אדם טוב יותר ובכך ליצור שינוי משמעותי בקרב הסביבה. תיקון עולם תלוי ומושפע מתיקון עצמי של כל אחד מאיתנו. דיאנה צ'רבינקה
‏שחאדה בדריה אמר/ה…
שחאדה בדריה
אנחנו חיים בעולם שאין סוף מכל מנה אירועים ... כן שומעים , רואים , ומרגישים וכועסים ולפעמים מסכימים ולפעמים מתנגדים ...אבל לפעמים אנחנו לא יכולים להתערב כמו שצריך כל אחד ממנו מתערב בשיטה שלו אנחנו צריכים להסתגל עם האחרים או עם המציאות שאנו חיים בה.
כל מה שקורה בחיינו מאירועים כן זה משפיע עלינו ועל היחסים בין האחרים . למרות שאנו חיים כל הזמן במצב שינו מרוב האירועים .
Unknown אמר/ה…
פעמים רבות יוצא האדם המודרני בהצהרות על צדק, תרומה, נתינה ועוד רשימת הערכים ההומניטריים שאנחנו לכאורה מתכסים בהם הינה ארוכה. אך בפועל אנו נוכחים לראות שאלו לא היו אלא הבלי פה, כותרות וסלוגנים שהתעטפנו בהם למראית עין בלבד. לא מספיק להיות מונעים ולחוש חמלה על זוועות העולם שאנו רואים מרחוק, הרי זה קל ואינו דורש שום מאמץ מלבד הפעלת הרגש מול מסכי הרשתות החברתיות. הליבה האמיתית של האדם נגלית כאשר הוא מחליט לפעול וליישם את כל מה שהוא מתיימר להיות. בן אדם שמונע על ידי עקרונות ואמת פנימיים, יחליט לפעול ולחולל שינוי כשהוא מזהה אי צדק חברתי, הוא יעזור גם כשהבעיה אינה קשורה אליו ישירות, הוא יושיט יד לזולת ויהפוך את לאישי.
Unknown אמר/ה…
לובנא אליאס: פעמים רבות יוצא האדם המודרני בהצהרות על צדק, תרומה, נתינה ועוד רשימת הערכים ההומניטריים שאנחנו לכאורה מתכסים בהם הינה ארוכה. אך בפועל אנו נוכחים לראות שאלו לא היו אלא הבלי פה, כותרות וסלוגנים שהתעטפנו בהם למראית עין בלבד. לא מספיק להיות מונעים ולחוש חמלה על זוועות העולם שאנו רואים מרחוק, הרי זה קל ואינו דורש שום מאמץ מלבד הפעלת הרגש מול מסכי הרשתות החברתיות. הליבה האמיתית של האדם נגלית כאשר הוא מחליט לפעול וליישם את כל מה שהוא מתיימר להיות. בן אדם שמונע על ידי עקרונות ואמת פנימיים, יחליט לפעול ולחולל שינוי כשהוא מזהה אי צדק חברתי, הוא יעזור גם כשהבעיה אינה קשורה אליו ישירות, הוא יושיט יד לזולת ויהפוך את לאישי.
לובנא אליאס

פוסטים פופולריים

שילוב יוגה בכיתה מקדמת

שילוב יוגה בכיתה מקדמת מאת בלינדה בן אטר-קוטלר דו"ח תצפית -  שילוב טכניקה יוגית בכיתה רקע : אני עובדת בכיתה מקדמת לתלמידים עם בעיות מורכבות, החל מבעיות תקשורת, ליקויי למידה ומוגבלויות פיזיות (קשיים /פיזיים מוטוריים משמעותיים) ; ובעיקר בולטות בעיות קשב ובעיות התנהגות והפרעות נפשיות. זאת על אף שאפיונים אילו אינם כלולים בהגדרת הכיתה, שכן על פי משרד החינוך הגדרת הכיתה הינה: " ליקויי למידה" – וכל שאר הבעיות על פי המשרד "משניות"  (לא מעניינות/לא רלוונטיות).... הכיתה מונה 13 תלמדים. 4 בנות ו 9 בנים. מכיתות א' ב'. כיתה מקדמת יחידה בבית הספר כשיש עוד 15 כיתות "רגילות". הרקע לכיתה משמעותי בהקשר לשיקול הכנסת תרגול יוגה לכיתתי, בהתחשב בבעיות המגוונות של התלמידים. למרות הדילמה עלי להדגיש שסומכת על עצמי (כאדם שנחשבת "פריקית שליטה") ולא חוששת כלל שהתלמידים יצאו מאיפוס או לחלופין שתרגול יוגה יכול להשפיע לרעה. להיפך, פתוחה לניסיונות ושילוב טכניקות ושיטות מגוונות. הקדמה : כל בוקר בכיתתי אני דוגלת בפתיח וסטינג קבוע

האומנות והתרפיה של יוגה על כיסא

אימון גוף נפש מונגש שמתאים לכולם נעמעם את האור. נסגור את הנייד. נשב על כיסא, הגב ישר וצמוד למשענת. הראש מורם מעט. כתפיים רפויות, צוואר רפוי, הגב רפוי. כל הגוף רפוי ושקט. חבר שלי נהג לתרגל יוגה. לאחר שחלה שוב אינו יכול לבצע עם גופו את אשר ביצע בעבר. האם הסתיים הקשר שלו עם היוגה? האם דווקא כעת כשהוא נזקק למלוא הסיוע שדרך היוגה יכולה להושיט, אין הוא יכול עוד לחוות חווית יוגה? למעשה, אם יפנה אל המקומות בהם מלמדים יוגה באזור מגוריו, לא ימצא קבוצת תרגול בה יוכל להשתלב. אנשים בעלי קושי תפקודי ומגבלה גופנית חווים בחייהם מידה רבה של כאב, מצוקה, פחד ודאגה אך אינם חושבים לפנות לעולם היוגה, הנתפס כעולמם של הצעירים החתיכים והגמישים.   זאת למרות שהיוגה כגישה, כאורח חיים, כפילוסופיה יישומית וכתרכיב ממוקד של תרגילי גוף ונשימה עשויה להוות תרפיה אינטגרטיבית משמעותית עבורם, בהיותה ממוקדת בהפחתת סבל תוך הצעתה של פרקטיקה התערבותית בהירה ונוחה לביצוע. אנשים המתמודדים מחלות מאיימות חיים ; סרטן, מחלות לב וריאה כרוניות, איידס, מחלות נירולוגיות מתקדמות (טרשת נפוצה, פרקינסון, ניוון שרירי ועוד),

האימון הגופני ביוגה: סיכויים, סיכונים ואכזבות. מה שחשוב לדעת לפני ובזמן שיעור היוגה

במה יכול אימון היוגה לסייע, ממה יש להיזהר וממי כדאי להתרחק? היוגה הפכה בעשורים האחרונים לפופולרית בעולם כולו, מחיפה ועד מומביי, מניו-יורק ועד טהראן, מברלין ועד באקו, בכל עיר קטנה או גדולה אפשר לקחת שיעור יוגה ולמצוא לא מעט מורים בתחום. העובדה כי יוגה הינה אימון פתוח הנעדר בסיס ידע מקצועי מוגדר ומוסמך מסכן לא אחת את התלמידים המבקשים ללמוד והמסתמכים על הוראתם של מורים חובבניים, פזיזים ולעיתים אף לא הגונים. ובעניין זה ראויה במיוחד לציטוט אמירתו של  החוקר והכימאי ההודי, אי.קיי. טיימני  שכתב על העירפול הכרוך ביוגה: "אין נושא דומה הכרוך באופן רב כלכך במסתורין, עליו כל אדם יכול לכתוב ככל העולה על רוחו בלא כל סיכון שייטען כלפיו שהוא טועה". הכתב המדעי של הניו יורק טיימס, ויליאם גיי. ברוד , מתרגל יוגה ותיק בעצמו, פרסם לפני מספר שנים קובץ מאמרים בספר שפירסם והמאגד את יתרונותיה, חסרונותיה, אפשרויותיה וסיכוניה של היוגה         (The Science of Yoga, The Risks and the Rewards, Simon&Schuster, NY 2012). מחקרים מודרניים מהעשורים האחרונים מצביעים על מאפייניה ו יתרונותיה של ה