דילוג לתוכן הראשי

חינוך לפיתוח מודעות ורגישות למצוקתם של אחרים באמצעות הטמעת הערכים ההומניסטיים של היוגה

אנו מזדעזעים למשמע עוולות המתרחשות רחוק מאתנו, אבל עוולות המתקיימות מתחת לאף כמו אינן מעוררות דבר. יש לנו יכולת מופלאה להפוך ל"לא אישי" את הקשה הקרוב ובכך כאילו להעלימו.
נאמנים לתרבות הריאליטי וההקצנה הפסיכולוגית, אנחנו מזועזעים מאירוע גדול שקרה, ממשהו חזק, שיש בו שפע של דם, צבע ודמעות, אבל את העוולות היומיומיות המתרחשות אצלנו קרוב איננו מזכים אפילו במבט קצר.

הצורך לכבס ולנקות את המצפון שחש במצוקה מובילנו שוב ושוב לפעולות מוחצנות ומיוחצנות של עזרה ונתינה אבל הללו אינן כרוכות בוויתור משמעותי ובשל כך גם השפעתן מינורית וחיוורת.

רבים מכורים לתנועה, נעים ממנעד רגשי גבוה למנעד רגשי גבוה יותר וכל מה שקורה בעצימות נמוכה יותר כמו לא נוגע.
הסירוב להבין שמשהו לקוי מאד קיים באורח חיים שהשגיות, תועלתנות, חומרנות וציניות שורה בו, לוקח אותנו למחוזות רחוקים ובלבד שנפנה מעצמנו את הצורך להסתכל קרוב ולהתמודד.

למעשה, איננו סבורים שיש קשר בין הדברים, בין הערכים הבולטים המנחים אותנו לבין אלימות, סבל, חולי, עוני ובושה. נראה שזו גזרת גורל, אבל היכולת לשנות ולהשפיע היא גדולה יותר ממה שאנו מתארים ומעריכים.




(מתוך "בין הנשימות" מאת ט.ר בהוצאת מדף ליוגה)

תגובות

Unknown אמר/ה…
אני סבורה כי כשאני בוחרת לעזור/ לתרום - ההשפעה והנתינה שלי נחשבת כמינורית היות והעיוות וחוסר השוויון בעולם בו אנו חיים כה עצום, כך שפעולה קטנה מצדי אמנם אינה משנה עולם ביחס רחב , אך בהחלט משנה ותורמת את אותותיה לרדיוס הסובב אותי.
מורן
טל רביד אמר/ה…
היי השינוי שאת רוצה לראות בעולם. מה שאנחנו עושים זה המיטב שאנחנו יכולים וזה המון
‏אנונימי אמר/ה…
כאשר תרומה/נתינה הופכת ל"מחויבות אישי" והיא מוגבלת בזמן, מדווחת ומוערכת היא הופכת לפומבית- כי זה מה שנדרש.
אין ספק כי "מתן בסתר" היא העשייה הנעלה ביותר אולם בעולם בו הכול מצולם ומפורסם ושווה את ערכו במספר הלייקים, הרי שגם "מעורבות היא מטבע עובר לסוחר...
ענת ח.
‏אנונימי אמר/ה…
דומיאנה קדורה
תגובתי למאמר "מעורבות":
נכון שאנחנו מזועזעים מאירועים גדולים שמתרחשים סביבנו ,אבל חשוב מאד לזכור שגם העוולות היומיומיות המתרחשות סביבנו הן גם חשובות אנחנו כהורים ומורים נתקלים עם בעיות לימודיות רגשיות וחברתיות שמזעזעים אותנו לפעמים לכן עלינו להתערב ולחשוב על בעיות אלה ולמצוא פתרונות .
פרח אמר/ה…
אני סבורה כי יש לקחת חלק במחוללי השינוי בעולם על ידי עשייה של צעד אחר אגודל.. בדברים קטנים לכאורה שבסופו של תהליך יצברו גל וישפיעו בטווחים רחוקים.
פלורית
‏אנונימי אמר/ה…
מעורבות
אני כמורה לאומנות מאמינה כי יש לעודד את הילדים תחיל את השנוי על הדף, שינוי שבתוכו אסיים דגש על עיצוב, דיוק, תכנון.. ערכים שאותם הילד ייקח אתו וישפיעו על כל תחום בחייו הבוגרים. אירית דניאל
‏אנונימי אמר/ה…
יוגה פילוסופיה של עדינות ורגישות
לדעתי יוגה בשבילי היא התחברות היחיד והיקום.
דרך של התבוננות מבפנים החוצה ובעידן המודרני היא דרך חיים.
אירית דניאל
‏אנונימי אמר/ה…
ממממממממ
איריס שוורץ אמר/ה…
ההתיחסות לתרומה לנתינה בעיקר צריכה להיות כחלק מהחינוך וההתנהלות השוטפת, צריכים להפנים שהנתינה ממלאת באנרגיות טובות ומצמיחות.פיתוח המודעות והרגישות למי שסביבנו ולצרכים שלו. השרשת המושג נתינה ותשומת לב היא המהות שתשפר באופן פלאי את אורח חיינו ומי שאנחנו.
ההתעלמות מהרוע בעולם הרחוק מאיתנו זה סוג של מנגנון הגנה ולא אדישות....איריס שוורץ
‏אנונימי אמר/ה…
בעולם יש סבל, מחלות ואלימות. אנחנו כפרטים לא יכולים לפתור את כל הבעיות אך אם נתרום לא בהכרח בנתינה חומרית אלא במעורבות רגשית ויישום המשפט "ואהבת לרעך כמוך" נוכל בהחלט לתרום לחברה טובה יותר. ומההיבט הזה, חשוב לראות את הטוב והחיובי בכל אדם כי כולנו רקמה אנושית אחת.
שירה סגל
Unknown אמר/ה…
מסכימה כי נתינה היא ערך ואף ערך עליון. יש לשקף לילדים ואף למבוגרים עד כמה הנותן מרוויח מנתינתו. אין ספק שזהו חלק משמעותי מתהליך החינוך.
מסכימה ומצטרפת לאיריס שכתבה על כך.
באצות הברית ילדים בגילאי גן לומדים כי חלק מכספם וחסכונותיהם מוקדשים לתרומה. אנו למדים כי בימים עברו נתנו מעשר מגידולים חקלאיים למי שידו לא היתה משגת.
נתינה היא גם מעבר לחומר, נתינה היא גם לראות את האחר. לא לעמוד מן הצד ולנסות להניע למקום טוב יותר.
רינת
Unknown אמר/ה…
מסכימה כי נתינה היא ערך ואף ערך עליון. יש לשקף לילדים ואף למבוגרים עד כמה הנותן מרוויח מנתינתו. אין ספק שזהו חלק משמעותי מתהליך החינוך.
מסכימה ומצטרפת לאיריס שכתבה על כך.
באצות הברית ילדים בגילאי גן לומדים כי חלק מכספם וחסכונותיהם מוקדשים לתרומה. אנו למדים כי בימים עברו נתנו מעשר מגידולים חקלאיים למי שידו לא היתה משגת.
נתינה היא גם מעבר לחומר, נתינה היא גם לראות את האחר. לא לעמוד מן הצד ולנסות להניע למקום טוב יותר.
רינת
‏מונא אסלאן אמר/ה…
מסכימה לכך כי נתינה היא ערך עליון למרות שלא כולם מעריכים את זה ואפילו מנסים לנצל יותר לצערי הרב אך בכל זאת זה יוצר אצלי שלווה ורוגע ורצון טוב בעת נתינה ולאו דווקא נתינה חומרית יכולה להיות נתינה רוחנית ועזרה או תמיכה נפשית ככל שאפשר ולא לעמוד בצד ולהסתכל .
‏אנונימי אמר/ה…
אכן כן..אנו חיים בעולם כל כך תחרותי המשתנה במהירות עצומה מדי יום ביומו.אירועים שקורים לנו ביום יום "נעלמים" לנו כאילו היו סטנדרטים וזאת למרות שאירועים מסויימים היו נחשבים בעבר לאירועים חריגים וקשים.כל כך התרגלנו לחיות בקצב המהיר הזה ובכך אנחנו לא מביטים על השגרה בחיינו שלעיתים היא קשה ומסובכת.ניבולי פה בפרהסיה,קללות,גידופים,לשון הרע,הקנטות,והעלבות-כל אלה ועוד נהיו חלק אינטגרלי מחיינו המושפעים מאוד מתכניות הריאליטי.אנחנו "מקבלים" אותם כאילו היו חלק מחיינו ומהחינוך שקיבלנו-וזאת למורת רוחינו!!!!!.איילת
‏אנונימי אמר/ה…
התחברתי מאוד למשפט, שאנו מייחסים חשיבות לאירועים מזעזעים שיש בהם הרבה דם וכו, אבל מה איתנו? עלינו להתבונן פנימה ולהתחבר לרצונות שלנו.
אורטל שטרית.
Unknown אמר/ה…
אם כל אדם בעולם יתרום את חלקו והנתינה, הקבלה והעזרה יהיו ערך עליון עבור כולנו, העולם שלנו יהיה הרבה יותר נעים ומחייך. אין ספק שזה משהו שצריך להקנות לילדינו מגיל הינקות. קטי :)
‏אנונימי אמר/ה…
בבתקופה בה הכל עולה לרשתות חברתיות והופך לפומבי, כולל הרצון שלנו לתקן עוולות הקרובות אלינו,בעצם הפצתם אנו פוגעים בנתינה שאמורה להעשות בצינעה.אנו כן יכולים לשנות ולהשפיע במעשה טוב ואפילו קטן ביותר שנקח על עצמינו לעשות בל יום.
‏אנונימי אמר/ה…
בבתקופה בה הכל עולה לרשתות חברתיות והופך לפומבי, כולל הרצון שלנו לתקן עוולות הקרובות אלינו,בעצם הפצתם אנו פוגעים בנתינה שאמורה להעשות בצינעה.אנו כן יכולים לשנות ולהשפיע במעשה טוב ואפילו קטן ביותר שנקח על עצמינו לעשות בל יום.ירדנה
טל רביד אמר/ה…
היוגים מלמדים אותנו שכל אדם חייב לעשות את חלקו הכי טוב שהוא יכול וזאת בהקשר להיררכית המחוייבויות והתפקידים. בהקשר הזה יש לנו מרחב עצום של אפשרות לשינוי ולהשפעה, בלי קשר עם המציאות האובייקטיבית (העולם, החברה, האנשים, המערכת וכו'). אם כל אחד בעולמו ישתדל לעשות טוב ולהיות טוב לפחות קרי לנסות ולהבין את האחר ולסייע לו כמיטב יכולתו ובהתחשב במגוון יכולותיו, צרכיו ומחויבויותיו האחרות - יהיה כאן מצויין. הבעיה מתחילה כשאנו חוששים לצאת מהמסגרת, מזדהים מדי עם מערכות שאנו קשורים עמן או עובדים עמן/אצלן ואז האדם נדחק לפינה ועימו הטוב והאתי (ר' מה שלמדנו ומה שנכתב כאן על אתיקה יוגית). עוד נרחיב על כך. טל
Unknown אמר/ה…
אני מאמינה שכל אדם יכול לתרום לזולת בדרך כלשהי. תרומתו תיהיה כנה ומכוונת בזכות כך שהאדם יחווה את עצמו כישות משצעותית, מסופקת ואהובה. בעיני רובנו מאוד עסוקים בלהשיג את הדבר הבסיסי הזה ולכן לעיתים מתקשים לראות מסביבנו. אני מאוחלת לעצמי ולסובבי להרגיש עוצמה פנימית יכולת לשנות את עצמך, רצון ללמוד להיות בן אדם טוב יותר ובכך ליצור שינוי משמעותי בקרב הסביבה. תיקון עולם תלוי ומושפע מתיקון עצמי של כל אחד מאיתנו. דיאנה צ'רבינקה
‏שחאדה בדריה אמר/ה…
שחאדה בדריה
אנחנו חיים בעולם שאין סוף מכל מנה אירועים ... כן שומעים , רואים , ומרגישים וכועסים ולפעמים מסכימים ולפעמים מתנגדים ...אבל לפעמים אנחנו לא יכולים להתערב כמו שצריך כל אחד ממנו מתערב בשיטה שלו אנחנו צריכים להסתגל עם האחרים או עם המציאות שאנו חיים בה.
כל מה שקורה בחיינו מאירועים כן זה משפיע עלינו ועל היחסים בין האחרים . למרות שאנו חיים כל הזמן במצב שינו מרוב האירועים .
Unknown אמר/ה…
פעמים רבות יוצא האדם המודרני בהצהרות על צדק, תרומה, נתינה ועוד רשימת הערכים ההומניטריים שאנחנו לכאורה מתכסים בהם הינה ארוכה. אך בפועל אנו נוכחים לראות שאלו לא היו אלא הבלי פה, כותרות וסלוגנים שהתעטפנו בהם למראית עין בלבד. לא מספיק להיות מונעים ולחוש חמלה על זוועות העולם שאנו רואים מרחוק, הרי זה קל ואינו דורש שום מאמץ מלבד הפעלת הרגש מול מסכי הרשתות החברתיות. הליבה האמיתית של האדם נגלית כאשר הוא מחליט לפעול וליישם את כל מה שהוא מתיימר להיות. בן אדם שמונע על ידי עקרונות ואמת פנימיים, יחליט לפעול ולחולל שינוי כשהוא מזהה אי צדק חברתי, הוא יעזור גם כשהבעיה אינה קשורה אליו ישירות, הוא יושיט יד לזולת ויהפוך את לאישי.
Unknown אמר/ה…
לובנא אליאס: פעמים רבות יוצא האדם המודרני בהצהרות על צדק, תרומה, נתינה ועוד רשימת הערכים ההומניטריים שאנחנו לכאורה מתכסים בהם הינה ארוכה. אך בפועל אנו נוכחים לראות שאלו לא היו אלא הבלי פה, כותרות וסלוגנים שהתעטפנו בהם למראית עין בלבד. לא מספיק להיות מונעים ולחוש חמלה על זוועות העולם שאנו רואים מרחוק, הרי זה קל ואינו דורש שום מאמץ מלבד הפעלת הרגש מול מסכי הרשתות החברתיות. הליבה האמיתית של האדם נגלית כאשר הוא מחליט לפעול וליישם את כל מה שהוא מתיימר להיות. בן אדם שמונע על ידי עקרונות ואמת פנימיים, יחליט לפעול ולחולל שינוי כשהוא מזהה אי צדק חברתי, הוא יעזור גם כשהבעיה אינה קשורה אליו ישירות, הוא יושיט יד לזולת ויהפוך את לאישי.
לובנא אליאס
ALIZA ACHAZYAH אמר/ה…
אני מצטער לשים את זה באינטרנט אבל אין לי ברירה. האם מעולם לא האמנתי בלחשי אהבה או כישופים, עד שפגשתי את הקוסם ההוא כשביקרתי את חברתי ב- isreal לפסגה עסקית השנה. אני פוגש אדם בשם דוקטור ALABA היה ממש חזק, והוא יכול היה לעזור בכישופים שיחזירו את האבודים, את המאהבים ואת כספי הקסם, הקסם או הקסם לעבודה או לאושר. אני שמח עכשיו. אני מעיד כי האיש שרציתי להתחתן עזב אותי 5 שבועות לפני החתונה וחיי התהפכו כי מערכת היחסים שלנו נמשכה 3 שנים. באמת אהבתי אותו, אבל אמו הייתה נגדנו ולא הייתה לה עבודה בתשלום טוב. כשפגשתי את הקוסם הזה, סיפרתי לו מה קרה והסברתי לו את המצב. בהתחלה הייתי מהססת וחשדנית, אבל פשוט ניסיתי. ובתוך יומיים, כשחזרתי לגרמניה, חבר (כיום בעל) התקשר אליי ובא אלי והתנצלתי שהכול סודר עם אמו ומשפחתו וקיבל ראיון עבודה חדש להתחתן. לא האמנתי כי ד"ר אלבא פשוט שאלה את שמי ושם חברתי וכל מה שרציתי. ובכן, עכשיו אנחנו נשואים באושר ומצפים לתינוק הקטן שלנו וגם לבעלי יש עבודה חדשה וחיינו השתפרו הרבה יותר. הדואר האלקטרוני שלו הוא: עכשיו אנחנו נשואים באושר ומצפים לתינוק הקטן שלנו וגם לבעלי יש עבודה חדשה וחיינו הפכו הרבה יותר טובים. הדואר האלקטרוני שלו הוא: עכשיו אנחנו נשואים באושר ומצפים לתינוק הקטן שלנו וגם לבעלי יש עבודה חדשה וחיינו הפכו הרבה יותר טובים. הדואר האלקטרוני שלו הוא: dralaba3000@gmail.com אתה יכול גם להעביר לו WhatsApp בכתובת +2349071995123.
ALIZA ACHAZYAH אמר/ה…
הופרדתי מבעלי לפני שלוש שנים. לא הייתה שום תקשורת בינינו. המליצו לי על ידי משפחות וחברים לשחרר את השכחה מנישואין ולהמשיך הלאה בחיי. לא רציתי להתחתן עם מישהו אחר כי עמוק בפנים אני עדיין אוהב את בעלי. סבלתי כל כך מכאב ובלבול שקראתי המלצה ברשת על האופן שבו ד"ר אלבה איחד מחדש נישואים שבורים בעזרת כוחותיו הרוחניים. המשכתי לקרוא כל כך הרבה המלצות על איך שהוא עזר לשים סוף לגירושין ולהשיב את יקיריהם לשעבר של אנשים ואמונתי התחדשה. עלי לפנות מיד לד"ר אלאבה כעבור כמה דקות הוא ענה לי ונתן הוראות מה לעשות, לאחר שעמדתי בדרישה הנדרשת יומיים לאחר הטקס, הכישוף שינה את חיי סביב בעלי שלא לפנות אלי יותר מכך. שנתיים התקשרו אליי באמצע הלילה בבכי והתנצלו שזו עבודתם של השדים, אז אני עדיין נדהם מהנס הזה ולכן אני סולח לו. עכשיו הנישואים שלי עכשיו באיזון. טקס דרלבה עבד נהדר ונישואין חזקים מבעבר, ושום דבר לא יכול להפריד בינינו שוב. ביקרתי בכל כך הרבה אתרים שחיפשתי עזרה, זה היה חסר תקווה עד שהתחברתי עם דרלבה, האיש האמיתי שעזר לי להחלים את נישואי השבורים אם יש לך בעיה דומה בנישואיך, אתה רוצה שבעלך או אשתך יאהבו אותך שוב . , יש לך מישהו שאתה אוהב ואתה רוצה שהוא או היא יאהבו אותך בתמורה, יש לך אתגר בחיים שלך, תבנית הכישוף של ד"ר אלאבה היא הפיתרון והתשובה לבעיה שלך, whatsapp: +2349039885856, צרו איתו קשר עוד היום על ידי שליחת דוא"ל לכתובת dralaba3000@gmail.com אל תיתן לאף אחד לקחת ממך את בן / בת הזוג שלך

פוסטים פופולריים

שילוב יוגה בכיתה מקדמת

שילוב יוגה בכיתה מקדמת מאת בלינדה בן אטר-קוטלר דו"ח תצפית -  שילוב טכניקה יוגית בכיתה רקע : אני עובדת בכיתה מקדמת לתלמידים עם בעיות מורכבות, החל מבעיות תקשורת, ליקויי למידה ומוגבלויות פיזיות (קשיים /פיזיים מוטוריים משמעותיים) ; ובעיקר בולטות בעיות קשב ובעיות התנהגות והפרעות נפשיות. זאת על אף שאפיונים אילו אינם כלולים בהגדרת הכיתה, שכן על פי משרד החינוך הגדרת הכיתה הינה: " ליקויי למידה" – וכל שאר הבעיות על פי המשרד "משניות"  (לא מעניינות/לא רלוונטיות).... הכיתה מונה 13 תלמדים. 4 בנות ו 9 בנים. מכיתות א' ב'. כיתה מקדמת יחידה בבית הספר כשיש עוד 15 כיתות "רגילות". הרקע לכיתה משמעותי בהקשר לשיקול הכנסת תרגול יוגה לכיתתי, בהתחשב בבעיות המגוונות של התלמידים. למרות הדילמה עלי להדגיש שסומכת על עצמי (כאדם שנחשבת "פריקית שליטה") ולא חוששת כלל שהתלמידים יצאו מאיפוס או לחלופין שתרגול יוגה יכול להשפיע לרעה. להיפך, פתוחה לניסיונות ושילוב טכניקות ושיטות מגוונות. הקדמה : כל בוקר בכיתתי אני דוגלת בפתיח וסטינג קבוע

איך עושים יוגה כדי לשפר את איכות החיים ואת מצב הבריאות? יוגה היא ממש לא עוד סוג של פעילות גופנית כי אם גישה הוליסטית ופילוסופיה יישומית

היוגה המודרנית משתמשת בגוף כאמצעי ומציעה לתלמידים לגשת ולהתמודד על המזרון, ללמוד ולתרגל סדרה של תנועות גופניות המשלבות בדרך כלל גם נשימה, הרפיה וניקוי. ההנחה היא שביצוע נשנה של הטכניקות הגופניות יחולל שינוי שיהפוך את הגוף לנשגב יותר ולפיכך קרוב יותר אל המהות. אולם, ביוגה סוטרות של פטאנג'לי, שהוא מבחינות רבות אגד של טכניקות ושיטות להשגת מצב של יוגה, הדגש הוא דווקא על אימון פנימי והשימוש שעושים בטקסט זה מורי יוגה הממוקדים בעבודה עם הגוף הוא שימוש השלכתי וכמעט ספרותי אותו קל יחסית לעשות מעצם טבען המתומצת והרב משמעי של הסוטרות. אימון פסיכו מנטאלי והתנהגותי, בחירה מאומצת במתווה לשינוי עצמי, הוא סוג מקביל, משלים או אחר של אימון אותו ניתן לבצע  ובמסגרתו מוצעות טכניקות רבות ומגוונות להשפעה על האישיות. הסטודיו בו מתבצע אימון זה אינו חלל מעוצב ומאורגן כי אם מרחב החיים הרגילים והשגרתיים, המעבדה המושלמת ללימוד, שיפור, התקדמות והצלחה. מבין הטכניקות היוגיות לאימון פסיכו-מנטאלי: החלטה ובחירה לפתח גישה יוגית לחיים בסיוע מאמץ מתמשך, ממוקד ויציב.    יסודות מרכזיים של הגישה ה

יוגה נגד חומרנות

האם נאפשר לחומרנות להשתלט עלינו לחלוטין? מאת ד"ר ג'איידבה יוגנדרה כסף מניע את העולם או כפי שמצוין בסנסקריט:  Sarve Gunah Kancam Asrayante , כל הדברים הטובים טמונים בזהב. זהו מטריאליזם צרוף ואנחנו כולנו תוצריו. אלה המכחישים כסף הם אלו שזקוקים לו יותר מכל כדי לדבר נגדו – ומספיק להתבונן על חיי הפאר וההדר של רבים מאנשי הדת והרוח. אנו קשורים אל העולם הזה של רושם, תדמית ואופורטוניזם ומתרחקים מהחוט הדק המבדיל בין דתיות, רוחניות לחומרנות. להיות מחויבים למציאות ולחיים תוך מודעות ורגישות, זה לא נושא מרתק ומעניין במיוחד. בעוד שזה קשה מאוד לוותר על עושר וממון וכל מה שהללו מביאים, אנו יכולים לכל הפחות להתנסות בהפחתת הצרכים בכמה תחומים , צעד שיסייע לנו בהמשך להקטין את ההשתלטות החומרית עלינו. למשל: לוותר מדי פעם (אך באופן קבוע) על מעט מהתענוגות החומריות להן אנו רגילים,  לא לדבר למשך שעה פעם בשבוע או לא לאכול משהו מאד טעים מדי פעם או לא לכעוס למשך יותר מחמש דקות או לא לרכוש חפצים שאין לנו צורך בהם או לנסות ולבצע פעולות שבהן התוצר האינטרסנטי שלנו הוא המופחת ביותר.