דילוג לתוכן הראשי

יוגה על כיסא - לעבוד עם הכאב

יוגה על כיסא - מאמר בעיתון "מעריב"


תגובות

Unknown אמר/ה…
משימה וירטואלית-הגישה היוגית בשרות מערכת החינוך
1. תגובתי לסרטון יוגה מראה את הדרך - התבוננות על שיבננדה יוגה:
הסרטון הבהיר את יסודות היוגה: אימון והתמדה, נשימה נכונה, הרגעות, תזונה נכונה וחשיבה חיובית. אני מתחברת לכך שישנה חשיבות לתזונה שלנו אשר משפיעה על גופנו הגשמי והרוחני.
כמו כן, בעיניי חשיבה חיובית אכן יכולה להועיל בהתמודדות עם קשיים בחיי היומיום ואף יוצרת קארמה חיובית. אני מאמינה שהכוונה והמעשים של האדם משפיעים על העתיד והתוצאה שלנו ותהפוך אותנו לאנשים מאושרים יותר.
2. תגובתי למאמר "מעורבות":
אני לא כל כך מסכימה עם הטענה כי העוולות היומיומיות המתרחשות אצלנו קרוב אינן מעניינות אותנו. כאנשי חינוך אנו חשופים לעוולות יומיומיות ברשויות הרווחה, במערכת החינוך, במשפחות קשות יום ואף אצל ילדים שאינם מקבלים את המענה הדרוש לקידומם הרגשי/נפשי/לימודי.
יש לי הזכות לעבוד עם ילדים וכל שינוי שאני שותפה לו, ולו הקטן ביותר, מסב לי אושר וגאווה.
3. תגובתי למאמר יוגה וצמצום השפעתה של הכלכלה הצרכנית:
המאמר גורם לי להתעמת עם עצמי לגבי הרצון להשיג את שאיפותיי מצד אחד, כגון, בית פרטי עם גינה, רכב יוקרתי יותר, בגדים יפים....
לבין החינוך אותו קיבלתי בילדותי- להסתפק במועט ולהעריך את מה שיש.
בברור אוכל להעיד על עצמי שבשנים האחרונות, מאז התרחבה משפחתי, מצאתי את עצמי דורשת מבעלי לוותר על השעות הנוספות על מנת לשמר את התא המשפחתי. בעלי חולה סכרת נעורים והבהרתי לו שאיני מוכנה שלחץ ומתחים יהיו מנת חלקנו.
אני אדם מאמין ולרוב נוטה להסתכל על חצי הכוס המלאה.
אין ספק שקשה לי מאוד להתנתק מהנאות העולם הגשמי, אך זו נקודה למחשבה... להציב עוד יעדים ופשוט להיות אנשים טובים יותר ופחות חומריים.
4. תגובתי למאמר הדדיות ואלטרואיזם :
אני מתחברת לעובדה כי "פילוסופיית היוגה, חיה בשלום עם מורכבויות ועם סתירות פנימיות", משום שאיני מאמינה שישנו אדם אשר אין לו דילמות וכי מן הדילמות צומחים והופכים לאנשים טובים יותר.
המידע לגבי הנקודה הלבנה, השחורה והאפורה די מתאים לחשיבה שלי. אני מאוד מחוברת לעצמי ובאמת פעמים רבות לאחר מעשה כלשהו אני עושה במחשבותיי מעין רפלקציה: "האם עשיתי זאת כדי לקבל הכרה", "משמח שהצלחתי לעזור" או "האם נהגתי כשורה? במה טעיתי? האם הייתי צריכה לנהוג אחרת?". הכרת הנקודות מחדדת לי את המניע למעשיי.
5. תגובתי למאמר האידאל היוגי: חמלה, פרגון והימנעות מעוינות:
לעצב את האישיות לפי האידאל היוגי נראה לי קשה מנשוא!! איזה אדם מסוגל להתעלם מאנשים שפוגעים בו? צריך להיות אדם מיוחד במינו, אדם ללא אגו- צ ד י ק ! לדעתי, אורח החיים המודרני אינו מאפשר מציאות כזו.
6. תגובתי למאמר יוגה ובריאות:
בעקבות קריאת המאמר יש לי שאלה: האם תרגיל אחד ביום למשך מספר דקות יחולל שינוי בחיי המתוחים והעמוסים?
7. תגובתי למאמר מחויבות, בחירה ועבודה:
קשה להבין את הרעיון היוגי ש"עשייה ממוקדת במחויבות תוך העדר התלות בתוצאה היא רעיון חשוב". מי מצליח ליישם זאת? אני מתנצלת על החשדנות, אך לדעתי מי שמצליח בכך הוא או אדם אמיד כלכלית, אשר יכול לאפשר לעצמו בשלב מסוים בחייו לחיות באשרם, לתרגל ולחיות את הגישה היוגית, או לחלופין אנשים המגיעים ממדינות עולם שלישי, אשר מגיל צעיר מחוברים לטבע, לצניעות ולא למרדף חומרי.
מגישה: נטלי סלמה
מרכז פסגה נהריה
טל רביד אמר/ה…
הי נטלי, תודה רבה על התגובות המעמיקות מאד שלך. אכן העלית נושאים רציניים ומורכבים המציגים באור ריאלי את הגישה היוגית. אולם, יש בהחלט סיכוי להתקדמות ולשיפור צעד אחר צעד ושלב אחר שלב. לשאלתך, רק אימון טכני יש לו השפעה מרפאת מוגבלת אך הוא בוודאי תחילתה של דרך שתסייע לשיפור ואני מזמין אותך ללמוד על האפשרויות ולהתאים לך אימון יומי כזה אפילו רק של עשר דקות. אם את מעוניינת דברי איתי ואשמח לסייע.
שוב תודה על התגובות ועל הנוכחות בהשתלמות.
שבת שלום, טל
‏אנונימי אמר/ה…
דומיאנה קדורה
תגובתי לסרטון יוגה מראה את הדרך - התבוננות על שיבננדה יוגה: בעזרת הסרטון רכשתי כלי להרגעה ונשימה נכונה , נרגעתי ונשמתי נשימה עמוקה ודברתי עם עצמי שעלי תמיד להיות חיובית למרות הקשיים ,החשיבה החיובית עוזרת לנו להתמודד ולהתגבר כל הקשיים ולחיות חיים מאושרים .והאמנתי שהתזונה משפיעה על גופנו .
‏מונא אסלאן אמר/ה…
תגובתי לסרטון יוגה מראה את הדרך - התבוננות על שיבננדה יוגה: אחרי שציפיתי בסרטון רכשתי כלים חשובים איך להתבונן בנפש שלי ולהרגיע את עצמי ולהאזין לנפשי כי זה חשוב מאוד .
אם אני שלמה עם עצמי ומצליחה להירגע ולהיות חיובית ומרוכזת ומנטרלת כל מה שסביבי אז אני יכולה להתמודד למרות הקשיים והלחץ .
Unknown אמר/ה…
לאחר צפייה בסרטון אני רוצה לומר שהלוואי ויכולתי ליישם את הדברים בחיי היום יום שלי. מבחינה תאורטית אני מבינה שצריכים להיות בגישה חיובית, אך במציאות, מרוב הלחץ והעומס אני לא מצליחה ליישם את הכלים בפועל. אשמח ללמוד תרגילים שעוזרים להירגע.
טל רביד אמר/ה…
קטי, לצמצם את ההשפעה ההרסנית של הלחץ והעומס עלינו היא המשימה הגדולה שלנו. תרגילים יכולים לעזור אך בסופו של יום לב הלימוד הינו בשינוי הגישה. וההתחלה כמו גם היישום הם תמיד בעדינות, בקטנה, צעד אחר צעד. צעד קדימה וצעד אחורה. זה הריקוד של החיים אך אם ישנה בקרבך נחישות המבוססת על ההכרה שהמצב הנוכחי הוא בעייתי ומוליד בהכרח סבל וקושי הרי שיש לך מוטיבציה להמשיך ולהשתדל. צעד אחר צעד. דברנו על צעדים קטנים ונמשיך ללמוד על כך יחד עם עוד טכניקות מסייעות. תודה ובהצלחה. טל
‏אנונימי אמר/ה…
הצפייה בסרטון עוררה אצלי מחשבות ותהיות רבות. האם יש צורך שאדם יחווה מכשול או טרגדיה בחייו בכדי שיוכל וירצה למצוא בתוכו את החיבור ליוגה? האם אוכל ליישם את הגישה הרוחנית המדהימה הזו גם על חיי המלאים בלחץ מתמיד, ברצון להשיג , לשאוף שתמיד יהיה יותר טוב? אני מרגישה שחיי הם סוג של רדיפה מתמשכת לעבר מטרה לא נודעת. השיעורים והסרטונים מאפשרים לי לעצור, לנשום ולקוות לשינוי...ותודה על כך!
ייתכן ואצטרך לנסוע להודו לתקופה:) אבל עד אז, אנסה לרכוש את הכלים דרך השיעורים, התנסויות בתרגילים, צפייה בסרטונים וקריאה בנושא. דיאנה צ'רבינקה
‏שחאדה בדריה אמר/ה…
שחאדה בדריה
נכון היום מורים עצמאיים אינם מאוגדים במסגרת הארגון ומלמדים כיום באופן עצמי.
יוגה צריכה להיות חלק מהלימודים אצל התלמידים ואפילו המורים , וזה עוזר לנו לטובה בחיינו , מוציא את הלחץ , ואפילו את כל העומס שאנחנו בו כל יום.
יוגה דבר שנותן הנאה ושלווה והרגעה לנו , אנחנו צריכים להתרגל ליוגה וצריכים את הכלים לתרגילים יוגה .
לאחר צפייה בסרטון : למדתי כלים ליוגה , ואם אנחנו מרגישים הרגשה חיובית תעזור לנו בהצלחה ליוגה .

פוסטים פופולריים

שילוב יוגה בכיתה מקדמת

שילוב יוגה בכיתה מקדמת מאת בלינדה בן אטר-קוטלר דו"ח תצפית -  שילוב טכניקה יוגית בכיתה רקע : אני עובדת בכיתה מקדמת לתלמידים עם בעיות מורכבות, החל מבעיות תקשורת, ליקויי למידה ומוגבלויות פיזיות (קשיים /פיזיים מוטוריים משמעותיים) ; ובעיקר בולטות בעיות קשב ובעיות התנהגות והפרעות נפשיות. זאת על אף שאפיונים אילו אינם כלולים בהגדרת הכיתה, שכן על פי משרד החינוך הגדרת הכיתה הינה: " ליקויי למידה" – וכל שאר הבעיות על פי המשרד "משניות"  (לא מעניינות/לא רלוונטיות).... הכיתה מונה 13 תלמדים. 4 בנות ו 9 בנים. מכיתות א' ב'. כיתה מקדמת יחידה בבית הספר כשיש עוד 15 כיתות "רגילות". הרקע לכיתה משמעותי בהקשר לשיקול הכנסת תרגול יוגה לכיתתי, בהתחשב בבעיות המגוונות של התלמידים. למרות הדילמה עלי להדגיש שסומכת על עצמי (כאדם שנחשבת "פריקית שליטה") ולא חוששת כלל שהתלמידים יצאו מאיפוס או לחלופין שתרגול יוגה יכול להשפיע לרעה. להיפך, פתוחה לניסיונות ושילוב טכניקות ושיטות מגוונות. הקדמה : כל בוקר בכיתתי אני דוגלת בפתיח וסטינג קבוע

האומנות והתרפיה של יוגה על כיסא

אימון גוף נפש מונגש שמתאים לכולם נעמעם את האור. נסגור את הנייד. נשב על כיסא, הגב ישר וצמוד למשענת. הראש מורם מעט. כתפיים רפויות, צוואר רפוי, הגב רפוי. כל הגוף רפוי ושקט. חבר שלי נהג לתרגל יוגה. לאחר שחלה שוב אינו יכול לבצע עם גופו את אשר ביצע בעבר. האם הסתיים הקשר שלו עם היוגה? האם דווקא כעת כשהוא נזקק למלוא הסיוע שדרך היוגה יכולה להושיט, אין הוא יכול עוד לחוות חווית יוגה? למעשה, אם יפנה אל המקומות בהם מלמדים יוגה באזור מגוריו, לא ימצא קבוצת תרגול בה יוכל להשתלב. אנשים בעלי קושי תפקודי ומגבלה גופנית חווים בחייהם מידה רבה של כאב, מצוקה, פחד ודאגה אך אינם חושבים לפנות לעולם היוגה, הנתפס כעולמם של הצעירים החתיכים והגמישים.   זאת למרות שהיוגה כגישה, כאורח חיים, כפילוסופיה יישומית וכתרכיב ממוקד של תרגילי גוף ונשימה עשויה להוות תרפיה אינטגרטיבית משמעותית עבורם, בהיותה ממוקדת בהפחתת סבל תוך הצעתה של פרקטיקה התערבותית בהירה ונוחה לביצוע. אנשים המתמודדים מחלות מאיימות חיים ; סרטן, מחלות לב וריאה כרוניות, איידס, מחלות נירולוגיות מתקדמות (טרשת נפוצה, פרקינסון, ניוון שרירי ועוד),

חינוך לפיתוח מודעות ורגישות למצוקתם של אחרים באמצעות הטמעת הערכים ההומניסטיים של היוגה

אנו מזדעזעים למשמע עוולות המתרחשות רחוק מאתנו, אבל עוולות המתקיימות מתחת לאף כמו אינן מעוררות דבר. יש לנו יכולת מופלאה להפוך ל"לא אישי" את הקשה הקרוב ובכך כאילו להעלימו. נאמנים לתרבות הריאליטי וההקצנה הפסיכולוגית, אנחנו מזועזעים מאירוע גדול שקרה, ממשהו חזק, שיש בו שפע של דם, צבע ודמעות, אבל את העוולות היומיומיות המתרחשות אצלנו קרוב איננו מזכים אפילו במבט קצר. הצורך לכבס ולנקות את המצפון שחש במצוקה מובילנו שוב ושוב לפעולות מוחצנות ומיוחצנות של עזרה ונתינה אבל הללו אינן כרוכות בוויתור משמעותי ובשל כך גם השפעתן מינורית וחיוורת. רבים מכורים לתנועה, נעים ממנעד רגשי גבוה למנעד רגשי גבוה יותר וכל מה שקורה בעצימות נמוכה יותר כמו לא נוגע. הסירוב להבין שמשהו לקוי מאד קיים באורח חיים שהשגיות, תועלתנות, חומרנות וציניות שורה בו, לוקח אותנו למחוזות רחוקים ובלבד שנפנה מעצמנו את הצורך להסתכל קרוב ולהתמודד. למעשה, איננו סבורים שיש קשר בין הדברים, בין הערכים הבולטים המנחים אותנו לבין אלימות, סבל, חולי, עוני ובושה. נראה שזו גזרת גורל, אבל היכולת לשנות ולהשפיע היא גדולה יותר ממה

האימון הגופני ביוגה: סיכויים, סיכונים ואכזבות. מה שחשוב לדעת לפני ובזמן שיעור היוגה

במה יכול אימון היוגה לסייע, ממה יש להיזהר וממי כדאי להתרחק? היוגה הפכה בעשורים האחרונים לפופולרית בעולם כולו, מחיפה ועד מומביי, מניו-יורק ועד טהראן, מברלין ועד באקו, בכל עיר קטנה או גדולה אפשר לקחת שיעור יוגה ולמצוא לא מעט מורים בתחום. העובדה כי יוגה הינה אימון פתוח הנעדר בסיס ידע מקצועי מוגדר ומוסמך מסכן לא אחת את התלמידים המבקשים ללמוד והמסתמכים על הוראתם של מורים חובבניים, פזיזים ולעיתים אף לא הגונים. ובעניין זה ראויה במיוחד לציטוט אמירתו של  החוקר והכימאי ההודי, אי.קיי. טיימני  שכתב על העירפול הכרוך ביוגה: "אין נושא דומה הכרוך באופן רב כלכך במסתורין, עליו כל אדם יכול לכתוב ככל העולה על רוחו בלא כל סיכון שייטען כלפיו שהוא טועה". הכתב המדעי של הניו יורק טיימס, ויליאם גיי. ברוד , מתרגל יוגה ותיק בעצמו, פרסם לפני מספר שנים קובץ מאמרים בספר שפירסם והמאגד את יתרונותיה, חסרונותיה, אפשרויותיה וסיכוניה של היוגה         (The Science of Yoga, The Risks and the Rewards, Simon&Schuster, NY 2012). מחקרים מודרניים מהעשורים האחרונים מצביעים על מאפייניה ו יתרונותיה של ה