דילוג לתוכן הראשי

יוגה ויהדות - עבודת סיכום של תלמידה בקורס מורים

מאת נטלי סלמה

בעבר כשנתקלתי במושג "יוגה" מיד דמיינתי איש רגוע לבוש שרוול עושה תנוחות מוזרות, כשברקע צלצולי פעמונים ולהבות נרות ריחניים. ואכן, כאשר נרשמתי לקורס חשבתי שאלמד מיני תנוחות שונות לעיצוב הגוף וכן...גם לנפש.


כיום, אני יודעת שיש את היוגה הקדומה, המודרנית ואף ה"אופנתית/טרנדית" שסממניה החיצוניים כה מובהקים.
נחשפתי לשיטה מרתקת, שמעבר תכליתה להרגיע את האישיות והנפש ולמצוא את האיזון ביניהם, מלמדת דרך חיים שלמה להתמודדות עם מצבי לחץ ומודעות רבה למחשבות שמעוררות בנו סבל רב:
1.    ידיעה שגויה
2.    תחושת אני מוגזמת
3.    העדפה ברורה
4.    שנאה-דחייה
5.    הימנעות והתנגדות 
במהלך ההשתלמות, למדתי לנתח כל מיני סיטואציות ולהבין את המניע שלהן. פעמים רבות הגעתי למסקנה כי הידיעה השגויה גרמה לי להגברת הסבל, למעגלי תגובה שליליים והשלכות ("קארמה").
הבנתי, שכאשר אני מנתחת ומודעת יותר, אני עוצרת את מעגל הסבל, מצמצמת וויכוחים אימפולסיביים ופשוט מתונה יותר, דבר המסב לי גאווה אישית ותחושת שליטה- אני היא זו שמחליטה מה משפיע ומה לא.
עבודתי כמחנכת לתלמידי כיתה א' כרוכה בלחץ רב הן מהמערכת והן מההורים. עליי לנהל "עסק" לכל דבר ו"לשווק" את עצמי על הצד הטוב ביותר.
כאשר למדתי על הנקודה הלבנה, השחורה והאפורה הבנתי שאני צריכה למצוא המניע להתנהגותי: האם חשוב לי להצליח בעבודתי בכדי לקבל הכרה? כבוד? הערצה? קידום? או שאני פועלת ממניעים טהורים של תחושת שליחות ונתינה.
 לא קל להתחבט במחשבות אלו ואכן, במאמר "הדדיות ואלטרואיזם" נטען כי "פילוסופיית היוגה,  חיה בשלום עם מורכבויות ועם סתירות פנימיות", משום שאין אדם אשר אין לו דילמות וכי מן הדילמות צומחים והופכים לאנשים טובים יותר.
  
כמו כן, כאשר קראתי את המאמר "הגישה היוגית בשרות הלמידה המשמעותית", הבנתי כי השחיקה מתחילה לכרסם בי ועליי להיות מודעת באופן תמידי למעשיי, לשאוף לאיזון ושלווה  בתוכי- בכך אשיג את בריאות הגוף והנפש ואפחית את מצבי הלחץ בחיי הקדחתניים.
עד כה עסקתי בהשפעת היוגה על הצד הרוחני ובתרומתו להעלאת המודעות להתנהגותנו ומה עם הגוף?
מכל התרגילים שלמדנו, התחברתי הכי הרבה (ואף אימצתי) לתרגיל המדיטציה של הנשימות אשר הודגם בסרטון קצר. ניתן לבצע אותו בכל עת ובכל מקום לפרקי זמן קצרים.


לסיכום, במהלך ההשתלמות מצאתי קווי דמיון בין הגישה היוגית ליהדות . בשתי התורות, ישנן עצות לאורח חיים בריא, מוסרי ומאוזן בין גוף לנפש.
הרמב"ם כתב "לעולם יקפיד אדם על התעמלות כל אבריו. המשובח שבמיני ההתעמלות הוא שיתעמל עד שיגיעת הגוף תעורר גם את הנפש. כי שמחת הנפש והתעוררותה תבריא הגוף ורבים סרו מחלותיהם בסיבת שמחת הנפש בלבדה".
פעילות גופנית נכונה וחכמה במינון הנכון משחררת חומריים כימיים במוח שמשפרים את מצב הרוח ותורמים לשמירה על שמחת החיים שמגינה על הגוף ממחלות רבות שנגרמות בשל מצוקה נפשית. למרות שהרמב"ם היה מתנגד נחרץ לאכילה מוגזמת ולמאכלים מזיקים ומשמינים, הוא אמר פעמים רבות שפעילות גופנית נכונה היא הדרך הטובה ביותר לסתור את השפעות התזונה השלילית ולהגיע לאורח חיים מאוזן.
מי ייתן ואצליח להתמיד, ולו במעט......



ביבליוגרפיה

1.    http://www.talravid.co.il/search/label :
א.    כיצד להתחיל ולהשיג שקט נפשי ובריאות מיטבית באמצעות אימון יומי ביוגה? להחליט, לעשות, ולהתמיד.
ב.    יוגה מראה את הדרך - התבוננות על שיבננדה יוגה.
ג.     "מעורבות"
ד.     יוגה וצמצום השפעתה של הכלכלה הצרכנית.
ה.    הדדיות ואלטרואיזם.
ו.       האידאל היוגי:  חמלה, פרגון והימנעות מעוינות.
ז.      יוגה ובריאות.
ח.    מחויבות, בחירה ועבודה.
2.    http://www.baba-mail.co.il/content.aspx?emailid=35751




תגובות

פוסטים פופולריים

שילוב יוגה בכיתה מקדמת

שילוב יוגה בכיתה מקדמת מאת בלינדה בן אטר-קוטלר דו"ח תצפית -  שילוב טכניקה יוגית בכיתה רקע : אני עובדת בכיתה מקדמת לתלמידים עם בעיות מורכבות, החל מבעיות תקשורת, ליקויי למידה ומוגבלויות פיזיות (קשיים /פיזיים מוטוריים משמעותיים) ; ובעיקר בולטות בעיות קשב ובעיות התנהגות והפרעות נפשיות. זאת על אף שאפיונים אילו אינם כלולים בהגדרת הכיתה, שכן על פי משרד החינוך הגדרת הכיתה הינה: " ליקויי למידה" – וכל שאר הבעיות על פי המשרד "משניות"  (לא מעניינות/לא רלוונטיות).... הכיתה מונה 13 תלמדים. 4 בנות ו 9 בנים. מכיתות א' ב'. כיתה מקדמת יחידה בבית הספר כשיש עוד 15 כיתות "רגילות". הרקע לכיתה משמעותי בהקשר לשיקול הכנסת תרגול יוגה לכיתתי, בהתחשב בבעיות המגוונות של התלמידים. למרות הדילמה עלי להדגיש שסומכת על עצמי (כאדם שנחשבת "פריקית שליטה") ולא חוששת כלל שהתלמידים יצאו מאיפוס או לחלופין שתרגול יוגה יכול להשפיע לרעה. להיפך, פתוחה לניסיונות ושילוב טכניקות ושיטות מגוונות. הקדמה : כל בוקר בכיתתי אני דוגלת בפתיח וסטינג קבוע

חינוך לפיתוח מודעות ורגישות למצוקתם של אחרים באמצעות הטמעת הערכים ההומניסטיים של היוגה

אנו מזדעזעים למשמע עוולות המתרחשות רחוק מאתנו, אבל עוולות המתקיימות מתחת לאף כמו אינן מעוררות דבר. יש לנו יכולת מופלאה להפוך ל"לא אישי" את הקשה הקרוב ובכך כאילו להעלימו. נאמנים לתרבות הריאליטי וההקצנה הפסיכולוגית, אנחנו מזועזעים מאירוע גדול שקרה, ממשהו חזק, שיש בו שפע של דם, צבע ודמעות, אבל את העוולות היומיומיות המתרחשות אצלנו קרוב איננו מזכים אפילו במבט קצר. הצורך לכבס ולנקות את המצפון שחש במצוקה מובילנו שוב ושוב לפעולות מוחצנות ומיוחצנות של עזרה ונתינה אבל הללו אינן כרוכות בוויתור משמעותי ובשל כך גם השפעתן מינורית וחיוורת. רבים מכורים לתנועה, נעים ממנעד רגשי גבוה למנעד רגשי גבוה יותר וכל מה שקורה בעצימות נמוכה יותר כמו לא נוגע. הסירוב להבין שמשהו לקוי מאד קיים באורח חיים שהשגיות, תועלתנות, חומרנות וציניות שורה בו, לוקח אותנו למחוזות רחוקים ובלבד שנפנה מעצמנו את הצורך להסתכל קרוב ולהתמודד. למעשה, איננו סבורים שיש קשר בין הדברים, בין הערכים הבולטים המנחים אותנו לבין אלימות, סבל, חולי, עוני ובושה. נראה שזו גזרת גורל, אבל היכולת לשנות ולהשפיע היא גדולה יותר ממה

איך עושים יוגה כדי לשפר את איכות החיים ואת מצב הבריאות? יוגה היא ממש לא עוד סוג של פעילות גופנית כי אם גישה הוליסטית ופילוסופיה יישומית

היוגה המודרנית משתמשת בגוף כאמצעי ומציעה לתלמידים לגשת ולהתמודד על המזרון, ללמוד ולתרגל סדרה של תנועות גופניות המשלבות בדרך כלל גם נשימה, הרפיה וניקוי. ההנחה היא שביצוע נשנה של הטכניקות הגופניות יחולל שינוי שיהפוך את הגוף לנשגב יותר ולפיכך קרוב יותר אל המהות. אולם, ביוגה סוטרות של פטאנג'לי, שהוא מבחינות רבות אגד של טכניקות ושיטות להשגת מצב של יוגה, הדגש הוא דווקא על אימון פנימי והשימוש שעושים בטקסט זה מורי יוגה הממוקדים בעבודה עם הגוף הוא שימוש השלכתי וכמעט ספרותי אותו קל יחסית לעשות מעצם טבען המתומצת והרב משמעי של הסוטרות. אימון פסיכו מנטאלי והתנהגותי, בחירה מאומצת במתווה לשינוי עצמי, הוא סוג מקביל, משלים או אחר של אימון אותו ניתן לבצע  ובמסגרתו מוצעות טכניקות רבות ומגוונות להשפעה על האישיות. הסטודיו בו מתבצע אימון זה אינו חלל מעוצב ומאורגן כי אם מרחב החיים הרגילים והשגרתיים, המעבדה המושלמת ללימוד, שיפור, התקדמות והצלחה. מבין הטכניקות היוגיות לאימון פסיכו-מנטאלי: החלטה ובחירה לפתח גישה יוגית לחיים בסיוע מאמץ מתמשך, ממוקד ויציב.    יסודות מרכזיים של הגישה ה

יוגה נגד חומרנות

האם נאפשר לחומרנות להשתלט עלינו לחלוטין? מאת ד"ר ג'איידבה יוגנדרה כסף מניע את העולם או כפי שמצוין בסנסקריט:  Sarve Gunah Kancam Asrayante , כל הדברים הטובים טמונים בזהב. זהו מטריאליזם צרוף ואנחנו כולנו תוצריו. אלה המכחישים כסף הם אלו שזקוקים לו יותר מכל כדי לדבר נגדו – ומספיק להתבונן על חיי הפאר וההדר של רבים מאנשי הדת והרוח. אנו קשורים אל העולם הזה של רושם, תדמית ואופורטוניזם ומתרחקים מהחוט הדק המבדיל בין דתיות, רוחניות לחומרנות. להיות מחויבים למציאות ולחיים תוך מודעות ורגישות, זה לא נושא מרתק ומעניין במיוחד. בעוד שזה קשה מאוד לוותר על עושר וממון וכל מה שהללו מביאים, אנו יכולים לכל הפחות להתנסות בהפחתת הצרכים בכמה תחומים , צעד שיסייע לנו בהמשך להקטין את ההשתלטות החומרית עלינו. למשל: לוותר מדי פעם (אך באופן קבוע) על מעט מהתענוגות החומריות להן אנו רגילים,  לא לדבר למשך שעה פעם בשבוע או לא לאכול משהו מאד טעים מדי פעם או לא לכעוס למשך יותר מחמש דקות או לא לרכוש חפצים שאין לנו צורך בהם או לנסות ולבצע פעולות שבהן התוצר האינטרסנטי שלנו הוא המופחת ביותר.