מאת נטלי סלמה
בעבר כשנתקלתי במושג "יוגה" מיד דמיינתי איש רגוע לבוש שרוול
עושה תנוחות מוזרות, כשברקע צלצולי פעמונים ולהבות נרות ריחניים. ואכן, כאשר
נרשמתי לקורס חשבתי שאלמד מיני תנוחות שונות לעיצוב הגוף וכן...גם לנפש.
כיום, אני יודעת שיש את היוגה הקדומה, המודרנית ואף
ה"אופנתית/טרנדית" שסממניה החיצוניים כה מובהקים.
נחשפתי לשיטה מרתקת, שמעבר תכליתה להרגיע את האישיות והנפש ולמצוא את
האיזון ביניהם, מלמדת דרך חיים שלמה להתמודדות עם מצבי לחץ ומודעות רבה למחשבות
שמעוררות בנו סבל רב:
1. ידיעה שגויה
2. תחושת אני מוגזמת
3. העדפה ברורה
4. שנאה-דחייה
5. הימנעות והתנגדות
במהלך ההשתלמות, למדתי לנתח כל מיני סיטואציות ולהבין את המניע שלהן.
פעמים רבות הגעתי למסקנה כי הידיעה השגויה גרמה לי להגברת הסבל, למעגלי תגובה
שליליים והשלכות ("קארמה").
הבנתי, שכאשר אני מנתחת ומודעת יותר, אני עוצרת את מעגל הסבל, מצמצמת וויכוחים
אימפולסיביים ופשוט מתונה יותר, דבר המסב לי גאווה אישית ותחושת שליטה- אני היא זו
שמחליטה מה משפיע ומה לא.
עבודתי כמחנכת לתלמידי כיתה א' כרוכה בלחץ רב הן מהמערכת והן מההורים.
עליי לנהל "עסק" לכל דבר ו"לשווק" את עצמי על הצד הטוב ביותר.
כאשר למדתי על הנקודה הלבנה, השחורה והאפורה הבנתי שאני צריכה למצוא המניע
להתנהגותי: האם חשוב לי להצליח בעבודתי בכדי לקבל הכרה? כבוד? הערצה? קידום? או
שאני פועלת ממניעים טהורים של תחושת שליחות ונתינה.
לא קל להתחבט במחשבות אלו ואכן, במאמר
"הדדיות ואלטרואיזם" נטען כי "פילוסופיית היוגה, חיה בשלום עם מורכבויות ועם סתירות פנימיות",
משום שאין אדם אשר אין לו דילמות וכי מן הדילמות צומחים והופכים לאנשים טובים יותר.
כמו כן, כאשר קראתי את המאמר
"הגישה היוגית בשרות הלמידה המשמעותית", הבנתי כי השחיקה מתחילה לכרסם
בי ועליי להיות מודעת באופן תמידי למעשיי, לשאוף לאיזון ושלווה בתוכי- בכך אשיג את בריאות הגוף והנפש ואפחית
את מצבי הלחץ בחיי הקדחתניים.
עד כה עסקתי בהשפעת היוגה על הצד הרוחני ובתרומתו להעלאת המודעות
להתנהגותנו ומה עם הגוף?
מכל התרגילים שלמדנו, התחברתי הכי הרבה (ואף אימצתי) לתרגיל המדיטציה של
הנשימות אשר הודגם בסרטון קצר. ניתן לבצע אותו בכל עת ובכל מקום לפרקי זמן קצרים.
לסיכום, במהלך ההשתלמות מצאתי קווי דמיון בין הגישה היוגית ליהדות . בשתי
התורות, ישנן עצות לאורח חיים בריא, מוסרי ומאוזן בין גוף לנפש.
הרמב"ם כתב "לעולם יקפיד אדם על התעמלות כל אבריו. המשובח שבמיני
ההתעמלות הוא שיתעמל עד שיגיעת הגוף תעורר גם את הנפש. כי שמחת הנפש והתעוררותה תבריא
הגוף ורבים סרו מחלותיהם בסיבת שמחת הנפש בלבדה".
פעילות גופנית נכונה וחכמה במינון הנכון משחררת חומריים כימיים במוח שמשפרים
את מצב הרוח ותורמים לשמירה על שמחת החיים שמגינה על הגוף ממחלות רבות שנגרמות בשל
מצוקה נפשית. למרות שהרמב"ם היה מתנגד נחרץ לאכילה מוגזמת ולמאכלים מזיקים ומשמינים,
הוא אמר פעמים רבות שפעילות גופנית נכונה היא הדרך הטובה ביותר לסתור את השפעות התזונה
השלילית ולהגיע לאורח חיים מאוזן.
מי ייתן ואצליח להתמיד, ולו במעט......
ביבליוגרפיה
1. http://www.talravid.co.il/search/label
:
א.
כיצד להתחיל ולהשיג
שקט נפשי ובריאות מיטבית באמצעות אימון יומי ביוגה? להחליט, לעשות, ולהתמיד.
ב.
יוגה מראה את הדרך
- התבוננות על שיבננדה יוגה.
ג.
"מעורבות"
ד.
יוגה וצמצום השפעתה
של הכלכלה הצרכנית.
ה.
הדדיות ואלטרואיזם.
ו.
האידאל היוגי: חמלה, פרגון והימנעות מעוינות.
ז.
יוגה ובריאות.
ח.
מחויבות, בחירה ועבודה.
2. http://www.baba-mail.co.il/content.aspx?emailid=35751
תגובות