דילוג לתוכן הראשי

שילוב הגישה היוגית בחינוך המיוחד - תצפית ודיון

מאת ענת אשכול
https://menachemraboy.wordpress.com/

רקע כללי: אני עובדת בבית ספר לחינוך מיוחד עם תלמידים בעלי לקויות למידה רב -תחומיים. כלומר, תלמידים שיש להם קשיים נלווים נוספים, בנוסף ללקות הלמידה שלהם. הקשיים יכולים להיות התנהגותיים אלימים, קושי רגשי, נפשי, לקות בהתפתחות תפקודית לסוגיה השונים. המורכבות שונה מילד לילד.
בבית הספר אחת עשרה כיתות, כשכל כיתה מונה כשלוש עשרה תלמידים  ותלמידות. בבית הספר מאה ועשרים תלמידים וכחמישים אנשי צוות. בכל כיתה קיים צוות כיתה, מחנכת וסייעת, שעובדות ומובילות יחד את הכיתה ליעדים שהציבו לפניהם. בבית הספר קיים צוות פרארפואי, שכולל פסיכולוגית, מרפאה בעיסוק, מרפאה בדיבור, ביבליותרפיסטית, תרפיה באומנות ותרפיה בתנועה. כמו-כן קיים צוות של מורים מקצועיים, במקצועות כמו: נגרות, אמנות, אנגלית, מחשבים, מוזיקה, מדעים וחינוך גופני. אני מורה לחינוך גופני בבית הספר.
מערך שלם של צוות, מוביל יחד את התלמידים, כל אחד לפי יכולתו, לכיוון היעד, שצוות הכיתה בשיתוף הצוות המקצועי החליטו עליו. כל שלושה חודשים, לערך, היעדים נבדקים, נעשית חשיבה מחודשת, על-פי התקדמות התלמידים ובהתאם לצורך היעדים משתנים.
בבית הספר מתקיימות ישיבות שבועיות מסודרות, שמטרתן להתמודד עם בעיות שותפות שעולות בכיתה, תוך קבלה תמונה רחבה על כל ילד/ה ועל המצב בבית ובסביבה שמקיפה את הילד/ה, גם מחוץ לשעות בית הספר.
בית הספר שייך למחוז צפון ומגיעים אליו תלמידים מחיפה ועד הגבול הצפוני. התלמידים מגיעים לבית הספר בהסעות משבע- עשרה רשויות שונות. יום הלימודים מתחיל בשמונה בבוקר ומסתיים בשעה שתיים בצהריים. בבית הספר, בנוסף ללמידה, מתקיימות פעילויות נוספות כגון: טיולי טבע שונים, המותאמים לכל שכבה, טיולים שנתיים, סל תרבות הכולל בתוכו הצגות ומופעי מוזיקה שונים וכן פעילויות כמו ימי ספורט, פעילות שנתית שקשורה לתרומה לקהילה, מסיבות כיתתיות, טקסים לחגים וימי זיכרון ועוד.
במהלך השנה משתתפים התלמידים בפעילויות ספורט, שמארגנת המועצה האזורית שלנו, לבתי הספר לחינוך הרגיל ואני דואגת להכין נבחרת בית ספרית ולשתף אותה בפעילויות השונות. חשוב לציין, שאנחנו מצליחים להגיע להישגים יפים וחוזרים עם מדליות. תחומי הספורט בהם אנו שותפים הם: קט- רגל, כדורשת בנות, אתלטיקה ו" משחקים של פעם". בכל טורניר שותפים שמונה בתי ספר של החינוך הרגיל ובית הספר שלנו, חינוך מיוחד (שם בית הספר לא נחשף, בגלל חשיפת העבודה באינטרנט).
חשיפת התלמידים שלנו לחברה הרגילה, היא הכרחית וחשובה ותורמת רבות לשילובם, בחייהם הבוגרים, לחברה הרגילה. בית הספר ממוקם בתוך מתחם חינוכי, כשלידו נמצאים עוד שני בתי ספר; האחד חינוך רגיל והאחר בית ספר ללקויי תקשורת- אוטיסטים. השילוב של שלושת בתי הספר, יוצר מתחם חינוכי מעניין ומאתגר והצוותים משלושת בתי הספר דואגים לחשיפה בין האוכלוסיות השונות ( על-ידי פעילויות מגוונות), כדי להטמיע בתלמידים את קבלת השונה, האחר, בחברה הישראלית.
אני מורה לחינוך גופני, עם וותק של עשרים שנה, מלווה את בית הספר מיומו הראשון, מהקמתו ועד למה שהוא היום. בית הספר גדל ומתפתח ויש לי חלק חשוב ומשמעותי בהוויה הבית ספרית.
תכנית העבודה שלי מותאמת לכל כיתה על-פי צרכיה, כאשר יש התייחסות לפרט, מיקוד והתייחסות אישית לכל תלמיד ותלמידה. תכנית הלימודים הבסיסית, לקוחה מהחינוך הרגיל, תוך חיזוקים ותוספות והטמעת הנושאים על-פי יכולות התלמידים. ציוד הספורט מגוון, ישנם הרבה אביזרים, שבעזרתם אני מצליחה לקדם את התלמידים ולהשריש בהם חינוך לערכים, דרך החינוך הגופני. בשיעור נלמדים משחקים רבים, שדרכם נעשית הלמידה ומושגת גם המטרה שהצבתי בפני.
תיאור מקרה:אחת הכיתות בבית הספר, אותה אני מלמדת, זו כיתה מאתגרת במיוחד, עם הרכב תלמידים ייחודי, בהשוואה לשאר הכיתות בבית הספר. אם אנסה להגדיר את סוג מורכבות הכתה, זהו מקבץ של תלמידים עם בעיות התנהגותיות נפשיות מורכבות, בנוסף ללקות הלמידה. כיתה זו מורכבת משלוש בנות ושמונה בנים.
כשאנחנו מדברים על העקרונות האתיים, ביוגה, כיתה זו מאופיינת בהרבה אלימות; ישנם הרבה מקרים של פגיעה פיזית אחד בשני, מתוך כוונה לעשות סבל לאחר. ישנה הרבה רמייה בין התלמידים, ישנם הרבה פעילויות שחורות בין התלמידים, פעילות שהרצון שלה להזיק באופן מובהק לאחר.לעיתים ניתן להתרשם מפעולה מעורבת, שהיא גם לבנה וגם שחורה, זאת אומרת, שהתלמיד עושה פעולה טובה אבל לא עם לב שלם, מקלקל משהו במהלכה.
צוות הכיתה, בשיתוף הצוות המקצועי וההנהלה, דנים באופן יומיומי, כדי לעזור לכל תלמיד בדרכו. מחפשים דרך להגיע אליהם אם זה בעבודה פרטנית או בקבוצה מצומצמת יותר ( שלושה תלמידים). שיטות העבודה משטנות ומותאמות להרכב הייחודי של הכיתה. קיימת עזרה נוספת בכוח אדם, כדי לתת מענה לצרכים של התלמידים.
מורכבות הכיתה המאתגרת הזאת, יצר בי את הרצון "לעבוד" איתם באופן קצת אחר, משאר הכיתות ולנסות דרך החינוך הגופני ובשילוב הטכניקות היוגיות, לעשות שינוי לטובה בכיתה.
מטרת העל שלי: אווירת לימוד נעימה בכיתה, רגועה, קבלת האחר ללא אלימות. בכיתה קיימת תחושה של " אני" מוגזמת- הבנה שרק אני צודק. חשוב לי שילמדו להסתכל ולהקשיב לעוד דעות. צוות הכיתה, כמובן נרתם לדרך שבחרתי ואף עוסק הוא בדרכים דומות, כדי לקדם ולשפר את מצב הכיתה.
הפעולה בשילוב הטכניקה היוגית: היוגה נתפסת בדרך כלל כסוג של פעילות גופנית, כהתעמלות המשלבת נשימה ורגיעה ומבחינות רבות היא אכן כך, אולם לב היוגה טמון בגישה שהיא מבקשת להביא לעולמנו ולפתח בקרבנו, גישה שמשנה ומעצבת מציאות( מתוך מאמר, הגישה היוגית בשרות הלמידה המשמעותית מאת טל רביד).
הפירוש של יוגה זה השקטה והרגעה אישיותית. מושג זה מלווה אותי תקופה ארוכה, גם בחיי הפרטיים. באמצעות השתלמות זו וחשיפה לטכניקות היוגה, ראיתי לנכון לחשוף את הכיתה ל" עולם היוגה". השילוב של טכניקת היוגה נעשה בתוך שיעורי החינוך הגופני, שמתקיימים פעמיים בשבוע. מבנה השיעור הוא שילוב שיחת פתיחה בתחילת השיעור, מה שקורה בכל שיעור, פעילות גופנית שבה התלמידים צריכים להקפיד וליישם את הערכים, המושגים, ההסתכלות על האחר, כפי שדובר בתחילת השיעור ובסוף השיעור מתקיימים מספר תרגילים מעולם היוגה; מתחילים מתרגילי עמידה, בתנוחות שונות וממשיך לתרגילי נשימה והרגעה, כל תלמיד על מזרן אישי, בישיבה, עד לסיכום השיעור. הסיכום הוא למעשה דיון ושיתוף התחושות במהלך השיעור.
הערך היוגי העליון הוא אי- אלימות, לכן בחרתי להטמיע " חינוך לפיתוח מודעות ורגישות למצוקתם של אחרים באמצעות הטמעת הערכים ההומניסטיים של היוגה. אנו מזדעזעים למשמע עוולות המתרחשות רחוק מאתנו, אבל עוולות המתקיימות מתחת לאף כמו אינן מעוררות דבר. יש לנו יכולת מופלאה להפוך ל" לא אישי" את הקשה הקרוב ובכך כאילו להעלימו. למעשה, איננו סבורים שיש קשר בין הדברים, בין הערכים הבולטים המנחים אותנו לבין אלימות, סבל, חולי, עוני ובושה. נראה שזו גזרת גורל, אבל היכולת לשנות ולהשפיע היא גדולה יותר ממה שאנו מתארים ומעריכים" (מתוך " בין הנשימות" מאת טל רביד בהוצאת מדף ליוגה).
השיחות על ערכים ולהיות רגישים לסבל האחר, עולה בכל שיעור, בעקבות מקרי אלימות ושיח לא נעים בין התלמידים בכיתה ובהפסקות חצר. בעבודה שלי חשובה לי מאוד העקביות בעשייה, חזרה על המושגים ומשמעותם, כדי שתהיה הפנמה והטמעה על הנאמר. בהמשך השיעור מתקיים למעשה נושא השיעור, שמשתנה כל מספר שיעורים, בהתאם לתכנון השנתי, לדוגמא " משחק המחניים", שדורש מתלמידים מיומנות של משחק קבוצתי הדורש שיתוף פעולה, קבלת האחר, יישום חוקי המשחק, הגינות בספורט, שכולל התמודדות עם ניצחון והפסד. חלק זה של השיעור, מייצר אינטראקציה מרובה בין התלמידים וכל תלמיד מגיב אחרת בכיתה. המשחקים הקבוצתיים, יוצרים תגובות שונות, לעיתים קשות ואלימות לכן אני מקפידה לסיים את השיעור בתרגילי נשימה והרפיה " מיתרונותיה של היוגה הקלאסית:
*לתנוחות נשימות והרפיות היוגה, הפשוטות לכאורה, השפעה חיובית מפליאה על הגוף, הנפש והרוח.
*מפתחת ריכוז ומיקוד, שליטה על מחשבות ו" מנקה את הראש".
*מפתחת קואורדינציה ומעצבת גוף בריא, חזק גמיש ונאה.
*מפעילה את הגוף ללא תופעות לוואי שליליות"   (מתוך מאמר מאת יוסי כהן- עשהאל).                                                                 
תרגילי הנשימה וההרפיה מתבצעים כאשר כל תלמיד נמצא עם המזרן האישי שלו, במרחב האישי שלו, ללא שום מגע עם שאר תלמידי הכיתה. אני דואגת לכבות את האור באולם הספורט ולתת תחושה של רוגע ושלווה. גם עוצמת הדיבור שלי משתנה, לדיבור שקט ואיטי יותר." לתרגילי הנשימה יש גם תפקיד אחר. בכמה טכסים יוגים מוזכר הקשר שבין הנשימה לבין מצב התודעה שלנו, או מצב" הרוח" שלנו. ובעצם, לעיתים כשאדם כועס אומרים לו "לנשום עמוק". מדהים לגלות שעם קצת תרגול הכעס אכן משתנה. כך שבעצם שינוי הנשימה, יכול להוביל אותנו לשינוי במצב הרוח שלנו. מלבד הקשר הפסיכולוגי שבין נשימה לתודעה קיים גם קשר רוחני שבין נשימה לאנרגיית החיים"( מתוך פרק יוגה, תורת היוגה, מאת אגי ויטיך).
לאחר תרגילי ההרפיה, אני מכנסת את כל תלמידי הכיתה לשיחת סיכום, שבה מדברים על מה שהיה בשיעור, על המושגים שנלמדו, כללים והדגשים, שחשוב שהתלמידים יפנימו וילמדו." הדגש הוא דווקא על " אימון פנימי", אימון פסיכו-מנטאלי והתנהגותי, הוא סוג מקביל, משלים או אחר של אימון אותו ניתן לבצע ובמסגרתו מוצעות טכניקות רבות ומגוונות להשפעה על האישיות.
*אתיקה: אי- אלימות- פגיעה מכוונת, כנות- יושרה אמיצה, פשטות וצניעות, הימנעות מגניבה ומחמדנות.
*שימת דגש על מצוינות תהליכית( לעומת מצוינות הישגית)".( מתוך הספר "הנזיר הפנימי" מאת טל רביד).
סיכום ומסקנות:בכיתה שבה נעשה השילוב עם הטכניקות היוגיות, אכן נראה שינוי לטובה לאחר תקופה של עקביות, הבנה והפנמה של אופי השיעור, מצד התלמידים. התלמידים התרגלו למבנה השיעור שכלל; שיח פותח ומושגים עליהם נשים דגש בשיעור. כמו-כן למדו לעבוד בקבוצות, באווירה נעימה יותר, פחות אלימה. ההתנהלות ביניהם במהלך השיעור, בריאה יותר ומכבדת יותר. היום התלמידים "מקבלים" את תרגילי הנשימה, כחלק בלתי נפרד מהשיעור ולמדו להעריך חלק זה של השיעור. השיעור מסתיים בסיכום ודיון על הנעשה בשיעור, כשכל תלמיד רשאי לדבר, ברשות כמובן. השיעור הסתיים באופן שקט ונעים כך שהם עברו לשיעור הבא כשהם רגועים ונינוחים ולא עסוקים במריבות וויכוחים על תוצאת המשחק, דבר שהיה עובר איתם גם ששיעור הבא אחרי, לפני השינוי שנעשה. צוות הכיתה מציין את הרוח הטובה והאווירה המהנה בין התלמידים בסוף השיעור ובהחלט מזמן התחלה טובה לשיעור הבא אחרי ולהמשך יום נעים ונינוח יותר.
"מחקרים מודרניים מבוססים מציגים באופן עקבי ומובהק, את התועלת הרבה שיש לאימון הפיזי ביוגה ואת השפעותיו המטיבות על הבריאות הגופנית והנפשית. אימון רציף וקבוע ביוגה, הינו אמצעי מניעתי מובהק ומסייע דומיננטי לתהליכי ריפוי החלמה ושימור" ( מתוך פרק המבוא לספר " התנועה אל היסודות- הצעה לאימון אישי ביוגה", מאת טל רביד).

מקורות
*טל רביד, "התנועה אל היסודות- הצעה לאימון אישי ביוגה", בהוצאת מדף ליוגה, חיפה, 2015.
*טל רביד, " הנזיר הפנימי", תשע"ח, ספטמבר 2017.
*טל רביד, " בין הנשימות",אפשרות של יוגה, בהוצאת מדף ליוגה.
מאמרים
*אגי ויטיך, פרק יוגה, תורת היוגה- מאמרים, כתבות, מידע.
*טל רביד, שילוב היוגה במערכת החינוך, הגישה היוגית בשירות הלמידה המשמעותית.
*יוסי כהן עשהאל, כיצד ניתן ללמוד להירגע ולטפח בעצמנו אי של שקט ועל הדרך לשפר את מצב הבריאות ואת איכות החיים? המורה הוותיק בישראל על יתרונות האימון הגופני ביוגה.


תגובות

פוסטים פופולריים

שילוב יוגה בכיתה מקדמת

שילוב יוגה בכיתה מקדמת מאת בלינדה בן אטר-קוטלר דו"ח תצפית -  שילוב טכניקה יוגית בכיתה רקע : אני עובדת בכיתה מקדמת לתלמידים עם בעיות מורכבות, החל מבעיות תקשורת, ליקויי למידה ומוגבלויות פיזיות (קשיים /פיזיים מוטוריים משמעותיים) ; ובעיקר בולטות בעיות קשב ובעיות התנהגות והפרעות נפשיות. זאת על אף שאפיונים אילו אינם כלולים בהגדרת הכיתה, שכן על פי משרד החינוך הגדרת הכיתה הינה: " ליקויי למידה" – וכל שאר הבעיות על פי המשרד "משניות"  (לא מעניינות/לא רלוונטיות).... הכיתה מונה 13 תלמדים. 4 בנות ו 9 בנים. מכיתות א' ב'. כיתה מקדמת יחידה בבית הספר כשיש עוד 15 כיתות "רגילות". הרקע לכיתה משמעותי בהקשר לשיקול הכנסת תרגול יוגה לכיתתי, בהתחשב בבעיות המגוונות של התלמידים. למרות הדילמה עלי להדגיש שסומכת על עצמי (כאדם שנחשבת "פריקית שליטה") ולא חוששת כלל שהתלמידים יצאו מאיפוס או לחלופין שתרגול יוגה יכול להשפיע לרעה. להיפך, פתוחה לניסיונות ושילוב טכניקות ושיטות מגוונות. הקדמה : כל בוקר בכיתתי אני דוגלת בפתיח וסטינג קבוע

חינוך לפיתוח מודעות ורגישות למצוקתם של אחרים באמצעות הטמעת הערכים ההומניסטיים של היוגה

אנו מזדעזעים למשמע עוולות המתרחשות רחוק מאתנו, אבל עוולות המתקיימות מתחת לאף כמו אינן מעוררות דבר. יש לנו יכולת מופלאה להפוך ל"לא אישי" את הקשה הקרוב ובכך כאילו להעלימו. נאמנים לתרבות הריאליטי וההקצנה הפסיכולוגית, אנחנו מזועזעים מאירוע גדול שקרה, ממשהו חזק, שיש בו שפע של דם, צבע ודמעות, אבל את העוולות היומיומיות המתרחשות אצלנו קרוב איננו מזכים אפילו במבט קצר. הצורך לכבס ולנקות את המצפון שחש במצוקה מובילנו שוב ושוב לפעולות מוחצנות ומיוחצנות של עזרה ונתינה אבל הללו אינן כרוכות בוויתור משמעותי ובשל כך גם השפעתן מינורית וחיוורת. רבים מכורים לתנועה, נעים ממנעד רגשי גבוה למנעד רגשי גבוה יותר וכל מה שקורה בעצימות נמוכה יותר כמו לא נוגע. הסירוב להבין שמשהו לקוי מאד קיים באורח חיים שהשגיות, תועלתנות, חומרנות וציניות שורה בו, לוקח אותנו למחוזות רחוקים ובלבד שנפנה מעצמנו את הצורך להסתכל קרוב ולהתמודד. למעשה, איננו סבורים שיש קשר בין הדברים, בין הערכים הבולטים המנחים אותנו לבין אלימות, סבל, חולי, עוני ובושה. נראה שזו גזרת גורל, אבל היכולת לשנות ולהשפיע היא גדולה יותר ממה

איך עושים יוגה כדי לשפר את איכות החיים ואת מצב הבריאות? יוגה היא ממש לא עוד סוג של פעילות גופנית כי אם גישה הוליסטית ופילוסופיה יישומית

היוגה המודרנית משתמשת בגוף כאמצעי ומציעה לתלמידים לגשת ולהתמודד על המזרון, ללמוד ולתרגל סדרה של תנועות גופניות המשלבות בדרך כלל גם נשימה, הרפיה וניקוי. ההנחה היא שביצוע נשנה של הטכניקות הגופניות יחולל שינוי שיהפוך את הגוף לנשגב יותר ולפיכך קרוב יותר אל המהות. אולם, ביוגה סוטרות של פטאנג'לי, שהוא מבחינות רבות אגד של טכניקות ושיטות להשגת מצב של יוגה, הדגש הוא דווקא על אימון פנימי והשימוש שעושים בטקסט זה מורי יוגה הממוקדים בעבודה עם הגוף הוא שימוש השלכתי וכמעט ספרותי אותו קל יחסית לעשות מעצם טבען המתומצת והרב משמעי של הסוטרות. אימון פסיכו מנטאלי והתנהגותי, בחירה מאומצת במתווה לשינוי עצמי, הוא סוג מקביל, משלים או אחר של אימון אותו ניתן לבצע  ובמסגרתו מוצעות טכניקות רבות ומגוונות להשפעה על האישיות. הסטודיו בו מתבצע אימון זה אינו חלל מעוצב ומאורגן כי אם מרחב החיים הרגילים והשגרתיים, המעבדה המושלמת ללימוד, שיפור, התקדמות והצלחה. מבין הטכניקות היוגיות לאימון פסיכו-מנטאלי: החלטה ובחירה לפתח גישה יוגית לחיים בסיוע מאמץ מתמשך, ממוקד ויציב.    יסודות מרכזיים של הגישה ה

יוגה נגד חומרנות

האם נאפשר לחומרנות להשתלט עלינו לחלוטין? מאת ד"ר ג'איידבה יוגנדרה כסף מניע את העולם או כפי שמצוין בסנסקריט:  Sarve Gunah Kancam Asrayante , כל הדברים הטובים טמונים בזהב. זהו מטריאליזם צרוף ואנחנו כולנו תוצריו. אלה המכחישים כסף הם אלו שזקוקים לו יותר מכל כדי לדבר נגדו – ומספיק להתבונן על חיי הפאר וההדר של רבים מאנשי הדת והרוח. אנו קשורים אל העולם הזה של רושם, תדמית ואופורטוניזם ומתרחקים מהחוט הדק המבדיל בין דתיות, רוחניות לחומרנות. להיות מחויבים למציאות ולחיים תוך מודעות ורגישות, זה לא נושא מרתק ומעניין במיוחד. בעוד שזה קשה מאוד לוותר על עושר וממון וכל מה שהללו מביאים, אנו יכולים לכל הפחות להתנסות בהפחתת הצרכים בכמה תחומים , צעד שיסייע לנו בהמשך להקטין את ההשתלטות החומרית עלינו. למשל: לוותר מדי פעם (אך באופן קבוע) על מעט מהתענוגות החומריות להן אנו רגילים,  לא לדבר למשך שעה פעם בשבוע או לא לאכול משהו מאד טעים מדי פעם או לא לכעוס למשך יותר מחמש דקות או לא לרכוש חפצים שאין לנו צורך בהם או לנסות ולבצע פעולות שבהן התוצר האינטרסנטי שלנו הוא המופחת ביותר.