דילוג לתוכן הראשי

יוגה, גלישת גלים, חינוך ימי והפרעות קשב וריכוז

גלישת גלים ויוגה קשורות זו בזו ומסייעות זו לזו ושתיהן מסייעות לטיפוח קשב, ריכוז ותשומת לב לצד חוסן גופני ויציבות הדרושות בעולם כמו כמו בים

מאת: קובי תורג'מן


הקדמה:
לתחום הגלישה נכנסתי לפני כ-8 שנים בלימודי במכללת אוהלו שבקצרין ושם למדתי חינוך גופני והתמחות ימית. כל חיי גרתי ליד הים ותמיד היה לי את החשק להתחיל לגלוש ולצערי מכל מיני סיבות זה לא יצא לפועל.
היום אני מורה לימאות ובעבודה זו אני מלמד תלמידים לשוט בסירה סנונית, לשוט בסירת אופטימסט, לחתור בקיאק/ סאפ ולגלוש בגלשן רוח. בנוסף בתחילת דרכי כמורה התחלתי לעבוד במועדוני גלישה ולאט לאט התקדמתי ונהייתי למנהל מועדונים, כיום יש לי את הפנינה שלי (בית ספר לגלישה) בנוסף לעבודה במשרד החינוך.
במשך השנים גם כגולש וגם כמאמן גלישה שמתי לב שכל הגלישה מסתמכת על איזון, גמישות, רוגע, שלווה  ושיווי משקל. אם אני מסתכל על תחום היוגה אני רואה שיש המון משותף בין שני העולמות ולכן במהלך הקייטנות ואימוני הגלישה היינו מזמינים מדריכי יוגה שיתנו כמה תרגילים לחניכים ובנוסף יסבירו על היוגה מה היא ואיך היא יכולה לתרום לגלישה ואני חייב לציין כאיש חינוך והסתכלות שלי מהצד ומהניסיון שרכשתי עם השנים יש קשר חזק בין שני העולמות.
מאחר ואני מורה עלי להשתלם כל שנה והשנה בחרתי נושא יוגה מאחר וכמו שציינתי אני חושב שיש קשר בין שני העולמות והשתלמות זו יכולה לתרום לי גם כגולש וגם כמאמן גלישה ולהעביר את נושא היוגה לחניכים ולתלמידים בצורה יותר מקצועית.

יוגה:
יוגה היא פילוסופיה רוחנית ואימון גופני-רוחני שמקורם בחכמה ההינדית. המילה "יוגה" הנגזרת משורש המילה הסנסקריטית: יוּגְ, Yuj שמשמעותה להתאחד, להצטרף ומהמילה יוֹק, Yoke שמשמעותה בסנסקריט עול ובהשאלה לכוון, לרכז את תשומת הלב, ליישם. הכוונה היא לאיחוד בין התודעה והנשמה. מצב בו החושים מתכנסים פנימה (לא מופרעים על ידי גרויים חיצוניים) ואין מחשבות המסיחות את תשומת הלב. במצב זה התודעה שלווה ואנחנו מתמזגים עם המהות של עצמנו, לפי היוגה - הנשמה, וחווים שלווה נצחית הנקראת, בין היתרסמדה.
היוגה היא הדרך כדי להגיע לשלב זה. היא מסע פיזי או מנטאלי ורוחני שמטרתו להרגיע את תנודות התודעה, ודרכו המתרגל מקבל כלים להתמודד עם הקשיים  האישיים שלו, פיזיים או נפשיים.
יוגה היא גם שם לאחד מששת הזרמים המסורתיים בפילוסופיה ההינדית, המקבלים את הוודות כסמכות העליונה.
היוגה תורמת בעיקר לאיזון הגוף והנפש, מודעות עצמית והכרה עצמית.
  
איך זה מתקשר עם גלישת גלים ? 



הגלישה דורשת מיומנות, זריזות, גמישות וכוח, ריאות בריאות ושיווי משקל.
כדי לצאת אל הים, שלפעמים הוא סוער מאוד, ולתנאים מאוד קיצונים של מזג אוויר, כמו רוחות וגשם או לחלופין שמש קופחת, נמצא הגולש תמיד ברמת מתח גופני גבוהה מאוד.
גופנו צריך להיות מוכן למצבים קשים אלו, לתמרן ולהגיע לטכניקה המושלמת שלה אנו שואפים כגולשים.
לפעמים עוברים ימים ושבועות עד שמגיע הסוול המיוחל והגלים שלהם אנו מחכים בהתרגשות גדולה. כדי להגיע למצב שבו גופנו מוכן בכל רגע נתון, חשוב לשמור על כושר גופני מדי יום ביומו. ההכנה הנפשית הכרוכה ביוגה, גם היא תורמת רבות לגולש להישאר זמן רב במים, לנצל את מיטב היכולת ולשפר את הטכניקה עם כל גל וגל. 
 )נילי בן-יעקב לטווין "אדרלנין" 21/4/2004)


היוגה תרמה להתפתחות הגלישה שלי

עדי גלוסקא, גולש: שנים רבות גלשתי שעות רבות בכל יום עם גלים. הייתי חוזר הביתה, אוכל, שותה ומתעלף עד ליום שלמחרת. חזרה זו של פעילות במשך שנים עיצבה לי את הגוף פיזיולוגית ואנטומית לחיוב ולשלילה. אחד האספקטים השליליים של פעילות זו הוא התקצרות אותם שרירים הפועלים כל כך קשה בזמן החתירה והגלישה, אלו בעיקר השרירים האחוריים של גופנו. ישנה תיאוריה הטוענת כי התקצרות זו יוצרת חסימות אנרגטיות שמורידות מהיכולת של אותו אדם ועלולות לגרום לכל מיני בעיות. 
כאשר התבגרתי מעט הרגשתי שהגוף שלי אינו מאוזן ולכן התחלתי לשלב מתיחות בצורה קבועה מיד לאחר הגלישה, וכך במשך שנים ביצעתי בדיוק את אותה סדרת מתיחות במשך חצי שעה ביום, והכאבים היו נעלמים מיד אחרי המתיחות. 
יום אחד התוועדתי ליוגה וכאשר ניסיתי את השיטה, שמתי לב כי הרבה מהמתיחות שהייתי רגיל לעשות, לקוחות משיטה זו. בשנתיים האחרונות מלבד תרגילי המתיחות שאני עושה, אני מנסה להשקיע ביוגה מדיטטיבית, שהיא אחת מחמשת הזרמים המוכרים ביוגה. זרם זה כולל תרגילי ריכוז, נשימות ועוד. מטרתם של התרגילים היא להרגיע את ההכרה, לבטל את האגו, להיות מרוכז יותר ועוד... 
תרגול כזה בבוקר או בערב בנוסף לתרגילי מתיחות אחרי הגלישה תרם המון להתפתחות האישית שלי וגם להתפתחות הגלישה שלי. היום בגיל 29 אני גולש טוב יותר משגלשתי בחיי, וליוגה בהחלט חלק מרכזי בכך. יוגה היא אחת מהדרכים שבה אדם יכול לבחור כדי לגדול.  
אני ממליץ!.  )נילי בן-יעקב לטווין "אדרלנין" 21/4/2004)

 יוגה וגלישה כגוף אחד

1.      בגלישה- אנו מתמקדים בשיווי משקל ובנשימה בכדי להתמודד עם הגלים ובנפילה מהם.
ביוגה- אנו מתרגלים רוב הזמן, נשימות ותרגילים של שיויי משקל.
2.      גלישה- גלישה מלמד אותנו מהי השרדות בתנאים שאנו לא רגילים אליהם וזה יכול לתרום לנו גם בחיי היום יום.
יוגה- יוגה מסייעת למצוא משמעות, ערך הישרדותי נחוץ ובסיסי בתוך מציאות שאין לנו תמיד שליטה והשפעה עליה.
3.      גלישה- גלישה גורמת לנו להשתחרר ולהתנתק מחיי היום יום ומהקשיים וגורמת לנו הרגשה עילאית ובסיום הגלישה אנו יוצאים בהרגשה של אושר אין סופי ומבחינה גופנית כמו ביוגה פשוט בראיות.
יוגה- האימון ביוגה הוא לפיכך הזדמנות מצוינת להשתחרר ולשחרר מעט ממעגלי קושי יומיומיים והוא יוצר עבורנו מרחב זמין וחופשי של הרגשה טובה, מידה של אופטימיות וחיוניות ובמילים אחרות: בריאות.
4.      גלישה- העוסקים בגלישה הבינו שבים יש כבוד הדדי בין כולם, נתינה (אם מישהו תופס גל לא מפריעים לו), רוגע ואהבה לים ואחד לשני ודבר זה הולך איתנו הגולשים גם מחוץ למים.
יוגה-  קשרים הבין אישיים לאנשי היוגה מבוססים על, אהבה, כבוד, הערכה ועוד... ודבר זה משפיע עליהם גם בחיי היום יום.

סיכום
כשהגעתי לקורס ידעתי שליוגה ולגלישה יש המון במשותף ולאחר הקורס אם היו לי שאלות כאלה ואחרות הן נעלמו מאחר וקיבלתי תשובות והגעתי לתובנות לגבי שני העולמות.
אני חושב שיוגה וגלשיה יכול לתרום המון המון לכולם ולכל הגילאים, היוגה והגלישה נותן שקט, רוגע, ביטחון עצמי, חיזוק הגוף ובריאות שזה הכי חשוב.
היוגה והגלישה עוזר גם לתלמידים בעלי קושי בריכוז ועוד... תחום זה יכול עצב אותם ולהכניס אותם לריכוז ומלמד אותם כיצד לאסוף את עצמם ולהתמודד עם הקשיים שלהם ואת זה אני רואה ביום יום בעבודה שלי כמורה לחינוך ימי וכבעל מועדון גלישה ובמהלך הקורס הבנתי ללא כל ספקות שיוגה עושה את אותה עבודה ולא פחות טוב (גם את זה בדקתי).
ללא ספק אני את נושא היוגה, בכל הזדמנות שתינתן לי אשתמש בא עם התלמידים ואפילו אלך לקורס יוגה בכדי ללמוד עוד תרגילים ולפתח את זה גם מבחינה אישית וגם מעבר.....
תודה רבה לטל רביד, על קורס מעניין שפתח לי עוד עולם, שניראה לא פחות מעניין מגלישה במיוחד שיש כל כך הרבה משותף.
  
מקורות
טל רביד יוגה כגישה לחיים http://www.talravid.co.il/search/labe
נטלי סלמה
עדי גלוסקא
http://vacation-yoga.com/he/article








תגובות

פוסטים פופולריים

שילוב יוגה בכיתה מקדמת

שילוב יוגה בכיתה מקדמת מאת בלינדה בן אטר-קוטלר דו"ח תצפית -  שילוב טכניקה יוגית בכיתה רקע : אני עובדת בכיתה מקדמת לתלמידים עם בעיות מורכבות, החל מבעיות תקשורת, ליקויי למידה ומוגבלויות פיזיות (קשיים /פיזיים מוטוריים משמעותיים) ; ובעיקר בולטות בעיות קשב ובעיות התנהגות והפרעות נפשיות. זאת על אף שאפיונים אילו אינם כלולים בהגדרת הכיתה, שכן על פי משרד החינוך הגדרת הכיתה הינה: " ליקויי למידה" – וכל שאר הבעיות על פי המשרד "משניות"  (לא מעניינות/לא רלוונטיות).... הכיתה מונה 13 תלמדים. 4 בנות ו 9 בנים. מכיתות א' ב'. כיתה מקדמת יחידה בבית הספר כשיש עוד 15 כיתות "רגילות". הרקע לכיתה משמעותי בהקשר לשיקול הכנסת תרגול יוגה לכיתתי, בהתחשב בבעיות המגוונות של התלמידים. למרות הדילמה עלי להדגיש שסומכת על עצמי (כאדם שנחשבת "פריקית שליטה") ולא חוששת כלל שהתלמידים יצאו מאיפוס או לחלופין שתרגול יוגה יכול להשפיע לרעה. להיפך, פתוחה לניסיונות ושילוב טכניקות ושיטות מגוונות. הקדמה : כל בוקר בכיתתי אני דוגלת בפתיח וסטינג קבוע

חינוך לפיתוח מודעות ורגישות למצוקתם של אחרים באמצעות הטמעת הערכים ההומניסטיים של היוגה

אנו מזדעזעים למשמע עוולות המתרחשות רחוק מאתנו, אבל עוולות המתקיימות מתחת לאף כמו אינן מעוררות דבר. יש לנו יכולת מופלאה להפוך ל"לא אישי" את הקשה הקרוב ובכך כאילו להעלימו. נאמנים לתרבות הריאליטי וההקצנה הפסיכולוגית, אנחנו מזועזעים מאירוע גדול שקרה, ממשהו חזק, שיש בו שפע של דם, צבע ודמעות, אבל את העוולות היומיומיות המתרחשות אצלנו קרוב איננו מזכים אפילו במבט קצר. הצורך לכבס ולנקות את המצפון שחש במצוקה מובילנו שוב ושוב לפעולות מוחצנות ומיוחצנות של עזרה ונתינה אבל הללו אינן כרוכות בוויתור משמעותי ובשל כך גם השפעתן מינורית וחיוורת. רבים מכורים לתנועה, נעים ממנעד רגשי גבוה למנעד רגשי גבוה יותר וכל מה שקורה בעצימות נמוכה יותר כמו לא נוגע. הסירוב להבין שמשהו לקוי מאד קיים באורח חיים שהשגיות, תועלתנות, חומרנות וציניות שורה בו, לוקח אותנו למחוזות רחוקים ובלבד שנפנה מעצמנו את הצורך להסתכל קרוב ולהתמודד. למעשה, איננו סבורים שיש קשר בין הדברים, בין הערכים הבולטים המנחים אותנו לבין אלימות, סבל, חולי, עוני ובושה. נראה שזו גזרת גורל, אבל היכולת לשנות ולהשפיע היא גדולה יותר ממה

איך עושים יוגה כדי לשפר את איכות החיים ואת מצב הבריאות? יוגה היא ממש לא עוד סוג של פעילות גופנית כי אם גישה הוליסטית ופילוסופיה יישומית

היוגה המודרנית משתמשת בגוף כאמצעי ומציעה לתלמידים לגשת ולהתמודד על המזרון, ללמוד ולתרגל סדרה של תנועות גופניות המשלבות בדרך כלל גם נשימה, הרפיה וניקוי. ההנחה היא שביצוע נשנה של הטכניקות הגופניות יחולל שינוי שיהפוך את הגוף לנשגב יותר ולפיכך קרוב יותר אל המהות. אולם, ביוגה סוטרות של פטאנג'לי, שהוא מבחינות רבות אגד של טכניקות ושיטות להשגת מצב של יוגה, הדגש הוא דווקא על אימון פנימי והשימוש שעושים בטקסט זה מורי יוגה הממוקדים בעבודה עם הגוף הוא שימוש השלכתי וכמעט ספרותי אותו קל יחסית לעשות מעצם טבען המתומצת והרב משמעי של הסוטרות. אימון פסיכו מנטאלי והתנהגותי, בחירה מאומצת במתווה לשינוי עצמי, הוא סוג מקביל, משלים או אחר של אימון אותו ניתן לבצע  ובמסגרתו מוצעות טכניקות רבות ומגוונות להשפעה על האישיות. הסטודיו בו מתבצע אימון זה אינו חלל מעוצב ומאורגן כי אם מרחב החיים הרגילים והשגרתיים, המעבדה המושלמת ללימוד, שיפור, התקדמות והצלחה. מבין הטכניקות היוגיות לאימון פסיכו-מנטאלי: החלטה ובחירה לפתח גישה יוגית לחיים בסיוע מאמץ מתמשך, ממוקד ויציב.    יסודות מרכזיים של הגישה ה

יוגה נגד חומרנות

האם נאפשר לחומרנות להשתלט עלינו לחלוטין? מאת ד"ר ג'איידבה יוגנדרה כסף מניע את העולם או כפי שמצוין בסנסקריט:  Sarve Gunah Kancam Asrayante , כל הדברים הטובים טמונים בזהב. זהו מטריאליזם צרוף ואנחנו כולנו תוצריו. אלה המכחישים כסף הם אלו שזקוקים לו יותר מכל כדי לדבר נגדו – ומספיק להתבונן על חיי הפאר וההדר של רבים מאנשי הדת והרוח. אנו קשורים אל העולם הזה של רושם, תדמית ואופורטוניזם ומתרחקים מהחוט הדק המבדיל בין דתיות, רוחניות לחומרנות. להיות מחויבים למציאות ולחיים תוך מודעות ורגישות, זה לא נושא מרתק ומעניין במיוחד. בעוד שזה קשה מאוד לוותר על עושר וממון וכל מה שהללו מביאים, אנו יכולים לכל הפחות להתנסות בהפחתת הצרכים בכמה תחומים , צעד שיסייע לנו בהמשך להקטין את ההשתלטות החומרית עלינו. למשל: לוותר מדי פעם (אך באופן קבוע) על מעט מהתענוגות החומריות להן אנו רגילים,  לא לדבר למשך שעה פעם בשבוע או לא לאכול משהו מאד טעים מדי פעם או לא לכעוס למשך יותר מחמש דקות או לא לרכוש חפצים שאין לנו צורך בהם או לנסות ולבצע פעולות שבהן התוצר האינטרסנטי שלנו הוא המופחת ביותר.