דילוג לתוכן הראשי

יוגה לילדים: הגישה היוגית בשירות הלמידה המשמעותית. מהם יתרונות היוגה?

מאת: נורית וינקרנץ

                      
היוגה הפכה בשנים האחרונות לחלק מחייהם של מיליוני אנשים ברחבי העולם. מה שהיה נחלתם של קבוצות תימהוניים, הפך לקדחת שקטה המתפשטת ברחבי העולם. יש שיעורים מיוחדים לנשים ולנשים בהיריון, שיעורים לתינוקות, ושלל שיטות המזמינות אותנו רק לבוא ולהתנסות.  
פירוש המילה ”יוגה” הוא "ריסון" או "אחדות", בין הגוף הנפש והנשמה. מקור המילה בשורש ”יוג,“ שפירושו בסנסקריט (לשון הודית עתיקה) למזג, אבל גם לקשור ולרסן. לאחד כך שניתן לזהות את המודעות עם התודעה המכונה גם האל.  יש מגוון שיטות של יוגה אשר משמשות למטרה זו והן מגוונות בגלל היכולות הנפשיות והגופניות של המתרגל. למרות זאת, כאשר מתרגלים נכון,  התוצאות הן צפויות וניתנות לשחזור. היוגה מסמלת את האיחוד עם האל באמצעות תרגול של דיסציפלינות ספציפיות, מדעיות ורוחניות. בעוד המטרה הכוללת של שיטות יוגה היא להקל ולעורר מודעות רוחנית, יש גם הרבה יתרונות פיזיים. אלה כוללים שיפור בתפקוד של כל מערכות הגוף, ובמיוחד את חיזוק המערכת החיסונית . יתרונות נוספים כוללים האטת תהליך ההזדקנות הביולוגית וכן הפחתה כוללת של מתח. תהליכי חשיבה ברורים, הכישורים האינטלקטואליים משתפרים, יצירתיות מוגברת, וכן הערכה מוגברת של החיים הם גם חלק מן היתרונות הרבים של תרגול היוגה.
היוגה קיימת למעלה מ־5,000 שנה וזכתה לעדנה במאה הקודמת והנוכחית.
אל המערב היא הגיעה בתחילת המאה ה־.20 בקרב רבים הפכה היוגה לעוד שיעור במכון הכושר, דרך לעצב את הגוף. אצל אחרים היא מסמלת דרך חיים, מסע חיפוש רוחני ולמידה שאינה נגמרת.

  
בהתייחסותי לאתיקה של היוגה, אביא דעה של חברתי מורה ליוגה המלמדת בתיכון כחוג בחירה בשעת חינוך גופני.
היתרונות בלימוד היוגה הינם רבים ונותנים מענה להרבה תלמידים:
תלמידים שלא מצאו עצמם בשיעורי הספורט הסטנדרטי - יש שלא הרגישו נוח עם הגוף שלהם ולא היו מגיעים לשיעורים אילולי אופציית היוגה.
להרבה מאד תלמידות (ומעט גם תלמידים) הלחוצים במיוחד - התרגול היווה זמן אתנחתא מהמתחים .
היוגה תרמה לתלמידים את חווית התרגול ממקום פנימי שמקבל ופחות מבקר.
התלמידים חווים נינוחות בעת המאמץ- מוצאים מקום לתרגול ממקום רגוע ומרגיע.
המעבר הרציף מתנוחה לתנוחה בתרגול, פיתח מיומנויות שליטה גופניות, ריכוז וזיכרון.
האימון מסייע בשכלול יכולת התנועה ושיפור בגמישות.
הם חווים את הנשימה - והחיבור בין התנועה לנשימה והשפעתה על הנפש.
תרגול היוגה תורם למודעות - לקשר גוף ונפש ותלמידות חוות הרמוניה פנימית- כ"א במידה שלה.
מכיוון שאימון מצריך קשב וריכוז, חלה הפחתה ניכרת בעודף המלל והסחות הדעת במהלך תרגול היוגה.
כל שיעור מסתיים ב כ - 10 דקות של הרפיה , בליווי הנחייה/ מוזיקה/ דמיון מודרך ולרובן זה היה מאד חשוב ואף נחוץ למילוי מצברים ואף להרגעת הראש העסוק ביתר עניינים - ניקה את הראש.
עד כאן דברי המורה ליוגה.
בהמשך לאתיקה של היוגה האומרת שלב היוגה הוא מאמץ מתמשך להשגת שלווה פנימית - "ראש שקט" - באמצעות טכניקות שונות.
ישנם צרכים ורגשות שתלמידי יוגה מתמודדים איתם באמצעות התרגול, ללא מודעות לפילוסופיה היישומית שיש ליוגה הוא מתרגל מה שמתאים לו ומרגיע אותו, בכך מגיע למתחם הלמידה המשמעותית.


 במסגרת לימודיי כמורה לחינוך גופני ניתנה לי ההזדמנות לבחור אחד מתוך שלושה סוגי פעילות שונים. אני בחרתי ביוגה. יוגה זה תחום שתמיד רציתי להתנסות בו. תמיד הרגשתי כמיהה לתחום.
כשמצאה אותי היוגה בסמינר שמחתי מאוד. שמחתי כל כך כי סוף סוף אוכל להגשים את חלומי לעבוד על הגוף בתחום נוסף. אני מאוד אוהבת לעבוד על הגוף ואני מאוד מאמינה בחינוך המתקבל דרך עבודה קשובה בונה ומעמיקה.
מתוך הילדה שהייתי, גדלתי כשאני קשובה לגופי ויודעת להרגיש מאמץ וריכוז של עבודת שרירים, להבחין בין מאמץ בריא ובונה ובין עומס מזיק.
למדתי שמתקדמים רק כאשר מציבים מטרות גם אם המטרה החדשה רק במרחק נגיעה.
היוגה לימדה אותי שלא הכל מגיע באחת, ישנם דברים שצריכים זמן ורוגע וסביבה טובה לפרוח וצריך לבחור במה להתמקד ברגע זה.
דרך עבודת היוגה על הגוף לומדים באופן מעשי הרבה כלים להישרדות בעולם: משמעת עצמית, התמדה, חוסן נפשי ותחושת מסוגלות.
לא די בכך, עבודה שכזו מלמדת אותי ומרגילה אותי לעבוד תוך התבוננות והקשבה עצמית ובחינת המצב שבו אני נתונה בו. עבודה שכזו מאפשרת לי פריחה ושגשוג בכל מקום שאהיה בו.
שיעורי הספורט בבית הספר, כמו כל שיעור אחר, מאפשרים לנו להיחשף לנושאים שונים שלא היינו נחשפים אליהם מעצמינו. כשם  שבית הספר נועד להרחיב אופקינו ולהכין אותנו לחיים שאחרי, חינוך דרך יוגה מאפשר לאלו מאתנו שלא זכו לפתח את יכולות העבודה הללו  כשהיינו ילדים  להתנסות בהן במסגרת שיעורי הספורט בבית הספר.
היוגה, העבודה שהיא מאפשרת והכלים שהיא מעניקה, יעשו אותנו מוכנים ויציבים. נגיע מוכנים ומזומנים להתמודדות עם כל סצנה שתיכרה בדרכינו בין אם מדובר במבחן בגרות או בריב או בדילמה.
השקט הדרוש לעשיית יוגה מרגיל את הגוף לשלווה. דרך היוגה אנו מקבלים ערכים של הקשבה עצמית, ביקורת, הצבת מטרות ועמידה בהן.



מקורות:
-         שיעורי טל רביד בפסג"ה נהריה.
-         דעתי המלומדת.




תגובות

פוסטים פופולריים

שילוב יוגה בכיתה מקדמת

שילוב יוגה בכיתה מקדמת מאת בלינדה בן אטר-קוטלר דו"ח תצפית -  שילוב טכניקה יוגית בכיתה רקע : אני עובדת בכיתה מקדמת לתלמידים עם בעיות מורכבות, החל מבעיות תקשורת, ליקויי למידה ומוגבלויות פיזיות (קשיים /פיזיים מוטוריים משמעותיים) ; ובעיקר בולטות בעיות קשב ובעיות התנהגות והפרעות נפשיות. זאת על אף שאפיונים אילו אינם כלולים בהגדרת הכיתה, שכן על פי משרד החינוך הגדרת הכיתה הינה: " ליקויי למידה" – וכל שאר הבעיות על פי המשרד "משניות"  (לא מעניינות/לא רלוונטיות).... הכיתה מונה 13 תלמדים. 4 בנות ו 9 בנים. מכיתות א' ב'. כיתה מקדמת יחידה בבית הספר כשיש עוד 15 כיתות "רגילות". הרקע לכיתה משמעותי בהקשר לשיקול הכנסת תרגול יוגה לכיתתי, בהתחשב בבעיות המגוונות של התלמידים. למרות הדילמה עלי להדגיש שסומכת על עצמי (כאדם שנחשבת "פריקית שליטה") ולא חוששת כלל שהתלמידים יצאו מאיפוס או לחלופין שתרגול יוגה יכול להשפיע לרעה. להיפך, פתוחה לניסיונות ושילוב טכניקות ושיטות מגוונות. הקדמה : כל בוקר בכיתתי אני דוגלת בפתיח וסטינג קבוע

חינוך לפיתוח מודעות ורגישות למצוקתם של אחרים באמצעות הטמעת הערכים ההומניסטיים של היוגה

אנו מזדעזעים למשמע עוולות המתרחשות רחוק מאתנו, אבל עוולות המתקיימות מתחת לאף כמו אינן מעוררות דבר. יש לנו יכולת מופלאה להפוך ל"לא אישי" את הקשה הקרוב ובכך כאילו להעלימו. נאמנים לתרבות הריאליטי וההקצנה הפסיכולוגית, אנחנו מזועזעים מאירוע גדול שקרה, ממשהו חזק, שיש בו שפע של דם, צבע ודמעות, אבל את העוולות היומיומיות המתרחשות אצלנו קרוב איננו מזכים אפילו במבט קצר. הצורך לכבס ולנקות את המצפון שחש במצוקה מובילנו שוב ושוב לפעולות מוחצנות ומיוחצנות של עזרה ונתינה אבל הללו אינן כרוכות בוויתור משמעותי ובשל כך גם השפעתן מינורית וחיוורת. רבים מכורים לתנועה, נעים ממנעד רגשי גבוה למנעד רגשי גבוה יותר וכל מה שקורה בעצימות נמוכה יותר כמו לא נוגע. הסירוב להבין שמשהו לקוי מאד קיים באורח חיים שהשגיות, תועלתנות, חומרנות וציניות שורה בו, לוקח אותנו למחוזות רחוקים ובלבד שנפנה מעצמנו את הצורך להסתכל קרוב ולהתמודד. למעשה, איננו סבורים שיש קשר בין הדברים, בין הערכים הבולטים המנחים אותנו לבין אלימות, סבל, חולי, עוני ובושה. נראה שזו גזרת גורל, אבל היכולת לשנות ולהשפיע היא גדולה יותר ממה

איך עושים יוגה כדי לשפר את איכות החיים ואת מצב הבריאות? יוגה היא ממש לא עוד סוג של פעילות גופנית כי אם גישה הוליסטית ופילוסופיה יישומית

היוגה המודרנית משתמשת בגוף כאמצעי ומציעה לתלמידים לגשת ולהתמודד על המזרון, ללמוד ולתרגל סדרה של תנועות גופניות המשלבות בדרך כלל גם נשימה, הרפיה וניקוי. ההנחה היא שביצוע נשנה של הטכניקות הגופניות יחולל שינוי שיהפוך את הגוף לנשגב יותר ולפיכך קרוב יותר אל המהות. אולם, ביוגה סוטרות של פטאנג'לי, שהוא מבחינות רבות אגד של טכניקות ושיטות להשגת מצב של יוגה, הדגש הוא דווקא על אימון פנימי והשימוש שעושים בטקסט זה מורי יוגה הממוקדים בעבודה עם הגוף הוא שימוש השלכתי וכמעט ספרותי אותו קל יחסית לעשות מעצם טבען המתומצת והרב משמעי של הסוטרות. אימון פסיכו מנטאלי והתנהגותי, בחירה מאומצת במתווה לשינוי עצמי, הוא סוג מקביל, משלים או אחר של אימון אותו ניתן לבצע  ובמסגרתו מוצעות טכניקות רבות ומגוונות להשפעה על האישיות. הסטודיו בו מתבצע אימון זה אינו חלל מעוצב ומאורגן כי אם מרחב החיים הרגילים והשגרתיים, המעבדה המושלמת ללימוד, שיפור, התקדמות והצלחה. מבין הטכניקות היוגיות לאימון פסיכו-מנטאלי: החלטה ובחירה לפתח גישה יוגית לחיים בסיוע מאמץ מתמשך, ממוקד ויציב.    יסודות מרכזיים של הגישה ה

יוגה נגד חומרנות

האם נאפשר לחומרנות להשתלט עלינו לחלוטין? מאת ד"ר ג'איידבה יוגנדרה כסף מניע את העולם או כפי שמצוין בסנסקריט:  Sarve Gunah Kancam Asrayante , כל הדברים הטובים טמונים בזהב. זהו מטריאליזם צרוף ואנחנו כולנו תוצריו. אלה המכחישים כסף הם אלו שזקוקים לו יותר מכל כדי לדבר נגדו – ומספיק להתבונן על חיי הפאר וההדר של רבים מאנשי הדת והרוח. אנו קשורים אל העולם הזה של רושם, תדמית ואופורטוניזם ומתרחקים מהחוט הדק המבדיל בין דתיות, רוחניות לחומרנות. להיות מחויבים למציאות ולחיים תוך מודעות ורגישות, זה לא נושא מרתק ומעניין במיוחד. בעוד שזה קשה מאוד לוותר על עושר וממון וכל מה שהללו מביאים, אנו יכולים לכל הפחות להתנסות בהפחתת הצרכים בכמה תחומים , צעד שיסייע לנו בהמשך להקטין את ההשתלטות החומרית עלינו. למשל: לוותר מדי פעם (אך באופן קבוע) על מעט מהתענוגות החומריות להן אנו רגילים,  לא לדבר למשך שעה פעם בשבוע או לא לאכול משהו מאד טעים מדי פעם או לא לכעוס למשך יותר מחמש דקות או לא לרכוש חפצים שאין לנו צורך בהם או לנסות ולבצע פעולות שבהן התוצר האינטרסנטי שלנו הוא המופחת ביותר.