דילוג לתוכן הראשי

אופי, אישיות ותאוריית הקארמה

  מהי תאוריית הקארמה וכיצד אנו פוגשים אותה בחיינו הרגילים? מה באפשרותנו לעשות למרות תכונות האופי והאישיות שלנו?. הרצאה מרתקת שהתקיימה ביוגה אינסטיטיוט מומביי, הודו.

תקציר הרצאתה של הנסג'י יוגנדרה ג'איידבה, מומביי 14/07/2017

הנסג'י יוגנדרה גאיידבה וד"ר גאיידב יוגנדרה, המורים המובילים של היוגה אינסטיטיוט, מומביי הודו, המוסד הוותיק בעולם ללימודי יוגה (נוסד ב-1918)

עקב חמשת מחוללי הסבל (קלישות); בגלל בורות, אגו, שנאה, הצמדות, פחד ואנוכיות כשאנו מבצעים פעולות אנו נושאים בתוצאות בלידנו הנוכחית.  אך לא כל התוצאות של הפעולות שלנו (קארמה) מתבטאות בלידה הנוכחית, ההשלכות הקארמטיות נאספות והן שם. בגלל הקארמות הללו שמקורן בעבר, בלידה הבאה נפגוש את האפקט, את התוצאה. כל פעולה-קארמה יש לה השפעה שום קארמה אינה הולכת לאיבוד, השפעתה ברורה. עשיית קארמה טובה תוליד תוצאה טובה, עשיית קארמה רעה תוליד תוצאה רעה. הפעולות-קארמות נאספות. איסוף הקרמות משפיעות על 3 דברים. כך שבלידה הבאה נושפע מ-3 דברים:

1.  ג'אטי Jati)):   לאיזה מין אנו שייכים, יתוש או כל דבר אחר, סוג של חיה או אדם זכר, נקבה. כל הג'אטי קבוע בשל הקארמות שבצענו. אנו נבראים כבני אדם כל שאר המינים אין להם את  זה כך שמחזור החיים, מוות ולידה מחדש, ממשיך. אך אנו כבני אדם יש לנו ג'אטי תכונה מסויימת. מי אני כאדם? האם אחד שמתרגז מהר, שדואג הרבה, אדם שמגיב בחופזה. יש אחד שכל הזמן עצוב ושלילי ואינו רואה דבר טוב בעולם, יש מי שהינו טיפוס שלילי די הרבה וכו. תמצאו בבני אדם מגוון של מאפיינים. מילדות שמים לב, הנה ילד שלא מדבר הרבה, יש אחד שמח ובר מזל, הנה ילד שיושב ודואג, הנה ילד שיש לו הרבה פחדים, טרוד כל היום בשאלות של מה יקרה. סגנון של אישיות. אלו הטיפוסים ממש מההתחלה וניתן לזהותם ולראותם. היות ואנו נולדים עם המאפיינים הללו איננו יכולים לשנות זאת, האופי  ישאר עמנו לכל החיים וזה ברור אך תחת השפעת הג'אטי אם נבצע פעולות זה יהיה גרוע כי אז נהיה מנוהלים ומוכפפים ע"י הפעולות שלנו. דוגמא: הנה אדם שמתעצבן מהר, הוא מתעצבן מהר כי זה הטבע שלו, כך הוא נולד, אחרים לא יתעצבנו באותה סיטואציה אך הוא נעשה עצבני. תחת השפעת הכעס אם הוא עושה פעולה מה יהיה טבעה? הוא יצעק, ישבור דברים, יעליב מישהו וכו. כל פעולה שהוא עושה הוא ייאלץ לשאת בתוצאות הפעולה בגלל שאלו פעולות שנעשו תחת השפעת חמשת מחוללי הסבל (קלישות). זה אומר שבגלל שיש לי את הטבע הספיציפי שלי אעשה רק מעשים גרועים כל חיי? ושוב אמות ושוב אוולד? המסר היוגי הוא לפיכך ברור: אתה תתעצבן ותמשיך להתעצבן כי ככה נולדת אבל הייה זהיר, הייה מודע לכך והקפד שתחת השפעת הכעס לא תעשה כל פעולה. אם תפעל, פעולה זו תהיה רעה ומזיקה.  אם אמצא שאני מתעצבן כדאי שאסגור את פי ולא אגיד דבר, אדבר בעדינות או לא אדבר כלל, אלך מהמקום הגורם כעס, אשב מעט במדיטציה כדי שתהיה לי מעט יותר שליטה על התודעה שלי, על  הדיבור שלי, על המעשים שלי. עדיין אתרגז אך לא אעשה את פעולותיי ולאט לאט גם הכעס ישכך וירגע מעט אם אעבוד על עצמי אך עדיין לעיתים אמשיך ואתרגז במצבים מסווימים בהם אחרים לא יתרגזו כי אני נולדתי עם המאפיין הזה. אני צריך לדעת שכך אני וזה אני, חייב להבין מה טבעי ואיך אני מתנהג, עלי לתקן את נטייתי להגיב ולכעוס כדי שלא אתנהג תחת השפעת הקלישות. זו ההדרכה הניתנת ביוגה סוטרות של פטנג'לי. אנו  צריכים להיות מודעים לגבי הפעולות שאנו עושים. אם אתה מודע שאני מתרגז עדיף לשים לב ולפעול בהתאם במקום להתעצבן ולכעוס ולתת לכעס להשתלט עלייך ואז לעשות פעולות שליליות גרועות וגסות. אז הזהרו לגבי זה. יש כאלה שאומרים לי הילד לא מקשיב לי בפעם הראשונה, אני אומר לו בסבלנות בפעם השנייה ובפעם השלישית אני מגיב וכועס וצועק. זה איך שאנשים מדברים. אם אתה יודע ומודע לכך שהנה יש כאן ילד שרוצה לרוץ מפה לשם ואתה מצידך רוצה שהילד הזה יישב וילמד זה אתגר גדול. קודם כל אתה בעצמך אדם שמתרגז במהרה ואם לא תמצא דרכים להתמודד, תסיים בלדחוף את ילדך למקום רע רק כי אתה מתרגז. הילד איננו העובד שלך שאתה אומר לו שב והוא יישב או למד והוא יילמד. זה בלתי אפשרי. אתה צריך לדעת שאם הרוגז מתעורר בך, עלייך לעשות משהו אחר אולי לשחק איתו, חשוב על משהו, מצא דרך אך אל תגיב ברוגז או בכעס. אם זה קורה דחופות, עלייך לדעת שבגלל האופי שלך אתה נוטה להתרגז ולפעול בהתאם.

2.  איו (Ayuh). אורך החיים. משך החיים. כמה זמן נחיה. בהאטה יוגה פרדיפיקה מצויין שכל אחד מאתנו נולד עם מספר מוגדר ומוגבל של נשימות. אחרי שנגיע למספר המוקצב לנו נעזוב את הגוף שלנו. זה סגור וגמור. כשהזמן  מגיע אנו לא נהיה יותר. עד שהזמן צריך להגיע אף אחד לא יכול להרוג אותך; יהיה זה התקף לב, יהיה תאונה או כל מחלה, לא תמות. זה אומר לך שעלייך לא לפחד כל הזמן  ממה שאולי יקרה. התקף לב אחד והפחד על מה יקרה משתלט. התקף הלב בא כי קיימת  אורח חיים שגוי.  מצא היכן עשית טעויות, איפה לתקן את עצמך והשתפר. כל בעיה מלמדת אותך כי הדרך שבא אתה חי אינה טובה. משהו רע איפושהו . אתה עושה טעויות אז אתה בבעיה. אולי ברמת התזונה, אולי ברמת פעולות השיגרה, או בלוח הזמנים, הדרך והשעה שבה אתה הולך לישון ומתעורר או יותר עמוק באופן בו אתה חושב . לכל מחשבה ישנה ההשפעה שלה על הגוף. אז אתה עשוי לקבל התקף לב. אנשים מקבלים התקף לב ומתחילים לפחד, אני חולה לב, יש לי התקף לב. אל תקרא לעצמך "חולה" או "פציינט" – למד! ותשתנה! סרטן? אנשים מתחילים רק לבכות. זוהי אחת מהמחלות. למד, היכן אתה טועה ועשה כדי לתקן. משך החיים שלך קבוע. מחלות לא באות להרוג אותך כלל וכלל לא. מחלה היא דבר אחד ומוות זה דבר אחר. מוות זה בגלל שאתה נולד וזמן המוות הוא קבוע ואז תמות. יש אנשים שחיים 10 שנים, אחרים ,20 אחרים 30, אחרים 50 ..אנו נולדים עם אורך חיים סגור ומוגדר בהתאם לקרמות העבר שלנו אך מחלות מתרחשות כי אנו חיים אורח חיים מוטעה ושגוי, טעויות התרחשו ומתרחשות, אז אל תקשרו בין השניים. אורך החיים הוא קבוע.

3.  בוגהה (Bhogah). מה עלינו לחוות בחיינו זה גם סגור וקבוע, טוב ורע הם שניהם נסיונות. שניהם קבועים מראש וידועים. אז אם אצטרך לעבור תאונה כלשהי אעבור אותה . כשאעבור את התאונה לא אעשה פעולות שגויות באותו הזמן, אהנה מהתאונה הזו כמה שאפשר..רגל אחת נשברה והרגל השנייה בסדר.. אפשר לההפך לאדם מעט יותר חיובי אפשר לשנות את הגישה, אך אעבור את התאונה זה ללא ספק. מה שחשוב זה שלא נעשה פעולת שגויות משום שהפעולות כובלות אותנו. בוגהה. כשאנו סובלים, חווים טוב או רע, בואו ונשים לב שאנו שומרים על שיקול הדעת, על איזון פנימי, על רוגע. לא מתחילים להאשים את האדם הזה והאדם הזה, בגלל שכל זה קורה בשל הקארמה שלי שעשיתי בעבר. את מי אני מאשים על כך? בגלל מישהו תאונה התרחשה, בסדר. הייה  זהיר, שים לב כדי להישמר יותר. אך לשבת ולהאשים את האדם האחר שבגללו חיי הפכו לכאלה ואני סובל וכדומה? אני עושה בכך עוד קארמות שליליות שהן תחת השפעת חמשת מחוללי הסבל (הקלישות), אני כועס, אני מופרע, אני חש שיש צורך להעניש את האדם הזה, כל דבר. אך עליי לא לבצע דבר תחת השפעת אחת הקלישות הללו. שנאה, העדפה-אי העדפה וכו'. היו זהירים. עשו את פעולותיכם..אם אתם צריכים ללכת לבית המשפט לכו לבית המשפט אך אל תביאו שליליות ושנאה ואל תאשימו אחרים.  משחק ההאשמות יפסיק  אם תבינו את תאוריית הקארמה. אל תאשימו אף אחד על שום דבר. משהו קרה בעבר, באופן מודע או בלתי מודע וכך אני  נושא בתוצאות הללו. סוג האנשים עימם אני חי, סוג הילדים והאבא ואמא שיש לי, סוג העבודה שאני עושה, האנשים עימם אני מסתובב, כל אלו זה בגלל קארמות העבר שלי. בלידה זו אנסה לעשות את הקארמה שלי תוך מודעות מלאה ולא תחת השפעת חמשת מחוללי הסבל (הקלישות). אפעל, אעשה קארמה תוך שיקול דעת, איזון פנימי, צלילות. אחשוב לפני שאעשה את הקארמות שלי. נושא זה חייב להיות ברור בחיינו.

ג'אטי, איור, בוגהה, הקארמות מתבטאות בשלושת המימדים הללו.

(היוגה סוטרות של פטנג'לי 2.13)
להאזנה להרצאה המקורית באנגלית

המחברת עם המתרגם, מתלמידייה, ביוגה אינסטיטיוט במומביי 2010. ברקע טק מהרצאדאני, המורה האישי של המתרגם



תגובות

פוסטים פופולריים

שילוב יוגה בכיתה מקדמת

שילוב יוגה בכיתה מקדמת מאת בלינדה בן אטר-קוטלר דו"ח תצפית -  שילוב טכניקה יוגית בכיתה רקע : אני עובדת בכיתה מקדמת לתלמידים עם בעיות מורכבות, החל מבעיות תקשורת, ליקויי למידה ומוגבלויות פיזיות (קשיים /פיזיים מוטוריים משמעותיים) ; ובעיקר בולטות בעיות קשב ובעיות התנהגות והפרעות נפשיות. זאת על אף שאפיונים אילו אינם כלולים בהגדרת הכיתה, שכן על פי משרד החינוך הגדרת הכיתה הינה: " ליקויי למידה" – וכל שאר הבעיות על פי המשרד "משניות"  (לא מעניינות/לא רלוונטיות).... הכיתה מונה 13 תלמדים. 4 בנות ו 9 בנים. מכיתות א' ב'. כיתה מקדמת יחידה בבית הספר כשיש עוד 15 כיתות "רגילות". הרקע לכיתה משמעותי בהקשר לשיקול הכנסת תרגול יוגה לכיתתי, בהתחשב בבעיות המגוונות של התלמידים. למרות הדילמה עלי להדגיש שסומכת על עצמי (כאדם שנחשבת "פריקית שליטה") ולא חוששת כלל שהתלמידים יצאו מאיפוס או לחלופין שתרגול יוגה יכול להשפיע לרעה. להיפך, פתוחה לניסיונות ושילוב טכניקות ושיטות מגוונות. הקדמה : כל בוקר בכיתתי אני דוגלת בפתיח וסטינג קבוע

האומנות והתרפיה של יוגה על כיסא

אימון גוף נפש מונגש שמתאים לכולם נעמעם את האור. נסגור את הנייד. נשב על כיסא, הגב ישר וצמוד למשענת. הראש מורם מעט. כתפיים רפויות, צוואר רפוי, הגב רפוי. כל הגוף רפוי ושקט. חבר שלי נהג לתרגל יוגה. לאחר שחלה שוב אינו יכול לבצע עם גופו את אשר ביצע בעבר. האם הסתיים הקשר שלו עם היוגה? האם דווקא כעת כשהוא נזקק למלוא הסיוע שדרך היוגה יכולה להושיט, אין הוא יכול עוד לחוות חווית יוגה? למעשה, אם יפנה אל המקומות בהם מלמדים יוגה באזור מגוריו, לא ימצא קבוצת תרגול בה יוכל להשתלב. אנשים בעלי קושי תפקודי ומגבלה גופנית חווים בחייהם מידה רבה של כאב, מצוקה, פחד ודאגה אך אינם חושבים לפנות לעולם היוגה, הנתפס כעולמם של הצעירים החתיכים והגמישים.   זאת למרות שהיוגה כגישה, כאורח חיים, כפילוסופיה יישומית וכתרכיב ממוקד של תרגילי גוף ונשימה עשויה להוות תרפיה אינטגרטיבית משמעותית עבורם, בהיותה ממוקדת בהפחתת סבל תוך הצעתה של פרקטיקה התערבותית בהירה ונוחה לביצוע. אנשים המתמודדים מחלות מאיימות חיים ; סרטן, מחלות לב וריאה כרוניות, איידס, מחלות נירולוגיות מתקדמות (טרשת נפוצה, פרקינסון, ניוון שרירי ועוד),

חינוך לפיתוח מודעות ורגישות למצוקתם של אחרים באמצעות הטמעת הערכים ההומניסטיים של היוגה

אנו מזדעזעים למשמע עוולות המתרחשות רחוק מאתנו, אבל עוולות המתקיימות מתחת לאף כמו אינן מעוררות דבר. יש לנו יכולת מופלאה להפוך ל"לא אישי" את הקשה הקרוב ובכך כאילו להעלימו. נאמנים לתרבות הריאליטי וההקצנה הפסיכולוגית, אנחנו מזועזעים מאירוע גדול שקרה, ממשהו חזק, שיש בו שפע של דם, צבע ודמעות, אבל את העוולות היומיומיות המתרחשות אצלנו קרוב איננו מזכים אפילו במבט קצר. הצורך לכבס ולנקות את המצפון שחש במצוקה מובילנו שוב ושוב לפעולות מוחצנות ומיוחצנות של עזרה ונתינה אבל הללו אינן כרוכות בוויתור משמעותי ובשל כך גם השפעתן מינורית וחיוורת. רבים מכורים לתנועה, נעים ממנעד רגשי גבוה למנעד רגשי גבוה יותר וכל מה שקורה בעצימות נמוכה יותר כמו לא נוגע. הסירוב להבין שמשהו לקוי מאד קיים באורח חיים שהשגיות, תועלתנות, חומרנות וציניות שורה בו, לוקח אותנו למחוזות רחוקים ובלבד שנפנה מעצמנו את הצורך להסתכל קרוב ולהתמודד. למעשה, איננו סבורים שיש קשר בין הדברים, בין הערכים הבולטים המנחים אותנו לבין אלימות, סבל, חולי, עוני ובושה. נראה שזו גזרת גורל, אבל היכולת לשנות ולהשפיע היא גדולה יותר ממה

האימון הגופני ביוגה: סיכויים, סיכונים ואכזבות. מה שחשוב לדעת לפני ובזמן שיעור היוגה

במה יכול אימון היוגה לסייע, ממה יש להיזהר וממי כדאי להתרחק? היוגה הפכה בעשורים האחרונים לפופולרית בעולם כולו, מחיפה ועד מומביי, מניו-יורק ועד טהראן, מברלין ועד באקו, בכל עיר קטנה או גדולה אפשר לקחת שיעור יוגה ולמצוא לא מעט מורים בתחום. העובדה כי יוגה הינה אימון פתוח הנעדר בסיס ידע מקצועי מוגדר ומוסמך מסכן לא אחת את התלמידים המבקשים ללמוד והמסתמכים על הוראתם של מורים חובבניים, פזיזים ולעיתים אף לא הגונים. ובעניין זה ראויה במיוחד לציטוט אמירתו של  החוקר והכימאי ההודי, אי.קיי. טיימני  שכתב על העירפול הכרוך ביוגה: "אין נושא דומה הכרוך באופן רב כלכך במסתורין, עליו כל אדם יכול לכתוב ככל העולה על רוחו בלא כל סיכון שייטען כלפיו שהוא טועה". הכתב המדעי של הניו יורק טיימס, ויליאם גיי. ברוד , מתרגל יוגה ותיק בעצמו, פרסם לפני מספר שנים קובץ מאמרים בספר שפירסם והמאגד את יתרונותיה, חסרונותיה, אפשרויותיה וסיכוניה של היוגה         (The Science of Yoga, The Risks and the Rewards, Simon&Schuster, NY 2012). מחקרים מודרניים מהעשורים האחרונים מצביעים על מאפייניה ו יתרונותיה של ה