דילוג לתוכן הראשי

הטוב המשתנה, על הצמדות וסבל ביוגה סוטרות של פטנג'לי


עשייה חיובית וטובה המניבה קארמה טובה עשויה להיות המפתח לכאב, צער וקושי. הרצאה של הנסג'י ביוגה אינסטיטיוט מומביי, 28/7.2017. הרצאה שנייה בסדרת הרצאות על קארמה



הנסג'י, המורה המרכזית של היוגה אינסטיטיוט, מומבייי הודו

הנסג'י

מה קורה כשאנו עושים את הקארמה שלנו? כשאנו עושים קארמה טובה – לפעולה תהיה תוצאה טובה, כשאנו עושים קארמה רעה – תוצאה גרועה, מכאן ברור שכל אדם צריך לעשות קארמה טובה. אך מה קורה? כל קארמה שאנו עושים קושרת אותנו ויוצרת היצמדות, התרחשות-האספות של קארמה מתקיימת עקב כל פעולה. התוצר, האפקט של הקארמה. ההצטברות שלה עמנו. לפיכך, כתוצאה מקארמה טובה נצבור תוצאות חיוביות ולפיכך נצטרך להיוולד מחדש כדי לאפשר לתוצאות הללו להתבטא. במקרה זה הלידה הבאה תהיה יותר נוחה, יותר נעימה הכל יהיה בסדר ותהיה לך  התנסויות משמחות בחיים. אך מה שמתרחש כשאתה חווה דברים שמחים..דברים משמחים אינם נשארים משמחים, זה המסר המועבר ביוגה סוטרה. אם אני נהנית מאוכל טוב, אנשים טובים הנמצאים עימי עם הזמן אצמד אל הטוב הזה וארצה מהטוב הזה עוד ועוד בחיים ואז אם לא יהיה לי את הטוב הזה – אגיב. תהיה בי שינאה על כך שאין לי את מה שאני רוצה/מצפה. ההצמדות והשנאה הזו ישארו והדבר מוביל לכאב ולסבל (דוקהה). 

היוגים אומרים כי גם אם אתה עושה קארמה טובה הדבר מסתיים רק בכאב ובסבל. כל מה שגורם לך שמחה, אותו הדבר יגרום צער. לפיכך, ברור שכל העולם רק יגרום לך סבל. מהעולם תקבל רק אי שמחה. זה מה שאנשים נבונים יבינו. אנשים נבונים מבינים שהעולם החומרי אינו אלא מקור לכאב ולסבל. אז הבינו זאת היטב. התוצר של הקארמה הוא כל הרכיבים המשפיעים על חיי (ר' הסבר בהרצאה קודמת). ההנאה עצמה היא מקור הבעיות שלי. דתות ואמונות מדברות על תעשה טוב תקבל טוב תגיע לגן עדן, היוגה אינה מדברת כך, אך טוענת כי לכל מעשה ישנה תוצאה, אפקט חיובי או שלילי. אם אתה חווה אפקט בסופו של דבר התוצאה תהיה שלילית כי בין אם במודע ובין אם לא במודע אתה תקשר ותצמד. אתה רוצה סוג מסויים של נוחות ואינך מוכן לוותר על הנוחות שלך והדבר לבסוף יוביל לכאב ולסבל גם אם ממקור של שמחה. אינך מעוניין לוותר על הטוב, אתה מתרגל לטוב, כל מה שאנו מכנים שמחה אינה נשארת שמחה כלל. 

כך קורה עם בני האדם. בני האדם מושפעים מהגונות ופועלים תחתן, סאטווה, ראגאס וטאמס, שלושת המאפיינים שלכל אובייקט חומרי יש. היום מישהו מתנהג נחמד ובסדר איתך כי הוא במצב טוב (סאטווי) אך למחרת הוא מתנהג בגסות (ראגאסי), רב איתך (טאמאס), נפגע ממך, נעלב ממך וכו. לעולם אינך יודע מי יתנהג ובאיזו דרך בחייך. מה שטוב עבורו היום, לא יהיה טוב עבורו מחר. וכך גם עבורך. אלו החיים. רכיבים הסותרים אחד את השני. כאב וסבל תמיד נמצאים ברקע. היכן שמדובר בבני אדם לעולם לא תוכל לחזות כיצד אדם זה יתנהג איתך, כך שיש ספק עם כל אדם סביבך. זו הבעיה. אדם שנדמה לך שהוא צפוי יכול מחר בבוקר להתהפך, אלו המאפיינים של המיינד האנושי על כל גלי המחשבות המשפיעות עליו והקיימות בו. כשחושבים וזוכרים זאת זה משפיע על האופן בו אנו פועלים. עולה מכאן שהעולם החומרי אינו ראוי שנצמד אליו. העולם החומרי לא יעניק לך יציבות, אושר, שלום. אז תמיד ראה דברים באופן אובייקטיבי בחיים, שמור על איזון. מה שלא יקרה לך תמיד נסה להבין שגם זה יחלוף, העולם החומרי אינו נשאר יציב, הוא נמצא בהשתנות מתמדת. הרע יעבור ואז אין סיבה להתעצב מדי אלא להמשיך ולעשות את חלקי בחיים וכך גם לגבי שמחה, הטוב יחלוף. עלינו להיות מוכנים לכל. אך בחרו לא לסבול. אל תעשו דברים תוך נוקשות רבה מדי בנוסח זה מה שאני רוצה, וזו העמדה שלי, או  זה מה שאני אוהב ולא אוהב. אל תכנסו לזה. רק דעו כי כל מה שגורם שמחה יגרום אי שמחה. להתעלות מעל העדפות ואי העדפות. כולנו שונים. לכל אדם יש את ההגיון שלו ואת האופן הייחודי בו הוא רואה את הדברים, מתנהג וכו'.

(* פטנג'לי יוגה סוטרה 2.15. תרגם ט.ר מתוך הרצאה במומביי בהרשאה מהמרצה)

הנסגי', כאן בתמונה עם אמה

תגובות

פוסטים פופולריים

שילוב יוגה בכיתה מקדמת

שילוב יוגה בכיתה מקדמת מאת בלינדה בן אטר-קוטלר דו"ח תצפית -  שילוב טכניקה יוגית בכיתה רקע : אני עובדת בכיתה מקדמת לתלמידים עם בעיות מורכבות, החל מבעיות תקשורת, ליקויי למידה ומוגבלויות פיזיות (קשיים /פיזיים מוטוריים משמעותיים) ; ובעיקר בולטות בעיות קשב ובעיות התנהגות והפרעות נפשיות. זאת על אף שאפיונים אילו אינם כלולים בהגדרת הכיתה, שכן על פי משרד החינוך הגדרת הכיתה הינה: " ליקויי למידה" – וכל שאר הבעיות על פי המשרד "משניות"  (לא מעניינות/לא רלוונטיות).... הכיתה מונה 13 תלמדים. 4 בנות ו 9 בנים. מכיתות א' ב'. כיתה מקדמת יחידה בבית הספר כשיש עוד 15 כיתות "רגילות". הרקע לכיתה משמעותי בהקשר לשיקול הכנסת תרגול יוגה לכיתתי, בהתחשב בבעיות המגוונות של התלמידים. למרות הדילמה עלי להדגיש שסומכת על עצמי (כאדם שנחשבת "פריקית שליטה") ולא חוששת כלל שהתלמידים יצאו מאיפוס או לחלופין שתרגול יוגה יכול להשפיע לרעה. להיפך, פתוחה לניסיונות ושילוב טכניקות ושיטות מגוונות. הקדמה : כל בוקר בכיתתי אני דוגלת בפתיח וסטינג קבוע

האומנות והתרפיה של יוגה על כיסא

אימון גוף נפש מונגש שמתאים לכולם נעמעם את האור. נסגור את הנייד. נשב על כיסא, הגב ישר וצמוד למשענת. הראש מורם מעט. כתפיים רפויות, צוואר רפוי, הגב רפוי. כל הגוף רפוי ושקט. חבר שלי נהג לתרגל יוגה. לאחר שחלה שוב אינו יכול לבצע עם גופו את אשר ביצע בעבר. האם הסתיים הקשר שלו עם היוגה? האם דווקא כעת כשהוא נזקק למלוא הסיוע שדרך היוגה יכולה להושיט, אין הוא יכול עוד לחוות חווית יוגה? למעשה, אם יפנה אל המקומות בהם מלמדים יוגה באזור מגוריו, לא ימצא קבוצת תרגול בה יוכל להשתלב. אנשים בעלי קושי תפקודי ומגבלה גופנית חווים בחייהם מידה רבה של כאב, מצוקה, פחד ודאגה אך אינם חושבים לפנות לעולם היוגה, הנתפס כעולמם של הצעירים החתיכים והגמישים.   זאת למרות שהיוגה כגישה, כאורח חיים, כפילוסופיה יישומית וכתרכיב ממוקד של תרגילי גוף ונשימה עשויה להוות תרפיה אינטגרטיבית משמעותית עבורם, בהיותה ממוקדת בהפחתת סבל תוך הצעתה של פרקטיקה התערבותית בהירה ונוחה לביצוע. אנשים המתמודדים מחלות מאיימות חיים ; סרטן, מחלות לב וריאה כרוניות, איידס, מחלות נירולוגיות מתקדמות (טרשת נפוצה, פרקינסון, ניוון שרירי ועוד),

חינוך לפיתוח מודעות ורגישות למצוקתם של אחרים באמצעות הטמעת הערכים ההומניסטיים של היוגה

אנו מזדעזעים למשמע עוולות המתרחשות רחוק מאתנו, אבל עוולות המתקיימות מתחת לאף כמו אינן מעוררות דבר. יש לנו יכולת מופלאה להפוך ל"לא אישי" את הקשה הקרוב ובכך כאילו להעלימו. נאמנים לתרבות הריאליטי וההקצנה הפסיכולוגית, אנחנו מזועזעים מאירוע גדול שקרה, ממשהו חזק, שיש בו שפע של דם, צבע ודמעות, אבל את העוולות היומיומיות המתרחשות אצלנו קרוב איננו מזכים אפילו במבט קצר. הצורך לכבס ולנקות את המצפון שחש במצוקה מובילנו שוב ושוב לפעולות מוחצנות ומיוחצנות של עזרה ונתינה אבל הללו אינן כרוכות בוויתור משמעותי ובשל כך גם השפעתן מינורית וחיוורת. רבים מכורים לתנועה, נעים ממנעד רגשי גבוה למנעד רגשי גבוה יותר וכל מה שקורה בעצימות נמוכה יותר כמו לא נוגע. הסירוב להבין שמשהו לקוי מאד קיים באורח חיים שהשגיות, תועלתנות, חומרנות וציניות שורה בו, לוקח אותנו למחוזות רחוקים ובלבד שנפנה מעצמנו את הצורך להסתכל קרוב ולהתמודד. למעשה, איננו סבורים שיש קשר בין הדברים, בין הערכים הבולטים המנחים אותנו לבין אלימות, סבל, חולי, עוני ובושה. נראה שזו גזרת גורל, אבל היכולת לשנות ולהשפיע היא גדולה יותר ממה

האימון הגופני ביוגה: סיכויים, סיכונים ואכזבות. מה שחשוב לדעת לפני ובזמן שיעור היוגה

במה יכול אימון היוגה לסייע, ממה יש להיזהר וממי כדאי להתרחק? היוגה הפכה בעשורים האחרונים לפופולרית בעולם כולו, מחיפה ועד מומביי, מניו-יורק ועד טהראן, מברלין ועד באקו, בכל עיר קטנה או גדולה אפשר לקחת שיעור יוגה ולמצוא לא מעט מורים בתחום. העובדה כי יוגה הינה אימון פתוח הנעדר בסיס ידע מקצועי מוגדר ומוסמך מסכן לא אחת את התלמידים המבקשים ללמוד והמסתמכים על הוראתם של מורים חובבניים, פזיזים ולעיתים אף לא הגונים. ובעניין זה ראויה במיוחד לציטוט אמירתו של  החוקר והכימאי ההודי, אי.קיי. טיימני  שכתב על העירפול הכרוך ביוגה: "אין נושא דומה הכרוך באופן רב כלכך במסתורין, עליו כל אדם יכול לכתוב ככל העולה על רוחו בלא כל סיכון שייטען כלפיו שהוא טועה". הכתב המדעי של הניו יורק טיימס, ויליאם גיי. ברוד , מתרגל יוגה ותיק בעצמו, פרסם לפני מספר שנים קובץ מאמרים בספר שפירסם והמאגד את יתרונותיה, חסרונותיה, אפשרויותיה וסיכוניה של היוגה         (The Science of Yoga, The Risks and the Rewards, Simon&Schuster, NY 2012). מחקרים מודרניים מהעשורים האחרונים מצביעים על מאפייניה ו יתרונותיה של ה