עשייה חיובית וטובה המניבה קארמה טובה עשויה להיות המפתח לכאב, צער
וקושי. הרצאה של הנסג'י ביוגה אינסטיטיוט מומביי, 28/7.2017. הרצאה שנייה בסדרת הרצאות על קארמה
![]() |
הנסג'י, המורה המרכזית של היוגה אינסטיטיוט, מומבייי הודו |
הנסג'י
מה קורה כשאנו עושים את הקארמה שלנו? כשאנו עושים קארמה טובה – לפעולה
תהיה תוצאה טובה, כשאנו עושים קארמה רעה – תוצאה גרועה, מכאן ברור שכל אדם צריך לעשות
קארמה טובה. אך מה קורה? כל קארמה שאנו עושים קושרת אותנו ויוצרת היצמדות,
התרחשות-האספות של קארמה מתקיימת עקב כל פעולה. התוצר, האפקט של הקארמה. ההצטברות
שלה עמנו. לפיכך, כתוצאה מקארמה טובה נצבור תוצאות חיוביות ולפיכך נצטרך להיוולד
מחדש כדי לאפשר לתוצאות הללו להתבטא. במקרה זה הלידה הבאה תהיה יותר נוחה, יותר
נעימה הכל יהיה בסדר ותהיה לך התנסויות
משמחות בחיים. אך מה שמתרחש כשאתה חווה דברים שמחים..דברים משמחים אינם נשארים
משמחים, זה המסר המועבר ביוגה סוטרה. אם אני נהנית מאוכל טוב, אנשים טובים הנמצאים
עימי עם הזמן אצמד אל הטוב הזה וארצה מהטוב הזה עוד ועוד בחיים ואז אם לא יהיה לי
את הטוב הזה – אגיב. תהיה בי שינאה על כך שאין לי את מה שאני רוצה/מצפה. ההצמדות
והשנאה הזו ישארו והדבר מוביל לכאב ולסבל (דוקהה).
היוגים אומרים כי גם אם אתה
עושה קארמה טובה הדבר מסתיים רק בכאב ובסבל. כל מה שגורם לך שמחה, אותו הדבר יגרום
צער. לפיכך, ברור שכל העולם רק יגרום לך סבל. מהעולם תקבל רק אי שמחה. זה מה
שאנשים נבונים יבינו. אנשים נבונים מבינים שהעולם החומרי אינו אלא מקור לכאב
ולסבל. אז הבינו זאת היטב. התוצר של הקארמה הוא כל הרכיבים המשפיעים על חיי (ר'
הסבר בהרצאה קודמת). ההנאה עצמה היא מקור הבעיות שלי. דתות ואמונות מדברות על תעשה
טוב תקבל טוב תגיע לגן עדן, היוגה אינה מדברת כך, אך טוענת כי לכל מעשה ישנה
תוצאה, אפקט חיובי או שלילי. אם אתה חווה אפקט בסופו של דבר התוצאה תהיה שלילית כי
בין אם במודע ובין אם לא במודע אתה תקשר ותצמד. אתה רוצה סוג מסויים של נוחות
ואינך מוכן לוותר על הנוחות שלך והדבר לבסוף יוביל לכאב ולסבל גם אם ממקור של
שמחה. אינך מעוניין לוותר על הטוב, אתה מתרגל לטוב, כל מה שאנו מכנים שמחה אינה
נשארת שמחה כלל.
כך קורה עם בני האדם. בני האדם מושפעים מהגונות ופועלים תחתן,
סאטווה, ראגאס וטאמס, שלושת המאפיינים שלכל אובייקט חומרי יש. היום מישהו מתנהג
נחמד ובסדר איתך כי הוא במצב טוב (סאטווי) אך למחרת הוא מתנהג בגסות (ראגאסי), רב
איתך (טאמאס), נפגע ממך, נעלב ממך וכו. לעולם אינך יודע מי יתנהג ובאיזו דרך
בחייך. מה שטוב עבורו היום, לא יהיה טוב עבורו מחר. וכך גם עבורך. אלו החיים.
רכיבים הסותרים אחד את השני. כאב וסבל תמיד נמצאים ברקע. היכן שמדובר בבני אדם
לעולם לא תוכל לחזות כיצד אדם זה יתנהג איתך, כך שיש ספק עם כל אדם סביבך. זו
הבעיה. אדם שנדמה לך שהוא צפוי יכול מחר בבוקר להתהפך, אלו המאפיינים של המיינד האנושי
על כל גלי המחשבות המשפיעות עליו והקיימות בו. כשחושבים וזוכרים זאת זה משפיע על
האופן בו אנו פועלים. עולה מכאן שהעולם החומרי אינו ראוי שנצמד אליו. העולם החומרי
לא יעניק לך יציבות, אושר, שלום. אז תמיד ראה דברים באופן אובייקטיבי בחיים, שמור
על איזון. מה שלא יקרה לך תמיד נסה להבין שגם זה יחלוף, העולם החומרי אינו נשאר
יציב, הוא נמצא בהשתנות מתמדת. הרע יעבור ואז אין סיבה להתעצב מדי אלא להמשיך
ולעשות את חלקי בחיים וכך גם לגבי שמחה, הטוב יחלוף. עלינו להיות מוכנים לכל. אך
בחרו לא לסבול. אל תעשו דברים תוך נוקשות רבה מדי בנוסח זה מה שאני רוצה, וזו
העמדה שלי, או זה מה שאני אוהב ולא אוהב.
אל תכנסו לזה. רק דעו כי כל מה שגורם שמחה יגרום אי שמחה. להתעלות מעל העדפות ואי
העדפות. כולנו שונים. לכל אדם יש את ההגיון שלו ואת האופן הייחודי בו הוא רואה את
הדברים, מתנהג וכו'.
(* פטנג'לי יוגה סוטרה 2.15. תרגם ט.ר מתוך הרצאה במומביי בהרשאה מהמרצה)
![]() |
הנסגי', כאן בתמונה עם אמה |
תגובות