דילוג לתוכן הראשי

הטוב המשתנה, על הצמדות וסבל ביוגה סוטרות של פטנג'לי


עשייה חיובית וטובה המניבה קארמה טובה עשויה להיות המפתח לכאב, צער וקושי. הרצאה של הנסג'י ביוגה אינסטיטיוט מומביי, 28/7.2017. הרצאה שנייה בסדרת הרצאות על קארמה



הנסג'י, המורה המרכזית של היוגה אינסטיטיוט, מומבייי הודו

הנסג'י

מה קורה כשאנו עושים את הקארמה שלנו? כשאנו עושים קארמה טובה – לפעולה תהיה תוצאה טובה, כשאנו עושים קארמה רעה – תוצאה גרועה, מכאן ברור שכל אדם צריך לעשות קארמה טובה. אך מה קורה? כל קארמה שאנו עושים קושרת אותנו ויוצרת היצמדות, התרחשות-האספות של קארמה מתקיימת עקב כל פעולה. התוצר, האפקט של הקארמה. ההצטברות שלה עמנו. לפיכך, כתוצאה מקארמה טובה נצבור תוצאות חיוביות ולפיכך נצטרך להיוולד מחדש כדי לאפשר לתוצאות הללו להתבטא. במקרה זה הלידה הבאה תהיה יותר נוחה, יותר נעימה הכל יהיה בסדר ותהיה לך  התנסויות משמחות בחיים. אך מה שמתרחש כשאתה חווה דברים שמחים..דברים משמחים אינם נשארים משמחים, זה המסר המועבר ביוגה סוטרה. אם אני נהנית מאוכל טוב, אנשים טובים הנמצאים עימי עם הזמן אצמד אל הטוב הזה וארצה מהטוב הזה עוד ועוד בחיים ואז אם לא יהיה לי את הטוב הזה – אגיב. תהיה בי שינאה על כך שאין לי את מה שאני רוצה/מצפה. ההצמדות והשנאה הזו ישארו והדבר מוביל לכאב ולסבל (דוקהה). 

היוגים אומרים כי גם אם אתה עושה קארמה טובה הדבר מסתיים רק בכאב ובסבל. כל מה שגורם לך שמחה, אותו הדבר יגרום צער. לפיכך, ברור שכל העולם רק יגרום לך סבל. מהעולם תקבל רק אי שמחה. זה מה שאנשים נבונים יבינו. אנשים נבונים מבינים שהעולם החומרי אינו אלא מקור לכאב ולסבל. אז הבינו זאת היטב. התוצר של הקארמה הוא כל הרכיבים המשפיעים על חיי (ר' הסבר בהרצאה קודמת). ההנאה עצמה היא מקור הבעיות שלי. דתות ואמונות מדברות על תעשה טוב תקבל טוב תגיע לגן עדן, היוגה אינה מדברת כך, אך טוענת כי לכל מעשה ישנה תוצאה, אפקט חיובי או שלילי. אם אתה חווה אפקט בסופו של דבר התוצאה תהיה שלילית כי בין אם במודע ובין אם לא במודע אתה תקשר ותצמד. אתה רוצה סוג מסויים של נוחות ואינך מוכן לוותר על הנוחות שלך והדבר לבסוף יוביל לכאב ולסבל גם אם ממקור של שמחה. אינך מעוניין לוותר על הטוב, אתה מתרגל לטוב, כל מה שאנו מכנים שמחה אינה נשארת שמחה כלל. 

כך קורה עם בני האדם. בני האדם מושפעים מהגונות ופועלים תחתן, סאטווה, ראגאס וטאמס, שלושת המאפיינים שלכל אובייקט חומרי יש. היום מישהו מתנהג נחמד ובסדר איתך כי הוא במצב טוב (סאטווי) אך למחרת הוא מתנהג בגסות (ראגאסי), רב איתך (טאמאס), נפגע ממך, נעלב ממך וכו. לעולם אינך יודע מי יתנהג ובאיזו דרך בחייך. מה שטוב עבורו היום, לא יהיה טוב עבורו מחר. וכך גם עבורך. אלו החיים. רכיבים הסותרים אחד את השני. כאב וסבל תמיד נמצאים ברקע. היכן שמדובר בבני אדם לעולם לא תוכל לחזות כיצד אדם זה יתנהג איתך, כך שיש ספק עם כל אדם סביבך. זו הבעיה. אדם שנדמה לך שהוא צפוי יכול מחר בבוקר להתהפך, אלו המאפיינים של המיינד האנושי על כל גלי המחשבות המשפיעות עליו והקיימות בו. כשחושבים וזוכרים זאת זה משפיע על האופן בו אנו פועלים. עולה מכאן שהעולם החומרי אינו ראוי שנצמד אליו. העולם החומרי לא יעניק לך יציבות, אושר, שלום. אז תמיד ראה דברים באופן אובייקטיבי בחיים, שמור על איזון. מה שלא יקרה לך תמיד נסה להבין שגם זה יחלוף, העולם החומרי אינו נשאר יציב, הוא נמצא בהשתנות מתמדת. הרע יעבור ואז אין סיבה להתעצב מדי אלא להמשיך ולעשות את חלקי בחיים וכך גם לגבי שמחה, הטוב יחלוף. עלינו להיות מוכנים לכל. אך בחרו לא לסבול. אל תעשו דברים תוך נוקשות רבה מדי בנוסח זה מה שאני רוצה, וזו העמדה שלי, או  זה מה שאני אוהב ולא אוהב. אל תכנסו לזה. רק דעו כי כל מה שגורם שמחה יגרום אי שמחה. להתעלות מעל העדפות ואי העדפות. כולנו שונים. לכל אדם יש את ההגיון שלו ואת האופן הייחודי בו הוא רואה את הדברים, מתנהג וכו'.

(* פטנג'לי יוגה סוטרה 2.15. תרגם ט.ר מתוך הרצאה במומביי בהרשאה מהמרצה)

הנסגי', כאן בתמונה עם אמה

תגובות

פוסטים פופולריים

שילוב יוגה בכיתה מקדמת

שילוב יוגה בכיתה מקדמת מאת בלינדה בן אטר-קוטלר דו"ח תצפית -  שילוב טכניקה יוגית בכיתה רקע : אני עובדת בכיתה מקדמת לתלמידים עם בעיות מורכבות, החל מבעיות תקשורת, ליקויי למידה ומוגבלויות פיזיות (קשיים /פיזיים מוטוריים משמעותיים) ; ובעיקר בולטות בעיות קשב ובעיות התנהגות והפרעות נפשיות. זאת על אף שאפיונים אילו אינם כלולים בהגדרת הכיתה, שכן על פי משרד החינוך הגדרת הכיתה הינה: " ליקויי למידה" – וכל שאר הבעיות על פי המשרד "משניות"  (לא מעניינות/לא רלוונטיות).... הכיתה מונה 13 תלמדים. 4 בנות ו 9 בנים. מכיתות א' ב'. כיתה מקדמת יחידה בבית הספר כשיש עוד 15 כיתות "רגילות". הרקע לכיתה משמעותי בהקשר לשיקול הכנסת תרגול יוגה לכיתתי, בהתחשב בבעיות המגוונות של התלמידים. למרות הדילמה עלי להדגיש שסומכת על עצמי (כאדם שנחשבת "פריקית שליטה") ולא חוששת כלל שהתלמידים יצאו מאיפוס או לחלופין שתרגול יוגה יכול להשפיע לרעה. להיפך, פתוחה לניסיונות ושילוב טכניקות ושיטות מגוונות. הקדמה : כל בוקר בכיתתי אני דוגלת בפתיח וסטינג קבוע

חינוך לפיתוח מודעות ורגישות למצוקתם של אחרים באמצעות הטמעת הערכים ההומניסטיים של היוגה

אנו מזדעזעים למשמע עוולות המתרחשות רחוק מאתנו, אבל עוולות המתקיימות מתחת לאף כמו אינן מעוררות דבר. יש לנו יכולת מופלאה להפוך ל"לא אישי" את הקשה הקרוב ובכך כאילו להעלימו. נאמנים לתרבות הריאליטי וההקצנה הפסיכולוגית, אנחנו מזועזעים מאירוע גדול שקרה, ממשהו חזק, שיש בו שפע של דם, צבע ודמעות, אבל את העוולות היומיומיות המתרחשות אצלנו קרוב איננו מזכים אפילו במבט קצר. הצורך לכבס ולנקות את המצפון שחש במצוקה מובילנו שוב ושוב לפעולות מוחצנות ומיוחצנות של עזרה ונתינה אבל הללו אינן כרוכות בוויתור משמעותי ובשל כך גם השפעתן מינורית וחיוורת. רבים מכורים לתנועה, נעים ממנעד רגשי גבוה למנעד רגשי גבוה יותר וכל מה שקורה בעצימות נמוכה יותר כמו לא נוגע. הסירוב להבין שמשהו לקוי מאד קיים באורח חיים שהשגיות, תועלתנות, חומרנות וציניות שורה בו, לוקח אותנו למחוזות רחוקים ובלבד שנפנה מעצמנו את הצורך להסתכל קרוב ולהתמודד. למעשה, איננו סבורים שיש קשר בין הדברים, בין הערכים הבולטים המנחים אותנו לבין אלימות, סבל, חולי, עוני ובושה. נראה שזו גזרת גורל, אבל היכולת לשנות ולהשפיע היא גדולה יותר ממה

איך עושים יוגה כדי לשפר את איכות החיים ואת מצב הבריאות? יוגה היא ממש לא עוד סוג של פעילות גופנית כי אם גישה הוליסטית ופילוסופיה יישומית

היוגה המודרנית משתמשת בגוף כאמצעי ומציעה לתלמידים לגשת ולהתמודד על המזרון, ללמוד ולתרגל סדרה של תנועות גופניות המשלבות בדרך כלל גם נשימה, הרפיה וניקוי. ההנחה היא שביצוע נשנה של הטכניקות הגופניות יחולל שינוי שיהפוך את הגוף לנשגב יותר ולפיכך קרוב יותר אל המהות. אולם, ביוגה סוטרות של פטאנג'לי, שהוא מבחינות רבות אגד של טכניקות ושיטות להשגת מצב של יוגה, הדגש הוא דווקא על אימון פנימי והשימוש שעושים בטקסט זה מורי יוגה הממוקדים בעבודה עם הגוף הוא שימוש השלכתי וכמעט ספרותי אותו קל יחסית לעשות מעצם טבען המתומצת והרב משמעי של הסוטרות. אימון פסיכו מנטאלי והתנהגותי, בחירה מאומצת במתווה לשינוי עצמי, הוא סוג מקביל, משלים או אחר של אימון אותו ניתן לבצע  ובמסגרתו מוצעות טכניקות רבות ומגוונות להשפעה על האישיות. הסטודיו בו מתבצע אימון זה אינו חלל מעוצב ומאורגן כי אם מרחב החיים הרגילים והשגרתיים, המעבדה המושלמת ללימוד, שיפור, התקדמות והצלחה. מבין הטכניקות היוגיות לאימון פסיכו-מנטאלי: החלטה ובחירה לפתח גישה יוגית לחיים בסיוע מאמץ מתמשך, ממוקד ויציב.    יסודות מרכזיים של הגישה ה

יוגה נגד חומרנות

האם נאפשר לחומרנות להשתלט עלינו לחלוטין? מאת ד"ר ג'איידבה יוגנדרה כסף מניע את העולם או כפי שמצוין בסנסקריט:  Sarve Gunah Kancam Asrayante , כל הדברים הטובים טמונים בזהב. זהו מטריאליזם צרוף ואנחנו כולנו תוצריו. אלה המכחישים כסף הם אלו שזקוקים לו יותר מכל כדי לדבר נגדו – ומספיק להתבונן על חיי הפאר וההדר של רבים מאנשי הדת והרוח. אנו קשורים אל העולם הזה של רושם, תדמית ואופורטוניזם ומתרחקים מהחוט הדק המבדיל בין דתיות, רוחניות לחומרנות. להיות מחויבים למציאות ולחיים תוך מודעות ורגישות, זה לא נושא מרתק ומעניין במיוחד. בעוד שזה קשה מאוד לוותר על עושר וממון וכל מה שהללו מביאים, אנו יכולים לכל הפחות להתנסות בהפחתת הצרכים בכמה תחומים , צעד שיסייע לנו בהמשך להקטין את ההשתלטות החומרית עלינו. למשל: לוותר מדי פעם (אך באופן קבוע) על מעט מהתענוגות החומריות להן אנו רגילים,  לא לדבר למשך שעה פעם בשבוע או לא לאכול משהו מאד טעים מדי פעם או לא לכעוס למשך יותר מחמש דקות או לא לרכוש חפצים שאין לנו צורך בהם או לנסות ולבצע פעולות שבהן התוצר האינטרסנטי שלנו הוא המופחת ביותר.