דילוג לתוכן הראשי

האימון הגופני ביוגה: סיכויים, סיכונים ואכזבות. מה שחשוב לדעת לפני ובזמן שיעור היוגה

במה יכול אימון היוגה לסייע, ממה יש להיזהר וממי כדאי להתרחק?



היוגה הפכה בעשורים האחרונים לפופולרית בעולם כולו, מחיפה ועד מומביי, מניו-יורק ועד טהראן, מברלין ועד באקו, בכל עיר קטנה או גדולה אפשר לקחת שיעור יוגה ולמצוא לא מעט מורים בתחום. העובדה כי יוגה הינה אימון פתוח הנעדר בסיס ידע מקצועי מוגדר ומוסמך מסכן לא אחת את התלמידים המבקשים ללמוד והמסתמכים על הוראתם של מורים חובבניים, פזיזים ולעיתים אף לא הגונים. ובעניין זה ראויה במיוחד לציטוט אמירתו של החוקר והכימאי ההודי, אי.קיי. טיימני שכתב על העירפול הכרוך ביוגה: "אין נושא דומה הכרוך באופן רב כלכך במסתורין, עליו כל אדם יכול לכתוב ככל העולה על רוחו בלא כל סיכון שייטען כלפיו שהוא טועה".
הכתב המדעי של הניו יורק טיימס, ויליאם גיי. ברוד, מתרגל יוגה ותיק בעצמו, פרסם לפני מספר שנים קובץ מאמרים בספר שפירסם והמאגד את יתרונותיה, חסרונותיה, אפשרויותיה וסיכוניה של היוגה         (The Science of Yoga, The Risks and the Rewards, Simon&Schuster, NY 2012).
מחקרים מודרניים מהעשורים האחרונים מצביעים על מאפייניה ויתרונותיה של היוגה כפעילות גופנית הכוללת השפעות מיטיבות על הגוף ועל הנפש. יתרונותיה הבולטים של היוגה המציבים אותה בשורה הראשונה עם התערבויות טיפוליות אחרות רלוונטים במיוחד למתמודדים עם מחלות לב, כלי דם, בעיות של יתר לחץ דם, סוכרת וכדומה, הפרעות הקשורות במידה מסויימת עם מערכת העצבים, המערכת ההורמונלית והמושפעות לא רק מגורמים תורשתיים כי אם גם סביבתיים, אישיותיים, ריגשיים וכל הקשור לאורח החיים ולגישה לחיים. למתמודדים עם הפרעות אלו נמצאה היוגה כעוזרת במיוחד בתוכניות טיפוליות המתקיימות זה שנים בארצות הברית ובהודו והמשלבות יוגה כטיפול המחליף לעיתים מעורבות פולשנית (ניתוחים וצינתורים).
בעיות אורתודפדיות מסויימות, כאב כרוני, כמו גם בעיות והפרעות במערכת העיכול ("המוח הקטן"), ומחלות אסתמה ודרכי הנשימה מושפעות לטובה ע"י היוגה ולעיתים מושג אף ריפוי ממשי.
באופן כללי ניתן לציין ולהסתמך על עבודות מדעיות כמו גם על ניסיון מצטבר של מתרגלים מנוסים כי היוגה משפרת את ההתמודדות עם מחלות באופן כללי, משתמשת כרפואה מונעת בעלת ערך ומרימה את מערכת החיסון. רמזים לסיבות לכך ניתן למצוא במחקרים עדכניים הקשורים לעצב הוואגוס (Vagus) שכשמו הוא נודד מהמוח לכיוון עמוד השדרה ובית החזה ומסתעף במורד הבטן. עצב זה קשור עם מערכת החיסון ומנגנון הריפוי וההתמודדות של הגוף; העבודה הגופנית ביוגה הכוללת כפיפות לפנים ונשימה משפיעות כך סבורים החוקרים על עצב זה, מסייעת לבריאות הכוללת של המתרגל ובכך מהווה את אחד ההסברים לאפקטיביות של היוגה.
למתמודדים עם מצב רוח ירוד, נטיה לחרדה ודיכאון יכולה היוגה לסייע רבות, במקביל לטיפול תרופתי ולעיתים אף במקומו. אבחון מתאים של המצב והפעת הדיכאון/חרדה/נטיות אובססיביות על תפקודו של האדם וחייו הכרחי במיוחד וחייב להתבצע ע"י רופא או מורה מומחה ליוגה, כדי להחליט האם להסתפק ביוגה בלבד או האם יש צורך לשלב לצד היוגה גם טיפול רפואי, פסיכולוגי וייעוצי אחר.
דיון נרחב ומתגבש מתקיים בשנים האחרונות בנוגע להשפעה אפשרית של אימון היוגה על מחלת הסרטן, האם היא מסוגלת להקל על תופעות הלוואי של הטיפולים כמו גם לייצר ערך ומשמעות למתמודדים מהבחינה הפסיכולוגית, יתרונות משמעותיים כשלעצמם, או האם יש לה גם יכולת השפעה על סיכויי הטיפול לאור מטרותיו המותאמות למצב ולמחלה הספיציפית. היות ומחלת הסרטן הינה שם כולל למחלות רבות והיות והחולים בה הינם אנשים מגוונים ושונים מאד האחת מהשני הרי שתשובה אמיתית לגבי ההשפעה האפשרית של היוגה קשורה בשילוב מקצועי בין המערך הרפואי המטפל לבין המורה ליוגה טיפולית ותלוי בעיקר במתרפא, במחלתו וביכולתו להתמיד ולתרגל ברציפות, שהרי בשונה מכל טיפול אחר הטיפול ביוגה אינו טיפול פאסיבי, בו מוסר עצמו המטופל לידיהם של אחרים, כי אם מסלול המחייב מעורבות ממשית, בביצוע האימון המוכן עבור המתרפא וחיפוש ויצירת קשר לב אל האימון והדרך היוגית לצד מחוייבות עמוקה לתירגול עצמו ולעיתים אף לקשר שבין התלמיד למורה, המבטא לא אחת ובוודאי בראשית תהליך הלימוד את המחוייבות של האדם כלפי עצמו ובריאותו.
מנגנון ההשפעה של היוגה קשור לסיבות וגורמים אמפיריים, שאחד מהם אוזכר לעיל, אולם אין הוא תמיד מוסבר באופן זה ובמקרה זה לא אחת רב הנסתר על הגלוי ומנגנון ההשפעה של היוגה אינו מפוענח במלואו, כלומר: לא תמיד אנו יכולים להסביר מה בדיוק עובד ומה בדיוק קורה מלבד לציין את העובדה כי עקב האימון ביוגה חל שיפור ושינוי במחלה, סימפטום או קושי ו/או ביכולת לשאת אותה ולחיות עימה בדו קיום, קרי באופן שלא יעניק לה מקום רב מדי בחיים ולא יפריע למתרפאת לחיות את החיים שהיא מבקשת לעצמה.
לצד יתרונותיה הרבים מדגיש בפנינו המדע, המבוסס על מחקר, תצפית והתנסות גם עקרונות בסיסיים עליהם אנו צריכים להקפיד כדי להתאמן ביוגה באופן שאינו רק מועיל כי אם גם בטוח, שכן לאורך השנים וככל שהיוגה הופכת לנפוצה יותר בעולם נרשמו פציעות ופגיעות שנגרמו כתוצאה מאימון לא מקצועי ולא זהיר ביוגה. במיוחד נרשמו פגיעות הקשורות לתנוחות בהן מוטה הצוואר אחורנית באופן חד מדי, בהקשר לתרגילי נשימה מסובכים, סביב תנוחות הפוכות ובעיקר כתוצאה מעמידת ראש ועוד סיכונים הקשורים באופן ייחודי לאדם המתרגל ולמאפייניו האישיים אותם רק מורה מומחה ואחראי יוכל להכיר, לאבחן וזאת כדי להזהיר, להורות על המנעות ומתינות ולהצביע על דגשים ייחודיים למתרגל או לקבוצת המתרגלים (חוג), אם יש בין משתתפיה מכנה משותף.
חובת הזהירות חלה גם בכל הקשור לתקוות שווא בדבר מה שיכולה היוגה לעשות, להחלטות לא רציניות ומסוכנות של תלמידים ולעיתים אף בתמיכתם של מורים ומטפלים שונים. אימון ביוגה שאינו מעוגן אל המציאות, קרי שאינו ממצה במקביל לקיומו את אפשרויות הריפוי הקיימות ברפואה האלופטית המקובלת עשוי במקרה הטוב למנוע טיפול רפואי ובכך לטפח סבל מיותר ובמקרה הרע לסכן ממש את המטופל. יתרונותיה של היוגה, כמו של כל התערבות אחרת, תלויים ביכולותיו של המטופל בהסמך על רופא ומורה מומחה אחראי למצות את אפיקי הטיפול השונים. לרפואה המערבית יתרונות רבים וחובה להסתייע בהם. הבטחות ותקוות הקשורות לאימון ביוגה חייבות להיות ריאליות ובעיקר מבוססות, פנטזיות ואשליות מסכנות את המתרפא.

ל ס י כ ו ם: אימון היוגה מבטיח למתרגליו יתרונות רבים המוענקים למי שמסכים להתמיד ברצינות, להקפיד ללמוד, לתרגל ולהתאמן. כאימון המוטה פנימה, אל ההבנות העצמיות, אל העדינות והמודעות הגופנית ברמה התאית העדינה, אל הרגישות של אדם כלפי עצמו ואורחות חייו , מיוחדת היוגה בהשוואה לפעילויות ספורטיביות אחרות. השילוב הייחודי בין תנועה לבין נשימה והרפיה, בשילובים רבים ומגוונים, בהתאם למטרות וליעדים של התרגול, כמו גם הדגש על גוף ונפש כמכלול בלא לשכוח את ההיבטים הרוחניים, מבטיח למתרגל הרציני רווח ממשי ויציב. זו בוודאי אחת ההשקעות המשתלמות ביותר המשיאה תשואה רבה לאין ערוך מזו של כל השקעה חומרית אחרת.
לצד היתרונות מונחים תמרורי אזהרה המדגישים כיצד להתאמן בבטיחות ובזהירות, בסבירות המעניקה סיכוי ולא בפזיזות שלא אחת מסתיימת ברע.

מלווה מקצועי/ת, אחראי ומנוסה לצד חומרי קריאה מוסמכים, מבוססים ואחראיים הם חובה בעבור כל מי שמבקש/ת לשפר את חייו ואת מצב בריאותו/ה בסיוע קסם היוגה.


תגובות

Unknown אמר/ה…
מחקרים הראו שמציבים חיוביים צח(צחוק,אופטימיות) מגבירים חוסן בריאותי והגנה מיניי. חיידקים!

פוסטים פופולריים

שילוב יוגה בכיתה מקדמת

שילוב יוגה בכיתה מקדמת מאת בלינדה בן אטר-קוטלר דו"ח תצפית -  שילוב טכניקה יוגית בכיתה רקע : אני עובדת בכיתה מקדמת לתלמידים עם בעיות מורכבות, החל מבעיות תקשורת, ליקויי למידה ומוגבלויות פיזיות (קשיים /פיזיים מוטוריים משמעותיים) ; ובעיקר בולטות בעיות קשב ובעיות התנהגות והפרעות נפשיות. זאת על אף שאפיונים אילו אינם כלולים בהגדרת הכיתה, שכן על פי משרד החינוך הגדרת הכיתה הינה: " ליקויי למידה" – וכל שאר הבעיות על פי המשרד "משניות"  (לא מעניינות/לא רלוונטיות).... הכיתה מונה 13 תלמדים. 4 בנות ו 9 בנים. מכיתות א' ב'. כיתה מקדמת יחידה בבית הספר כשיש עוד 15 כיתות "רגילות". הרקע לכיתה משמעותי בהקשר לשיקול הכנסת תרגול יוגה לכיתתי, בהתחשב בבעיות המגוונות של התלמידים. למרות הדילמה עלי להדגיש שסומכת על עצמי (כאדם שנחשבת "פריקית שליטה") ולא חוששת כלל שהתלמידים יצאו מאיפוס או לחלופין שתרגול יוגה יכול להשפיע לרעה. להיפך, פתוחה לניסיונות ושילוב טכניקות ושיטות מגוונות. הקדמה : כל בוקר בכיתתי אני דוגלת בפתיח וסטינג קבוע

האומנות והתרפיה של יוגה על כיסא

אימון גוף נפש מונגש שמתאים לכולם נעמעם את האור. נסגור את הנייד. נשב על כיסא, הגב ישר וצמוד למשענת. הראש מורם מעט. כתפיים רפויות, צוואר רפוי, הגב רפוי. כל הגוף רפוי ושקט. חבר שלי נהג לתרגל יוגה. לאחר שחלה שוב אינו יכול לבצע עם גופו את אשר ביצע בעבר. האם הסתיים הקשר שלו עם היוגה? האם דווקא כעת כשהוא נזקק למלוא הסיוע שדרך היוגה יכולה להושיט, אין הוא יכול עוד לחוות חווית יוגה? למעשה, אם יפנה אל המקומות בהם מלמדים יוגה באזור מגוריו, לא ימצא קבוצת תרגול בה יוכל להשתלב. אנשים בעלי קושי תפקודי ומגבלה גופנית חווים בחייהם מידה רבה של כאב, מצוקה, פחד ודאגה אך אינם חושבים לפנות לעולם היוגה, הנתפס כעולמם של הצעירים החתיכים והגמישים.   זאת למרות שהיוגה כגישה, כאורח חיים, כפילוסופיה יישומית וכתרכיב ממוקד של תרגילי גוף ונשימה עשויה להוות תרפיה אינטגרטיבית משמעותית עבורם, בהיותה ממוקדת בהפחתת סבל תוך הצעתה של פרקטיקה התערבותית בהירה ונוחה לביצוע. אנשים המתמודדים מחלות מאיימות חיים ; סרטן, מחלות לב וריאה כרוניות, איידס, מחלות נירולוגיות מתקדמות (טרשת נפוצה, פרקינסון, ניוון שרירי ועוד),

חינוך לפיתוח מודעות ורגישות למצוקתם של אחרים באמצעות הטמעת הערכים ההומניסטיים של היוגה

אנו מזדעזעים למשמע עוולות המתרחשות רחוק מאתנו, אבל עוולות המתקיימות מתחת לאף כמו אינן מעוררות דבר. יש לנו יכולת מופלאה להפוך ל"לא אישי" את הקשה הקרוב ובכך כאילו להעלימו. נאמנים לתרבות הריאליטי וההקצנה הפסיכולוגית, אנחנו מזועזעים מאירוע גדול שקרה, ממשהו חזק, שיש בו שפע של דם, צבע ודמעות, אבל את העוולות היומיומיות המתרחשות אצלנו קרוב איננו מזכים אפילו במבט קצר. הצורך לכבס ולנקות את המצפון שחש במצוקה מובילנו שוב ושוב לפעולות מוחצנות ומיוחצנות של עזרה ונתינה אבל הללו אינן כרוכות בוויתור משמעותי ובשל כך גם השפעתן מינורית וחיוורת. רבים מכורים לתנועה, נעים ממנעד רגשי גבוה למנעד רגשי גבוה יותר וכל מה שקורה בעצימות נמוכה יותר כמו לא נוגע. הסירוב להבין שמשהו לקוי מאד קיים באורח חיים שהשגיות, תועלתנות, חומרנות וציניות שורה בו, לוקח אותנו למחוזות רחוקים ובלבד שנפנה מעצמנו את הצורך להסתכל קרוב ולהתמודד. למעשה, איננו סבורים שיש קשר בין הדברים, בין הערכים הבולטים המנחים אותנו לבין אלימות, סבל, חולי, עוני ובושה. נראה שזו גזרת גורל, אבל היכולת לשנות ולהשפיע היא גדולה יותר ממה