דילוג לתוכן הראשי

יוגה-קשיבות, מרחב של נשימה והקלה



במרחב ההשפעה הרב מימדי של היוגה-מיינדפולנס (קשיבות) טמון פוטנציאל אין סופי להקלה, סיוע וטיפול באדם בתקופות ובמצבי חיים שונים ומגוונים. כפילוסופיה יישומית המציעה גישות פסיכו מנטאליות משפרות ומצילות
חיים וכמילה נרדפת לשלל טכניקות התנהגותיות וגופניות, מבקשת היוגה לראות את הפרט הייחודי לא רק בימי צעירותו הבריאים כי אם גם ברגעי קושי,משבר והשתנות.
בעיניי, זו תכלית משמעותית ומתרומותיה העיקריות של היוגה לעולם.

כיצד יכולה היוגה לסייע בעיתים של מורכבות גופנית ונפשית?
בפיתוחה וטיפוחה של גישה יוגית אל ההתרחשויות עצמן; מודעות ותשומת לב אל המגבלות והיכולות הראליות לעומת מלחמה בלתי פוסקת, טיפוח מידה של אי הצמדות ואובייקטיביות לנוכח המציאות הלא תמיד רצויה לעומת הזדהות מוחלטת עמה, פרימה מסוימת של החיבור בין הגופניות לבין העצמיות והמהות בלא לזנוח את מנעדי ההקלה הגופנית הטמונים באימון הפיסי ביוגה, בנייתו של "מקום" פנימי, של עוגן, בדמות שיגרת האימון היציב  והקבוע, דרכים למציאת משמעות וסיוע בייחוס ערך לאירועי החיים שקרו, קורים ובוודאי עוד יקרו וזאת לעומת חווית האקראיות הבלתי צפויה, הבלתי נשלטת והבלתי נסבלת – הם מיסודותיה של העבודה הנעשית בשיעורי יוגה-מיינדפולנס.

כבכל שותפות מסוג זו למנחה הקבוצה ישנו תפקיד מרכזי שאינו מתמקד דווקא בהעברה של תיאוריות, טכניקות ומידעים כי אם בעיקר  בהדגמה-דוגמא אישית על בסיס "כאן ועכשיו" של הגישה היוגית. יוגה מועברת בעיקר כחוויה וכניסיון להציג אלטרנטיבה ערכית לגישות השגורות באחר מזה שנים.  יעד זה מחייב התמקדות ותשומת לב מירבית לתגובות, התייחסויות והתנהלות לנוכח אתגרי הסטינג, מבנה הפעילות עצמו הכולל, בין השאר את מימד המסגרת, הזמן, היחס לאחרות ולשונות לחולשה ולביקורתיות, לתמורה ולהדדיות. מושגי ההצלחה והכישלון מותמרים והדגש הוא יותר על ההיבטים של הרווחה הסובייקטיבית והמימד התהליכי, שהוא אובייקטיבי ואף מדיד מעט יותר.
כותבת חווה מחיפה, עמיתה ותיקה באחת הקבוצות: "היוגה לימדה אותי לראשונה בחיי לנשום" ואני מניח שהתכוונה לאו דווקא ולא רק לתוצאותיה של אנלומה וילומה, טכניקה יוגית אותה אנו מתרגלים מדי שיעור.



תגובות

פוסטים פופולריים

שילוב יוגה בכיתה מקדמת

שילוב יוגה בכיתה מקדמת מאת בלינדה בן אטר-קוטלר דו"ח תצפית -  שילוב טכניקה יוגית בכיתה רקע : אני עובדת בכיתה מקדמת לתלמידים עם בעיות מורכבות, החל מבעיות תקשורת, ליקויי למידה ומוגבלויות פיזיות (קשיים /פיזיים מוטוריים משמעותיים) ; ובעיקר בולטות בעיות קשב ובעיות התנהגות והפרעות נפשיות. זאת על אף שאפיונים אילו אינם כלולים בהגדרת הכיתה, שכן על פי משרד החינוך הגדרת הכיתה הינה: " ליקויי למידה" – וכל שאר הבעיות על פי המשרד "משניות"  (לא מעניינות/לא רלוונטיות).... הכיתה מונה 13 תלמדים. 4 בנות ו 9 בנים. מכיתות א' ב'. כיתה מקדמת יחידה בבית הספר כשיש עוד 15 כיתות "רגילות". הרקע לכיתה משמעותי בהקשר לשיקול הכנסת תרגול יוגה לכיתתי, בהתחשב בבעיות המגוונות של התלמידים. למרות הדילמה עלי להדגיש שסומכת על עצמי (כאדם שנחשבת "פריקית שליטה") ולא חוששת כלל שהתלמידים יצאו מאיפוס או לחלופין שתרגול יוגה יכול להשפיע לרעה. להיפך, פתוחה לניסיונות ושילוב טכניקות ושיטות מגוונות. הקדמה : כל בוקר בכיתתי אני דוגלת בפתיח וסטינג קבוע

חינוך לפיתוח מודעות ורגישות למצוקתם של אחרים באמצעות הטמעת הערכים ההומניסטיים של היוגה

אנו מזדעזעים למשמע עוולות המתרחשות רחוק מאתנו, אבל עוולות המתקיימות מתחת לאף כמו אינן מעוררות דבר. יש לנו יכולת מופלאה להפוך ל"לא אישי" את הקשה הקרוב ובכך כאילו להעלימו. נאמנים לתרבות הריאליטי וההקצנה הפסיכולוגית, אנחנו מזועזעים מאירוע גדול שקרה, ממשהו חזק, שיש בו שפע של דם, צבע ודמעות, אבל את העוולות היומיומיות המתרחשות אצלנו קרוב איננו מזכים אפילו במבט קצר. הצורך לכבס ולנקות את המצפון שחש במצוקה מובילנו שוב ושוב לפעולות מוחצנות ומיוחצנות של עזרה ונתינה אבל הללו אינן כרוכות בוויתור משמעותי ובשל כך גם השפעתן מינורית וחיוורת. רבים מכורים לתנועה, נעים ממנעד רגשי גבוה למנעד רגשי גבוה יותר וכל מה שקורה בעצימות נמוכה יותר כמו לא נוגע. הסירוב להבין שמשהו לקוי מאד קיים באורח חיים שהשגיות, תועלתנות, חומרנות וציניות שורה בו, לוקח אותנו למחוזות רחוקים ובלבד שנפנה מעצמנו את הצורך להסתכל קרוב ולהתמודד. למעשה, איננו סבורים שיש קשר בין הדברים, בין הערכים הבולטים המנחים אותנו לבין אלימות, סבל, חולי, עוני ובושה. נראה שזו גזרת גורל, אבל היכולת לשנות ולהשפיע היא גדולה יותר ממה

איך עושים יוגה כדי לשפר את איכות החיים ואת מצב הבריאות? יוגה היא ממש לא עוד סוג של פעילות גופנית כי אם גישה הוליסטית ופילוסופיה יישומית

היוגה המודרנית משתמשת בגוף כאמצעי ומציעה לתלמידים לגשת ולהתמודד על המזרון, ללמוד ולתרגל סדרה של תנועות גופניות המשלבות בדרך כלל גם נשימה, הרפיה וניקוי. ההנחה היא שביצוע נשנה של הטכניקות הגופניות יחולל שינוי שיהפוך את הגוף לנשגב יותר ולפיכך קרוב יותר אל המהות. אולם, ביוגה סוטרות של פטאנג'לי, שהוא מבחינות רבות אגד של טכניקות ושיטות להשגת מצב של יוגה, הדגש הוא דווקא על אימון פנימי והשימוש שעושים בטקסט זה מורי יוגה הממוקדים בעבודה עם הגוף הוא שימוש השלכתי וכמעט ספרותי אותו קל יחסית לעשות מעצם טבען המתומצת והרב משמעי של הסוטרות. אימון פסיכו מנטאלי והתנהגותי, בחירה מאומצת במתווה לשינוי עצמי, הוא סוג מקביל, משלים או אחר של אימון אותו ניתן לבצע  ובמסגרתו מוצעות טכניקות רבות ומגוונות להשפעה על האישיות. הסטודיו בו מתבצע אימון זה אינו חלל מעוצב ומאורגן כי אם מרחב החיים הרגילים והשגרתיים, המעבדה המושלמת ללימוד, שיפור, התקדמות והצלחה. מבין הטכניקות היוגיות לאימון פסיכו-מנטאלי: החלטה ובחירה לפתח גישה יוגית לחיים בסיוע מאמץ מתמשך, ממוקד ויציב.    יסודות מרכזיים של הגישה ה

יוגה נגד חומרנות

האם נאפשר לחומרנות להשתלט עלינו לחלוטין? מאת ד"ר ג'איידבה יוגנדרה כסף מניע את העולם או כפי שמצוין בסנסקריט:  Sarve Gunah Kancam Asrayante , כל הדברים הטובים טמונים בזהב. זהו מטריאליזם צרוף ואנחנו כולנו תוצריו. אלה המכחישים כסף הם אלו שזקוקים לו יותר מכל כדי לדבר נגדו – ומספיק להתבונן על חיי הפאר וההדר של רבים מאנשי הדת והרוח. אנו קשורים אל העולם הזה של רושם, תדמית ואופורטוניזם ומתרחקים מהחוט הדק המבדיל בין דתיות, רוחניות לחומרנות. להיות מחויבים למציאות ולחיים תוך מודעות ורגישות, זה לא נושא מרתק ומעניין במיוחד. בעוד שזה קשה מאוד לוותר על עושר וממון וכל מה שהללו מביאים, אנו יכולים לכל הפחות להתנסות בהפחתת הצרכים בכמה תחומים , צעד שיסייע לנו בהמשך להקטין את ההשתלטות החומרית עלינו. למשל: לוותר מדי פעם (אך באופן קבוע) על מעט מהתענוגות החומריות להן אנו רגילים,  לא לדבר למשך שעה פעם בשבוע או לא לאכול משהו מאד טעים מדי פעם או לא לכעוס למשך יותר מחמש דקות או לא לרכוש חפצים שאין לנו צורך בהם או לנסות ולבצע פעולות שבהן התוצר האינטרסנטי שלנו הוא המופחת ביותר.