דילוג לתוכן הראשי

יוגה תרפיה למתמודדים עם סוכרת 2 וטרום סוכרת


כיצד יכולה היוגה לסייע בהתמודדות עם סוכרת 2 וטרום סוכרת?


סוכרת 2, המתפתחת בדרך כלל אחרי גיל 30, קשורה לחוסר תגובה חלקי (תנגודת) להורמון אינסולין ומגיעה לעיתים בחבילה אחת עם תסמונת מטאבולית הכוללת עלייה ברמת השומנים בדם, כולסטרול "רע" גבוה וכולסטרול "טוב" נמוך. יוגה כגישה הוליסטית המתייחסת לגוף, לנפש ולמהות (נשמה, רוח, אנרגיה)  - עובדת ועוזרת למתמודדים עם סוכרת 2 וטרום סוכרת.

פעילות גופנית אירובית (הליכה בקצב בינוני למשך 150 דקות מצטברות בשבוע או הליכה מהירה מאד-ריצה במשך 90 דקות מצטברות בשבוע)  לצד פעילות אנאירובית (פעילות לנוכח התנגדות כמו הרמת משקולות בתדירות של 3 אימונים באורך 60 דק' בשבוע), מסייעת למתמודדים עם סוכרת ויש לה תפקיד רב. ליוגה, כטכניקה גופנית המשלבת עבודה אירובית ואנאירובית מתונה ישנם יתרונות ייחודיים והשפעתם על מדדים המאפיינים סוכרת; בדיקת גלוקוז בצום, HbA1c, ונוכחות גלוקוז בשתן -  נמצאה מועילה, לעיתים אף יותר בהשוואה לפעילויות אחרות. 
עבודה מקיפה בנושא זה פורסמה ע"י חוקרים הודים בעיתונות המדעית והתבססה בין השאר על 14 מחקרים שנערכו ע"י חוקרים שונים  
(Thangasami at al, journal of Diabetes and Metabolism, Volume 6, Issue 10, Oct 2015).

מהן ההשערות המסבירות את האפקטיביות הרבה של היוגה?
ההסבר ליכולת הריפוי המשמעותי של היוגה במקרה של סוכרת 2 קשור בין השאר לגורמים הפיזיו מנטאליים המעורבים במחלת הסוכרת  ולהתפרצותה על רקע החשיפה למתח מתמשך. נמצא כי האימון ביוגה מסייע להפחתת עצימות פעולתה של מערכת הדחק העיקרית בגוף, ציר ההיפותלמוס-בלוטת יותרת המוח-בלוטת יותרת הכליה (HPA axis) ומערכת העצבים הסימפטטית (SNS). 
תרגילי מתיחת הבטן והפעלת לחצים שונים על איבריה  תורמים לחידוש-הבראת תאי הלבלב המשפרים  את חילוף החומרים (מטבוליזם) ברקמות פריפריאליות, בכבד וברקמות שומן. שיפור זרימת הדם לשרירים בשילוב הרפית השרירים גורמת להעצמת קולטני האינסולין הגורמים לספיגת אינסולין מוגברת ובכך מפחיתים את רמות הסוכר בדם. 
תרגילי היוגה השונים המשלבים תנועה, נשימה והרפיה מאזנים את תפקוד מערכת העצבים ובכך מסייעים בהתמודדות עם מחלות תלויות-קשורות מתח.

אף כי ההתייחסות ביוגה ובאירוודה הינה לאדם הייחודי שבו מתקיימת המחלה ולא אל המחלה עצמה כאגד של תסמינים ותופעות, מציעה היוגה  ארגז כלים כללי למתמודדים עם סוכרת. ארגז כלים זה יכול לשמש מסגרת בסיסית ומסייעת.
מומלץ לבחון את התאמת האימון המוצע בסיוע מורה מקצועי ליוגה או יוגה תרפיסט ולהתאים את המוצע כאן לצרכיו הייחודיים של הפרט.
סוכרת כמחלה שיש לה הקשר פסיכו סומאטי קשורה אל המארג המהווה אותנו וההיבטים המשמעותיים של אורח חיים, דפוס ההתמודדות עם מתח, התייחסות למשברים רגשיים-אישיים לא מעובדים וכו' משפיע אף הוא וקשור קשר הדוק עם התפרצותה של המחלה ועם ההתמודדות עימה.

ארגז הכלים הגופני היוגי להתמודדות עם סכרת מתמקד בהיבטים פיזיו מנטאליים ובתמיכה בלבלב האחראי בגוף על ייצור וקליטת אינסולין. אף כי כמעט בלתי אפשרי להציג נוסח אחידה להתמודדות עם מחלה ללא התאמה אישית ומדויקת ככל האפשר למתרפא הייחודי הרי שבאופן כללי האימון הגופני האישי שיוצע כולל תנוחות גוף יוגיות בשילוב מניפולציות על הנשימה, אותן מתבקש המתרפא לתרגל באופן עצמאי כמעט מדי יום.
יצויין, כי הללו מוצעים בנוסף להליכה של כחצי שעה בעצימות בינונית-גבוהה  לפחות חמש פעמים בשבוע וכמובן להמלצות תזונה למתמודדים עם סוכרת ובנושא זה נפנה למאמרה של ד"ר אולגה רז.

הצעת אימון כללית: אימון יוגה ממוקד (מקסימום יוגה)  למתמודדים עם סוכרת 2 וטרום סוכרת:
סוקאסנה - 5 דק' 
תנוחת הרפיה בעמידה - 1 דק'
תנוחת פתיחת הלב - 3 פעמים
טלאסנה - 1,2,3,4 - בשילוב נשימה מותאמת - 3 פעמים כל תנוחה
קונאסנה - 1,2,3 - בשילוב נשימה מותאמת - 3 פעמים כל תנוחה
אוטקטאסנה - בשילוב נשימה מותאמת - 3 פעמים 
צ'קראסנה - בשילוב נשימה מותאמת - 3 פעמים 
הסטהפדאסנה - בשילוב נשימה מותאמת - 3 פעמים 
טריקונאסנה - בשילוב נשימה מותאמת - 3 פעמים 
גרודסאנה - 1 דק' נשימה טבעית (כניסה ויציאה מן התנוחה בנשימה מותאמת)
קאטיצ'קראסנה - 1 דק' נשימה טבעית (כניסה ויציאה מן התנוחה בנשימה מותאמת)
מנדוק אסנה (1) ו- (2) - נשימה טבעית - 40 שניות-דקה כל וריאציה
יוגה מודרה - בשילוב נשימה מותאמת - 3 פעמים
וג'ראסנה - 1 דק' 
הרפיה - 2-5 דקות

* האימון כפוף ליכולות ולמצב הבריאות. האימון המוצע כאן הוא כללי ומיועד לאנשים בריאים בדרך-כלל. מומלץ להתאים את האימון למתרגל הייחודי בסיוע יוגה תרפיסט.








תגובות

פוסטים פופולריים

שילוב יוגה בכיתה מקדמת

שילוב יוגה בכיתה מקדמת מאת בלינדה בן אטר-קוטלר דו"ח תצפית -  שילוב טכניקה יוגית בכיתה רקע : אני עובדת בכיתה מקדמת לתלמידים עם בעיות מורכבות, החל מבעיות תקשורת, ליקויי למידה ומוגבלויות פיזיות (קשיים /פיזיים מוטוריים משמעותיים) ; ובעיקר בולטות בעיות קשב ובעיות התנהגות והפרעות נפשיות. זאת על אף שאפיונים אילו אינם כלולים בהגדרת הכיתה, שכן על פי משרד החינוך הגדרת הכיתה הינה: " ליקויי למידה" – וכל שאר הבעיות על פי המשרד "משניות"  (לא מעניינות/לא רלוונטיות).... הכיתה מונה 13 תלמדים. 4 בנות ו 9 בנים. מכיתות א' ב'. כיתה מקדמת יחידה בבית הספר כשיש עוד 15 כיתות "רגילות". הרקע לכיתה משמעותי בהקשר לשיקול הכנסת תרגול יוגה לכיתתי, בהתחשב בבעיות המגוונות של התלמידים. למרות הדילמה עלי להדגיש שסומכת על עצמי (כאדם שנחשבת "פריקית שליטה") ולא חוששת כלל שהתלמידים יצאו מאיפוס או לחלופין שתרגול יוגה יכול להשפיע לרעה. להיפך, פתוחה לניסיונות ושילוב טכניקות ושיטות מגוונות. הקדמה : כל בוקר בכיתתי אני דוגלת בפתיח וסטינג קבוע

חינוך לפיתוח מודעות ורגישות למצוקתם של אחרים באמצעות הטמעת הערכים ההומניסטיים של היוגה

אנו מזדעזעים למשמע עוולות המתרחשות רחוק מאתנו, אבל עוולות המתקיימות מתחת לאף כמו אינן מעוררות דבר. יש לנו יכולת מופלאה להפוך ל"לא אישי" את הקשה הקרוב ובכך כאילו להעלימו. נאמנים לתרבות הריאליטי וההקצנה הפסיכולוגית, אנחנו מזועזעים מאירוע גדול שקרה, ממשהו חזק, שיש בו שפע של דם, צבע ודמעות, אבל את העוולות היומיומיות המתרחשות אצלנו קרוב איננו מזכים אפילו במבט קצר. הצורך לכבס ולנקות את המצפון שחש במצוקה מובילנו שוב ושוב לפעולות מוחצנות ומיוחצנות של עזרה ונתינה אבל הללו אינן כרוכות בוויתור משמעותי ובשל כך גם השפעתן מינורית וחיוורת. רבים מכורים לתנועה, נעים ממנעד רגשי גבוה למנעד רגשי גבוה יותר וכל מה שקורה בעצימות נמוכה יותר כמו לא נוגע. הסירוב להבין שמשהו לקוי מאד קיים באורח חיים שהשגיות, תועלתנות, חומרנות וציניות שורה בו, לוקח אותנו למחוזות רחוקים ובלבד שנפנה מעצמנו את הצורך להסתכל קרוב ולהתמודד. למעשה, איננו סבורים שיש קשר בין הדברים, בין הערכים הבולטים המנחים אותנו לבין אלימות, סבל, חולי, עוני ובושה. נראה שזו גזרת גורל, אבל היכולת לשנות ולהשפיע היא גדולה יותר ממה

איך עושים יוגה כדי לשפר את איכות החיים ואת מצב הבריאות? יוגה היא ממש לא עוד סוג של פעילות גופנית כי אם גישה הוליסטית ופילוסופיה יישומית

היוגה המודרנית משתמשת בגוף כאמצעי ומציעה לתלמידים לגשת ולהתמודד על המזרון, ללמוד ולתרגל סדרה של תנועות גופניות המשלבות בדרך כלל גם נשימה, הרפיה וניקוי. ההנחה היא שביצוע נשנה של הטכניקות הגופניות יחולל שינוי שיהפוך את הגוף לנשגב יותר ולפיכך קרוב יותר אל המהות. אולם, ביוגה סוטרות של פטאנג'לי, שהוא מבחינות רבות אגד של טכניקות ושיטות להשגת מצב של יוגה, הדגש הוא דווקא על אימון פנימי והשימוש שעושים בטקסט זה מורי יוגה הממוקדים בעבודה עם הגוף הוא שימוש השלכתי וכמעט ספרותי אותו קל יחסית לעשות מעצם טבען המתומצת והרב משמעי של הסוטרות. אימון פסיכו מנטאלי והתנהגותי, בחירה מאומצת במתווה לשינוי עצמי, הוא סוג מקביל, משלים או אחר של אימון אותו ניתן לבצע  ובמסגרתו מוצעות טכניקות רבות ומגוונות להשפעה על האישיות. הסטודיו בו מתבצע אימון זה אינו חלל מעוצב ומאורגן כי אם מרחב החיים הרגילים והשגרתיים, המעבדה המושלמת ללימוד, שיפור, התקדמות והצלחה. מבין הטכניקות היוגיות לאימון פסיכו-מנטאלי: החלטה ובחירה לפתח גישה יוגית לחיים בסיוע מאמץ מתמשך, ממוקד ויציב.    יסודות מרכזיים של הגישה ה

יוגה נגד חומרנות

האם נאפשר לחומרנות להשתלט עלינו לחלוטין? מאת ד"ר ג'איידבה יוגנדרה כסף מניע את העולם או כפי שמצוין בסנסקריט:  Sarve Gunah Kancam Asrayante , כל הדברים הטובים טמונים בזהב. זהו מטריאליזם צרוף ואנחנו כולנו תוצריו. אלה המכחישים כסף הם אלו שזקוקים לו יותר מכל כדי לדבר נגדו – ומספיק להתבונן על חיי הפאר וההדר של רבים מאנשי הדת והרוח. אנו קשורים אל העולם הזה של רושם, תדמית ואופורטוניזם ומתרחקים מהחוט הדק המבדיל בין דתיות, רוחניות לחומרנות. להיות מחויבים למציאות ולחיים תוך מודעות ורגישות, זה לא נושא מרתק ומעניין במיוחד. בעוד שזה קשה מאוד לוותר על עושר וממון וכל מה שהללו מביאים, אנו יכולים לכל הפחות להתנסות בהפחתת הצרכים בכמה תחומים , צעד שיסייע לנו בהמשך להקטין את ההשתלטות החומרית עלינו. למשל: לוותר מדי פעם (אך באופן קבוע) על מעט מהתענוגות החומריות להן אנו רגילים,  לא לדבר למשך שעה פעם בשבוע או לא לאכול משהו מאד טעים מדי פעם או לא לכעוס למשך יותר מחמש דקות או לא לרכוש חפצים שאין לנו צורך בהם או לנסות ולבצע פעולות שבהן התוצר האינטרסנטי שלנו הוא המופחת ביותר.