דילוג לתוכן הראשי

יוגה תרפיה למחלות לב

מאת ברק פליישר


מחלות לב הן מהמחלות הנפוצות ביותר והגורם מספר שתיים לתמותה בישראל.
ישנם סוגים שונים של מחלות לב, הנפוצים שבהם:
1. מחלת לב איסכמית-  נגרמת לאחר שאספקת הדם לשריר הלב נפגעת, וזהו מצב הנגרם בדרך כלל לאחר חסימה חלקית בעורקים הכליליים. המחלה יכולה להיות פתאומית או הדרגתית.

2. בעיות מבניות בלב- קשורות בעיקר למסתמי הלב וגורמות לתפקוד

לקוי בדרגות חומרה שונות של הלב.

3. הפרעות קצב- שינויים בקצב הלב הרגיל, הפוגע בתפקודו התקין של הלב.



המחקר המדעי תומך בכך שתרגול יוגה יכול לשפר את מצבם של חולי לב. בסקירת מאמרים  שנעשתה ב2015 בפקולטה לרפואה באוניברסיטת Duisburg-Essen בגרמניה, נמצא כי יוגה יכולה לשמש ככלי עזר בטיפול בחולים עם מחלות לב כליליים, אי ספיקת לב והפרעת קצב. Cramer H, 2015.
בסקירה נוספת שנעשתה בפקולטה לרפואה בטורונטו, קנדה ב2015, נמצא כי יוגה משפרת את הכושר הגופני ואיכות החיים אצל חולי לב, שבץ  וCOPD ויכולה להועיל לחולים במצבים אלו.Desveaux L ,2015 .
יוגה לטיפול במחלות לב פועלת בשני מישורים: הפחתה של גורמי סיכון למחלות לב ושיפור איכות הנשימה.
גורמי הסיכון למחלות לב הם: השמנת יתר, אורח חיים יושבני, לחץ דם גבוה, מתח, סוכרת, תזונה עשירה במלח ושומן, עישון, צריכת אלכוהול והיסטוריה משפחתית. על ידי הפחתה של גורמי הסיכון ניתן לשפר את מצב מחלת הלב ולהקטין את הסיכון לחזרה או להחמרה של המחלה. תרגול יוגה בדרך מתאימה, בהתמדה ולאורך זמן יעילה לטיפול בלחץ דם גבוה, סוכרת והפחתה של מתח. תרגול יוגה ביחד עם תזונה מתאימה יכולה לעזור בהורדה במשקל ותרגול יוגה קבוע יכול לעזור לאזן את ההשפעות השליליות של אורח חיים יושבני.
הדרך השנייה בה יוגה פועלת על מנת לטפל במחלות לב היא שיפור בהפעלה של שרירי הנשימה ושיפור התנועתיות והיציבה של בית החזה והגב העליון. בדרך זו ניתן לשפר את איכות הנשימה כך שהיא תהיה ארוכה וחלקה יותר. איכות זו של הנשימה מועילה לבריאות הלב מכיוון שהיא מורידה את הדופק ואת לחץ הדם.
היוגה מזהה מאחורי כל התפקודים הפיזיולוגיים והמנטליים של האדם תנועה של אנרגיה, ששמה פראנה. תנועה חזקה ומאוזנת של האנרגיה תביא לאיזון במערכת הגוף נפש והאדם יהנה מבריאות טובה. האנרגיה האחראית על תפקוד הלב נמצאת באזור בית החזה והגב העליון והיא קשורה קשר הדוק לנשימה. העמקת הנשימה ושיפור היציבה והתפקוד של בית החזה והגב העליון משפר את זרימת האנרגיה אל הלב. כך ניתן לשפר את תפקוד הלב ולהעצים את יכולת הריפוי הטבעית של הגוף במקרה של מחלה.
לסיום, הנה דברים שכתבה תלמידה חולת לב, לאחר מספר חודשים של תרגול יוגה קבוע.
"התחלתי לתרגל יוגה מכיוון שיותר לא הייתי מסוגלת לעשות פעילות גופנית בגלל הרעה במחלת לב. בעזרת היוגה למדתי להיות מודעת לגוף שלי, לכבד אותו, לשלוט עליו בעדינות וברכות ולקבל את מגבלותיו. תוך התמדה וסבלנות ובלי להעמיס על גופי החלש, מצבי השתפר בהדרגה: אני רגועה וישנה הרבה יותר טוב, יש לי יותר כוח בידיים וברגליים, אני יותר גמישה, הנשימה שלי התרחבה ואולי התקדמות מחלת הלב נבלמה במידת מה".


ברק פליישר, מורה בכיר ליוגה ויוגה תרפיסט. מלמד ומטפל בתל אביב.
האתר של ברק: www.byt.co.il. טלפון לתאום פגישה עם ברק פליישר:  052-8589502.







תגובות

פוסטים פופולריים

שילוב יוגה בכיתה מקדמת

שילוב יוגה בכיתה מקדמת מאת בלינדה בן אטר-קוטלר דו"ח תצפית -  שילוב טכניקה יוגית בכיתה רקע : אני עובדת בכיתה מקדמת לתלמידים עם בעיות מורכבות, החל מבעיות תקשורת, ליקויי למידה ומוגבלויות פיזיות (קשיים /פיזיים מוטוריים משמעותיים) ; ובעיקר בולטות בעיות קשב ובעיות התנהגות והפרעות נפשיות. זאת על אף שאפיונים אילו אינם כלולים בהגדרת הכיתה, שכן על פי משרד החינוך הגדרת הכיתה הינה: " ליקויי למידה" – וכל שאר הבעיות על פי המשרד "משניות"  (לא מעניינות/לא רלוונטיות).... הכיתה מונה 13 תלמדים. 4 בנות ו 9 בנים. מכיתות א' ב'. כיתה מקדמת יחידה בבית הספר כשיש עוד 15 כיתות "רגילות". הרקע לכיתה משמעותי בהקשר לשיקול הכנסת תרגול יוגה לכיתתי, בהתחשב בבעיות המגוונות של התלמידים. למרות הדילמה עלי להדגיש שסומכת על עצמי (כאדם שנחשבת "פריקית שליטה") ולא חוששת כלל שהתלמידים יצאו מאיפוס או לחלופין שתרגול יוגה יכול להשפיע לרעה. להיפך, פתוחה לניסיונות ושילוב טכניקות ושיטות מגוונות. הקדמה : כל בוקר בכיתתי אני דוגלת בפתיח וסטינג קבוע

חינוך לפיתוח מודעות ורגישות למצוקתם של אחרים באמצעות הטמעת הערכים ההומניסטיים של היוגה

אנו מזדעזעים למשמע עוולות המתרחשות רחוק מאתנו, אבל עוולות המתקיימות מתחת לאף כמו אינן מעוררות דבר. יש לנו יכולת מופלאה להפוך ל"לא אישי" את הקשה הקרוב ובכך כאילו להעלימו. נאמנים לתרבות הריאליטי וההקצנה הפסיכולוגית, אנחנו מזועזעים מאירוע גדול שקרה, ממשהו חזק, שיש בו שפע של דם, צבע ודמעות, אבל את העוולות היומיומיות המתרחשות אצלנו קרוב איננו מזכים אפילו במבט קצר. הצורך לכבס ולנקות את המצפון שחש במצוקה מובילנו שוב ושוב לפעולות מוחצנות ומיוחצנות של עזרה ונתינה אבל הללו אינן כרוכות בוויתור משמעותי ובשל כך גם השפעתן מינורית וחיוורת. רבים מכורים לתנועה, נעים ממנעד רגשי גבוה למנעד רגשי גבוה יותר וכל מה שקורה בעצימות נמוכה יותר כמו לא נוגע. הסירוב להבין שמשהו לקוי מאד קיים באורח חיים שהשגיות, תועלתנות, חומרנות וציניות שורה בו, לוקח אותנו למחוזות רחוקים ובלבד שנפנה מעצמנו את הצורך להסתכל קרוב ולהתמודד. למעשה, איננו סבורים שיש קשר בין הדברים, בין הערכים הבולטים המנחים אותנו לבין אלימות, סבל, חולי, עוני ובושה. נראה שזו גזרת גורל, אבל היכולת לשנות ולהשפיע היא גדולה יותר ממה

איך עושים יוגה כדי לשפר את איכות החיים ואת מצב הבריאות? יוגה היא ממש לא עוד סוג של פעילות גופנית כי אם גישה הוליסטית ופילוסופיה יישומית

היוגה המודרנית משתמשת בגוף כאמצעי ומציעה לתלמידים לגשת ולהתמודד על המזרון, ללמוד ולתרגל סדרה של תנועות גופניות המשלבות בדרך כלל גם נשימה, הרפיה וניקוי. ההנחה היא שביצוע נשנה של הטכניקות הגופניות יחולל שינוי שיהפוך את הגוף לנשגב יותר ולפיכך קרוב יותר אל המהות. אולם, ביוגה סוטרות של פטאנג'לי, שהוא מבחינות רבות אגד של טכניקות ושיטות להשגת מצב של יוגה, הדגש הוא דווקא על אימון פנימי והשימוש שעושים בטקסט זה מורי יוגה הממוקדים בעבודה עם הגוף הוא שימוש השלכתי וכמעט ספרותי אותו קל יחסית לעשות מעצם טבען המתומצת והרב משמעי של הסוטרות. אימון פסיכו מנטאלי והתנהגותי, בחירה מאומצת במתווה לשינוי עצמי, הוא סוג מקביל, משלים או אחר של אימון אותו ניתן לבצע  ובמסגרתו מוצעות טכניקות רבות ומגוונות להשפעה על האישיות. הסטודיו בו מתבצע אימון זה אינו חלל מעוצב ומאורגן כי אם מרחב החיים הרגילים והשגרתיים, המעבדה המושלמת ללימוד, שיפור, התקדמות והצלחה. מבין הטכניקות היוגיות לאימון פסיכו-מנטאלי: החלטה ובחירה לפתח גישה יוגית לחיים בסיוע מאמץ מתמשך, ממוקד ויציב.    יסודות מרכזיים של הגישה ה

יוגה נגד חומרנות

האם נאפשר לחומרנות להשתלט עלינו לחלוטין? מאת ד"ר ג'איידבה יוגנדרה כסף מניע את העולם או כפי שמצוין בסנסקריט:  Sarve Gunah Kancam Asrayante , כל הדברים הטובים טמונים בזהב. זהו מטריאליזם צרוף ואנחנו כולנו תוצריו. אלה המכחישים כסף הם אלו שזקוקים לו יותר מכל כדי לדבר נגדו – ומספיק להתבונן על חיי הפאר וההדר של רבים מאנשי הדת והרוח. אנו קשורים אל העולם הזה של רושם, תדמית ואופורטוניזם ומתרחקים מהחוט הדק המבדיל בין דתיות, רוחניות לחומרנות. להיות מחויבים למציאות ולחיים תוך מודעות ורגישות, זה לא נושא מרתק ומעניין במיוחד. בעוד שזה קשה מאוד לוותר על עושר וממון וכל מה שהללו מביאים, אנו יכולים לכל הפחות להתנסות בהפחתת הצרכים בכמה תחומים , צעד שיסייע לנו בהמשך להקטין את ההשתלטות החומרית עלינו. למשל: לוותר מדי פעם (אך באופן קבוע) על מעט מהתענוגות החומריות להן אנו רגילים,  לא לדבר למשך שעה פעם בשבוע או לא לאכול משהו מאד טעים מדי פעם או לא לכעוס למשך יותר מחמש דקות או לא לרכוש חפצים שאין לנו צורך בהם או לנסות ולבצע פעולות שבהן התוצר האינטרסנטי שלנו הוא המופחת ביותר.