דילוג לתוכן הראשי

האומנות והתרפיה של יוגה על כיסא

אימון גוף נפש מונגש שמתאים לכולם


נעמעם את האור. נסגור את הנייד. נשב על כיסא, הגב ישר וצמוד למשענת. הראש מורם מעט. כתפיים רפויות, צוואר רפוי, הגב רפוי. כל הגוף רפוי ושקט.
חבר שלי נהג לתרגל יוגה. לאחר שחלה שוב אינו יכול לבצע עם גופו את אשר ביצע בעבר. האם הסתיים הקשר שלו עם היוגה? האם דווקא כעת כשהוא נזקק למלוא הסיוע שדרך היוגה יכולה להושיט, אין הוא יכול עוד לחוות חווית יוגה? למעשה, אם יפנה אל המקומות בהם מלמדים יוגה באזור מגוריו, לא ימצא קבוצת תרגול בה יוכל להשתלב.

אנשים בעלי קושי תפקודי ומגבלה גופנית חווים בחייהם מידה רבה של כאב, מצוקה, פחד ודאגה אך אינם חושבים לפנות לעולם היוגה, הנתפס כעולמם של הצעירים החתיכים והגמישים.  זאת למרות שהיוגה כגישה, כאורח חיים, כפילוסופיה יישומית וכתרכיב ממוקד של תרגילי גוף ונשימה עשויה להוות תרפיה אינטגרטיבית משמעותית עבורם, בהיותה ממוקדת בהפחתת סבל תוך הצעתה של פרקטיקה התערבותית בהירה ונוחה לביצוע.

אנשים המתמודדים מחלות מאיימות חיים; סרטן, מחלות לב וריאה כרוניות, איידס, מחלות נירולוגיות מתקדמות (טרשת נפוצה, פרקינסון, ניוון שרירי ועוד), מחלות כליה כרוניות, דמנציה, אלצהיימר, חווים התמודדות רב-מימדית. כאבי גוף, סבל נפשי ומצוקה רוחנית, הם רק תיאורים טכניים, המביעים אך מעט מהחוויה הסובייקטיבית המורכבת אותה חווה כל אדם המבחין באיום הנשקף לעצם קיומו בעולם. אף אם האבחנה האובייקטיבית מותירה מרחב גדול וארוך לטיפול זה או אחר, הרי תחושת החרב המונחת על הצוואר, נותרת כחוויות חיים מכוננת, הנותנת אותותיה בנפש האדם, ברוחו ובגופו, עד יומו האחרון.

מארג הקושי, הכאב והסבל עמו מתמודד האדם הופך אותו לא אחת לחפשן, המחפש דרכים שיעזרו, שיהפכו את הסבל לנסבל יותר, עד כמה שאפשר, לו וליקיריו, החיים לצידו והמנסים להקל, ולו במעט, את מצוקתו. למתמודד מוצעת קשת רחבה של התערבויות ותרופות. וכשהסבל הוא כה רב-תחומי, התרופה היעילה צריכה להיות אף היא כזו. האדם המתמודד עם מחלה מסכנת חיים מחפש הקלה גופנית, נפשית ורוחנית. הקלה שבבסיסה הכלה, שהרי פעמים רבות אין המדובר ב"ריפוי" במשמעותו המקובלת, כלומר: הסרתה המוחלטת של הבעיה הרפואית. יוגה תרפיה הנה גישה אימונית-טיפולית, המשלבת גוף-נפש ורוח. מנסיוני לאורך השנים אימון זה מצליח לסייע רבות.


חשיבות הפעילות הגופנית לחיוניות, למצב הרוח, לבריאות נתמכת זה שנים רבות בשפע מחקרים ועדויות. דווקא ברגעים בהם אנו זקוקים לה יותר נזנחת באחת אופציה מרכזית זו. בעולמנו המוחלט והחד-משמעי (שחור, לבן...) אין אמצע. או שאתה מזיע בהליכה אינטנסיבית או שאתה נמרח מול הטלוויזיה באפס מעשה. הלך רוח זה אינו מותיר לאדם שמצבו הפיסי קשה ואף מדרדר, שום אפשרות ליהנות ממה שיש להפעלה הגופנית לתת. אנשים שזוכרים עצמם פעילים גופנית רואים את מצבם הרפואי כגזירת גורל, שאינה מאפשרת להם מרחב ליהנות ממה שפעילות גופנית מסוגלת לתת. וזאת, ברגעים בהם הם זקוקים לה במיוחד.
יוגה על כיסא, הנה פעילות גופנית מתונה, המאפשרת ליהנות מהיתרונות של היוגה, ללא מאמץ גופני מואץ וללא סיכון משמעותי לנפילות ולפציעות. עיקרה, הרפיה ושחרור גופני והשקטת-הרגעת הראש-רצף המחשבות הבלתי-פוסק. היכולת לעבוד בעדינות מרבית עם הגוף, תוך התאמה מוחלטת לטווח התנועה האפשרי לאדם, לצרכיו, למאפייניו האישיים ולאופי מחלתו - מסייעת ותומכת.



יוגה מקלה באופן ישיר על כאב, עובדה הנתמכת בעדויות של מתרגלים.  כותבת לי אישה שהתאמנה ביוגה בעודה מתמודדת עם כאבים אונקולוגיים (גידולים בריאות): "כשאני עושה יוגה, פשוט לא כואב לי...".

תוכנית יוגה על כיסא אינה נוגעת רק במימד הגופני. למעשה, עיקר חשיבותה בתרומתה ההוליסטית לתשלובת גוף-נפש-רוח. יוגה על כיסא אינה מחוללת שיפור דרמטי בכושר הגופני או בסיבולת לב ריאה - אף כי היא תורמת להארכת שרירים, שחרור מפרקים, שיפור תפקודם של איברים פנימיים, האצת תהליכי המטבוליזם ועוד. היא מטפלת בגוף בהיבטים הנפשיים והרוחניים.

תיאוריות ומגוונות מנסות להסביר את ההשפעה המופלאה שיש ליוגה (וליוגה על כיסא כגישה יוגית מונגשת ומותאמת אישית), על המצב הנפשי, על תחושת הwell being  של האדם; זרם של אושר וחיוניות (ביו אנרגיה) מפציע לו פתאום וחווית הנוכחות הקיומית מתעצמת בקרבם של המתרגלים. ההסברים לתופעה זו חלקם ניזונים מאנטומיה ופיזיולוגיה ומתמקדים בהורמונים ובנוירוטרנסמיטורים המשתחררים למחזור הדם בזמן האימון ועושים את כל הטוב הזה. תיאוריות אחרות, רוחניות יותר, מדברות על הממדים האנרגטיים המטופלים, על טעינת הגוף באנרגיית חיים חיונית ועל הקשרים אחרים ברמת הנשמה. תהיינה התיאוריות אשר תהיינה, הן פחות משמעותיות. במבחן החוויתי המעשי, יוגה פשוט עושה טוב ותורמת מאד לתהליכי החלמה, ריפוי ואף חשוב מכך: למניעה ראשונית ושניונית של ליקויים בריאותיים ולהקלה בהתמודדות עימם.

ליוגה יש ערך פסיכו תרפויטי המושג כפרי האימון והנה אמצעי מוכח וותיק לשיפור איכות החיים ומצב הבריאות. בעת התמודדות עם מחלה מסכנת חיים ראוי לראות בה אמצעי-תרופה שכדאי לבחון ברצינות וללא דעות קדומות. כדאי לנסות ולראות האם זה מתאים. לחוות, לנסות למשך תקופה רציפה של חודש לפחות ולהחליט. אין צורך "להיות בריא" כדי לתרגל יוגה. וייתכן אף כי החיבור לעולם היוגה הוא חזק יותר דווקא בעת מחלה. הפילוסוף היוגי, פטנג'לי מהרישי, מתחיל את היוגה סוטרות שכתב במשפט: "ועכשיו דרך היוגה". ועכשיו, לא קודם. עכשיו. קודם, לא הייתה כל סיבה או כוח או יכולת לפגוש, ללמוד ולהכיר דרך זו. ועכשיו זה הזמן. עכשיו, אחרי שניסינו הכול וחווינו כאב וידענו סבל והבנו את הארעיות והזמניות שהיא בבסיס חיינו כאן. עכשיו, ליבנו פתוח. עכשיו מתחיל הריפוי היוגי שלנו אשר יכול להתרחש, אולי, רק אחרי שנוכחנו במגבלותיו או אף באוזלת ידו של הריפוי אותו ניסינו עד כה.


אימון ביוגה על כיסא אינה "שיטה" או המצאה, אלא גישה לתרגול ולטיפול עצמי. טכניקה המתאימה את תנוחות היוגה הקלאסיות לצרכים וליכולות של המתרגלים במקום בו הם נמצאים בחייהם. כדי לתרגל יוגה צריך, למעשה, מזרון או כיסא, מעט זמן ולב פתוח. אסנות יוגיות רבות המוכרות לנו ניתנות לביצוע על כיסא, עם השגת אפקטים דומים לאלו של התנוחה המקורית המבוצעת בעמידה, בשכיבה או בישיבה, ברוח המסורת היוגית.היות והעבודה ביוגה על כיסא מותאמת לחלוטין לצרכי האדם או קבוצת המתרגלים (צעירים הבאים להירגע ולנוח או מבוגרים תשושי נפש בעלי יכולת תנועה מוגבלת, אנשים החיים עם סרטן או ילדים החווים קשיי ניידות) – אין שעור אחד דומה למשנהו. אולם, קיימים קווים מזהים המאפיינים את התרגול ביוגה על כיסא. המטרה הגופנית של התרגול היא, על פי רוב, משמרת. נאמנים לעקרון של "מה שלא עובד – אובד", אנו מפעילים ביוגה על כיסא את מפרקי הגוף מכף הרגל ועד הצוואר. בישיבה על כיסא, הגב צמוד למשענת עד כמה שאפשר – אנו מתחילים להניע את אצבעות הרגליים ומטפסים  הלאה במעלה הגוף. המפרקים נהנים מאימון מתון שסך אותם, מפעילם בעדינות ומשחרר תקיעויות פיסיות וסטגנציות נפשיות (משברי חיים וטראומות שלא עובדו מוצאים את ביטויים הגופני גם במערכת השלד ובמפרקים במיוחד). תרגילי צוואר, כתפיים ועיניים, מסיימים בדרך כלל את סדרת שחרור המפרקים. העבודה תמיד קשובה ליכולות המתרגל; מפרקים מודלקים, אי-נוחות כרונית בחגורת הכתפיים ומתח באזור הצוואר, הם מצבים שכיחים ומשותפים לאנשים רבים. על כיסא ניתן לתרגל כמעט הכול, החל מהברכה אל השמש, כפיפות לפנים, פיתולים, כפיפות לאחור, מתיחות צדיות ועד תנוחות הגיבור השונות.



ברכה אל השמש – סוריה נמסקאר - בהתאמה לתרגול יוגה על כיסא.
ישיבה על כיסא.
1. ידיים לחזה –נשיפה
2. ידיים למעלה – שאיפה
3. ידיים לרגליים – נשיפה
4. רגל קדימה  (שמאל על רגל ימין, ראש מתוח במידת האפשר כלפי מעלה) –שאיפה
5. גוף ישר (מתיחת הגב כלפי מעלה, ראש מעט מורם) – החזקת נשימה
6. יורדים לקוברה (תנועת קימור המתחילה מעצם הזנב לאורך עמוד השדרה עד חולית השדרה האחרונה והרמת הראש לפנים) – נשיפה
7 .עולים לכלב ( חלק הגוף העליון קדימה, ידיים נשלחות הרחק החוצה, ראש בין הידיים) – שאיפה.8. רגל קדימה – נשיפה
9. ידיים לרגליים – שאיפה
10.ידיים למעלה– נשיפה
11.ידיים למטה (ישיבת מוצא)- שאיפה.
12. חזרה לישיבת המוצא.

החלפת הרגליים בשלבים 4 ו-9 תשלים זוג של סוריה נמסקאר.

בהצלחה!!


טל רביד  - המכון ליוגה. 054-4639953


תגובות

ALIZA ACHAZYAH אמר/ה…
אני מצטער לשים את זה באינטרנט אבל אין לי ברירה. האם מעולם לא האמנתי בלחשי אהבה או כישופים, עד שפגשתי את הקוסם ההוא כשביקרתי את חברתי ב- isreal לפסגה עסקית השנה. אני פוגש אדם בשם דוקטור ALABA היה ממש חזק, והוא יכול היה לעזור בכישופים שיחזירו את האבודים, את המאהבים ואת כספי הקסם, הקסם או הקסם לעבודה או לאושר. אני שמח עכשיו. אני מעיד כי האיש שרציתי להתחתן עזב אותי 5 שבועות לפני החתונה וחיי התהפכו כי מערכת היחסים שלנו נמשכה 3 שנים. באמת אהבתי אותו, אבל אמו הייתה נגדנו ולא הייתה לה עבודה בתשלום טוב. כשפגשתי את הקוסם הזה, סיפרתי לו מה קרה והסברתי לו את המצב. בהתחלה הייתי מהססת וחשדנית, אבל פשוט ניסיתי. ובתוך יומיים, כשחזרתי לגרמניה, חבר (כיום בעל) התקשר אליי ובא אלי והתנצלתי שהכול סודר עם אמו ומשפחתו וקיבל ראיון עבודה חדש להתחתן. לא האמנתי כי ד"ר אלבא פשוט שאלה את שמי ושם חברתי וכל מה שרציתי. ובכן, עכשיו אנחנו נשואים באושר ומצפים לתינוק הקטן שלנו וגם לבעלי יש עבודה חדשה וחיינו השתפרו הרבה יותר. הדואר האלקטרוני שלו הוא: עכשיו אנחנו נשואים באושר ומצפים לתינוק הקטן שלנו וגם לבעלי יש עבודה חדשה וחיינו הפכו הרבה יותר טובים. הדואר האלקטרוני שלו הוא: עכשיו אנחנו נשואים באושר ומצפים לתינוק הקטן שלנו וגם לבעלי יש עבודה חדשה וחיינו הפכו הרבה יותר טובים. הדואר האלקטרוני שלו הוא: dralaba3000@gmail.com אתה יכול גם להעביר לו WhatsApp בכתובת +2349071995123.
ALIZA ACHAZYAH אמר/ה…
הופרדתי מבעלי לפני שלוש שנים. לא הייתה שום תקשורת בינינו. המליצו לי על ידי משפחות וחברים לשחרר את השכחה מנישואין ולהמשיך הלאה בחיי. לא רציתי להתחתן עם מישהו אחר כי עמוק בפנים אני עדיין אוהב את בעלי. סבלתי כל כך מכאב ובלבול שקראתי המלצה ברשת על האופן שבו ד"ר אלבה איחד מחדש נישואים שבורים בעזרת כוחותיו הרוחניים. המשכתי לקרוא כל כך הרבה המלצות על איך שהוא עזר לשים סוף לגירושין ולהשיב את יקיריהם לשעבר של אנשים ואמונתי התחדשה. עלי לפנות מיד לד"ר אלאבה כעבור כמה דקות הוא ענה לי ונתן הוראות מה לעשות, לאחר שעמדתי בדרישה הנדרשת יומיים לאחר הטקס, הכישוף שינה את חיי סביב בעלי שלא לפנות אלי יותר מכך. שנתיים התקשרו אליי באמצע הלילה בבכי והתנצלו שזו עבודתם של השדים, אז אני עדיין נדהם מהנס הזה ולכן אני סולח לו. עכשיו הנישואים שלי עכשיו באיזון. טקס דרלבה עבד נהדר ונישואין חזקים מבעבר, ושום דבר לא יכול להפריד בינינו שוב. ביקרתי בכל כך הרבה אתרים שחיפשתי עזרה, זה היה חסר תקווה עד שהתחברתי עם דרלבה, האיש האמיתי שעזר לי להחלים את נישואי השבורים אם יש לך בעיה דומה בנישואיך, אתה רוצה שבעלך או אשתך יאהבו אותך שוב . , יש לך מישהו שאתה אוהב ואתה רוצה שהוא או היא יאהבו אותך בתמורה, יש לך אתגר בחיים שלך, תבנית הכישוף של ד"ר אלאבה היא הפיתרון והתשובה לבעיה שלך, whatsapp: +2349039885856, צרו איתו קשר עוד היום על ידי שליחת דוא"ל לכתובת dralaba3000@gmail.com אל תיתן לאף אחד לקחת ממך את בן / בת הזוג שלך

פוסטים פופולריים

שילוב יוגה בכיתה מקדמת

שילוב יוגה בכיתה מקדמת מאת בלינדה בן אטר-קוטלר דו"ח תצפית -  שילוב טכניקה יוגית בכיתה רקע : אני עובדת בכיתה מקדמת לתלמידים עם בעיות מורכבות, החל מבעיות תקשורת, ליקויי למידה ומוגבלויות פיזיות (קשיים /פיזיים מוטוריים משמעותיים) ; ובעיקר בולטות בעיות קשב ובעיות התנהגות והפרעות נפשיות. זאת על אף שאפיונים אילו אינם כלולים בהגדרת הכיתה, שכן על פי משרד החינוך הגדרת הכיתה הינה: " ליקויי למידה" – וכל שאר הבעיות על פי המשרד "משניות"  (לא מעניינות/לא רלוונטיות).... הכיתה מונה 13 תלמדים. 4 בנות ו 9 בנים. מכיתות א' ב'. כיתה מקדמת יחידה בבית הספר כשיש עוד 15 כיתות "רגילות". הרקע לכיתה משמעותי בהקשר לשיקול הכנסת תרגול יוגה לכיתתי, בהתחשב בבעיות המגוונות של התלמידים. למרות הדילמה עלי להדגיש שסומכת על עצמי (כאדם שנחשבת "פריקית שליטה") ולא חוששת כלל שהתלמידים יצאו מאיפוס או לחלופין שתרגול יוגה יכול להשפיע לרעה. להיפך, פתוחה לניסיונות ושילוב טכניקות ושיטות מגוונות. הקדמה : כל בוקר בכיתתי אני דוגלת בפתיח וסטינג קבוע

חינוך לפיתוח מודעות ורגישות למצוקתם של אחרים באמצעות הטמעת הערכים ההומניסטיים של היוגה

אנו מזדעזעים למשמע עוולות המתרחשות רחוק מאתנו, אבל עוולות המתקיימות מתחת לאף כמו אינן מעוררות דבר. יש לנו יכולת מופלאה להפוך ל"לא אישי" את הקשה הקרוב ובכך כאילו להעלימו. נאמנים לתרבות הריאליטי וההקצנה הפסיכולוגית, אנחנו מזועזעים מאירוע גדול שקרה, ממשהו חזק, שיש בו שפע של דם, צבע ודמעות, אבל את העוולות היומיומיות המתרחשות אצלנו קרוב איננו מזכים אפילו במבט קצר. הצורך לכבס ולנקות את המצפון שחש במצוקה מובילנו שוב ושוב לפעולות מוחצנות ומיוחצנות של עזרה ונתינה אבל הללו אינן כרוכות בוויתור משמעותי ובשל כך גם השפעתן מינורית וחיוורת. רבים מכורים לתנועה, נעים ממנעד רגשי גבוה למנעד רגשי גבוה יותר וכל מה שקורה בעצימות נמוכה יותר כמו לא נוגע. הסירוב להבין שמשהו לקוי מאד קיים באורח חיים שהשגיות, תועלתנות, חומרנות וציניות שורה בו, לוקח אותנו למחוזות רחוקים ובלבד שנפנה מעצמנו את הצורך להסתכל קרוב ולהתמודד. למעשה, איננו סבורים שיש קשר בין הדברים, בין הערכים הבולטים המנחים אותנו לבין אלימות, סבל, חולי, עוני ובושה. נראה שזו גזרת גורל, אבל היכולת לשנות ולהשפיע היא גדולה יותר ממה

איך עושים יוגה כדי לשפר את איכות החיים ואת מצב הבריאות? יוגה היא ממש לא עוד סוג של פעילות גופנית כי אם גישה הוליסטית ופילוסופיה יישומית

היוגה המודרנית משתמשת בגוף כאמצעי ומציעה לתלמידים לגשת ולהתמודד על המזרון, ללמוד ולתרגל סדרה של תנועות גופניות המשלבות בדרך כלל גם נשימה, הרפיה וניקוי. ההנחה היא שביצוע נשנה של הטכניקות הגופניות יחולל שינוי שיהפוך את הגוף לנשגב יותר ולפיכך קרוב יותר אל המהות. אולם, ביוגה סוטרות של פטאנג'לי, שהוא מבחינות רבות אגד של טכניקות ושיטות להשגת מצב של יוגה, הדגש הוא דווקא על אימון פנימי והשימוש שעושים בטקסט זה מורי יוגה הממוקדים בעבודה עם הגוף הוא שימוש השלכתי וכמעט ספרותי אותו קל יחסית לעשות מעצם טבען המתומצת והרב משמעי של הסוטרות. אימון פסיכו מנטאלי והתנהגותי, בחירה מאומצת במתווה לשינוי עצמי, הוא סוג מקביל, משלים או אחר של אימון אותו ניתן לבצע  ובמסגרתו מוצעות טכניקות רבות ומגוונות להשפעה על האישיות. הסטודיו בו מתבצע אימון זה אינו חלל מעוצב ומאורגן כי אם מרחב החיים הרגילים והשגרתיים, המעבדה המושלמת ללימוד, שיפור, התקדמות והצלחה. מבין הטכניקות היוגיות לאימון פסיכו-מנטאלי: החלטה ובחירה לפתח גישה יוגית לחיים בסיוע מאמץ מתמשך, ממוקד ויציב.    יסודות מרכזיים של הגישה ה

יוגה נגד חומרנות

האם נאפשר לחומרנות להשתלט עלינו לחלוטין? מאת ד"ר ג'איידבה יוגנדרה כסף מניע את העולם או כפי שמצוין בסנסקריט:  Sarve Gunah Kancam Asrayante , כל הדברים הטובים טמונים בזהב. זהו מטריאליזם צרוף ואנחנו כולנו תוצריו. אלה המכחישים כסף הם אלו שזקוקים לו יותר מכל כדי לדבר נגדו – ומספיק להתבונן על חיי הפאר וההדר של רבים מאנשי הדת והרוח. אנו קשורים אל העולם הזה של רושם, תדמית ואופורטוניזם ומתרחקים מהחוט הדק המבדיל בין דתיות, רוחניות לחומרנות. להיות מחויבים למציאות ולחיים תוך מודעות ורגישות, זה לא נושא מרתק ומעניין במיוחד. בעוד שזה קשה מאוד לוותר על עושר וממון וכל מה שהללו מביאים, אנו יכולים לכל הפחות להתנסות בהפחתת הצרכים בכמה תחומים , צעד שיסייע לנו בהמשך להקטין את ההשתלטות החומרית עלינו. למשל: לוותר מדי פעם (אך באופן קבוע) על מעט מהתענוגות החומריות להן אנו רגילים,  לא לדבר למשך שעה פעם בשבוע או לא לאכול משהו מאד טעים מדי פעם או לא לכעוס למשך יותר מחמש דקות או לא לרכוש חפצים שאין לנו צורך בהם או לנסות ולבצע פעולות שבהן התוצר האינטרסנטי שלנו הוא המופחת ביותר.