דילוג לתוכן הראשי

המסר המרכזי של היוגה: האט, הקשב, נסה להבין


מהו המסר המרכזי של היוגה לעולם בו אנו חיים? אם ננסה לזכך מבין השפע הבלתי נדלה של הרעיונות, הטכניקות, הגישות והמסרים, מה נוכל לראות כמוטיב המרכזי החוזר גם בטקסטים המסורתיים, גם בלימוד שהתהווה מהם ולצידם וגם מההתאמות השונות שנוצרו מהמפגש של היוגה והבודהיזם עם המערב והמודרניות?
המיקוד הינו בשני עקרונות בסיסיים, מהם נוכל לגזור גם פרקטיקות אימוניות: האטה-עצירה ופשטות.
העולם משופע באפשרויות, מידע והזדמנויות - הגוזרים עלינו חיים במעגל בלתי ניתן לויסות לכאורה של משיכה והשתוקקות. 
אולם, היוגה כגישה לחיים וכפילוסופיה יישומית, כדרך לחינוך עצמי, מציעה את השביל לשינוי ומציגה חלופה לחיים אחרים.
פסל בדמותו של יוגנדרה, היושב בתנוחה הקלה. הכניסה ליוגה אינסטטיוט, מומביי, הודו
המקום בו למדתי נמצא בליבה של שכונה פרברית רגילה למדי במומביי. ייסד אותו ב-1918 מהיבאי דסאי, שכינה את עצמו יוגנדרה, כשמומביי היתה עוד בומביי, עיר בינונית לחופי הים הערבי בשליטת האימפריה הבריטית. כשהגעתי ללמוד שם הוביל את המקום בנו של יוגנדרה המייסד, ג'איידב, חוקר סנסקריט שנטש את האקדמיה כדי ללמד יוגה. אחד הסיפורים הבולטים שעברו שם מן הדור הקודם עסק בתהליך לימודיו והכשרתו של המייסד יוגנדרה. הוא היה סטודנט בקול'ג במומביי ונגרר להרצאה של יוגי שהגיע מהאשרם שלו אשר במלסר (מדינת גוג'ראט), על חופי נהר הנרמנדה. למרות התנגדותו הראשונית הוא נשבה בקסמו של המורה, עזב את לימודיו הפורמליים והלך ללמוד אצלו. כשהגיע, הושיב אותו המורה בבקתה קטנה ביקש ממנו לשבת בשיכול רגליים - והלך. התלמיד הושאר לבדו וישב. המורה חזר כעבור כשעתיים וכשנשאל מתי יתחיל סוף סוף ללמדו יוגה השיב לו: שזה עתה למד. יוגנדרה העיד שזה היה שיעור היוגה החשוב ביותר שקיבל.

מאז נודעו הסכנות הבריאותיות הכרוכות בישיבה של שעות בשיכול רגליים; התרגול הזה בישיבה בתנוחה הקלה (סוקאסנה) צומצם לזמן קצר יותר ויוגנדרה עצמו פיתח בהמשך תוכנית אימון מדיטטיבית המשלבת תנועה, נשימה ושהייה תחומה ומוגבלת בתנוחות, אולם המסר המרכזי נותר תמיד כאז: האטה ועצירה, הפסקה של המרוץ, זמן נטול גירויים של אדם עם עצמו, הם ליבה של היוגה, מעבר ומבעד לשאר יעדיה ותרגוליה.
הבחירה הרציפה להביא גישה זו אל החיים איננה פשוטה ומחייבת התמדה מסורה ועוצמה פנימית. קל הרבה יותר לקחת שיעור יוגה תחום או ריטריט סוף שבוע ולחזור אל החיים הרגילים בלא שהתחולל באדם שינוי גם אם המשיך והתמיד בפעילויות אלו לאורך שנים. הבחירה לחולל שינוי ברוח היוגה קשורה פעמים רבות בגורם משמעותי, במאיץ חזק, הדוחף את התלמיד לחולל שינוי מהפכני בחייו, שינוי הכרוך תמיד בויתור ובמחיר.
במרוצת התנועה לכיוון השינוי, כשעושים יוגה כדי להשיג יוגה, הסיכוי לשנות את העולם ולחיות חיים אחרים, גובר על המאמץ והסיכון.

קיראו כאן את מאמרו של יוגנדרה האתה יוגה: רוחניות חילונית וקידום חירויות הפרט.

תגובות

פוסטים פופולריים

שילוב יוגה בכיתה מקדמת

שילוב יוגה בכיתה מקדמת מאת בלינדה בן אטר-קוטלר דו"ח תצפית -  שילוב טכניקה יוגית בכיתה רקע : אני עובדת בכיתה מקדמת לתלמידים עם בעיות מורכבות, החל מבעיות תקשורת, ליקויי למידה ומוגבלויות פיזיות (קשיים /פיזיים מוטוריים משמעותיים) ; ובעיקר בולטות בעיות קשב ובעיות התנהגות והפרעות נפשיות. זאת על אף שאפיונים אילו אינם כלולים בהגדרת הכיתה, שכן על פי משרד החינוך הגדרת הכיתה הינה: " ליקויי למידה" – וכל שאר הבעיות על פי המשרד "משניות"  (לא מעניינות/לא רלוונטיות).... הכיתה מונה 13 תלמדים. 4 בנות ו 9 בנים. מכיתות א' ב'. כיתה מקדמת יחידה בבית הספר כשיש עוד 15 כיתות "רגילות". הרקע לכיתה משמעותי בהקשר לשיקול הכנסת תרגול יוגה לכיתתי, בהתחשב בבעיות המגוונות של התלמידים. למרות הדילמה עלי להדגיש שסומכת על עצמי (כאדם שנחשבת "פריקית שליטה") ולא חוששת כלל שהתלמידים יצאו מאיפוס או לחלופין שתרגול יוגה יכול להשפיע לרעה. להיפך, פתוחה לניסיונות ושילוב טכניקות ושיטות מגוונות. הקדמה : כל בוקר בכיתתי אני דוגלת בפתיח וסטינג קבוע

האומנות והתרפיה של יוגה על כיסא

אימון גוף נפש מונגש שמתאים לכולם נעמעם את האור. נסגור את הנייד. נשב על כיסא, הגב ישר וצמוד למשענת. הראש מורם מעט. כתפיים רפויות, צוואר רפוי, הגב רפוי. כל הגוף רפוי ושקט. חבר שלי נהג לתרגל יוגה. לאחר שחלה שוב אינו יכול לבצע עם גופו את אשר ביצע בעבר. האם הסתיים הקשר שלו עם היוגה? האם דווקא כעת כשהוא נזקק למלוא הסיוע שדרך היוגה יכולה להושיט, אין הוא יכול עוד לחוות חווית יוגה? למעשה, אם יפנה אל המקומות בהם מלמדים יוגה באזור מגוריו, לא ימצא קבוצת תרגול בה יוכל להשתלב. אנשים בעלי קושי תפקודי ומגבלה גופנית חווים בחייהם מידה רבה של כאב, מצוקה, פחד ודאגה אך אינם חושבים לפנות לעולם היוגה, הנתפס כעולמם של הצעירים החתיכים והגמישים.   זאת למרות שהיוגה כגישה, כאורח חיים, כפילוסופיה יישומית וכתרכיב ממוקד של תרגילי גוף ונשימה עשויה להוות תרפיה אינטגרטיבית משמעותית עבורם, בהיותה ממוקדת בהפחתת סבל תוך הצעתה של פרקטיקה התערבותית בהירה ונוחה לביצוע. אנשים המתמודדים מחלות מאיימות חיים ; סרטן, מחלות לב וריאה כרוניות, איידס, מחלות נירולוגיות מתקדמות (טרשת נפוצה, פרקינסון, ניוון שרירי ועוד),

חינוך לפיתוח מודעות ורגישות למצוקתם של אחרים באמצעות הטמעת הערכים ההומניסטיים של היוגה

אנו מזדעזעים למשמע עוולות המתרחשות רחוק מאתנו, אבל עוולות המתקיימות מתחת לאף כמו אינן מעוררות דבר. יש לנו יכולת מופלאה להפוך ל"לא אישי" את הקשה הקרוב ובכך כאילו להעלימו. נאמנים לתרבות הריאליטי וההקצנה הפסיכולוגית, אנחנו מזועזעים מאירוע גדול שקרה, ממשהו חזק, שיש בו שפע של דם, צבע ודמעות, אבל את העוולות היומיומיות המתרחשות אצלנו קרוב איננו מזכים אפילו במבט קצר. הצורך לכבס ולנקות את המצפון שחש במצוקה מובילנו שוב ושוב לפעולות מוחצנות ומיוחצנות של עזרה ונתינה אבל הללו אינן כרוכות בוויתור משמעותי ובשל כך גם השפעתן מינורית וחיוורת. רבים מכורים לתנועה, נעים ממנעד רגשי גבוה למנעד רגשי גבוה יותר וכל מה שקורה בעצימות נמוכה יותר כמו לא נוגע. הסירוב להבין שמשהו לקוי מאד קיים באורח חיים שהשגיות, תועלתנות, חומרנות וציניות שורה בו, לוקח אותנו למחוזות רחוקים ובלבד שנפנה מעצמנו את הצורך להסתכל קרוב ולהתמודד. למעשה, איננו סבורים שיש קשר בין הדברים, בין הערכים הבולטים המנחים אותנו לבין אלימות, סבל, חולי, עוני ובושה. נראה שזו גזרת גורל, אבל היכולת לשנות ולהשפיע היא גדולה יותר ממה

האימון הגופני ביוגה: סיכויים, סיכונים ואכזבות. מה שחשוב לדעת לפני ובזמן שיעור היוגה

במה יכול אימון היוגה לסייע, ממה יש להיזהר וממי כדאי להתרחק? היוגה הפכה בעשורים האחרונים לפופולרית בעולם כולו, מחיפה ועד מומביי, מניו-יורק ועד טהראן, מברלין ועד באקו, בכל עיר קטנה או גדולה אפשר לקחת שיעור יוגה ולמצוא לא מעט מורים בתחום. העובדה כי יוגה הינה אימון פתוח הנעדר בסיס ידע מקצועי מוגדר ומוסמך מסכן לא אחת את התלמידים המבקשים ללמוד והמסתמכים על הוראתם של מורים חובבניים, פזיזים ולעיתים אף לא הגונים. ובעניין זה ראויה במיוחד לציטוט אמירתו של  החוקר והכימאי ההודי, אי.קיי. טיימני  שכתב על העירפול הכרוך ביוגה: "אין נושא דומה הכרוך באופן רב כלכך במסתורין, עליו כל אדם יכול לכתוב ככל העולה על רוחו בלא כל סיכון שייטען כלפיו שהוא טועה". הכתב המדעי של הניו יורק טיימס, ויליאם גיי. ברוד , מתרגל יוגה ותיק בעצמו, פרסם לפני מספר שנים קובץ מאמרים בספר שפירסם והמאגד את יתרונותיה, חסרונותיה, אפשרויותיה וסיכוניה של היוגה         (The Science of Yoga, The Risks and the Rewards, Simon&Schuster, NY 2012). מחקרים מודרניים מהעשורים האחרונים מצביעים על מאפייניה ו יתרונותיה של ה