דילוג לתוכן הראשי

הורה אגרופים

מהטמה גנדי, מבשרה המודרני של גישת האי אלימות ברוח היוגה: "עין תחת עין - וכל העולם הופך להיות עיוור"

על אלימות ועל הימנעות מאלימות מהזווית היוגית


אלימות. מבט מהיר בכותרות החדשות ואנו, הצופים והקוראים, נחשפים אליה. נגד אחרים ואחרות עקב לאומיותם, מגדרם, דתם, צבעם, מנהגיהם ועוד. ולא רק כארועים רחוקים במקומות אחרים, מערבה ומזרחה מכאן, כי אם פה, ממש ליד הבית. על הכבישים. במערכות הציבוריות. בשיח הציבורי. בין מתחרים בכלל ובין פוליטיקאים ומנהיגים עיסקיים בפרט. הורה אגרופים.


לעיתים נדמה כי אלימות היא מופע מודרניסטי, קפיטליסטי, כזה הקשור בלעדית בערכים הדומיננטיים בחברה שלנו: הישגיות, ניצחון וחתירה כמעט עיוורת אל המטרה. עוד אנו מניחים כי כאן אצלנו, בישראל, האלימות גוברת בהשוואה לאלימות המקובלת בארצות מתונות יותר וייתכן אף כי מגמת הכוחנות והאלימות אך גוברת. ייתכן שאכן כך. 
אף כי ההיסטוריה יודעת לספר לנו על תקופות רגועות יותר, רומנטיות ואידאיות, כאן אצלנו וברחבי תבל, הרי שאלימות כתופעה אנושית אוניברסלית היא על זמנית ובעצימות זו או אחרת הייתה בקרבנו, בני האדם, משחר בריאתנו והיווסדנו. מאבקים על מזון, טריטוריה, מעמד, כח וקיימות - היו בין בני האדם בלא תלות בסביבה בה פעלו ובנסיcות החיצוניות. 
המדענים המצויים בכך חלוקים בדבר מאפינייו הכלליים של הפרט האנושי, האם טמון בו הזרע התוקפני משולח הרסן או שמא המחשבה על טבע לב האדם (הרע מנעוריו) מוגזמת ומוקצנת, בטח בהשוואה ליונקים אחרים. מה שבטוח שאלימות ותוקפנות נודעו תמיד וכך גם העיסוק בנסיונות להמנע מהן או לכל הפחות לצמצמן.
היוגה, כפילוסופיה יישומית אוניברסלית, מכירה בקיומה של אלימות מכוונת, הימסה, מזהירה מנזקיה ומדגישה את היותה של אלימות זו מכשול בסיסי בפני חיים של שלווה, בריאות והתפתחות אותנטית. היוגה מציעה מגוון כלים הוליסטיים פרקטיים (טכניקות) כדי להתמודד עימה. הכלים ההוליסטיים נוגעים בחיינו הרגילים ובגישתנו הבסיסית אליהם, למה שעיקרי וחשוב ולמה שטפל ולמודלים המעשיים שמומלץ לנו להציב לנגד עינינו ולנסות לפעול לפיהם, בלי לשגות באידיאליזציה צבועה אודות מגבלותינו האנושיות.
האידאלים היוגים האתיים, יאמות, באופן מפתיע, נראים כסותרים מאד את אורח חיינו ובמקביל, רלוונטיים באופן מרגש לדעתי למקצת מן הבעיות הגדולות והאמיתיות העומדות בפני בני האדם באשר הם. 

תגובות

פוסטים פופולריים

שילוב יוגה בכיתה מקדמת

שילוב יוגה בכיתה מקדמת מאת בלינדה בן אטר-קוטלר דו"ח תצפית -  שילוב טכניקה יוגית בכיתה רקע : אני עובדת בכיתה מקדמת לתלמידים עם בעיות מורכבות, החל מבעיות תקשורת, ליקויי למידה ומוגבלויות פיזיות (קשיים /פיזיים מוטוריים משמעותיים) ; ובעיקר בולטות בעיות קשב ובעיות התנהגות והפרעות נפשיות. זאת על אף שאפיונים אילו אינם כלולים בהגדרת הכיתה, שכן על פי משרד החינוך הגדרת הכיתה הינה: " ליקויי למידה" – וכל שאר הבעיות על פי המשרד "משניות"  (לא מעניינות/לא רלוונטיות).... הכיתה מונה 13 תלמדים. 4 בנות ו 9 בנים. מכיתות א' ב'. כיתה מקדמת יחידה בבית הספר כשיש עוד 15 כיתות "רגילות". הרקע לכיתה משמעותי בהקשר לשיקול הכנסת תרגול יוגה לכיתתי, בהתחשב בבעיות המגוונות של התלמידים. למרות הדילמה עלי להדגיש שסומכת על עצמי (כאדם שנחשבת "פריקית שליטה") ולא חוששת כלל שהתלמידים יצאו מאיפוס או לחלופין שתרגול יוגה יכול להשפיע לרעה. להיפך, פתוחה לניסיונות ושילוב טכניקות ושיטות מגוונות. הקדמה : כל בוקר בכיתתי אני דוגלת בפתיח וסטינג קבוע

חינוך לפיתוח מודעות ורגישות למצוקתם של אחרים באמצעות הטמעת הערכים ההומניסטיים של היוגה

אנו מזדעזעים למשמע עוולות המתרחשות רחוק מאתנו, אבל עוולות המתקיימות מתחת לאף כמו אינן מעוררות דבר. יש לנו יכולת מופלאה להפוך ל"לא אישי" את הקשה הקרוב ובכך כאילו להעלימו. נאמנים לתרבות הריאליטי וההקצנה הפסיכולוגית, אנחנו מזועזעים מאירוע גדול שקרה, ממשהו חזק, שיש בו שפע של דם, צבע ודמעות, אבל את העוולות היומיומיות המתרחשות אצלנו קרוב איננו מזכים אפילו במבט קצר. הצורך לכבס ולנקות את המצפון שחש במצוקה מובילנו שוב ושוב לפעולות מוחצנות ומיוחצנות של עזרה ונתינה אבל הללו אינן כרוכות בוויתור משמעותי ובשל כך גם השפעתן מינורית וחיוורת. רבים מכורים לתנועה, נעים ממנעד רגשי גבוה למנעד רגשי גבוה יותר וכל מה שקורה בעצימות נמוכה יותר כמו לא נוגע. הסירוב להבין שמשהו לקוי מאד קיים באורח חיים שהשגיות, תועלתנות, חומרנות וציניות שורה בו, לוקח אותנו למחוזות רחוקים ובלבד שנפנה מעצמנו את הצורך להסתכל קרוב ולהתמודד. למעשה, איננו סבורים שיש קשר בין הדברים, בין הערכים הבולטים המנחים אותנו לבין אלימות, סבל, חולי, עוני ובושה. נראה שזו גזרת גורל, אבל היכולת לשנות ולהשפיע היא גדולה יותר ממה

איך עושים יוגה כדי לשפר את איכות החיים ואת מצב הבריאות? יוגה היא ממש לא עוד סוג של פעילות גופנית כי אם גישה הוליסטית ופילוסופיה יישומית

היוגה המודרנית משתמשת בגוף כאמצעי ומציעה לתלמידים לגשת ולהתמודד על המזרון, ללמוד ולתרגל סדרה של תנועות גופניות המשלבות בדרך כלל גם נשימה, הרפיה וניקוי. ההנחה היא שביצוע נשנה של הטכניקות הגופניות יחולל שינוי שיהפוך את הגוף לנשגב יותר ולפיכך קרוב יותר אל המהות. אולם, ביוגה סוטרות של פטאנג'לי, שהוא מבחינות רבות אגד של טכניקות ושיטות להשגת מצב של יוגה, הדגש הוא דווקא על אימון פנימי והשימוש שעושים בטקסט זה מורי יוגה הממוקדים בעבודה עם הגוף הוא שימוש השלכתי וכמעט ספרותי אותו קל יחסית לעשות מעצם טבען המתומצת והרב משמעי של הסוטרות. אימון פסיכו מנטאלי והתנהגותי, בחירה מאומצת במתווה לשינוי עצמי, הוא סוג מקביל, משלים או אחר של אימון אותו ניתן לבצע  ובמסגרתו מוצעות טכניקות רבות ומגוונות להשפעה על האישיות. הסטודיו בו מתבצע אימון זה אינו חלל מעוצב ומאורגן כי אם מרחב החיים הרגילים והשגרתיים, המעבדה המושלמת ללימוד, שיפור, התקדמות והצלחה. מבין הטכניקות היוגיות לאימון פסיכו-מנטאלי: החלטה ובחירה לפתח גישה יוגית לחיים בסיוע מאמץ מתמשך, ממוקד ויציב.    יסודות מרכזיים של הגישה ה

יוגה נגד חומרנות

האם נאפשר לחומרנות להשתלט עלינו לחלוטין? מאת ד"ר ג'איידבה יוגנדרה כסף מניע את העולם או כפי שמצוין בסנסקריט:  Sarve Gunah Kancam Asrayante , כל הדברים הטובים טמונים בזהב. זהו מטריאליזם צרוף ואנחנו כולנו תוצריו. אלה המכחישים כסף הם אלו שזקוקים לו יותר מכל כדי לדבר נגדו – ומספיק להתבונן על חיי הפאר וההדר של רבים מאנשי הדת והרוח. אנו קשורים אל העולם הזה של רושם, תדמית ואופורטוניזם ומתרחקים מהחוט הדק המבדיל בין דתיות, רוחניות לחומרנות. להיות מחויבים למציאות ולחיים תוך מודעות ורגישות, זה לא נושא מרתק ומעניין במיוחד. בעוד שזה קשה מאוד לוותר על עושר וממון וכל מה שהללו מביאים, אנו יכולים לכל הפחות להתנסות בהפחתת הצרכים בכמה תחומים , צעד שיסייע לנו בהמשך להקטין את ההשתלטות החומרית עלינו. למשל: לוותר מדי פעם (אך באופן קבוע) על מעט מהתענוגות החומריות להן אנו רגילים,  לא לדבר למשך שעה פעם בשבוע או לא לאכול משהו מאד טעים מדי פעם או לא לכעוס למשך יותר מחמש דקות או לא לרכוש חפצים שאין לנו צורך בהם או לנסות ולבצע פעולות שבהן התוצר האינטרסנטי שלנו הוא המופחת ביותר.