דילוג לתוכן הראשי

ויטמין סי: הסיפור המרתק ומעורר המחלוקת על הויטמין המפורסם בעולם

במידה ונברר בקרב רופאים ומטפלים העוסקים ברפואה תזונתית ומשלימה, מהו תוסף התזונה הטבעי הראשון עליו ימליצו למטופליהם, הרי שרבים ישיבו כנראה: ויטמין סי. ויטמין סי הוא גם הבחירה של חוכמת ההמונים, צורותיו השונות נדרשות ונמכרות במיליוני יחידות ברחבי העולם זה שנים רבות. עדות לכך הומחשה עם ראשיתה של התפרצות הקורונה, אז אזל מלאי תוספי ויטמין סי ממדפיה של ענקית המכר האינטרנטית, iHerb עקב ביקושים אדירים מרחבי העולם. 

האם יש לפופולריות הרבה לה זוכה הויטמין ביסוס?


אם תשאלו את ד"ר אדוארד וו. סאול, מבכירי המורים בעולם לנטורופתיה והעורך המדעי של ירחון האגודה לרפואה אורתומולוקולרית  אזי התשובה לכך היא "כן" חד משמעי בשילוב המלצה חמה לנסות טיפול זה  בהתאם לפרוטוקול שיתואר מייד - וזאת הן כאמצעי מניעתי והן כאמצעי טיפולי.

ד"ר סאול מבסס את עמדתו הן על ידע מבוסס שנצבר לאורך השנים והן על ניסיונם הקליני של רופאים ומטפלים שהשיגו תוצאות לא מבוטלות בטיפול באמצעות מינונים גבוהים במיוחד של ויטמין סי בקשת של מחלות זיהומיות כשפעת, דלקת ריאות ואף במספר מחלות כרוניות שויטמין סי נמצא כאפקטיבי בהקלה ובהתמודדות עימן. 

הקלף המנצח בשימוש בויטמין סי הוא המינון, שיחד עם התדירות בנטילה הופכים תוסף זה, לדעתו של ד"ר סאול, לאמצעי טיפולי שאין להתעלם ממנו.

במינון יומי של 500 עד 1,500 מ"ג יכול ויטמין סי לעזור לנו להישאר בחיים ולהפחית אירועים/זמן התמשכות של צינון והתקררות, אבל כשהוא ניטל במינונים טיפוליים גבוהים של 8,000 עד 40,000 מ"ג ויותר ביום, בהתאם לפרוטוקולים שהוצעו ע"י הרופאים שמיד יוזכרו כאן וכמובן ע"י ד"ר סאול, הרי שלויטמין סי סגולות אנטי היסטמיניות, אנטי-ויראליות ואנטי-ביוטיות - והוא מסוגל, לעיתים, להשיג הטבה משמעותית. 

חשוב לציין שהכמות המומלצת ע"י מנהל הבריאות האמריקאי (RDA), הינה לא יותר מ- 100 מ"ג לאדם ליום.


הרופאים ד"ר רוברט קהאטקרט, ד"ר פרידריך קלנר וד"ר אברהם הופר והכימאי ד"ר לינוס פאולינג, זוכה שני פרסי נובל, הם מהבולטים שהציגו הוכחות מדעיות ותוצאות קליניות כתוצאה מהשימוש בויטמין סי אליהם מצטרפות עדויותיהם של מטפלים רבים מרחבי העולם. לפי גישתם של ד"ר קהאטקרט, ד"ר קלנר, ד"ר הופר ורופאים נוספים יש להתחיל וליטול ויטמין סי מייד עם תחילתם של הסימפטומים הראשוניים ולהעלות בהדרגה את המינון עד להשגת הקלה. 

כיצד ניתן לקחת ויטמין זה בכמויות גבוהות כל כך ומהו המינון המומלץ? לפי גישתו של ד"ר סאול, אין ממש מינון מומלץ אחיד והדרך הנכונה היא להתאים את המינון למטופל כשסבילות המעיים (סף שלשול) היא המדד הקובע. לטענתו, אנשים חולים זקוקים לויטמין סי בכמויות גבוהות ויכולים להכיל זאת, כלומר לא להגיע לרגישות קיצונית במערכת העיכול. ככל שתורגש רגישות במערכת העיכול ובעיקר דלילות ביציאות כך יוגדר גבול הצורך. כשמגיע המטופל למצב של אי יכולת הכלה של מערכת העיכול, מעיד הדבר על תחילתו של תהליך החלמה ולפיכך יש לבדוק ברגישות ובעדינות את הגבול ולהתאים את המינונים בהתאם. עוד על כך קראו כאן

צפו כאן בהרצאתו של ד"ר סאול.


האם ניתן להשתמש בויטמין סי שמקורו ממזון? בוודאי שכן ומזונות רבים מכילים ויטמין סי וניתן לאכול אותם בהתאמה לאדם, אולם כדי לתת לגופנו את המינונים הגבוהים עליהם מדברים הרופאים והחוקרים שצויינו, אין דרך אלא להשתמש בתוסף מזון. הבשורה החשובה בנושא זה לפי ד"ר סאול היא כי לא כל כך משנה זהות התוסף, למרות השונות בין המוצרים השונים במידת החומציות, ביעילות הספיגה ובמשך השחרור בגוף - ובלבד שויטמין סי, חומצה אסקורבית, L-ascorbic acid, יוכנס לגוף במינון ובתדירות המתאימה. כל תוצר ולו מעובד שיהיה המולקולה שסימנה C6H8O6 יעשה את העבודה.  


המחיר הזול של המוצר הבסיסי (והמספק) הופך תוסף זה לגורם שיש לבחון אותו ואולי אף מסביר במשהו את ההתנגדות הגדולה של תעשיית התרופות לראייתו ככלי טיפולי בעל פוטנציאל שראוי לבחון ברצינות. כלי טיפולי זמין ולא יקר הנגיש לרבים ושעשוי להפחית את התלות של אנשים בתעשיית התרופות ובמערכת הבריאות היא לא בשורה מעודדת בעבור מי שממוקד בהגדלת רווחיות מאספקת שירותי רפואה. 


חוסר העניין שמגלה הזרם המרכזי של הרפואה בויטמין סי  קשור כך נראה לכך שלא נעשה בו שימוש נכון כתוצאה מנטילת מינונים הנמוכים באופן ניכר מהמינונים הגבוהים שיכולים להשיג תוצאות קליניות; כאמור ההמלצה המקובלת ברפואה המערבית היא לא לחרוג מ כ- 100 מ"ג ויטמין סי ליום בעוד שהמינונים הטיפוליים שנמצאו כאפקטיביים ע"י המומחים המוזכרים כאן הגיעו ל 40,000 מ"ג ליום ואף יותר. 

בנוסף לכך מושמעים לא אחת טיעונים כנגד השימוש בויטמין עקב חומציות יתר וסכנה להיווצרות אבנים בכליות בעקבותיו, טענה שלפי דעתו של ד"ר סאול אינה רלוונטית לרוב המשתמשים הפוטנציאליים. יצויין עוד בהקשר זה כי כתוצאה מנטילת תרופות בפרט ומטיפול רפואי בבתי החולים בכלל נפגעים ונפטרים אלפים מדי שנה בעוד שמויטמין סי לא ידוע על נפגע משמעותי או נפטר אחד כך שרמת הבטיחות של ויטמין זה כתוסף תזונה גבוהה משמעותית מזו של טיפולים תרופתיים - ולפיכך נדמה כי ראוי לבחון טיפול תזונתי בויטמין סי  ברצינות, ובהתאמה כמובן למצב האישי, בטרם או במקביל לפניה לטיפול אחר. 


הסיפור של ויטמין סי כאמצעי טיפולי אפקטיבי מלווה את העולם שנים ארוכות ושם על השולחן את זרעי המחלוקת העיקריים שבין הרפואה הפולשנית פחות והטבעית יותר (נטורופתיה..תרפיה אורתומולקולרית..אירוודה..יוגה..וכיוב)  לבין הרפואה המערבית ותעשיית התרופות.

למרות שפע העדויות ומגוון השימושים היעילים שנעשו בו ע"י רופאים ומטפלים לאורך השנים לא אומץ הויטמין הזמין והזול כטיפול אפשרי אפקטיבי ע"י הממסד הרפואי, עובדה המעוררת שאלות עקרוניות אודות חופש, זכויות אדם ודמוקרטיה. 


טיפול במינונים גבוהים של ויטמין סי כתרפיה אפקטיבית. הרצאתו של ד"ר אנדרוו ו. סאול:


  • מידע זה מפורסם לקוראי הבלוג כשיתוף במידע הקשור לתחום עיסוקו של הכותב ואינו מהווה המלצה רפואית או טיפולית משום סוג. הכותב אינו רופא ואינו קשור בשום קשר ישיר או עקיף עם יצרנים ומשווקים של תוספי מזון וויטמינים. גילוי נאות: הכותב למד תרפיה אורתומולקולרית אצל ד"ר אנדרו וו. סאול, המצוטט ברשימה זו כמקור המידע המרכזי.

  • קישור למידע נוסף באתר האגודה לרפואה אורתומולקולרית.

תגובות

פוסטים פופולריים

שילוב יוגה בכיתה מקדמת

שילוב יוגה בכיתה מקדמת מאת בלינדה בן אטר-קוטלר דו"ח תצפית -  שילוב טכניקה יוגית בכיתה רקע : אני עובדת בכיתה מקדמת לתלמידים עם בעיות מורכבות, החל מבעיות תקשורת, ליקויי למידה ומוגבלויות פיזיות (קשיים /פיזיים מוטוריים משמעותיים) ; ובעיקר בולטות בעיות קשב ובעיות התנהגות והפרעות נפשיות. זאת על אף שאפיונים אילו אינם כלולים בהגדרת הכיתה, שכן על פי משרד החינוך הגדרת הכיתה הינה: " ליקויי למידה" – וכל שאר הבעיות על פי המשרד "משניות"  (לא מעניינות/לא רלוונטיות).... הכיתה מונה 13 תלמדים. 4 בנות ו 9 בנים. מכיתות א' ב'. כיתה מקדמת יחידה בבית הספר כשיש עוד 15 כיתות "רגילות". הרקע לכיתה משמעותי בהקשר לשיקול הכנסת תרגול יוגה לכיתתי, בהתחשב בבעיות המגוונות של התלמידים. למרות הדילמה עלי להדגיש שסומכת על עצמי (כאדם שנחשבת "פריקית שליטה") ולא חוששת כלל שהתלמידים יצאו מאיפוס או לחלופין שתרגול יוגה יכול להשפיע לרעה. להיפך, פתוחה לניסיונות ושילוב טכניקות ושיטות מגוונות. הקדמה : כל בוקר בכיתתי אני דוגלת בפתיח וסטינג קבוע

חינוך לפיתוח מודעות ורגישות למצוקתם של אחרים באמצעות הטמעת הערכים ההומניסטיים של היוגה

אנו מזדעזעים למשמע עוולות המתרחשות רחוק מאתנו, אבל עוולות המתקיימות מתחת לאף כמו אינן מעוררות דבר. יש לנו יכולת מופלאה להפוך ל"לא אישי" את הקשה הקרוב ובכך כאילו להעלימו. נאמנים לתרבות הריאליטי וההקצנה הפסיכולוגית, אנחנו מזועזעים מאירוע גדול שקרה, ממשהו חזק, שיש בו שפע של דם, צבע ודמעות, אבל את העוולות היומיומיות המתרחשות אצלנו קרוב איננו מזכים אפילו במבט קצר. הצורך לכבס ולנקות את המצפון שחש במצוקה מובילנו שוב ושוב לפעולות מוחצנות ומיוחצנות של עזרה ונתינה אבל הללו אינן כרוכות בוויתור משמעותי ובשל כך גם השפעתן מינורית וחיוורת. רבים מכורים לתנועה, נעים ממנעד רגשי גבוה למנעד רגשי גבוה יותר וכל מה שקורה בעצימות נמוכה יותר כמו לא נוגע. הסירוב להבין שמשהו לקוי מאד קיים באורח חיים שהשגיות, תועלתנות, חומרנות וציניות שורה בו, לוקח אותנו למחוזות רחוקים ובלבד שנפנה מעצמנו את הצורך להסתכל קרוב ולהתמודד. למעשה, איננו סבורים שיש קשר בין הדברים, בין הערכים הבולטים המנחים אותנו לבין אלימות, סבל, חולי, עוני ובושה. נראה שזו גזרת גורל, אבל היכולת לשנות ולהשפיע היא גדולה יותר ממה

איך עושים יוגה כדי לשפר את איכות החיים ואת מצב הבריאות? יוגה היא ממש לא עוד סוג של פעילות גופנית כי אם גישה הוליסטית ופילוסופיה יישומית

היוגה המודרנית משתמשת בגוף כאמצעי ומציעה לתלמידים לגשת ולהתמודד על המזרון, ללמוד ולתרגל סדרה של תנועות גופניות המשלבות בדרך כלל גם נשימה, הרפיה וניקוי. ההנחה היא שביצוע נשנה של הטכניקות הגופניות יחולל שינוי שיהפוך את הגוף לנשגב יותר ולפיכך קרוב יותר אל המהות. אולם, ביוגה סוטרות של פטאנג'לי, שהוא מבחינות רבות אגד של טכניקות ושיטות להשגת מצב של יוגה, הדגש הוא דווקא על אימון פנימי והשימוש שעושים בטקסט זה מורי יוגה הממוקדים בעבודה עם הגוף הוא שימוש השלכתי וכמעט ספרותי אותו קל יחסית לעשות מעצם טבען המתומצת והרב משמעי של הסוטרות. אימון פסיכו מנטאלי והתנהגותי, בחירה מאומצת במתווה לשינוי עצמי, הוא סוג מקביל, משלים או אחר של אימון אותו ניתן לבצע  ובמסגרתו מוצעות טכניקות רבות ומגוונות להשפעה על האישיות. הסטודיו בו מתבצע אימון זה אינו חלל מעוצב ומאורגן כי אם מרחב החיים הרגילים והשגרתיים, המעבדה המושלמת ללימוד, שיפור, התקדמות והצלחה. מבין הטכניקות היוגיות לאימון פסיכו-מנטאלי: החלטה ובחירה לפתח גישה יוגית לחיים בסיוע מאמץ מתמשך, ממוקד ויציב.    יסודות מרכזיים של הגישה ה

יוגה נגד חומרנות

האם נאפשר לחומרנות להשתלט עלינו לחלוטין? מאת ד"ר ג'איידבה יוגנדרה כסף מניע את העולם או כפי שמצוין בסנסקריט:  Sarve Gunah Kancam Asrayante , כל הדברים הטובים טמונים בזהב. זהו מטריאליזם צרוף ואנחנו כולנו תוצריו. אלה המכחישים כסף הם אלו שזקוקים לו יותר מכל כדי לדבר נגדו – ומספיק להתבונן על חיי הפאר וההדר של רבים מאנשי הדת והרוח. אנו קשורים אל העולם הזה של רושם, תדמית ואופורטוניזם ומתרחקים מהחוט הדק המבדיל בין דתיות, רוחניות לחומרנות. להיות מחויבים למציאות ולחיים תוך מודעות ורגישות, זה לא נושא מרתק ומעניין במיוחד. בעוד שזה קשה מאוד לוותר על עושר וממון וכל מה שהללו מביאים, אנו יכולים לכל הפחות להתנסות בהפחתת הצרכים בכמה תחומים , צעד שיסייע לנו בהמשך להקטין את ההשתלטות החומרית עלינו. למשל: לוותר מדי פעם (אך באופן קבוע) על מעט מהתענוגות החומריות להן אנו רגילים,  לא לדבר למשך שעה פעם בשבוע או לא לאכול משהו מאד טעים מדי פעם או לא לכעוס למשך יותר מחמש דקות או לא לרכוש חפצים שאין לנו צורך בהם או לנסות ולבצע פעולות שבהן התוצר האינטרסנטי שלנו הוא המופחת ביותר.