דילוג לתוכן הראשי

כיצד היוגה עזרה לי להתמודד עם מחלת הקורונה, עדותו של ד"ר אסינט צ'וקסי

ד"ר אסינט שוקסי


ד"ר אסינט צ'וקסי הינו רופא משפחה המתגורר ועובד באוהיו ארה"ב. הוא למד יוגה ביוגה אינסטיטיוט שבמומביי הודו.
ד"ר צ'וקסי נדבק בנגיף הקורונה בפברואר השנה במהלך טיול בארה"ב. הוא חווה סימפטומים מתונים בלבד - כאבי ראש, כאבי שונים בגוף, הזעות בלילה וכאב גרון שהחל מספר ימים אחרי שאובחן ונמשך כיום אחד בלבד. 
"אני אסיר תודה למורים שלי מהיוגה אינסטיטיוט ולכל מי שלימד אותי בהודו", אומר ד"ר צ'וקסי. "הם הראו לי כיצד כל אסנה וכל אימון יוגי מתחבר להיבט מנטלי, יש לו אנרגיה הקשורה אליו, וכרופא, אני מקשר אסנות אלו ואת האופן בו מבצעים אותן - לתוצאות פיזיולוגיות, לתוצאות הורמונליות, לשינויים במוליכים העצביים במוח (נוירו-טרנסמיטורים), לשינויים במערכת החיסון", מספר הרופא הצעיר.
"לאורך כשנתיים היה זה מסע מסעיר של גילוי ולימוד משום שמדע היוגה מתמקד בשינוי האנרגיה שלך. ויוגה משמעותה איחוד של תודעה, גוף ורוח עם דגש על יישום איחוד זה בנינוחות ובקלילות.  בכוח, דברים אינם עובדים בחיים. כך שכשאנו מתאמים את האנרגיה שלנו בנינוחות ובקלילות - אנו מסוגלים להתאים את עצמנו לשינויים חיצוניים, בין אם מקורם בווירוסים, בקטריה, פטריות, אירועי חיים ועוד. עם התאמות אנרגתיות אלו אנו מסוגלים להסתגל לשינויים וללמוד מהם", הוא מייעץ. 

בנוגע לסדר היום שהוא קיים לאחר שנדבק בווירוס, הוא נזכר: "התחלתי את היום שלי בנשימות, שאיפות ונשיפות ווידאתי שהנשימות שלי היו עמוקות. רציתי להכניס אליי את האנרגיה-הפראנה, להטעין בי מקור זה של הפראנה - באופן המלא והמקיף ביותר שיכולתי, מהרגע הראשון שהתעוררתי בבוקר, אפילו כשהייתי ישנוני ובמיטה. פעולה זו חידדה בי את המודעות והייתה עבורי סוג של מדיטציה, בה הייתי חצי ער חצי ישן".

ד"ר צ'וקסי גם תרגל ברכה לשמש, Surya Namaskar, כמה פעמים שהרגיש שהוא יכול ומצליח לשמור על חיוניות (הערת המתרגם: אימון הממוקד בחיוניות מכוון את המתרגל להיות מחובר ליכולת שלו כדי לסיים את האימון בתחושה של חיוניות ולא עייפות).  בזמן האימון בתרגיל השמש דמיינתי את השמש משום שרציתי להעצים בי את האנרגיה שהיא מייצגת. ניסיתי להתאמן בסדרות של הברכה לשמש בטבע במידת האפשר ולעשות זאת בבוקר כדי להינות מקרני השמש של שעות אלו, שהן עדינות ורכות בעוצמתן אבל עשירות באנרגיה-בפראנה שהן מביאות".

בנוסף, הוא שתה תה עם צמחים רבים בהתאם לזמינות הצמחים האירוודיים שהיו לו כמו גינג'ר, בזיליקום, כורכום, קינמון, פלפל שחור ועוד. לעיתים הוסיף דבש לתה או אפילו שמן קוקוס.

"מאד עזר לי תרגיל הניקוי היוגי, Jalneti, שטיפת הנחיריים והסינוסים באמצעות מי מלח. כאשר הווירוס נכנס אל הגוף הוא שוהה בחלל האף ואחר כך בריריות האף - כך שרציתי לוודא שאני מנקה זאת כל יום", הוא אומר. 
בנוסף, הוא שאף אדי מים שהורתחו עם עשבים ושמנים.

"הדבר האחרון שעשיתי כל לילה היה לתרגל מדיטציה חזותית. מדיטציה חזותית הינה לדמיין ולחוות ממש את אנרגיות השמש הנמצאות בתוכך ברמת הליבה, היסוד, כך שאתה מעלה בעצמך את רמות החיוניות-הפראנה", ממליץ ד"ר צ'וקסי. וידאתי במהלך היום שאני לוקח נשימות עמוקות כשאני מרוכז ומודע. נשימות שטוחות מגבירות דלקתיות. זהו עוד תרגול יוגי - להיות ברגע ההווה", הוא מוסיף. 

ולסיכום, ד"ר צ'וקסי ממליץ למצוא את הדרך האישית שלנו לבריאות ולריפוי. "אני ממליץ לצאת למסע של חיפוש וגילוי.  דברו עם אנשים המתרגלים יוגה בסביבתכם, דברו עם מורים של היוגה אינסטיטיוט ומורים אחרים ברחבי העולם ומצא היכן אתה מוצא את עצמך בשלום ובשלווה", הוא חותם את עדותו. 

(תרגום מביטאון היוגה אינסטיטיוט, יוגה סאטווה, מהדורת חודש אפריל 2020)

עוד על גישת היוגה להתמודדות עם וירוס הקורונה ומחלת קוביד-19:


תגובות

פוסטים פופולריים

שילוב יוגה בכיתה מקדמת

שילוב יוגה בכיתה מקדמת מאת בלינדה בן אטר-קוטלר דו"ח תצפית -  שילוב טכניקה יוגית בכיתה רקע : אני עובדת בכיתה מקדמת לתלמידים עם בעיות מורכבות, החל מבעיות תקשורת, ליקויי למידה ומוגבלויות פיזיות (קשיים /פיזיים מוטוריים משמעותיים) ; ובעיקר בולטות בעיות קשב ובעיות התנהגות והפרעות נפשיות. זאת על אף שאפיונים אילו אינם כלולים בהגדרת הכיתה, שכן על פי משרד החינוך הגדרת הכיתה הינה: " ליקויי למידה" – וכל שאר הבעיות על פי המשרד "משניות"  (לא מעניינות/לא רלוונטיות).... הכיתה מונה 13 תלמדים. 4 בנות ו 9 בנים. מכיתות א' ב'. כיתה מקדמת יחידה בבית הספר כשיש עוד 15 כיתות "רגילות". הרקע לכיתה משמעותי בהקשר לשיקול הכנסת תרגול יוגה לכיתתי, בהתחשב בבעיות המגוונות של התלמידים. למרות הדילמה עלי להדגיש שסומכת על עצמי (כאדם שנחשבת "פריקית שליטה") ולא חוששת כלל שהתלמידים יצאו מאיפוס או לחלופין שתרגול יוגה יכול להשפיע לרעה. להיפך, פתוחה לניסיונות ושילוב טכניקות ושיטות מגוונות. הקדמה : כל בוקר בכיתתי אני דוגלת בפתיח וסטינג קבוע

האומנות והתרפיה של יוגה על כיסא

אימון גוף נפש מונגש שמתאים לכולם נעמעם את האור. נסגור את הנייד. נשב על כיסא, הגב ישר וצמוד למשענת. הראש מורם מעט. כתפיים רפויות, צוואר רפוי, הגב רפוי. כל הגוף רפוי ושקט. חבר שלי נהג לתרגל יוגה. לאחר שחלה שוב אינו יכול לבצע עם גופו את אשר ביצע בעבר. האם הסתיים הקשר שלו עם היוגה? האם דווקא כעת כשהוא נזקק למלוא הסיוע שדרך היוגה יכולה להושיט, אין הוא יכול עוד לחוות חווית יוגה? למעשה, אם יפנה אל המקומות בהם מלמדים יוגה באזור מגוריו, לא ימצא קבוצת תרגול בה יוכל להשתלב. אנשים בעלי קושי תפקודי ומגבלה גופנית חווים בחייהם מידה רבה של כאב, מצוקה, פחד ודאגה אך אינם חושבים לפנות לעולם היוגה, הנתפס כעולמם של הצעירים החתיכים והגמישים.   זאת למרות שהיוגה כגישה, כאורח חיים, כפילוסופיה יישומית וכתרכיב ממוקד של תרגילי גוף ונשימה עשויה להוות תרפיה אינטגרטיבית משמעותית עבורם, בהיותה ממוקדת בהפחתת סבל תוך הצעתה של פרקטיקה התערבותית בהירה ונוחה לביצוע. אנשים המתמודדים מחלות מאיימות חיים ; סרטן, מחלות לב וריאה כרוניות, איידס, מחלות נירולוגיות מתקדמות (טרשת נפוצה, פרקינסון, ניוון שרירי ועוד),

חינוך לפיתוח מודעות ורגישות למצוקתם של אחרים באמצעות הטמעת הערכים ההומניסטיים של היוגה

אנו מזדעזעים למשמע עוולות המתרחשות רחוק מאתנו, אבל עוולות המתקיימות מתחת לאף כמו אינן מעוררות דבר. יש לנו יכולת מופלאה להפוך ל"לא אישי" את הקשה הקרוב ובכך כאילו להעלימו. נאמנים לתרבות הריאליטי וההקצנה הפסיכולוגית, אנחנו מזועזעים מאירוע גדול שקרה, ממשהו חזק, שיש בו שפע של דם, צבע ודמעות, אבל את העוולות היומיומיות המתרחשות אצלנו קרוב איננו מזכים אפילו במבט קצר. הצורך לכבס ולנקות את המצפון שחש במצוקה מובילנו שוב ושוב לפעולות מוחצנות ומיוחצנות של עזרה ונתינה אבל הללו אינן כרוכות בוויתור משמעותי ובשל כך גם השפעתן מינורית וחיוורת. רבים מכורים לתנועה, נעים ממנעד רגשי גבוה למנעד רגשי גבוה יותר וכל מה שקורה בעצימות נמוכה יותר כמו לא נוגע. הסירוב להבין שמשהו לקוי מאד קיים באורח חיים שהשגיות, תועלתנות, חומרנות וציניות שורה בו, לוקח אותנו למחוזות רחוקים ובלבד שנפנה מעצמנו את הצורך להסתכל קרוב ולהתמודד. למעשה, איננו סבורים שיש קשר בין הדברים, בין הערכים הבולטים המנחים אותנו לבין אלימות, סבל, חולי, עוני ובושה. נראה שזו גזרת גורל, אבל היכולת לשנות ולהשפיע היא גדולה יותר ממה

האימון הגופני ביוגה: סיכויים, סיכונים ואכזבות. מה שחשוב לדעת לפני ובזמן שיעור היוגה

במה יכול אימון היוגה לסייע, ממה יש להיזהר וממי כדאי להתרחק? היוגה הפכה בעשורים האחרונים לפופולרית בעולם כולו, מחיפה ועד מומביי, מניו-יורק ועד טהראן, מברלין ועד באקו, בכל עיר קטנה או גדולה אפשר לקחת שיעור יוגה ולמצוא לא מעט מורים בתחום. העובדה כי יוגה הינה אימון פתוח הנעדר בסיס ידע מקצועי מוגדר ומוסמך מסכן לא אחת את התלמידים המבקשים ללמוד והמסתמכים על הוראתם של מורים חובבניים, פזיזים ולעיתים אף לא הגונים. ובעניין זה ראויה במיוחד לציטוט אמירתו של  החוקר והכימאי ההודי, אי.קיי. טיימני  שכתב על העירפול הכרוך ביוגה: "אין נושא דומה הכרוך באופן רב כלכך במסתורין, עליו כל אדם יכול לכתוב ככל העולה על רוחו בלא כל סיכון שייטען כלפיו שהוא טועה". הכתב המדעי של הניו יורק טיימס, ויליאם גיי. ברוד , מתרגל יוגה ותיק בעצמו, פרסם לפני מספר שנים קובץ מאמרים בספר שפירסם והמאגד את יתרונותיה, חסרונותיה, אפשרויותיה וסיכוניה של היוגה         (The Science of Yoga, The Risks and the Rewards, Simon&Schuster, NY 2012). מחקרים מודרניים מהעשורים האחרונים מצביעים על מאפייניה ו יתרונותיה של ה