דילוג לתוכן הראשי

Anitya Bhavana - אימון בהשתנות

 

חזרה לשגרה או שגרה חדשה? פוסט קורונה כהזדמנות לשינוי מהפכני.


האם החזרה לשגרה המלאה שהיתה כאן עד מרץ 2020 היא המטרה המרכזית אליה אנו צריכים לכוון והאם שגרה זו היתה שלמה ומושלמת עד כדי כך שאיננו מבקשים לשנות בה דבר כשמגפת הקורונה תהיה מאחורינו?


התפרצות נגיף הקורונה והמגפה העולמית שחולל קשורה בהיבטים רבים לאורח החיים המודרני ולתהליכי הגלובליזציה המואצים. השגות שהעלו ההוגים היוגיים בכתבים הקלאסיים של פילוסופיה יישומית זו הצביעו על השתוקקות בלתי נשלטת לסיפוקים חושיים, חמדנות, חומרנות קיצונית, ואורח חיים המנותק מהטבע - כמחוללי סבל וחולי, כפי שחווינו כולנו במהלכו של המשבר הבריאותי הנוכחי.


חיסונים (מתעדכנים?) הם ככל הנראה מהדרכים המרכזיות להתמודדות עם המשבר ולחזרה לשגרה בריאה יותר אולם בוודאי אין הם האמצעי הבלעדי להבטחת בריאות ויכולת עמידה ארוכת זמן כנגד נגיף הקורונה ונגיפים-תחלואים נוספים, חלקם האחד מוכר לנו וחלקם האחר עשויים להפתיע ולאתגר אותנו בעתיד. מלחמה אין סופית בין חומרים - חיסונים ותרופות נגד וירוסים וחיידקים וחוזר חלילה, יוצרת מעגל אין סופי של מכות ומכות שכנגד ממנו אין מוצא אמיתי והוא ימשיך ויסתובב כאן, כשסיבה גוררת תוצאה ועימה סבל וקושי כמרכיב דומיננטי בחיים.


יוגה במהותה, כנתיב הוליסטי פרקטי, מכוונת לשינוי מהפכני באורח החיים ובהתייחסות לחיים. היוגה כדרך וכיעד, חשובה במיוחד לא רק בהיבט של חיזוק החוסן הגופני והנפשי ויכולת העמידה, אלא כהכוונה ערכית וחינוכית. המפגש בין האדם שחמד את בשר העטלף ולא הצליח לעמוד בהשתוקקותו זו, אף אם הוא רק משל או סיפור - יצר שיבוש שחזר אל כולנו כבומרנג מצד הטבע ומשמעויותיו עדיין לא בהירות לחלוטין ויסלחו לי המדענים הנפלאים באמת שרוקחים ממש ברגעים אלו את החיסון הבא לנגיף שטרם בא בקרבנו אך לדאבון לב ייתכן בהחלט שעוד בוא יבוא.

נגיף הקורונה הוא חשבון על אורח החיים הקיצוני, המהיר, העיוור והמנותק, האלים והכוחני שהתקיים פה עד בואו של הנגיף ושאליו, כך נדמה, רבים חפצים לשוב במהרה בימינו.

הניסיון לשנות סדרי יסוד, לשבש מתוך עמדת כוח את מארג הדו קיום העדין שבין האנושות לבין החיים אשר סביב לה על כדור הארץ והמאמץ המתמשך שלנו, בני האדם, להשיג שליטה, כיבוש וניצול של המינים החלשים מאתנו כמו גם של מחצבים ושכיות טבע אחרות דרך תעשיה מסחרית הממוקדת ביצירת רווחים ליזמיה ובסיפוק הרצונות המתחדשים והבלתי ממותנים של אנשים היא ממחוללי הסבל האנושי, ושנת הקורונה נתנה לנו דוגמא עדינה למדי למחזותיו של סבל זה.


האם נצליח ללמוד משהו ממה שקרה? שהרי אם לא כן ניתנו כאן חיסונים לאנשים שאין להם שיניים ושיביאו את עצמם במהרה כנראה לאותה הנקודה שתחייב שוב התערבות מדעית רפואית משמעותית (חיסון ותרופות) וחוזר חלילה.

האם נצליח לשנות את גישתנו לחיים כך שיהיו מתונים יותר, מופחתי תלות באובייקטים חומריים וחושיים, פשוטים וצנועים יותר, ממוקדי קשר אנושי אותנטי בין אדם לבין עצמו ובין אדם לבין סביבתו?

האם נוכל לאכול פשוט, לשאוף פשוט, לבלות פשוט וליהנות פשוט? להתמקד פחות בצריכה ובצרכנות ויותר בחיים עצמם? או שנרצה להמשיך לנכס לעצמנו, לגדול, להתעשר, לגדר לעצמנו ולעצמנו בלבד עוד פיסה של חוף, של הר ושל נחל. לרדוף אחר עוד מוצר ולהשיג עוד יעד.


אימון מרכזי ביוגה הוא ההתמקדות בהשתנות תוך מחשבה רציפה עליה מתוך השאיפה להבינה כיסוד מרכזי בחיינו. כך נוכל לקבל אותה ובוודאי שלא להילחם בה או לנסות להתווכח עם מה שלחלוטין אינו בשליטתנו. אי וודאות, השתנות, Anitya Bhavana - אימון יוגי הממוקד בהטמעת תפישת ההשתנות ובהבאתה אל חיי היום יום תוך מאמץ מתמשך ויציב להסכים ולפגוש אותה ולחבקה כחלק מהיש והקיים. ובמקביל, התמודדות עם מחולל סבל מרכזי, הקלישה (Klesha) החמישית, אביניוושה, Abhinivesha, הפחד מהשתנות לרבות האימה מההשתנות הגדולה ביותר בחיינו, חרדת ההתאיינות.


ביוגה אינסטיטיוט שבמומביי הודו, בית הספר הוותיק בעולם ללימודי יוגה, פותחה טכניקה רפלקטיבית ייחודית לתרגול מיינדפולנס-מודעות לשינוי: מה שהיה בבוקר עשוי להשתנות בצהריים ומה שהיה בצהריים עשוי להשתנות לעת ערב. הכול חולף ומשתנה. הגוף שלנו, האובייקטים והמצבים הגורמים לנו הנאה ותחושת סיפוק. וכך גם האובייקטים והמצבים הגורמים לנו קושי ואי נחת. אם כך מדוע עליי להיצמד בנוקשות לדבר מה כששום דבר אינו קבוע והכל משתנה?



תגובות

פוסטים פופולריים

שילוב יוגה בכיתה מקדמת

שילוב יוגה בכיתה מקדמת מאת בלינדה בן אטר-קוטלר דו"ח תצפית -  שילוב טכניקה יוגית בכיתה רקע : אני עובדת בכיתה מקדמת לתלמידים עם בעיות מורכבות, החל מבעיות תקשורת, ליקויי למידה ומוגבלויות פיזיות (קשיים /פיזיים מוטוריים משמעותיים) ; ובעיקר בולטות בעיות קשב ובעיות התנהגות והפרעות נפשיות. זאת על אף שאפיונים אילו אינם כלולים בהגדרת הכיתה, שכן על פי משרד החינוך הגדרת הכיתה הינה: " ליקויי למידה" – וכל שאר הבעיות על פי המשרד "משניות"  (לא מעניינות/לא רלוונטיות).... הכיתה מונה 13 תלמדים. 4 בנות ו 9 בנים. מכיתות א' ב'. כיתה מקדמת יחידה בבית הספר כשיש עוד 15 כיתות "רגילות". הרקע לכיתה משמעותי בהקשר לשיקול הכנסת תרגול יוגה לכיתתי, בהתחשב בבעיות המגוונות של התלמידים. למרות הדילמה עלי להדגיש שסומכת על עצמי (כאדם שנחשבת "פריקית שליטה") ולא חוששת כלל שהתלמידים יצאו מאיפוס או לחלופין שתרגול יוגה יכול להשפיע לרעה. להיפך, פתוחה לניסיונות ושילוב טכניקות ושיטות מגוונות. הקדמה : כל בוקר בכיתתי אני דוגלת בפתיח וסטינג קבוע

חינוך לפיתוח מודעות ורגישות למצוקתם של אחרים באמצעות הטמעת הערכים ההומניסטיים של היוגה

אנו מזדעזעים למשמע עוולות המתרחשות רחוק מאתנו, אבל עוולות המתקיימות מתחת לאף כמו אינן מעוררות דבר. יש לנו יכולת מופלאה להפוך ל"לא אישי" את הקשה הקרוב ובכך כאילו להעלימו. נאמנים לתרבות הריאליטי וההקצנה הפסיכולוגית, אנחנו מזועזעים מאירוע גדול שקרה, ממשהו חזק, שיש בו שפע של דם, צבע ודמעות, אבל את העוולות היומיומיות המתרחשות אצלנו קרוב איננו מזכים אפילו במבט קצר. הצורך לכבס ולנקות את המצפון שחש במצוקה מובילנו שוב ושוב לפעולות מוחצנות ומיוחצנות של עזרה ונתינה אבל הללו אינן כרוכות בוויתור משמעותי ובשל כך גם השפעתן מינורית וחיוורת. רבים מכורים לתנועה, נעים ממנעד רגשי גבוה למנעד רגשי גבוה יותר וכל מה שקורה בעצימות נמוכה יותר כמו לא נוגע. הסירוב להבין שמשהו לקוי מאד קיים באורח חיים שהשגיות, תועלתנות, חומרנות וציניות שורה בו, לוקח אותנו למחוזות רחוקים ובלבד שנפנה מעצמנו את הצורך להסתכל קרוב ולהתמודד. למעשה, איננו סבורים שיש קשר בין הדברים, בין הערכים הבולטים המנחים אותנו לבין אלימות, סבל, חולי, עוני ובושה. נראה שזו גזרת גורל, אבל היכולת לשנות ולהשפיע היא גדולה יותר ממה

איך עושים יוגה כדי לשפר את איכות החיים ואת מצב הבריאות? יוגה היא ממש לא עוד סוג של פעילות גופנית כי אם גישה הוליסטית ופילוסופיה יישומית

היוגה המודרנית משתמשת בגוף כאמצעי ומציעה לתלמידים לגשת ולהתמודד על המזרון, ללמוד ולתרגל סדרה של תנועות גופניות המשלבות בדרך כלל גם נשימה, הרפיה וניקוי. ההנחה היא שביצוע נשנה של הטכניקות הגופניות יחולל שינוי שיהפוך את הגוף לנשגב יותר ולפיכך קרוב יותר אל המהות. אולם, ביוגה סוטרות של פטאנג'לי, שהוא מבחינות רבות אגד של טכניקות ושיטות להשגת מצב של יוגה, הדגש הוא דווקא על אימון פנימי והשימוש שעושים בטקסט זה מורי יוגה הממוקדים בעבודה עם הגוף הוא שימוש השלכתי וכמעט ספרותי אותו קל יחסית לעשות מעצם טבען המתומצת והרב משמעי של הסוטרות. אימון פסיכו מנטאלי והתנהגותי, בחירה מאומצת במתווה לשינוי עצמי, הוא סוג מקביל, משלים או אחר של אימון אותו ניתן לבצע  ובמסגרתו מוצעות טכניקות רבות ומגוונות להשפעה על האישיות. הסטודיו בו מתבצע אימון זה אינו חלל מעוצב ומאורגן כי אם מרחב החיים הרגילים והשגרתיים, המעבדה המושלמת ללימוד, שיפור, התקדמות והצלחה. מבין הטכניקות היוגיות לאימון פסיכו-מנטאלי: החלטה ובחירה לפתח גישה יוגית לחיים בסיוע מאמץ מתמשך, ממוקד ויציב.    יסודות מרכזיים של הגישה ה

יוגה נגד חומרנות

האם נאפשר לחומרנות להשתלט עלינו לחלוטין? מאת ד"ר ג'איידבה יוגנדרה כסף מניע את העולם או כפי שמצוין בסנסקריט:  Sarve Gunah Kancam Asrayante , כל הדברים הטובים טמונים בזהב. זהו מטריאליזם צרוף ואנחנו כולנו תוצריו. אלה המכחישים כסף הם אלו שזקוקים לו יותר מכל כדי לדבר נגדו – ומספיק להתבונן על חיי הפאר וההדר של רבים מאנשי הדת והרוח. אנו קשורים אל העולם הזה של רושם, תדמית ואופורטוניזם ומתרחקים מהחוט הדק המבדיל בין דתיות, רוחניות לחומרנות. להיות מחויבים למציאות ולחיים תוך מודעות ורגישות, זה לא נושא מרתק ומעניין במיוחד. בעוד שזה קשה מאוד לוותר על עושר וממון וכל מה שהללו מביאים, אנו יכולים לכל הפחות להתנסות בהפחתת הצרכים בכמה תחומים , צעד שיסייע לנו בהמשך להקטין את ההשתלטות החומרית עלינו. למשל: לוותר מדי פעם (אך באופן קבוע) על מעט מהתענוגות החומריות להן אנו רגילים,  לא לדבר למשך שעה פעם בשבוע או לא לאכול משהו מאד טעים מדי פעם או לא לכעוס למשך יותר מחמש דקות או לא לרכוש חפצים שאין לנו צורך בהם או לנסות ולבצע פעולות שבהן התוצר האינטרסנטי שלנו הוא המופחת ביותר.