דילוג לתוכן הראשי

שילוב צמחי מרפא הודיים בהליך יוגה תרפיה



תלמידים המבקשים להסתייע ביוגה למטרות ריפוי  - יוגה תרפיה -  משתמשים לעיתים בצמחי מרפא אירוודיים כחלק מתהליך ההחלמה שלהם.
האירוודה, שיטת ריפוי הודית הוליסטית, היא אחותה התאומה של היוגה. היא מתמקדת בהשבת הפרט הייחודי אל מסלול של איזון המסונכרן עם הטבע ומבססת את טיפוליה על תזונה מותאמת אישית, אורח חיים (דינה צ'אריה), יוגה, טיפולי גוף ועוד וכן על נטילת צמחי מרפא למניעה (כחלק מרסאינה, rasayana), לצד שימוש בתבלינים מסוימים בתהליכי הבישול. 
הצמחים המרפאים המוזכרים כאן דומיננטיים בהתאמה אישית וניתן להשיגם בדרך כלל בחנויות טבע ישראליות ובאתרי אינטרנט המציעים ויטמינים (חשוב לרכוש ממקור אמין ומבוקר, שכן מוצרים אירוודיים שאינם מספק מבוקר עשויים להכיל מתכות רעילות). חלק מצמחי המרפא נמצאים וגדלים באזורים טבעיים שונים ואף בישראל. 
כמובן שנטילת צמחי מרפא חייבת להיות מותאמת ע"י מטפל אירוודי ובהתייחס למצב האישי, הקונסטיטוציה (פרקרוטי - הדושות האירוודיות המאפיינות את האדם) ותרופות פרמקולוגיות אחרות הניטלות בהמלצת הרופא המטפל. לצמחי המרפא האירוודיים רקורד ארוך שנים של אפקטיביות ובטיחות יחסית ולמעוניינים בכך כדאי לנסות ולבחון את יעילות וכדאיות השימוש עבורם אישית. 
הפירוט הובא כאן הינו אינפורמטיבי בלבד ואינו מהווה המלצה לשימוש בתוספים אלו. מוצע להיוועץ עם מטפל באירוודה וברופא המטפל כדי לבחון קשר/ניגוד בין תרופות מרשם ואחרות הניטלות לבין צמחי מרפא אלו.

1. טולסי - Tulsi - ניתן להשתמש כתה ולהוסיף גינג'ר, לימון ודבש (בישראל משווק תה טולסי עם תוספת תבלינים שונים המיובא מהודו) או בכמוסות. עוזר לבריאות מערכת החיסון, שיפור זרימת הדם, צינון, התקררות, שפעת וחום ומשמש כמרגיע ומפחית סטרס ולפיכך יש המשתמשים בו על בסיס יומיומי למניעה.

2. גודוצ'י - Guduchi - ניתן ליטול ככמוסה. למיטב ידיעתי אינו משווק בישראל וניתן להשיגו באתרי אינטרנט בינלאומיים. מועיל במיוחד למערכת החיסון ובכמויות קטנות ניתן להשתמש בו על בסיס יומיומי כמעט או לפחות בעונות או בתקופות רגישות. מסייע נגד וירוסים שונים לרבות צינון והתקררות. אחד הצמחים המקובלים במסגרת חיזוק החיסוניות ומניעת חולי, rasayna, הבראה וחיזוק הגוף ושבע הרקמות שלו. 

3. אשווגנדה - Ashwagandha - משתמשים בשורש המסייע לחיזוק האנרגיה, לתמיכה במערכת החיסון ובחיוניות ולסיוע ברגיעה ובשינה עקב פעולתו המרגיעה של הצמח על מערכת העצבים. הנטילה היא באמצעות אבקה או כמוסות וראוי למצוא את האיזון האישי העדין בדרך של בחינה עצמית ומודעת, שכן כמות גדולה עשויה לחזק ולעורר וכמות קטנה יותר להרגיע ולהשקיט. נחשב גם כמחזק האנרגיה הגברית. 

4. סאטאוורי - Satawri - עוזרת למערכת הנשית ומסייעת במקרים של חוסר איזון הורמונלי ותסמונת טרום וסתית PMS. השימוש שנעשה הינו בשורש באמצעות טבליות. עשוי להיות חלק מנטילה מניעתית ומחזקת, rasayna. 

5. טריפלה - Triphala - תרכובת הכוללת צמחיהם של 3 פירות בחלקים שווים, Amla, Bithitaki, Haritaki. מסייעת למערכת העיכול כטיפול אנטי מיקרובי ולמניעת עצירות. מאזנת את שלושת הדושות. לשימוש יומיומי, 1-2 טבליות 3-6 גרם בין הארוחות ובעדיפות על נטילה בלילה עם מים חמימים. ניטל למניעה שוטפת או כטיפול. 

6. אמלה - Amla - ויטמין סי הודי הניטל כטיפול שוטף בצורת אכילת הפרי, נטילת כמוסה או תערובת צמחי מרפא chayawnprash, הנראית כמרמלדה חומה ומתוקה. מסייעת לחזוק מערכת החיסון והנשימה, מעניקה אנרגיה וכוח.

7. ברהמי - Brahmi (Bacopa) - צמח מרפא אשר כל חלקיו ובעיקר עליו משמשים לשיפור הזיכרון, התפקודים הקוגניטיביים והמנטליים, לשינה ולהרגעת מערכת העצבים באופן כללי. ניטל ככמוסה.

8. פונרנראווה - Punarnava - שורשיו של צמח מרפא זה משמשים לטיפול בכליות ולזיהומים בדרכי השתן. ניטל ככמוסה אחרי האוכל.

9. קוטקי - Kutki - צמח מרפא הגדל בהרים גבוהים המסייע לשיפור תפקוד הכבד מערכת העיכול ולמניעת כאבי בטן ועצירות. מר בטעמו. נהוג להשתמש בכמוסות וליטול אחרי האוכל. 

10. ארג'ונה - Arjuna -  משתמשים בקליפתו של עץ זה לטיפול ביתר לחץ דם, בבעיות לב ובמחלות איסכמיות. אף כי נעשה בו שימוש מתמשך באירוודה לאורך השנים, לא ידוע לי על מחקרים שבדקו את השימוש בו למשך יותר משלושה חודשים. ניטל בכמוסה. 

כאמור, מוצע להיוועץ עם מטפל באירוודה וברופא המטפל כדי לבחון קשר/התנגשות בין תרופות אחרות לבין צמחי מרפא אלו. טיפול בצמחי מרפא אירוודים הינו חלק מריפוי הוליסטי שבליבו שינוי יסודי ועמוק באורח החיים והתאמתו למצבו של המתרפא ולסביבתו לרבות האקלים, עונת השנה והמיקום הגאוגרפי.

* צילום: גודרון קירסטר, פיקסביי.

תגובות

פוסטים פופולריים

שילוב יוגה בכיתה מקדמת

שילוב יוגה בכיתה מקדמת מאת בלינדה בן אטר-קוטלר דו"ח תצפית -  שילוב טכניקה יוגית בכיתה רקע : אני עובדת בכיתה מקדמת לתלמידים עם בעיות מורכבות, החל מבעיות תקשורת, ליקויי למידה ומוגבלויות פיזיות (קשיים /פיזיים מוטוריים משמעותיים) ; ובעיקר בולטות בעיות קשב ובעיות התנהגות והפרעות נפשיות. זאת על אף שאפיונים אילו אינם כלולים בהגדרת הכיתה, שכן על פי משרד החינוך הגדרת הכיתה הינה: " ליקויי למידה" – וכל שאר הבעיות על פי המשרד "משניות"  (לא מעניינות/לא רלוונטיות).... הכיתה מונה 13 תלמדים. 4 בנות ו 9 בנים. מכיתות א' ב'. כיתה מקדמת יחידה בבית הספר כשיש עוד 15 כיתות "רגילות". הרקע לכיתה משמעותי בהקשר לשיקול הכנסת תרגול יוגה לכיתתי, בהתחשב בבעיות המגוונות של התלמידים. למרות הדילמה עלי להדגיש שסומכת על עצמי (כאדם שנחשבת "פריקית שליטה") ולא חוששת כלל שהתלמידים יצאו מאיפוס או לחלופין שתרגול יוגה יכול להשפיע לרעה. להיפך, פתוחה לניסיונות ושילוב טכניקות ושיטות מגוונות. הקדמה : כל בוקר בכיתתי אני דוגלת בפתיח וסטינג קבוע

חינוך לפיתוח מודעות ורגישות למצוקתם של אחרים באמצעות הטמעת הערכים ההומניסטיים של היוגה

אנו מזדעזעים למשמע עוולות המתרחשות רחוק מאתנו, אבל עוולות המתקיימות מתחת לאף כמו אינן מעוררות דבר. יש לנו יכולת מופלאה להפוך ל"לא אישי" את הקשה הקרוב ובכך כאילו להעלימו. נאמנים לתרבות הריאליטי וההקצנה הפסיכולוגית, אנחנו מזועזעים מאירוע גדול שקרה, ממשהו חזק, שיש בו שפע של דם, צבע ודמעות, אבל את העוולות היומיומיות המתרחשות אצלנו קרוב איננו מזכים אפילו במבט קצר. הצורך לכבס ולנקות את המצפון שחש במצוקה מובילנו שוב ושוב לפעולות מוחצנות ומיוחצנות של עזרה ונתינה אבל הללו אינן כרוכות בוויתור משמעותי ובשל כך גם השפעתן מינורית וחיוורת. רבים מכורים לתנועה, נעים ממנעד רגשי גבוה למנעד רגשי גבוה יותר וכל מה שקורה בעצימות נמוכה יותר כמו לא נוגע. הסירוב להבין שמשהו לקוי מאד קיים באורח חיים שהשגיות, תועלתנות, חומרנות וציניות שורה בו, לוקח אותנו למחוזות רחוקים ובלבד שנפנה מעצמנו את הצורך להסתכל קרוב ולהתמודד. למעשה, איננו סבורים שיש קשר בין הדברים, בין הערכים הבולטים המנחים אותנו לבין אלימות, סבל, חולי, עוני ובושה. נראה שזו גזרת גורל, אבל היכולת לשנות ולהשפיע היא גדולה יותר ממה

איך עושים יוגה כדי לשפר את איכות החיים ואת מצב הבריאות? יוגה היא ממש לא עוד סוג של פעילות גופנית כי אם גישה הוליסטית ופילוסופיה יישומית

היוגה המודרנית משתמשת בגוף כאמצעי ומציעה לתלמידים לגשת ולהתמודד על המזרון, ללמוד ולתרגל סדרה של תנועות גופניות המשלבות בדרך כלל גם נשימה, הרפיה וניקוי. ההנחה היא שביצוע נשנה של הטכניקות הגופניות יחולל שינוי שיהפוך את הגוף לנשגב יותר ולפיכך קרוב יותר אל המהות. אולם, ביוגה סוטרות של פטאנג'לי, שהוא מבחינות רבות אגד של טכניקות ושיטות להשגת מצב של יוגה, הדגש הוא דווקא על אימון פנימי והשימוש שעושים בטקסט זה מורי יוגה הממוקדים בעבודה עם הגוף הוא שימוש השלכתי וכמעט ספרותי אותו קל יחסית לעשות מעצם טבען המתומצת והרב משמעי של הסוטרות. אימון פסיכו מנטאלי והתנהגותי, בחירה מאומצת במתווה לשינוי עצמי, הוא סוג מקביל, משלים או אחר של אימון אותו ניתן לבצע  ובמסגרתו מוצעות טכניקות רבות ומגוונות להשפעה על האישיות. הסטודיו בו מתבצע אימון זה אינו חלל מעוצב ומאורגן כי אם מרחב החיים הרגילים והשגרתיים, המעבדה המושלמת ללימוד, שיפור, התקדמות והצלחה. מבין הטכניקות היוגיות לאימון פסיכו-מנטאלי: החלטה ובחירה לפתח גישה יוגית לחיים בסיוע מאמץ מתמשך, ממוקד ויציב.    יסודות מרכזיים של הגישה ה

האומנות והתרפיה של יוגה על כיסא

אימון גוף נפש מונגש שמתאים לכולם נעמעם את האור. נסגור את הנייד. נשב על כיסא, הגב ישר וצמוד למשענת. הראש מורם מעט. כתפיים רפויות, צוואר רפוי, הגב רפוי. כל הגוף רפוי ושקט. חבר שלי נהג לתרגל יוגה. לאחר שחלה שוב אינו יכול לבצע עם גופו את אשר ביצע בעבר. האם הסתיים הקשר שלו עם היוגה? האם דווקא כעת כשהוא נזקק למלוא הסיוע שדרך היוגה יכולה להושיט, אין הוא יכול עוד לחוות חווית יוגה? למעשה, אם יפנה אל המקומות בהם מלמדים יוגה באזור מגוריו, לא ימצא קבוצת תרגול בה יוכל להשתלב. אנשים בעלי קושי תפקודי ומגבלה גופנית חווים בחייהם מידה רבה של כאב, מצוקה, פחד ודאגה אך אינם חושבים לפנות לעולם היוגה, הנתפס כעולמם של הצעירים החתיכים והגמישים.   זאת למרות שהיוגה כגישה, כאורח חיים, כפילוסופיה יישומית וכתרכיב ממוקד של תרגילי גוף ונשימה עשויה להוות תרפיה אינטגרטיבית משמעותית עבורם, בהיותה ממוקדת בהפחתת סבל תוך הצעתה של פרקטיקה התערבותית בהירה ונוחה לביצוע. אנשים המתמודדים מחלות מאיימות חיים ; סרטן, מחלות לב וריאה כרוניות, איידס, מחלות נירולוגיות מתקדמות (טרשת נפוצה, פרקינסון, ניוון שרירי ועוד),