דילוג לתוכן הראשי

שיטאלי פראנימה, Sheetali Pranayama


ההתחממות הגלובלית והשפעותיה נתפסו עד לפני שנים מעטות כתאורטיות בלבד, התרחשויות המתקיימות במוחם הקודח של אנשי איכות הסביבה וללא נגיעה ישירה בחיינו. אולם, ההשפעות האקלימיות של התחממות הדרגתית זו, פרי יצירתו של המין האנושי, באות לידי ביטוי באירועי מזג אוויר קיצוניים יוצאי דופן בעולם כמו גם אצלנו.
בשבוע השלישי של חודש מאי 2020 נרשמו בישראל שיאי חום ניכרים וקיצוניים (40 מעלות במישור החוף, 42 מעלות בעמקי המזרח ועוד). הללו נמשכו באופן חריג זמן ממושך ורציף. בחודש זה מתו, ולא ממחלת הקורונה, כ-157 איש מעבר לצפוי (
דיווח בעיתון "הארץ", לי ירון, 09.07.2021). מקורות בלמ"ס משערים באותה כתבה כי ככל הנראה יש מתאם בין התמותה העודפת בשבוע האמור לבין גל החום הקשה וכל זאת בהשוואה לתקופות מקבילות ולגלי חום קיצוניים אחרים ברחבי העולם.
פרופ' חגי לוין מהאוניברסיטה העברית מציין כי "התמותה החריגה בגל החום של מאי 2020 - מראה שמשבר האקלים אינו עניין עתידי".
השלכותיו של משבר האקלים - התחממות כדור הארץ - הופכות למוחשיות יותר ויותר ובמספר מדינות מורגשת השפעתו על איכות החיים ואף מהווה סכנה בריאותית. עד לאחרונה נדמה היה כי ענייני האקלים הם סוגיה המעסיקה זן מיוחד של משוגעים לדבר וכי בעולם המודרני אנו ערוכים באמצעים מלאכותיים של קירור, צינון, לבוש וכיוב' להתמודדות עם המשמעויות הפרקטיות של החיים בסביבה חמה יותר לעיתים באופן קיצוני וניכר בהשוואה למה שהתרגלנו בעבר. 
אולם מתברר שהביולוגיה האנושית מושפעת ממשבר זה וכי גוברת הנחיצות לשנות את המצב ברמה המדינית והפוליטית (צמצום פליטות גזי חממה - האם אנו מסכימים לשנות את הרגלי הצריכה והייצור שלנו או שניתן להשתוקקות, חומרנות ולפחד משינוי להובילנו להרס עצמי?) וברמה הביטחונית והרפואית (הערכות, תוכניות התגוננות לאומיות תוך התייחסות מיוחדת לאוכלוסיות הסיכון).

אוזלת היד של הרשויות לנוכח תנאי הסביבה החדשים והמתהווים מחייבת הערכות של הפרט בהגנה על עצמו ככל שביכולתו, בהנחה שממשלות ימשיכו בגרירת רגליים ושהנתונים ההיקפיים לא ישתנו במהרה ואף יורעו בעתיד הנראה לעין.
היוגה מלמדת אותנו לפעול ככל שניתן כדי להשפיע על סביבתנו (הפחתת צריכה, מינימליזם מתון, העדפת תזונה צימחונית ועוד) ובמקביל להתאים את עצמנו לתנאי הסביבה המשתנים תוך הפגנת גמישות מחשבתית, תודעתית וגופנית.
לצד קידום רדיקלי של גישה מתונה, מציעים היוגים לאמץ בימים חמים במיוחד סדרה של התאמות באורח החיים בהתאם למאפיינים האישיים הייחודיים. 
ניתן גם לנסות ולתרגל כמה תרגילי נשימה הנחשבים כמצננים ומקררים ומסייעים לגוף לשרוד טוב יותר בסביבה של חום עז. שיטאלי, נשימה מצננת, המובא כאן - הוא דוגמא לתרגיל נשימה שאפשר לנסות ולתרגלו.

שיאטלי - Sheetali - הנשימה המקררת.
המילה הסנסקריטית "sheetali" נגזרת מ "sheet", קור. המשמעות: זה אשר מרגיע, ממתן השתוקקות ומקרר".
ביצוע: שב/י בישיבה נינוחה בתנוחת הישיבה הנוחה לך או בישיבה על כיסא כשהגב ישר.
עיניים עצומות או פקוחות, בהתאם לנוחות. 
שב כדקה-5 דקות כהכנה לתרגיל. הרגע את התודעה והשקט את המחשבות.
הוצא את הלשון רחוק ככל הניתן וגלגל אותה לצורת צינור (במדיה ואינך יכול ליצור צורת צינור הצמד את הלשון לחך.
אחרי נשיפה קצרה התחל לשאוף מהפה דרך הצינור שיצרת בעזרת הלשון וזאת תוך שאיפה ארוכה, שקטה רציפה ולא מקוטעת.
המשך לשאוף עד תחושת מלאות בבית החזה ולא יותר מ-6 שניות (מומלץ להתחיל ב3-4 שניות של שאיפה ולהאריך עם הזמן וסדירות התרגול).
עצור/י את השאיפה (retention) למשך 6 שניות ועם הזמן הארך עד ל 12 שניות עצירת שאיפה. תוך כדי השאיפה השמע צליל לחישה. 
עמוד השדרה, ראש וצוואר ישרים. סנטר מקביל אל הרצפה.  
בסיום עצירת השאיפה - נשוף דרך האף בטבעיות ככל האפשר ותוך נינוחות ורוגע.
קח/י כמה נשימות בקצב הרגיל והרפה.
תרגל כ-5 פעמים תוך הפסקה קצרה בין הסבבים וברוח היוגה: ללא מאמץ, ללא תחרות ותוך תשומת לב מודעת (מיינדפולנס).


(צילומים 1,2 באדיבות pexels.coצ. תצלום 3 באדיבות The Yoga Institute, Mumbai).

תגובות

פוסטים פופולריים

שילוב יוגה בכיתה מקדמת

שילוב יוגה בכיתה מקדמת מאת בלינדה בן אטר-קוטלר דו"ח תצפית -  שילוב טכניקה יוגית בכיתה רקע : אני עובדת בכיתה מקדמת לתלמידים עם בעיות מורכבות, החל מבעיות תקשורת, ליקויי למידה ומוגבלויות פיזיות (קשיים /פיזיים מוטוריים משמעותיים) ; ובעיקר בולטות בעיות קשב ובעיות התנהגות והפרעות נפשיות. זאת על אף שאפיונים אילו אינם כלולים בהגדרת הכיתה, שכן על פי משרד החינוך הגדרת הכיתה הינה: " ליקויי למידה" – וכל שאר הבעיות על פי המשרד "משניות"  (לא מעניינות/לא רלוונטיות).... הכיתה מונה 13 תלמדים. 4 בנות ו 9 בנים. מכיתות א' ב'. כיתה מקדמת יחידה בבית הספר כשיש עוד 15 כיתות "רגילות". הרקע לכיתה משמעותי בהקשר לשיקול הכנסת תרגול יוגה לכיתתי, בהתחשב בבעיות המגוונות של התלמידים. למרות הדילמה עלי להדגיש שסומכת על עצמי (כאדם שנחשבת "פריקית שליטה") ולא חוששת כלל שהתלמידים יצאו מאיפוס או לחלופין שתרגול יוגה יכול להשפיע לרעה. להיפך, פתוחה לניסיונות ושילוב טכניקות ושיטות מגוונות. הקדמה : כל בוקר בכיתתי אני דוגלת בפתיח וסטינג קבוע

חינוך לפיתוח מודעות ורגישות למצוקתם של אחרים באמצעות הטמעת הערכים ההומניסטיים של היוגה

אנו מזדעזעים למשמע עוולות המתרחשות רחוק מאתנו, אבל עוולות המתקיימות מתחת לאף כמו אינן מעוררות דבר. יש לנו יכולת מופלאה להפוך ל"לא אישי" את הקשה הקרוב ובכך כאילו להעלימו. נאמנים לתרבות הריאליטי וההקצנה הפסיכולוגית, אנחנו מזועזעים מאירוע גדול שקרה, ממשהו חזק, שיש בו שפע של דם, צבע ודמעות, אבל את העוולות היומיומיות המתרחשות אצלנו קרוב איננו מזכים אפילו במבט קצר. הצורך לכבס ולנקות את המצפון שחש במצוקה מובילנו שוב ושוב לפעולות מוחצנות ומיוחצנות של עזרה ונתינה אבל הללו אינן כרוכות בוויתור משמעותי ובשל כך גם השפעתן מינורית וחיוורת. רבים מכורים לתנועה, נעים ממנעד רגשי גבוה למנעד רגשי גבוה יותר וכל מה שקורה בעצימות נמוכה יותר כמו לא נוגע. הסירוב להבין שמשהו לקוי מאד קיים באורח חיים שהשגיות, תועלתנות, חומרנות וציניות שורה בו, לוקח אותנו למחוזות רחוקים ובלבד שנפנה מעצמנו את הצורך להסתכל קרוב ולהתמודד. למעשה, איננו סבורים שיש קשר בין הדברים, בין הערכים הבולטים המנחים אותנו לבין אלימות, סבל, חולי, עוני ובושה. נראה שזו גזרת גורל, אבל היכולת לשנות ולהשפיע היא גדולה יותר ממה

איך עושים יוגה כדי לשפר את איכות החיים ואת מצב הבריאות? יוגה היא ממש לא עוד סוג של פעילות גופנית כי אם גישה הוליסטית ופילוסופיה יישומית

היוגה המודרנית משתמשת בגוף כאמצעי ומציעה לתלמידים לגשת ולהתמודד על המזרון, ללמוד ולתרגל סדרה של תנועות גופניות המשלבות בדרך כלל גם נשימה, הרפיה וניקוי. ההנחה היא שביצוע נשנה של הטכניקות הגופניות יחולל שינוי שיהפוך את הגוף לנשגב יותר ולפיכך קרוב יותר אל המהות. אולם, ביוגה סוטרות של פטאנג'לי, שהוא מבחינות רבות אגד של טכניקות ושיטות להשגת מצב של יוגה, הדגש הוא דווקא על אימון פנימי והשימוש שעושים בטקסט זה מורי יוגה הממוקדים בעבודה עם הגוף הוא שימוש השלכתי וכמעט ספרותי אותו קל יחסית לעשות מעצם טבען המתומצת והרב משמעי של הסוטרות. אימון פסיכו מנטאלי והתנהגותי, בחירה מאומצת במתווה לשינוי עצמי, הוא סוג מקביל, משלים או אחר של אימון אותו ניתן לבצע  ובמסגרתו מוצעות טכניקות רבות ומגוונות להשפעה על האישיות. הסטודיו בו מתבצע אימון זה אינו חלל מעוצב ומאורגן כי אם מרחב החיים הרגילים והשגרתיים, המעבדה המושלמת ללימוד, שיפור, התקדמות והצלחה. מבין הטכניקות היוגיות לאימון פסיכו-מנטאלי: החלטה ובחירה לפתח גישה יוגית לחיים בסיוע מאמץ מתמשך, ממוקד ויציב.    יסודות מרכזיים של הגישה ה

יוגה נגד חומרנות

האם נאפשר לחומרנות להשתלט עלינו לחלוטין? מאת ד"ר ג'איידבה יוגנדרה כסף מניע את העולם או כפי שמצוין בסנסקריט:  Sarve Gunah Kancam Asrayante , כל הדברים הטובים טמונים בזהב. זהו מטריאליזם צרוף ואנחנו כולנו תוצריו. אלה המכחישים כסף הם אלו שזקוקים לו יותר מכל כדי לדבר נגדו – ומספיק להתבונן על חיי הפאר וההדר של רבים מאנשי הדת והרוח. אנו קשורים אל העולם הזה של רושם, תדמית ואופורטוניזם ומתרחקים מהחוט הדק המבדיל בין דתיות, רוחניות לחומרנות. להיות מחויבים למציאות ולחיים תוך מודעות ורגישות, זה לא נושא מרתק ומעניין במיוחד. בעוד שזה קשה מאוד לוותר על עושר וממון וכל מה שהללו מביאים, אנו יכולים לכל הפחות להתנסות בהפחתת הצרכים בכמה תחומים , צעד שיסייע לנו בהמשך להקטין את ההשתלטות החומרית עלינו. למשל: לוותר מדי פעם (אך באופן קבוע) על מעט מהתענוגות החומריות להן אנו רגילים,  לא לדבר למשך שעה פעם בשבוע או לא לאכול משהו מאד טעים מדי פעם או לא לכעוס למשך יותר מחמש דקות או לא לרכוש חפצים שאין לנו צורך בהם או לנסות ולבצע פעולות שבהן התוצר האינטרסנטי שלנו הוא המופחת ביותר.