דילוג לתוכן הראשי

מהם המאפיינים הייחודיים של האימון הגופני ביוגה בהשוואה לכושר, ספורט והתעמלות?



מאת: ד"ר הנסה יוגנדרה, היוגה אינסטיטיוט, מומביי הודו

האם אסנות היוגה הן תרפויטיות?
אוסף הטקסטים העוסקים בהאתה יוגה מזכירים את היתרונות הפיזיולוגיים, הטיפוליים, הפסיכולוגיים והרוחניים של אסנות ושל תרגולים יוגיים נוספים כמו תרגילי נשימה (פראנימה), בהנדות, מודרות וקריות ומבדילים אותם מטכניקות מדיטטיביות. מטרת האימון לא היתה לרפא חולי, אלא לתרום לבריאות טובה ולהסרה-הקלה של בעיות וקשיים.
אף כיום נפוצה המגמה להתאמן ביוגה כדי להשתחרר ממצוקות רפואיות ומכאבים. האימון באסנות יכול לסייע ובלבד שהמתרגל יזכור כי המטרה העמוקה של האימון היוגי הינה לחולל שינוי אישיותי ואישי עמוק ומהפכני.
ההבנה כי הגוף הינו הכלי והאמצעי המשמעותי והחשוב ביותר בו זכינו אשר באמצעותו ניתן להגשים ולממש את החיים ואת כל הרצונות והחלומות החשובים לנו - מחייבת אותנו לשמור עליו, להגן עליו ולהזין אותו כראוי, חופשי ככל האפשר ממחלות. כך נוכל לממש את ייעודנו, כפי שכל אחד מבין אותו ביחס לעצמו.
לעיתים, אנשים שואלים אילו תרגילים ספיציפיים יסירו בעיה בריאותית פיזית. טכניקות היוגה אינן הצעות מדף המרפאות הכל ובוודאי שלא מייד.
האימון היוגי מועיל כשהוא מבוצע ברצף ולאורך זמן. המגמות המודרניות ביוגה מצמצמות אותה כסוג של התעמלות המשולבת עם הצהרות אופנתיות, מה שממעיט את מאפייניה ההוליסטיים ואת יכולתה לתרום לאורך זמן לרווחתו המתמשכת של הפרט הייחודי.

ההבדל בין אסנות יוגה לבין סוגים שונים של התעמלות

המטרה של אימון בטכניקות היוגה המגוונות ובמיוחד באסנות, התנוחות הגופניות, היא לבנות בריאות אופטימלית, מודעות לגוף והבנה רחבה, פיזיולוגית ופסיכולוגית, ממשית ומעודנת.
האימון ביוגה מפחית אי שקט ועצבנות כמו גם רגישויות וחולשות של הגוף והופכת אותו להיות כשיר ועמיד יותר להתמודד עם מצבי חיים מגוונים, לא אחת מורכבים.
אסנות הן איטיות, ממוקדות, אינן אלימות ואינן תחרותיות ומבוצעות במלוא הריכוז. בעת תרגול של אסנות דינמיות התודעה ממוקדת במלואה בתנועה ובנשימה; תשומת הלב, המודעות, קשובה לשינויים בתחושות ובחוויות המתחוללות באזורים השונים של הגוף (מיינדפולנס).
בעת תרגול תנוחות מדיטטיביות מוצע לא אחת להחזיק את התנוחה ולשהות בה למשך זמן. זאת כדי לנסות ולחוות התבוננות עצמית רפלקטיבית ומודעות רחבה.
האימון ביוגה מתאפיין בהשפעה אנאבולית.
למשל, לאחר היציאה מאסנה אנו מצפים לחוש יותר אנרגטיים, עם "יותר כוח". האסנות מסייעות להתחדשות תאית ולייצור חיוניות-אנרגיה.
במקביל, ישנה פחות שריפת קלוריות ולפיכף מתרגלי היוגה אינם צריכים לצרוך חלבון מיוחד, שייקים של חלבון ומוצרים דומים.
האימון ביוגה הופך אדם לרגוע, בטוח בעצמו, אמפטי ומודע.
האימונים הגופניים האחרים ממוקדים בכושר, בניית סיבולת ושרירים וטיפוח מיומנות ספורטיבית (טניס, כדורגל האבקות וכיוב) - והינם תחרותיים. על פי רוב התנועות הן חזרתיות, מהירות ולעיתים אלימות. מעורבות מנטלית אינה תמיד נדרשת. למשל, בחדר הכושר אתה יכולה להתאמן ולהמשיך לדבר, לצפות בטלוויזיה ובמקביל להמשיך עם התנועות החוזרות. נעשה שימוש בגאג'טים ובמכשירי מדידה באימוני התעמלות וכושר.
ישנה השפעה קאטבולית ורוב הפעילויות הספורטיביות שאינן יוגה מעייפות את המתעמל. ההשפעה של ענפי אימון רבים הינה מעוררת תאבון וישנו רצון לאכול יותר. אימונים מסויימים יכוונו לאימוץ דיאטה מסויימת כמו חלבון מן החי, מזון מועשר או תוספת ויטמינים ומינרליים.
ראוי לציין כי לאימונים גופניים לא תהיה השפעה רבה על האישיות, הנפש והתודעה. אימונים מסויימים עשויים להפוך אותך ליותר תחרותי, חסר סבלנות ואגרסיבי.

* תורגם ע"י ט.ר בהרשאת המחברת מתוך ספרה "יוגה לכולם", הוצאת רופה, ניו דלהי, הודו 2018.
** התמונה בתודה לקוטונברו מפיקסלס.

המכון ליוגה - טל רביד. בריאות וחופש 054-4639953

תגובות

פוסטים פופולריים

שילוב יוגה בכיתה מקדמת

שילוב יוגה בכיתה מקדמת מאת בלינדה בן אטר-קוטלר דו"ח תצפית -  שילוב טכניקה יוגית בכיתה רקע : אני עובדת בכיתה מקדמת לתלמידים עם בעיות מורכבות, החל מבעיות תקשורת, ליקויי למידה ומוגבלויות פיזיות (קשיים /פיזיים מוטוריים משמעותיים) ; ובעיקר בולטות בעיות קשב ובעיות התנהגות והפרעות נפשיות. זאת על אף שאפיונים אילו אינם כלולים בהגדרת הכיתה, שכן על פי משרד החינוך הגדרת הכיתה הינה: " ליקויי למידה" – וכל שאר הבעיות על פי המשרד "משניות"  (לא מעניינות/לא רלוונטיות).... הכיתה מונה 13 תלמדים. 4 בנות ו 9 בנים. מכיתות א' ב'. כיתה מקדמת יחידה בבית הספר כשיש עוד 15 כיתות "רגילות". הרקע לכיתה משמעותי בהקשר לשיקול הכנסת תרגול יוגה לכיתתי, בהתחשב בבעיות המגוונות של התלמידים. למרות הדילמה עלי להדגיש שסומכת על עצמי (כאדם שנחשבת "פריקית שליטה") ולא חוששת כלל שהתלמידים יצאו מאיפוס או לחלופין שתרגול יוגה יכול להשפיע לרעה. להיפך, פתוחה לניסיונות ושילוב טכניקות ושיטות מגוונות. הקדמה : כל בוקר בכיתתי אני דוגלת בפתיח וסטינג קבוע

חינוך לפיתוח מודעות ורגישות למצוקתם של אחרים באמצעות הטמעת הערכים ההומניסטיים של היוגה

אנו מזדעזעים למשמע עוולות המתרחשות רחוק מאתנו, אבל עוולות המתקיימות מתחת לאף כמו אינן מעוררות דבר. יש לנו יכולת מופלאה להפוך ל"לא אישי" את הקשה הקרוב ובכך כאילו להעלימו. נאמנים לתרבות הריאליטי וההקצנה הפסיכולוגית, אנחנו מזועזעים מאירוע גדול שקרה, ממשהו חזק, שיש בו שפע של דם, צבע ודמעות, אבל את העוולות היומיומיות המתרחשות אצלנו קרוב איננו מזכים אפילו במבט קצר. הצורך לכבס ולנקות את המצפון שחש במצוקה מובילנו שוב ושוב לפעולות מוחצנות ומיוחצנות של עזרה ונתינה אבל הללו אינן כרוכות בוויתור משמעותי ובשל כך גם השפעתן מינורית וחיוורת. רבים מכורים לתנועה, נעים ממנעד רגשי גבוה למנעד רגשי גבוה יותר וכל מה שקורה בעצימות נמוכה יותר כמו לא נוגע. הסירוב להבין שמשהו לקוי מאד קיים באורח חיים שהשגיות, תועלתנות, חומרנות וציניות שורה בו, לוקח אותנו למחוזות רחוקים ובלבד שנפנה מעצמנו את הצורך להסתכל קרוב ולהתמודד. למעשה, איננו סבורים שיש קשר בין הדברים, בין הערכים הבולטים המנחים אותנו לבין אלימות, סבל, חולי, עוני ובושה. נראה שזו גזרת גורל, אבל היכולת לשנות ולהשפיע היא גדולה יותר ממה

איך עושים יוגה כדי לשפר את איכות החיים ואת מצב הבריאות? יוגה היא ממש לא עוד סוג של פעילות גופנית כי אם גישה הוליסטית ופילוסופיה יישומית

היוגה המודרנית משתמשת בגוף כאמצעי ומציעה לתלמידים לגשת ולהתמודד על המזרון, ללמוד ולתרגל סדרה של תנועות גופניות המשלבות בדרך כלל גם נשימה, הרפיה וניקוי. ההנחה היא שביצוע נשנה של הטכניקות הגופניות יחולל שינוי שיהפוך את הגוף לנשגב יותר ולפיכך קרוב יותר אל המהות. אולם, ביוגה סוטרות של פטאנג'לי, שהוא מבחינות רבות אגד של טכניקות ושיטות להשגת מצב של יוגה, הדגש הוא דווקא על אימון פנימי והשימוש שעושים בטקסט זה מורי יוגה הממוקדים בעבודה עם הגוף הוא שימוש השלכתי וכמעט ספרותי אותו קל יחסית לעשות מעצם טבען המתומצת והרב משמעי של הסוטרות. אימון פסיכו מנטאלי והתנהגותי, בחירה מאומצת במתווה לשינוי עצמי, הוא סוג מקביל, משלים או אחר של אימון אותו ניתן לבצע  ובמסגרתו מוצעות טכניקות רבות ומגוונות להשפעה על האישיות. הסטודיו בו מתבצע אימון זה אינו חלל מעוצב ומאורגן כי אם מרחב החיים הרגילים והשגרתיים, המעבדה המושלמת ללימוד, שיפור, התקדמות והצלחה. מבין הטכניקות היוגיות לאימון פסיכו-מנטאלי: החלטה ובחירה לפתח גישה יוגית לחיים בסיוע מאמץ מתמשך, ממוקד ויציב.    יסודות מרכזיים של הגישה ה

יוגה נגד חומרנות

האם נאפשר לחומרנות להשתלט עלינו לחלוטין? מאת ד"ר ג'איידבה יוגנדרה כסף מניע את העולם או כפי שמצוין בסנסקריט:  Sarve Gunah Kancam Asrayante , כל הדברים הטובים טמונים בזהב. זהו מטריאליזם צרוף ואנחנו כולנו תוצריו. אלה המכחישים כסף הם אלו שזקוקים לו יותר מכל כדי לדבר נגדו – ומספיק להתבונן על חיי הפאר וההדר של רבים מאנשי הדת והרוח. אנו קשורים אל העולם הזה של רושם, תדמית ואופורטוניזם ומתרחקים מהחוט הדק המבדיל בין דתיות, רוחניות לחומרנות. להיות מחויבים למציאות ולחיים תוך מודעות ורגישות, זה לא נושא מרתק ומעניין במיוחד. בעוד שזה קשה מאוד לוותר על עושר וממון וכל מה שהללו מביאים, אנו יכולים לכל הפחות להתנסות בהפחתת הצרכים בכמה תחומים , צעד שיסייע לנו בהמשך להקטין את ההשתלטות החומרית עלינו. למשל: לוותר מדי פעם (אך באופן קבוע) על מעט מהתענוגות החומריות להן אנו רגילים,  לא לדבר למשך שעה פעם בשבוע או לא לאכול משהו מאד טעים מדי פעם או לא לכעוס למשך יותר מחמש דקות או לא לרכוש חפצים שאין לנו צורך בהם או לנסות ולבצע פעולות שבהן התוצר האינטרסנטי שלנו הוא המופחת ביותר.