דילוג לתוכן הראשי

שפעת, קורונה וחברים: מה ניתן לעשות כדי לחזק את הבריאות?



מעוניינים לחזק את הבריאות? מעוניינים להפחית את הסיכון לחלות במחלה ויראלית?
רכזנו עבורכם מגוון של המלצות מתחום הרפואה המשלימה שיכולות לסייע.
אימוצן של הצעות אלו ואחרות מתחום הרפואה המשלימה אינו עומד בסתירה לכל פעולה מניעתית אחרת לרבות חיסון וכיוב. לצד נקיטת צעדים של זהירות (מסיכה, מרחק, היגיינה, הימנעות מהתקהלות ועוד) ניתן לשקול צעדים מחזקי בריאות התומכים ביכולת העמידה הגופנית והגופנית-נפשית ובמערכת החיסון וזאת לצד מנוחה ושינה מספקת.

1. יוגה - אימון גופני הכולל תנועה ונשימה.
הגישה ההוליסטית של היוגה הכוללת אימון גופני מותאם המשלב תנועה ונשימה משפרת את רמת החיוניות של הגוף ומסייעת ליכולת להתמודד עם אתגרים. היוגה משמרת ומעצימה את אנרגיית החיים (ביו אנרגיה) הקיימת בכל אחד מאתנו, מפתחת את הנשימה ובמישרין את השרירים המשתתפים בתהליך הנשימה, מחממת את הגוף, סכה את המפרקים, משפרת את זרימת הדם בגוף, מאיצה את חילוף החומרים ואת תפקוד האיברים החיוניים ומסייעת לשיפור מצב הבריאות באופן כללי. בהשוואה לפעילות גופנית אחרת יוגה הינה פעילות  המעניקה כוח ובונה חיוניות ולפיכך יש לה חשיבות ייחודית ובמיוחד בימים של התמודדות עם מגפה מדבקת.
אימון גופני אירובי בעצימות בינונית ולמשך כחצי שעה בממוצע ביום חשוב במקביל (הליכה, ריצה, רכיבה על אופניים, שחיה וכו').

2. יוגה - גישה, הרפיה ומדיטציה.
מתח הוא גורם מרכזי המוריד את יכולת העמידה וההתמודדות של הגוף וחושף אותנו לסיכון גבוה יותר לתחלואה במקרה של חשיפה לוירוסים וחיידקים לצד חולי מסכן חיים אחר המתפתח על רקע אורח חיים לחוץ ורווי סטרס.
שילוב הרפיה ומדיטציה וחשוב מכך, אימוצה ההדרגתי של הגישה היוגית לחיים (פילוסופיה יישומית) משפר באופן משמעותי את איכות החיים ואת מצב הבריאות.

3. תזונה - ויטמינים, מינרלים וחומרים מזינים חיוניים.
היוגה ממליצה על תזונה צמחונית קלה המבוססת על זרעים, אגוזים, ירקות, פירות, קטניות, דגנים ומעט מוצרי חלב. תזונה זו היא נוחה לעיכול, מספקת לגוף את צרכיו ואינה מצריכה הפנייה של משאבים אנרגטיים רבים לצורכי תהליך העיכול. אולם, קיימות גישות שונות ואחרות בנוגע לתזונה הולמת, חלקן כלליות וחלקן בהתאמה לפרט הייחודי. 
נדמה כי מוסכם שתזונה טבעית, לא מעובדת וללא תוספים מלאכותיים, המכילה שפע של ירקות ופירות (במידה) תורמת ומוסיפה לבריאות ומומלץ לשלב כמה שיותר ממנה. לבשל בבית בהתבסס על מזון בתצורתו הטבעית ביותר וללא עיבוד. 
אולם, גם התזונה הטובה והטבעית ביותר אינה מספקת לגוף את מלוא צרכיו מבחינת ויטמינים, מינראליים וחומרים מזינים.
האגודה לתרפיה אורתומולקולרית (תזונתית) ממליצה על נטילה של תוספי המזון הבאים בימים של חשיפה מוגברת אפשרית למחוללי מחלה. זו הצעתה לנטילה יומית מניעתית של תוספים אותם ניתן לקנות בכל בית מרקחת, בית טבע או באתרי האינטרנט הבינלאומיים: 
ויטמין c - מינון של 3,000 מ"ג בחלוקה ל-3 מנות יומיות.
ויטמין d - מינון של 2,000 מ"ג ליום (ניתן להתחיל במינון של 5,000 מ"ג למשך שבועיים ואז להפחית את המינון).
אבץ - 20 מ"ג.
סלניום - 100 מ"ג.
מגנזיום - 300-400 מ"ג.

מטפלים באירוודה, רפואה הודית, יוסיפו לרשימה זו נטילה של אשווגנדה במינון של 400-600 מ"ג אפשרי בחלוקה לשתי מנות ליום (ניתן להשיג בישראל), ושל Guduchi (למיטב ידיעתי לא ניתן להשיג בארץ אלא באתרים בינלאומיים) במינון של 500-600 מ"ג ליום אפשרי בשתי מנות. כמו כן מומלץ להשתמש בכורכום, מעט פלפל שחור ובגינג'ר בבישול, או לשתות כתה ממותק עם מעט דבש או המתקה אחרת.

המידע שהובא כאן הינו כללי בלבד ולצרכי מידע ואינו מרשם טיפולי. כמובן שיש להתאים את המידע וההמלצות הכלליות לפרט הייחודי, למצבו ולמאפייניו. אנשים הנוטלים תרופות מרשם ו/או הסובלים מבעיה גופנית, מומלץ כי יתייעצו עם הרופא המטפל לפני נטילת תוספי תזונה.






המכון ליוגה - טל רביד. בריאות וחופש 054-4639953

תגובות

פוסטים פופולריים

שילוב יוגה בכיתה מקדמת

שילוב יוגה בכיתה מקדמת מאת בלינדה בן אטר-קוטלר דו"ח תצפית -  שילוב טכניקה יוגית בכיתה רקע : אני עובדת בכיתה מקדמת לתלמידים עם בעיות מורכבות, החל מבעיות תקשורת, ליקויי למידה ומוגבלויות פיזיות (קשיים /פיזיים מוטוריים משמעותיים) ; ובעיקר בולטות בעיות קשב ובעיות התנהגות והפרעות נפשיות. זאת על אף שאפיונים אילו אינם כלולים בהגדרת הכיתה, שכן על פי משרד החינוך הגדרת הכיתה הינה: " ליקויי למידה" – וכל שאר הבעיות על פי המשרד "משניות"  (לא מעניינות/לא רלוונטיות).... הכיתה מונה 13 תלמדים. 4 בנות ו 9 בנים. מכיתות א' ב'. כיתה מקדמת יחידה בבית הספר כשיש עוד 15 כיתות "רגילות". הרקע לכיתה משמעותי בהקשר לשיקול הכנסת תרגול יוגה לכיתתי, בהתחשב בבעיות המגוונות של התלמידים. למרות הדילמה עלי להדגיש שסומכת על עצמי (כאדם שנחשבת "פריקית שליטה") ולא חוששת כלל שהתלמידים יצאו מאיפוס או לחלופין שתרגול יוגה יכול להשפיע לרעה. להיפך, פתוחה לניסיונות ושילוב טכניקות ושיטות מגוונות. הקדמה : כל בוקר בכיתתי אני דוגלת בפתיח וסטינג קבוע

חינוך לפיתוח מודעות ורגישות למצוקתם של אחרים באמצעות הטמעת הערכים ההומניסטיים של היוגה

אנו מזדעזעים למשמע עוולות המתרחשות רחוק מאתנו, אבל עוולות המתקיימות מתחת לאף כמו אינן מעוררות דבר. יש לנו יכולת מופלאה להפוך ל"לא אישי" את הקשה הקרוב ובכך כאילו להעלימו. נאמנים לתרבות הריאליטי וההקצנה הפסיכולוגית, אנחנו מזועזעים מאירוע גדול שקרה, ממשהו חזק, שיש בו שפע של דם, צבע ודמעות, אבל את העוולות היומיומיות המתרחשות אצלנו קרוב איננו מזכים אפילו במבט קצר. הצורך לכבס ולנקות את המצפון שחש במצוקה מובילנו שוב ושוב לפעולות מוחצנות ומיוחצנות של עזרה ונתינה אבל הללו אינן כרוכות בוויתור משמעותי ובשל כך גם השפעתן מינורית וחיוורת. רבים מכורים לתנועה, נעים ממנעד רגשי גבוה למנעד רגשי גבוה יותר וכל מה שקורה בעצימות נמוכה יותר כמו לא נוגע. הסירוב להבין שמשהו לקוי מאד קיים באורח חיים שהשגיות, תועלתנות, חומרנות וציניות שורה בו, לוקח אותנו למחוזות רחוקים ובלבד שנפנה מעצמנו את הצורך להסתכל קרוב ולהתמודד. למעשה, איננו סבורים שיש קשר בין הדברים, בין הערכים הבולטים המנחים אותנו לבין אלימות, סבל, חולי, עוני ובושה. נראה שזו גזרת גורל, אבל היכולת לשנות ולהשפיע היא גדולה יותר ממה

איך עושים יוגה כדי לשפר את איכות החיים ואת מצב הבריאות? יוגה היא ממש לא עוד סוג של פעילות גופנית כי אם גישה הוליסטית ופילוסופיה יישומית

היוגה המודרנית משתמשת בגוף כאמצעי ומציעה לתלמידים לגשת ולהתמודד על המזרון, ללמוד ולתרגל סדרה של תנועות גופניות המשלבות בדרך כלל גם נשימה, הרפיה וניקוי. ההנחה היא שביצוע נשנה של הטכניקות הגופניות יחולל שינוי שיהפוך את הגוף לנשגב יותר ולפיכך קרוב יותר אל המהות. אולם, ביוגה סוטרות של פטאנג'לי, שהוא מבחינות רבות אגד של טכניקות ושיטות להשגת מצב של יוגה, הדגש הוא דווקא על אימון פנימי והשימוש שעושים בטקסט זה מורי יוגה הממוקדים בעבודה עם הגוף הוא שימוש השלכתי וכמעט ספרותי אותו קל יחסית לעשות מעצם טבען המתומצת והרב משמעי של הסוטרות. אימון פסיכו מנטאלי והתנהגותי, בחירה מאומצת במתווה לשינוי עצמי, הוא סוג מקביל, משלים או אחר של אימון אותו ניתן לבצע  ובמסגרתו מוצעות טכניקות רבות ומגוונות להשפעה על האישיות. הסטודיו בו מתבצע אימון זה אינו חלל מעוצב ומאורגן כי אם מרחב החיים הרגילים והשגרתיים, המעבדה המושלמת ללימוד, שיפור, התקדמות והצלחה. מבין הטכניקות היוגיות לאימון פסיכו-מנטאלי: החלטה ובחירה לפתח גישה יוגית לחיים בסיוע מאמץ מתמשך, ממוקד ויציב.    יסודות מרכזיים של הגישה ה

יוגה נגד חומרנות

האם נאפשר לחומרנות להשתלט עלינו לחלוטין? מאת ד"ר ג'איידבה יוגנדרה כסף מניע את העולם או כפי שמצוין בסנסקריט:  Sarve Gunah Kancam Asrayante , כל הדברים הטובים טמונים בזהב. זהו מטריאליזם צרוף ואנחנו כולנו תוצריו. אלה המכחישים כסף הם אלו שזקוקים לו יותר מכל כדי לדבר נגדו – ומספיק להתבונן על חיי הפאר וההדר של רבים מאנשי הדת והרוח. אנו קשורים אל העולם הזה של רושם, תדמית ואופורטוניזם ומתרחקים מהחוט הדק המבדיל בין דתיות, רוחניות לחומרנות. להיות מחויבים למציאות ולחיים תוך מודעות ורגישות, זה לא נושא מרתק ומעניין במיוחד. בעוד שזה קשה מאוד לוותר על עושר וממון וכל מה שהללו מביאים, אנו יכולים לכל הפחות להתנסות בהפחתת הצרכים בכמה תחומים , צעד שיסייע לנו בהמשך להקטין את ההשתלטות החומרית עלינו. למשל: לוותר מדי פעם (אך באופן קבוע) על מעט מהתענוגות החומריות להן אנו רגילים,  לא לדבר למשך שעה פעם בשבוע או לא לאכול משהו מאד טעים מדי פעם או לא לכעוס למשך יותר מחמש דקות או לא לרכוש חפצים שאין לנו צורך בהם או לנסות ולבצע פעולות שבהן התוצר האינטרסנטי שלנו הוא המופחת ביותר.